Förra veckan pratade jag på min första internationella konferens, Influencer Marketing Hub Conference i London. Jag var en av två kvinnor på scenen under hela dagen och föga förvånande den som höll sig längst ifrån sifferkåtheten och de som gör vågen för allt som heter big data. Istället pratade jag mig varm om content, trovärdigheten och värdet i långvariga relationer och för detta fick jag hurrarop både på twitter och på plats.
Men ska vi kika på vad jag faktiskt fick med mig från konferensen?
1. Vi ligger långt fram i Sverige
Det finns ingen organisation som Influencers of Sweden i någon av de andra länderna som fanns representerade (allt från USA till Indien och Australien). Väldigt många ville prata med mig om det arbetet vi gör och om att eventuellt etablera oss i andra länder, något som känns väldigt spännande. Men också lite läskigt att det finns så galet mycket okunskap där ute.
2. Vi måste sluta titta på följare
Till och med de som jobbade som mest med data sa att följare var helt ointressant när det kom till vad man ska mäta. Engagemang och faktisk räckvidd är två mycket bättre variabler. Med tanke på hur enkelt det är att köpa både följare, likes och kommentarer så måste vi bli sjukt mycket mer transparenta med den datan som faktiskt är värt något.
3. Folk vill verkligen inte prata pengar
Jag försökte vid flera tillfällen få folk att berätta vad de faktiskt betalade eller faktiskt tjänade men det var helt stopp och belägg, i alla fall på scenen. När jag grävde lite off stage så landade jag någonstans mellan 30-70 öre per faktisk kontakt. Alltså inte per följare utan faktisk räckvidd. Det skulle kunna översättas till 300-700 CPM, siffror som stämmer överens ungefär med beräkningen jag gjorde för snart tre år sedan.
4. Det är ett jävla tjat om ”gifting”
Japp, det är inte bara svenska företag som försöker köpa influencers för produkter. That virus has gone global. Ännu större behov för InoS att också go global med andra ord.
5. Trust is the economy
De som jobbar kortsiktigt och cashar in på fejkföljare och perfekta instagramflöden utan någon som helst substans, deras days are numbered. Som alla nya branscher och hypes har även influencer marketing så klart dragit åt sig lycksökare, både bland företagen som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt på sin teknik och sin data, men också bland ”influencers”. Jag sätter ”” runt dem för de som jobbar så kommer inte hålla i längden. Att jobba långsamt, metodiskt, inte rucka på sina värderingar och förtroendet hos ens publik, det är de som kommer se den här branschens långsiktigt lukrativa sidor.
6. We got a long way to go
Men vi är på helt rätt sida om den här utvecklingen. För vi har förstått det verkliga värdet med influencers och låter oss inte stressas. Det här kommer bli så jävla bra i slutändan.
10 svar
Spännande ju 😊 Kul att få va med i InoS som uppenbarligen är bäst då! ♡ Tack för att du gör ett grymt jobb Linda!
Haha! Tack själv för att du är med och bidrar!!
Så otroligt intressant att läsa om detta och hur det är i andra länder! Kastade mig över detta inlägg (eh, hur man nu gör det…). Tack för att du delar med dig : )
Tack för att du läser! 🙂
sjukt intressant!
Tack!
Jag tycker du är helt fantastisk och gör ett makalöst bra jobb. Så coolt om du kan inspirera till liknande organisationer eller till och med vara en del av en global framöver. Glad att få vara i ditt nätverk!!
Åh Sara, det betyder så mycket från dig. DU är ju min idol i allt du gör. Kram!
Så viktigt att Inos och du är med och sprider kunskap och skapar den här branschen. Vilket fantastiskt jobb du gör!
Tack fina Wilda. <3