Det här senaste året har Instagram bara öst ut olika features. Det känns som att vi har fått nya grejer varenda månad?! I den här videon (och det här inlägget) reder jag ut vad från 2021 års lanseringar som du borde hålla ögonen på – men även vad som kommer 2022.
Vad är det som händer i Instagramvärlden?
Facebook (numera Meta) har alltid varit vassa på att hålla känselspröten aktiva för att tidigt fånga upp nya trender och utveckla sina tjänster åt det håll trenderna drar. Redan 2012 (två år efter lanseringen) köpte man upp Instagram och sedan dess har just Instagram välkomnat många funktioner som är direkta kopior av andra populära appar.
Instagram Stories kom till efter att man sett Snapchats framfart och lanserade 2016 sin egen kopia (efter att Snapchat enligt rapporter tackat nej till Facebooks bud på att köpa appen för 3 miljarder).
IGTV lanserades 2018 som en tänkt utmanare till YouTube men efter att både formatskillnader och bristande sökmöjligheter satt käppar i hjulen så skrotade man formatet och den separata 2021 och slog ihop formatet med video-inlägg och kallade det helt enkelt Instagram Video.
Den senaste kopian i raden är Instagram Reels, som lanserades sommaren 2020. Detta är så klart Instagrams försök att fånga in den yngre målgruppen och konkurrera med den kinesiska appen TikTok.
Min poäng? Instagram utvecklas konstant och förväntar sig att vi hänger med. Så vill du växa på plattformen? Häng med i trenderna!
Nya Instagramfunktioner från 2021 att ha koll på?
Länkstickern – nu kan alla länka i stories
Tidigare var det bara konton som hade över 10 000 följare hade möjligheten att länka till en webbplats utanför plattformen genom ”swipe up”. I oktober lanserade Instagram länkstickern och tog i samma veva bort 10 000-gränsen så numera är det alltså möjligt för alla storlekar av konton att länka!
Detta är en big deal för att det öppnar för möjligheter för fler att länka till bland annat sin blogg, en nyhetssajt eller kanske en produkt man gillar. Det är i stories vi har den primära länkmöjligheten så använd den!
Collabs
I oktober kom också collabsfunktionen som ger dig möjligheten att bjuda in en annan kreatör att vara medskapare av ett inlägg eller en reel. Detta betyder att båda era konton kommer stå som skapare av inlägget ovanför bilden, inlägget kommer delas till er gemensamma följarskara, ligga i båda era profiler och dela likes och kommentarer.
Live Rooms och schemaläggning av Live
Instagram Live erbjöd tidigare livesändningar för upp till två personer samtidigt. I mars 2021 så dubblade man den kapaciteten och det är nu möjligt att livesända för upp till fyra personer samtidigt. Med Live Rooms kommer också nya monetiseringsmöjligheter, som att tittare kan ”dricksa” genom att köpa badges samt använda andra interaktiva funktioner som shopping och samla in pengar till en välgörenhet live.
Så, vad kommer 2022?
En mer streamlinad videoupplevelse
Trenden har gått hitåt i många år. Gör du inte redan video så – gör video. Annars kommer du ligga efter och inte växa. Åtminstone inte lika fort som MED video.
Det är ingen hemlighet att Reels legat högst upp på listan av prioriteringar från Instagram det senaste året och med sammanslagningen av IGTV och videoinlägg ser vi att IG går efter en mer streamlinad användning av video på plattformen.
Kanske slås alla videoformat ihop nästa år?
Den kronologiska feeden kommer tillbaka!
En av de största nyheterna inför 2022 var introduktionen av en hem-feed där vi som användare får välja vilken typ av feed vi vill se. De alternativ som kommer erbjudas är:
- Home – Den algoritmstyrda feeden, detta är Instagrams default-läge som styrs av algoritmen (som det är nu)
- Following – Detta blir det kronologiska flödet med alla du följer (det som många saknat).
- Favourites – Detta är en ny feature där du kommer kunna se profiler som du favoritmärker så du aldrig missar ett inlägg!
Mer pengar till kreatörerna
Flera funktioner för att kreatörer ska kunna tjäna pengar på Instagram väntas rullas ut 2022 – bland annat en affiliatelösning, möjligheten att köpa badges under livesändningar och även en möjlighet för företag att leta kreatörer för samarbeten – direkt i appen.
Detta är något jag väntat på i flera år – Instagram ser ju hur mycket pengar som florerar på plattformen i form av influencer marketing – klart de vill ha en del av den mångmiljonkakan!
Vilken av de här uppdateringarna är du mest pepp på? Berätta i kommentarerna!
Ett svar