Detta inlägg är en del av ett reklamsamarbete med Blank Page

Jag ligger på rygg i sängen med datorn på magen. Katten snarkar bredvid och jag mår lite illa. Om det beror på för mycket popcorn eller vad jag precis ska ta mig an är oklart.

Framför mig stirrar den vita arket mot mig på skärmen. The Blank Page. Det finns fan inget mer skrämmande. Speciellt när man ska börja skriva sin allra första bok.

Förord.

Det är nu jag ska sätta tonen för boken. Vad den ska handla om. Hur den ska få folk att känna. Ramen för historien. Förväntningarna.

Jag kräks nästan lite.

Orden har bubblat i mig hela kvällen. Jag har formulerat de där första meningarna i huvudet sedan mötet med förläggaren tidigare idag.

Och så, som kolsyran som trycker ut champagnekorken ur flaskan, smäller det till och orden flödar ned på skärmen. Det är som en liten orgasm.

”Detta är inte en bok om att bli känd.”

Den första meningen är skriven. Den kanske ändras längs vägen men arket är inte vitt längre. Startskottet har gått. Vi är iväg.

Och champagnen fortsätter att flöda.

När smileygubben under min text indikerar att jag nått dagens skrivmål av mäktiga 250 ord blir jag orimligt stolt. Den känns ungefär som att checka av något på en todo-lista. En tillfredsställelse olik något annat.

Och imorrn gör vi det igen. 250 ord i taget. Hela vägen till min allra första färdiga bok.

13 svar

  1. Skrivmål. Så bra grej. Jag sätter nog mitt eget mål snart. Jag lyssnade också på ett bra snack (TEDtalk) som handlade om att identifiera sina rädslor, för att ta sig framåt. Tim Ferris. Och jag tror att rädslor ger skrivhäfta för många. Så både ”mål” och ”rädslor” blir viktiga att ta hänsyn till.

    Följer din process med boken. Jag vill gå på lanseringsfest!
    Kram
    Emilia. Kontorsmaskoten

    1. Jag har lagt det på min ”titta senare”-lista, måste kolla på det! Jag har identifierat många av mina rädslor men detta är en helt ny utmaning för mig så här finns nog mer att upptäcka. TACK fina du, självklart får du komma på lanseringsfest! KRAM!

    1. Va kul att du tycker det! Jag älskar BP, det är perfekt för mig, och så bra att ha skrivmål att nå. Va KUL att du också har bokdrömmar, vad vill du skriva??

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Det blir bättre imorrn.

När jag gick och la mig igår tänkte jag ”det blir bättre imorrn”. Men jag vaknar med samma ångesttyngd över bröstet. Samma ont i magen

110. Om att spräcka sitt eget glastak med Sofia Ståhl

Sofia ”PT-Fia” Ståhl är tillbaka som gäst i We Are Influencers för första gången sedan 2015. Sedan hennes förra besök, då hon precis kommit ur en utmattning och bara var i starten av sitt entreprenörskap har mycket hänt.Fia kan idag kalla sig bland …

70. Sofie Hallberg & Ida Höckerstrand/Ångestpodden

Sofie Hallberg & Ida Höckerstrand utgör tillsammans Ångestpodden och företaget Inget Filter. De har hundratusentals lyssnare varje månad och pratar om just – ångest. Något som innebär att väldigt många känner igen sig i vad de pratar om. Vi pratar …