Vi behöver lära oss skillnaden på kritik och hat

Vi behöver lära oss skillnaden på kritik och hat

Det är krig i Europa. Men på Instagram är det business as usual bland många influencers. Igår, i samma veva som att Putin invaderar Ukraina, lägger flera influencers upp reklaminlägg – och nämner situationen i Ukraina i förbifarten. Något som får både följare och influencerkollegor att reagera med stark kritik.

Krishanteringen från influencern som postat reklamen är av blandad kompott. Vissa pudlar, ber om ursäkt och tar bort inlägget. Andra försvarar sitt beteende.

Men nästan obligatoriskt är att man gråter ut på stories om på hur ledsen man blir av allt hat, att ”man är ju bara en person” och krokodiltårarna rinner.

Och här någonstans behöver vi uppenbarligen ha en konversation om vad som är fullt legitim kritik, och vad som är ”hat”.

Låt mig demonstrera:

Kritik:

Blanda inte in ett pågående krig i din reklam, det är fruktansvärt oempatiskt och hemskt. Har aldrig sett sån reklam förut. Och gör man reklam är man ansvarig för hur man gör reklam.

Hat/personangrepp:

Alltså hur kan man vara så korkad så man skriver en sån text? Jävla idiot!

Personangrepp är aldrig okej. Men att kritisera ett företags affärsbeslut är fullt rimligt, speciellt i en sådan här situation.

Influencers på den här skalan är företagare med omsättningar i miljonklassen. Och som företagare måste man vara beredd på att ta kritik. Det funkar inte att casha in när det passar och sedan vända det till ”men jag är bara en privatperson” när saker går en emot.

Att gråta ut på stories och prata om att man inte orkar allt hat är att ha en skev inställning till sitt yrke och det ansvar som det medför. Sociala medier är din business och vad du gör där får konsekvenser. Äg det.

Du kan inte ena sekunden lägga upp ett reklamsamarbete för att sedan spela ut privatpersonkortet och då får följarna inte ha en åsikt? Om du inte vill att folk ska ha en åsikt kring något, publicera då inte på din primära marknadsföringskanal för ditt företag.

Och gör du fel – be om ursäkt, pudla, ta bort. Äg ditt misstag. Gå vidare. Ta lite jävla ansvar för sitsen du placerat ditt företag i.

2 svar

  1. Svar på Tedjezas inlägg 22 feb 2022

    Håller helt med dig ! Så viktigt att se och fatta skillnaden mellan hat och egen (och annorlunda) åsikt.
    Det här dilemmat gäller, som du påpekar, generellt i dagens samhälle som i det offentliga samtalet.
    Jag förundras över de stora mediadrakarnas och retorikernas ointresse att lyfta och debattera frågan.
    Pinsamt är det och oerhört sorgesamt när dumhet får råda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

2021 – en årskrönika

God fortsättning! Jag började göra en årskrönika likt förra årets men eftersom bloggandet varit lite bristfälligt i år och det därför var svårt att få

Mellan brödkaveln och bakugnen

Jag har länge fascinerats av traditionellt hantverk. Alltså sådant som bara för någon generation sedan var sånt varje husmoder ”skulle kunna” och som inte ansågs

Vinter i oktober

Vi se det snöar! Igår blev det vinter här i Eldsmark! Från ingenstans var det helt plötsligt två decimeter snö och full vinter. Det snöade