Det är frågan på allas läppar just nu – vad är Clubhouse? Det nya sociala mediet har tagit Sverige med storm de senaste veckorna och jag tänkte reda ut det basics. Häng med!
Vad är Clubhouse?
Clubhouse är ett socialt nätverk helt baserat på ljudsamtal. Jag brukar jämföra det med en podd eller ett radioprogram du kan hoppa in i och lyssna på men även joina in i samtalet. Men det är bara ljud. Och bara live. Ingen text, inga bilder (förutom din profilbild), ingen video. Och inga repriser. Allt är live och missar du så missar du. Något som också skapar enorm fomo (fear of missing out).
Just nu finns appen bara för iOS (iPhone) och är ”invite only”, man måste alltså ha en inbjudan från en annan användare för att få tillgång till nätverket.
Hur funkar Clubhouse?
Får du väl en eftertraktad invite så skickas den till ditt telefonnummer, något som är lite annorlunda då de flesta tjänster baseras på mailadress. Du registrerar dig, väljer användarnamn och profilbild samt, om du vill, skriver en profiltext. Du kan även koppla Twitter och Instagram, något som uppmuntrar till vidare kontakt utanför plattformen eftersom man inte, som det ser ut nu, kan skicka direktmeddelanden på Clubhouse.
Sedan är det fritt fram att börja följa användare och klubbar utifrån dina intressen!
Vem som helst kan starta ett rum på Clubhouse. Antingen privata rum (med enbart inbjudna), ”sociala” rum (där alla du följer kan joina) eller helt öppna rum då alla på hela Clubhouse kan lyssna. I alla rum finns en ”scen” och en ”publik”. Eller ”talare” och ”lyssnare”. Den som startar rummet blir automatiskt moderator och kan bjuda in fler talare.
Som lyssnare hörs du inte. Din mikrofon är aldrig på och du behöver inte oroa dig för att någon lyssnar på dig när du för oväsen. Du har möjlighet att räcka upp handen och blir du uppbjuden att tala så slås din mikrofon automatiskt på så var noga att stänga av den om du inte vill höras hela tiden.
Vad är grejen med Clubhouse?
Jag har varit medlem på Clubhouse i ganska precis en månad nu och är otroligt fascinerad av vad som händer där. Min spontana känsla är att allt blir så otroligt mycket närmare när man får höra folks röster. Tänk ett telefonsamtal med en hel drös främlingar, så mycket mer intimt än bara till exempel en chat.
Det faktum att allt är live, att alla har exakt samma förutsättningar (förutom kanske moderatorn som får lite av en maktposition) gör att hierarkin bli väldigt platt och det som händer i stunden är det enda som spelar någon roll – eftersom inget sparas eller kan kommenteras i efterhand.
Detta tycker jag också gör att många vågar vara mycket mer sårbara. Jag har varit i rum där människor har pratat om övergrepp, sorger och visat sårbarheter som de kanske aldrig ens berättat förut, för någon. Det känns som en gåva och ett privilegie att vara där, just då, i den stunden, och få ta emot den personens sårbarhet.
Det finns så klart ”klickar” redan nu. Vissa hörn känns lite som Twitter – mediabranschen och politiker i samtal som blir ganska elitistiska och Stockholmfokuserade. Men helt plötsligt hamnar man i ett rum där Isabella Löwengrip ger tips om hur man jobbar sig ur en utbrändhet eller Tiffany Haddish pratar om när hon bodde på gatan. Och man hade aldrig vetat att det var just hon om man inte kände igen rösten eller såg deras profilbild för det finns inte en kultur av att ”presentera” sig med namn och titel och hela harrangen på Clubhouse. Utan alla har, som sagt, samma förutsättningar.
Det finns också alla möjligheter att komma utanför sin egen filterbubbla. Att hoppa in och ut ur rum och lyssna in när folk pratar om att vara ”POC och framgångsrik” eller när en kvinna föder barn (ja, det hände i fredags!).
Vad kommer hända nu?
Det kan så klart uppstå problem när allt är live, oredigerat och relativt omodererat samtidigt som hur många människor som helst kan lyssna till samtalet. Och det kommer vi nog prata mycket om framöver. Alla samtal spelas in (av Clubhouse) så länge de är live så det finns möjlighet att anmäla om något går snett. Hur detta dock följs upp är fortfarande oklart.
I övrigt så ska det bli intressant att se hur det ska tjänas pengar, både PÅ appen och VIA appen. Clubhouse värderades i förra veckan till en miljard dollar och det går redan massor av rykten kring hur grundarna tänker kring reklam och intäktsgenerering för användarna.
Min känsla är att hypen nog kommer lägga sig, i alla fall när vi är vaccinerade och får lämna huset igen. Men just nu njuter jag av samtal om poesi, pepsi vs coke, prestationsångest och om mössor är en myt med massor av magiska främlingar.
Har du redan Clubhouse? Följ mig – @lalinda!
» Vill du ha en mer tekniskt detaljerad genomgång av Clubhouse? Kolla in Elins guide på Teknifik!
5 svar
Jag som har några år på nacken så är det här inte riktigt något helt nytt under solen. Mer raffinerat och bättre verktyg, men i min ungdom fanns något liknande. Du kunde ringa upp ett telefonnummer och det var som ett chattrum. Hur många som helst (tror jag) kunde ringa in dit och sedan pratade alla med alla. Som sagt, mindre raffinerat, men ändock lite samma idé. Inget för mig som är en fruktansvärt osocial typ dock.
de flesta ’uppfinningar’ och start-ups och annat är inga nya, utan recyclta ideer…de äldre vet 😉
Ja, lite ”heta linjen”-feeling får man ju! Men som sagt, under lite mer ordnade former. 🙂
’Clubhouse är ett socialt nätverk helt baserat på ljudsamtal.’
alltsa en god old-fashioned telefonkonferenssamtal 🙂 inget nytt under solen…
Ja, alltså själva mediet är så klart old school, det finns ju inget annat än ljud, bild, video och text. Men beteendet och tekniken är helt nytt enligt mig.