När jag såg att mitt förlag delat den här artikeln på Facebook imorse så fick jag lite ont i magen. Och när jag såg kommentarerna under länken på SvDs FB-sida blev jag lite ledsen. Det var inte snälla ord. Och jag fattar det. Den där rubriken är ju ett öppet mål för att driva med både mig och influenceryrket.
Det lustiga i kråksången? Meningen som en av Sveriges mest prestigefyllda dagstidningar använder som rubrikcitat – den har jag aldrig sagt.
Intervjun i fråga gjorde Matilda, som är frilansjournalist, med mig redan i november och vi satt och pratade i flera timmar. När en intervju pågår så länge så hinner man komma in rätt djupt på många ämnen och vi pratade mycket om både psykisk ohälsa och hur det är något som många kreativa personer lider av, om hur viktigt det är att vara genuin och hur oseriösa aktörer som rör sig i periferin sabbar för oss andra. När det ska skrivas ihop till ett fåtal tusen tecken får stora delar av nyanserna stryka på foten och de breda penseldragen bli kvar.
När jag korrläste artikeln för någon månad sedan tyckte jag att den kändes bra. Jag kände kanske att jag saknade sagda nyanser men kände ändå att min poäng kom fram. Men med den rubriken som det blev känner jag mig nästan smutsig.
Det låter nämligen som att jag är en labil person som kränger mig själv och mina innersta tankar till högstbjudande. Och att folk skulle tro det om mig gör mig så jädra ledsen. Så är det självklart inte, och det vet du som hänger här inne med mig. Men för den som inte känner mig blir det ju toksnett.
Och det blir ju också skevt för en tidning, som tjänar en stor del av sina pengar på annonsering, uttrycker sig så här om en annan mediekanal som finansieras på exakt samma sätt.
Märk väl, jag tycker att artikeln är bra och har inget ont att säga om Matilda som gjorde intervjun. Men jag vill bara att du som känner mig ska veta att det där citatet inte är mitt och att jag inte ”säljer mig själv och mitt liv” lika lite som en dagstidning ”kränger sanningen” (och i det här fallet faktiskt använt ett felaktigt citat). Det handlar om en förståelse för hantverket som är bloggande och de relationer som man bygger här. Jag menar, ni som läser är ju mina kompisar och vi bryr oss om varandra. Därför berättar jag om mitt liv. Att jag tjänar pengar på det påverkar inte överhuvudtaget vilket innehåll jag delar med mig.
Det ger mig ärligt lite dålig smak i munnen, hela det här inlägget, att jag ens skriver detta. Att jag känner mig lite.. utnyttjad? De har ju uppenbarligen valt den rubriken för att få fler klick. Men jag kände att jag behövde få ur mig det, för det där citatet kan jag inte stå för. Och du som läser mig vet att här skriver jag bara sånt jag kan stå för. Så jag ville bara reda ut det.
Ha en fin lördagskväll, kära du.
UPPDATERING: Nu har SvD ändrat rubriken, till ”Om man som influencer inte är personlig är man utbytbar” (mycket rimligare och ett citat jag faktiskt sagt), tack vare att Matilda som skrivit artikeln också tyckte att den var helt felaktig och kontaktade webbredaktionen. Matilda hade alltså inget med rubriksättningen att göra, hon jobbar inte ens på redaktionen utan är frilansjournalist. Tack Matilda!
9 svar
Vet inte vad jag ska säga… känns bara onödigt och lågt av SvD att rubriksätta för att få klick. Nä, ge dig själv en klapp på axeln för allt bra som du gjort, gör och åstadkommer! Heja dig! Stor kram!
Usch vad äckligt gjort… den där rubriken känns ju som en tydlig gödning av de som redan har bestämt sig för och tycker att Influencers är ett jäkla pack. Illa.
Usch så tråkigt, tycker verkligen man borde få tycka till om rubriken också när man är med i en intervju! Och det är ju uppenbart att den sattes så för att många tycker att det är precis vad influencers gör.
Skönt att rubriken är ändrad nu. Blev glad å dina vägnar när jag såg att du blivit intervjuad i SvD men reagerade på rubriken när jag läste artikeln.. Hoppas det känns bättre nu när den ör ändrad <3
Sjukt trist :/ Hoppas redaktionen fick en tankeställare och inte enbart tänker ”click bait” i fortsättningen.
Men herrejävlar vilken rubriksättning?! 😮
Bra gjort, av både dig och Matilda, som ifrågasatte den. INTE ok!! 🙁
Kramar!
Rubriksättning i nivå med sensationslystna kvällstidningar? Bra att det gick att ändra rubriken men det är inte utan att man undrar vart det seriösa inslaget har tagit vägen hos morgontidningarna?
Så dåligt men bra att de i alla fall insåg sitt fel och ändra. Men väldigt oseriöst!
Skönt att webbredaktionen ändrade rubriken! Nyttigt för mig som utbildar mig till journalist att läsa ett inlägg som detta, alltid bra att tänka ett extra varv.