Det är torsdag kväll och jag är mitt i min vinterlansering av Social Brand Lab. Eftersom jag bara öppnar kursen två gånger om året så är det fullt ös medvetslös i ca tre veckor då jag går på alla cylindrar och all in and all the things. På tisdag kör jag mitt första webinar och ska förhoppningsvis sälja så det ryker.
Inte läge för en liten dos av självtvivel med andra ord. 🙃
Idag höll jag en spontan live på Instagram efter att ha läst en fundering i en Facebookgrupp kring kombinationen genuinitet och strategi. Personen i fråga (och en par stycken i kommentarerna) funderade kring om man faktiskt kunde vara strategisk och samtidigt genuin i sina sociala medier.
För mig är det en självklarhet att dessa två inte är motsatser utan ska däremot med fördel kombineras! Men jag har insett att för många låter ordet strategi när det kommer till sociala medier som något fult. Något kalkylerat, manipulativt och uträknat. Som att man, genom att ha en strategi, försöker lura människor att man är något man inte är.
Egentligen är det ju precis tvärtom! Och sanningen är att om du, som företagare, inte har en strategi när det kommer till sociala medier så gör du inte ditt jobb.
En strategi handlar för mig helt enkelt om att göra medvetna val. Att ha en plan. Veta vem man är, varför man gör det man gör och för vem. Och vara tydlig med det för sina potentiella kunder.
En del av min strategi är att vara genuin. Öppen och ärlig med både de bra bitarna och de mindre bra. Och det gör mig förhoppningsvis till en bättre företagare. Och en lite bättre människa.
PS. Vill du vara med på mitt webinar nästa vecka och lära dig mer om hur du kan använda ditt personliga varumärke för att bygga din närvaro i sociala medier? Anmäl dig gratis här!