Influencers – modern svart arbetskraft, bortskämda snorungar eller företagare med integritet?

Influencers – modern svart arbetskraft, bortskämda snorungar eller företagare med integritet?

För två veckor sedan skrev jag om influencers som den moderna svarta arbetskraften. Och förra veckan publicerade Camilla Gervide en krönika på Expressen som heter ”Influencers vill ha makt och miljoner – utan ansvar”

Och det fick mig att fundera på vad som är det stora problemet med influencerbranschen idag. För de här två artiklarna är exempel på de två ytterligheterna.

På ena sidan har vi privatpersoner med små Instagramkonton (som inte ens vet om att de är influencers) som glatt tar emot produkter från företag i utbyte mot exponering i deras kanaler (och därmed en skatteskuld, tackarrrr).

På andra planhalvan har vi yrkesverksamma influencers med hundratusentals följare som gladeligen är företagare när det kommer till att fakturera samarbeten men som inte är så sugna på att ta ansvar när saker och ting går fel.

En av de största utmaningarna jag ser idag är att definiera vilka som är på marknaden och utanför den. För en vanlig följare är det ju samma sak – samarbete som samarbete? Men vilka är det som faktiskt tjänar pengar på sitt inflytande och vilka är mest på jakt efter status – utan att kunna omsätta sitt innehåll till kronor och ören? De som står utanför marknaden rent ekonomiskt borde rimligtvis också göra det när det kommer till övriga delar av den. Dessa privatpersoner blir annars villebråd för företag som är ute efter gratis exponering och inte tar hänsyn till några moraliska (och skattetekniska) aspekter.

I åtta års tid nu har jag utbildat, inspirerat och kämpat för en mer professionell, mer erkänd influencerbransch. Och visst har vi tagit enorma kliv framåt under dessa år. Influencer marketing uppges omsätta ca en halv miljard per år i Sverige och profiler som Therése Lindgren, Bianca Ingrosso och Ida Warg driver miljonbolag inom skönhetsbranschen på sidan av sina egna kanaler.

Men glappet de ledande i branschen och den stora massan är enorm.

Så hur minskar vi det? Genom att skapa medvetenhet och sätta gränser.

Vill du jobba som influencer behöver du kunna separera ditt varumärke från din privatperson.

Bara för att du har en sax är du inte en frisör.
Bara för att du har en kamera är du inte en fotograf.
Och bara för att du har ett Instagramkonto är du inte en influencer.

Enligt Nationalencyklopedin är en influencer en person som aktivt försöker påverka sin omgivning via sociala medier i syfte att styra konsumtionsattityder.

En professionell influencer är en person som tjänar pengar på detta. Men fortfarande är det alldeles för få som faktiskt gör det. Och många av dem som gör det tar det inte på fullt allvar.

Utmaningen här är att få influencers att fokusera på sitt affärsmannaskap och därmed separera sitt varumärke och sitt företag från sin privatperson.

Att bemästra detta är nyckeln till så många delar.

  • Om du ser dig själv som en företagare, en VD vars jobb är att bringa lönsamhet i ditt företag – då kommer du ta skäligt betalt för dina tjänster och produkter.
  • Om du ser dig själv som ett varumärke kommer du att agera därefter och inte låta dina personliga känslor lägga en dimridå över ditt omdöme när du får kritik för dina affärsmässiga beslut.
  • Om du ser dig själv som ett vinstdrivande företag kommer du att se till att skapa förutsättningar för nämnda företag att knyta kontakter, bli sedd som ledande i din bransch och leverera som ett proffs för att skapa ringar på vattnet.

Hur vi ska komma dit är jag inte riktigt säker på än. Men att bli medveten om problemet är ett steg i rätt riktning.

2 svar

  1. Ja, en sak som är säker är att många företag är otroligt snabba på att höra av sig och vilja skicka produkter (ofta mot fraktkostnad!!) mot att man ska publicera och marknadsföra deras produkter. Personligen tycker jag det är rent pinsamt dåligt.
    Att förutsätta att någon – JAG – ska jobba gratis!
    Men visst, de når gratis publicitet hos så många och får synas utan att betala annonskostnader. Så länge det funkar kommer de nog tyvärr att finnas kvar,

  2. Många tar nog gärna gratis saker men den där prylen betalar inte min hyra eller maten jag äter. Och vart ska jag ställa alla saker? Jag säger nej till gratis prylar.

    Om du inte tar betalt för ditt arbete får du en lägre inkomst vilket påverkar hur mycket du får i pension, a-kassa, sjukpenning, studielån med mera. Har du riktigt otur kan du inte heller ta en ny telefon på avbetalning. Det är många saker i samhället som bestäms utav hur mycket du har i årsinkomst.

    Tar du inte betalt för ditt arbete kommer du även ha svårt att få ihop till handpenning + kontantinsats för en bostad. Du kommer förmodligen inte heller kunna ta lån för bostaden då du har för lite inkomst. Kanske inte ens hyra en bostad.

    När Skatteverkets brev om att betala skatt hamnar i brevlådan så är alla gratis grejer inte så roliga. Kommer ni inte ihåg vad som hände när Skatteverket granskade online pokerspelarna? De hittade massor utav pengar som de sedan skickade ut skattekrav på.

    Vill du ha en livsstil som Kardashian eller Wahlgren? Då behöver du ta betalt för det du gör och den tid du lägger ned.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Klimatfrukost på Formex

Inlägget innehåller reklamlänkar till Bokus. Vilka hjältar de är, de här tre brudarna. Maria, Emma och Johanna som för ganska precis snart ett år sedan

81. Hur blir du en influencer?

Så du vill bli influencer? Vad kul! Det är ju världens roligaste yrke (tycker jag) där du får blanda alla dina kompetenser och egenskaper. Att du dessutom får möjligheten och friheten att själv bestämma över din tid – det är bara en stor bonus!En sa…

Lite vardagsglädje med Jossan & Vanja

Förra måndagen fick jag spendera en alldeles fantastisk timme med två av mina favoritpersoner i den här sociala medier-världen. Nämligen Josefin och Vanja! De här