6 saker jag lärde mig på Influencer Marketing Hub Conference i London

Förra veckan pratade jag på min första internationella konferens, Influencer Marketing Hub Conference i London. Jag var en av två kvinnor på scenen under hela dagen och föga förvånande den som höll sig längst ifrån sifferkåtheten och de som gör vågen för allt som heter big data. Istället pratade jag mig varm om content, trovärdigheten och värdet i långvariga relationer och för detta fick jag hurrarop både på twitter och på plats.

Men ska vi kika på vad jag faktiskt fick med mig från konferensen?

1. Vi ligger långt fram i Sverige

Det finns ingen organisation som Influencers of Sweden i någon av de andra länderna som fanns representerade (allt från USA till Indien och Australien). Väldigt många ville prata med mig om det arbetet vi gör och om att eventuellt etablera oss i andra länder, något som känns väldigt spännande. Men också lite läskigt att det finns så galet mycket okunskap där ute.

2. Vi måste sluta titta på följare

Till och med de som jobbade som mest med data sa att följare var helt ointressant när det kom till vad man ska mäta. Engagemang och faktisk räckvidd är två mycket bättre variabler. Med tanke på hur enkelt det är att köpa både följare, likes och kommentarer så måste vi bli sjukt mycket mer transparenta med den datan som faktiskt är värt något.

Över 2 miljarder dollar väntas läggas på instagram influencers 2019. Alltså jag vet inte jag…

3. Folk vill verkligen inte prata pengar

Jag försökte vid flera tillfällen få folk att berätta vad de faktiskt betalade eller faktiskt tjänade men det var helt stopp och belägg, i alla fall på scenen. När jag grävde lite off stage så landade jag någonstans mellan 30-70 öre per faktisk kontakt. Alltså inte per följare utan faktisk räckvidd. Det skulle kunna översättas till 300-700 CPM, siffror som stämmer överens ungefär med beräkningen jag gjorde för snart tre år sedan.

4. Det är ett jävla tjat om ”gifting”

Japp, det är inte bara svenska företag som försöker köpa influencers för produkter. That virus has gone global. Ännu större behov för InoS att också go global med andra ord.

5. Trust is the economy

De som jobbar kortsiktigt och cashar in på fejkföljare och perfekta instagramflöden utan någon som helst substans, deras days are numbered. Som alla nya branscher och hypes har även influencer marketing så klart dragit åt sig lycksökare, både bland företagen som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt på sin teknik och sin data, men också bland ”influencers”. Jag sätter ”” runt dem för de som jobbar så kommer inte hålla i längden. Att jobba långsamt, metodiskt, inte rucka på sina värderingar och förtroendet hos ens publik, det är de som kommer se den här branschens långsiktigt lukrativa sidor.

6. We got a long way to go

Men vi är på helt rätt sida om den här utvecklingen. För vi har förstått det verkliga värdet med influencers och låter oss inte stressas. Det här kommer bli så jävla bra i slutändan.

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

10 svar

  1. Jag tycker du är helt fantastisk och gör ett makalöst bra jobb. Så coolt om du kan inspirera till liknande organisationer eller till och med vara en del av en global framöver. Glad att få vara i ditt nätverk!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Jag flyttar hem

Jag sitter på ännu ett tåg och ser Sverige susa förbi utanför fönstret. Vi passerade precis metropolen Floby. Jag är på väg till Göteborg för

Nordic Face Awards

För sisådär dryga två veckor sedan var jag på kalas. Det var NYX som höll det alldeles lysande kalaset Nordic Face Awards där Nordens bästa

Vad ska annonsmärkas och hur gör man?

Härom veckan kom en ny vägledning från Konsumentverket gällande marknadsföring i sociala medier. Egentligen riktar den sig främst till influencers (var man nu drar gränsen