5 sätt att använda featured instagram stories

Har du sett de där runda ikonerna överst på folks Instagramprofiler? Där det står höjdpunkter?

För sisådär ett år sedan dök möjligheten upp att “nåla fast” och spara utvalda Instagram stories överst i sin profil men det är fortfarande inte jättemånga som använder sig av funktionen. Och det är väldigt synd då detta är ett utmärkt sätt att lyfta the best of the best och fylla på i sitt skyltfönster.

Så, vad ska man använda dessa featured stories till? Här kommer mina bästa tips!

1. Presentera dig själv!

Elin Kero är en mästare på det här med storytelling visuellt och hon vet verkligen hur man utnyttjar featured stories till fullo.

Hennes första “featured story” har titeln “About Me” och här sammanfattar hon i ett gäng stämningsfulla klipp vem hon är och vad hon brinner för. Samtidigt får man en väldigt bra känsla av vad man kan förvänta sig på hennes instgramkonto.

Dessa klipp har hon så klart förberett och satt ihop i ett videoredigeringsprogram och har du kunskapen och möjligheten så är detta att ta det till nästa nivå. Om du inte kan eller vill göra det så här avancerat så fungerar det lika bra att göra ett gäng klipp där du berättar ungefär samma sak bara direkt till kameran.

2. Visa vad du kan hjälpa till med!

Även här använder jag Elin som exempel, because, hon är jävligt bra, haha! I hennes fall har hon gjort en antal klipp där hon länkar till blogginlägg där hon skriver om olika fototips, så swipar man upp så kommer man till dem. Enkelt och superbra!

3. Frågor och svar

Ellinor Löfgren har en Q&A på en av sina featured stories där hon använt sig av Instagrams frågefunktion och röstningsfunktion där hennes följare kunnat ställa frågor till henne som hon sedan svarat på och sparat. Perfekt att kunna hänvisa tillbaka till om man får samma fråga ofta!

4. Social Proof

Ja, det är okej att skryta lite här, att visa upp pressklipp eller recensioner av ens bok (ja, jag pratar om mig själv). På det här sättet får besökarna snabbt veta att du är någon att räkna med inom ett visst område och att du blivit uppmärksammad på olika sätt för det. Det bygger respekt för ditt varumärke!

Och ja, jag använder mig själv som exempel. 😉

5. Prata om något som spelar roll

Maria har en featured story som heter “Honesty” där hon bland annat berättar om sin sjukdom och saker i livet som är tunga. Här får vi följare verkligen ta del av Marias själ på djupet, något som gör att vi kommer henne närmare så mycket fortare. Det passar inte alla men det uppskattas av väldigt många när saker blir på riktigt.

Det blir lite liknande “Storytime” som många kör på YouTube men mer avskalat och publiken har lägre krav på bildkvalitet på stories.


Vill du veta hur du får till sådana här snygga omslag till Featured Stories på Instagram? Ladda ner min guide GRATIS här nedan!

+1

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

10 svar

  1. Superbra inlägg! Är en sån där konstig människa som aldrig postat en enda story (japp, det är sant) men en vacker dag tänkte jag börja ge mitt instagramkonto mer kärlek, så bra att veta hur man kan göra. Tack! 🙂

    1. Jag förstår inte riktigt hur du menar. Du kan ju ha flera olika höjdpunkter! Och sedan kan du ju lägga till nya klipp till de höjdpunkterna eftersom. Jag lägger till klipp i tex “på scen” eller “kollegorna” med jämna mellanrum! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Varför ska jag ha en maillista?

För lite drygt ett år sedan blev jag med maillista. Jag skrev då det här inlägget om alla fördomar jag själv haft mot “nyhetsbrev”, om

Årets Landsbyggare

En fantastisk höstdag för någon vecka sedan åkte jag de åtta milen ner till Höga Kusten-bron för att närvara på Landsbyggaredagen! Landsbyggaredagen är en dag