Jag har så höga ambitioner för Better Bloggers och vad hela den rörelsen ska bli. Jag försöker att frammana det tålamod som jag varit känd för att aldrig ha och det kryper motvilligt fram ibland. Men oftast inte. Det är så många saker jag vill göra och jag skulle kunna anställa minst tre personer här och nu och ge dem att göra för en heltid. Men det finns inga pengar. Så jag försöker göra allt själv.
Problemet med mig är att jag försöker gör allt samtidigt. När min bror frågade mig igår ”vad har du gjort idag” så kunde jag knappt komma ihåg vad jag sysslat med. Jag hade gjort massor men det kändes inte som att jag hade gjort något alls.
Struktur. Min bästa vän och min värsta fiende. Min bästa vän för att när jag lyckas anamma den så får jag så rackarns mycket gjort och allt känns så himla uppstyrt och bra. Min värsta fiende för att jag typ aldrig lyckas anamma den.
Just nu utöver min företag litegrann ”släcka bränder”-strategin. Det innebär att man svarar på mail direkt när de kommer in, man skriver listor och man planerar för den där strategin som man ska implementera. Man gör det bara inte. Det hela är ju bisarrt ironiskt med tanke på att planering och strategier är det jag uppmanar mina kunder och medlemmarna på Better Bloggers att göra hela tiden. Men på något sätt blir jag själv stressad av det.
Jag tror att det hela handlar om någon slags övergångsperiod. Där man måste släppa mailen och säga ”jag tar den om tre timmar” och även om jag skulle behöva researcha inför nästa event idag så får det vänta till på måndag. För idag måste jag skriva content och faktiskt göra en plan för nästa vecka om nästa vecka ska bli effektiv överhuvudtaget. Om jag fick välja skulle jag göra ALLT idag men då är vi tillbaka i den där fantastiskt destruktiva brandsläckningen igen.
GAH! Varsågod bloggy, du får vara min terapeut idag. Kan du även vara min mentor och säga åt mig vad jag ska göra och i vilken ordning? Det vore awesome. Tack på förhand.
5 kommentarer
Hela mitt väsen skriker att jag vill organisera upp dig. Listor, struktur, schema och planering är typ mitt bästa. Jag har även en bissarr fascination över att rensa andra människors garderober, men det är nog en helt annan störning av min personlighet. Hojta om du vill ses och gå igenom allt och se om jag har nån idé du kanske nappar på. /Zandra
Du är SÅ välkommen hem till mig! Jag har fått för mig att lösningen till mina strukturproblem ligger i en skitsnygg papperskalender…
Säga åt…mjä. Jag är mest impad över allt du gör!
Själv försöker jag jobba efter antingen pomodoro-principen (arbeta fokuserat 25 min UTAN att titta på mejl/sms/nyhetssajt/sociala medier, därefter 5min göra vad man vill; upprepa ad infinitum men lägg in längre “rast” då och då + lunch och sluta jobba efter 8h) eller så jobbar jag med schema.
De större grejerna som jag vet tar längre tid lägger jag in i ett veckoschema, inklusive påminnelse (som vilket möte som helst). Jag bokar inte över med andra möten, möjligtvis flyttar jag mina egna block. De är på minst två timmar. Vissa ligger återkommande varje vecka, eftersom jag vet att jag måste göra just den grejen med regelbundenhet. Jag har också block just för alla små skitgrejer (som jag skriver upp på en små saker att göra-lista), vilka kommer några gånger i veckan. De stora står i en separat att göra-lista. Sen försöker jag att i slutet av varje dag lägga upp min game plan för nästa dag, och på fredagarna skriva om mina att göra-listor så att jag (förhoppningsvis) inte missar något inför nästa vecka.
Lite så. Jobbar jag inte på det sättet blir jag bara stressad.
Tack för alla tips! Jag VET att jag borde göra något sånt där, men bara tanken på planering får mig att få utslag. men jag ska försöka!
jag tror på att verkligen BARA göra en sak i taget. annars blir det en ond spiral där man blir mer splittrad och än mer ofokuserad och då blir ännu mer splittrad, och ja, du fattar. så håller det på sådär! Kram på dig goding!