Vi kan väl på en gång adressera elefanten i rummet.
Rubriken.
Ja, den är mer än lovligt clickbaitig. Men den är också sann. Tekniskt sett rullade pengarna in under en vecka i februari. Men den veckan var också resultatet av många många års arbete med mitt personliga varumärke, med att förfina min onlinekurs, mitt webinar och min säljtratt.
Samt någon månads förberedande arbete med just den här specifika lanseringen, kampanjen.
Att sälja en och samma produkt – en onlinekurs – för en halv miljon på en vecka är inget som kommer av sig självt. Men det är möjligt. Och det är affärsmodellen som helt förändrade mitt liv.
Här har jag skrivit historien om hur Social Brand Lab blev till!
I det här inlägget tänkte jag att vi skulle kika mer specifikt på vad just den här lanseringen, den åttonde i raden, lärde mig.
Öppnar två gånger per år
De senaste åren har jag landat i att jag öppnar Social Brand Lab två gånger per år, i januari/februari och någon gång i början på hösten, vanligtvis augusti/september. Det finns ett antal anledningar till detta, bland annat att:
- Det skapar en känsla av aktualitet, det finns peppig energi efter nyår eller terminsstarten.
- En känsla av brådskande karaktär, att det är nu det gäller, annars får man vänta ett halvår.
- Mitt community har börjat lära sig denna rutin vilket gör att de är redo när jag öppnar.
Samt – eftersom jag sedan 2021 släpper en modul i veckan och hela kursen på en gång så sträcker sig kursomgången nästan hela terminen (10 veckor), något som gör det svårt att öppna fler gånger med den strukturen och upplägget jag har nu. Det hinns helt enkelt inte med!


Webinar funkar!
Jag har alltid (med något undantag) lanserat och sålt via webinar. Det innebär kortfattat att man håller en gratis föreläsning, bjussar på värdefullt content i ca 40 minuter, sedan ägnar man några minuter åt att berätta om sitt erbjudande.
Det var jätteläskigt från början och jag har fått en del elaka kommentarer genom åren under webinar, kvinnor som blev extremt kränkta hur jag hade MAGE att berätta om min produkt (efter att ha föreläst 40 min gratis). Och det är jättejobbigt att få den typen av kommentarer, speciellt i början.
Så nu är det lite som ett kallbad – bestäm dig och sen bara gör det. Och titta inte på kommentarerna under själva säljdelen, ha någon som hjälper dig med det.
Men anledningen till att jag har den här säljstrategin och inte har några tankar på att överge den? Den funkar! Hela 62% av alla kurser jag sålde, sålde jag under webinar.
Vad fungerar mer?
Klarna
Sedan i höstas använder jag Shopify som betallösning när jag säljer mina kurser – av den enkla anledningen att då hänger Klarna med på köpet.
Tidigare har jag erbjudit delbetalningar själv (via Kajabi och Stripe) men efter att en för stor del av kunderna helt enkelt slutar betala efter ett tag, och jag inte vill ha den manuella hanteringen, så kände jag att Klarna is the way to go. Jag ger bort risken med delbetalning till dem, samt det är ju så enkelt att betala med Klarna och det är ett varumärke med högt förtroende.
Nästan 60% valde att betala med Klarna – det säger ju något!
Rabatter
Att rabatter funkar kom inte direkt som någon chock. Jag använder dock rabatter extremt sparsmakat av den enkla anledningen att kursen faktiskt är värd fullpris och jag vill inte sänka värdet på varken den eller mitt varumärke.
De senaste lanseringarna har jag dock erbjudit en mycket tidsbegränsad rabatt som jag tycker fungerar bra och känns helt okej för varumärket – webinarrabatter. Alltså, om du köper kursen medan vi är live på webinar så får du en rabatt, inte annars.
Jag har fått höra att jag skickar mycket mail. Och det är helt sant, jag skickar mycket mail under en lanseringen – jag vill ju inte att min publik ska missa att jag är på gång! Och att skicka påminnelsemail inför webinaren ger resultat, jag snittade på en ”show up rate” (hur många av dem som anmält sig som faktiskt dyker upp live) på 54% och konverterade 8% av dem till köp.
I do it because it works.
Vad fungerar inte?
Annonsering
Missförstå mig rätt – att annonsera på Facebook fungerar. Men det är viktigt att förstå i vilken fas annonsering fungerar. Och för mig fungerade det faktiskt relativt dåligt när det gällde att få signups på webinaren den här gången.
Annonserna hade en konverteringsgrad på 8,9% medan Instagram låg på 35% och min maillista på 26%. Inte så förvånande i sig kanske eftersom IG och mailen består av varma kontakter och annonsering är blandat varm och kall (eftersom vi pga Apples blockande av spårning inte kan välja det).
FB-annonsering har också blivit riktigt dyrt, detta har jag och Alex pratat om i ”Vad fan håller jag på med?!” ett antal gånger. Om vi gör en enkel jämförelse:
- Webinar signup: ca 50 kr i snitt
- Lead magnet signup: ca 20 kr i snitt
För några år sedan, kanske bara NÅGOT år sedan, kunde jag få webinar signups under 10 kronor styck. Så det har blivit enormt mycket dyrare. Därför är min strategi nu att helt enkelt annonsera tidigare i säljtratten, lägga pengarna på lead magnets och blogginlägg, och på så sätt redan ha dem på maillistan när lanseringen drar igång (du vet den som konverterade så mycket bättre).
Hoppas du fick någon ny insikt av det här inlägget, dela gärna med dig i kommentarerna av tankar eller egna erfarenheter!




3 svar
Din bild när du, hönsen, hunden, katten, lampan och ja well typ everything huserar i skogen och du knäpper av en selfie. Jag kan inte se mig mätt på den bilden, den är så fenomenalt grym och spot on så som jag vill leva livet. Med allt det härliga på samma gång i en enda salig blandning. Jag blir väldigt glad av fotot och det ger mig längt efter att ta för mig av allt det fina som skogen (uppenbarligen) erbjuder! Tack Linda för ett otroligt innovativt och vackert foto!
Tack för ett jätteintressant inlägg, jag tycker verkligen om det du skriver och uppskattar din ärlighet! Intressant att flytta FB-reklamen till tidigare i kedjan. Jag går själv i tankarna kring en form av lansering som jag ska göra relativt snart, och tar med mig lite av det du skrivit om. Kör du hela din site i Kajabi?