Microinfluencers – den moderna svarta arbetskraften

Microinfluencers – den moderna svarta arbetskraften

Sandra, 24, har precis fått sin första dotter. Hennes kille jobbar skift på fabriken och innan hon gick på föräldraledighet jobbade hon själv som ekonomiassistent. Pengarna finns inte i överflöd men de klarar sig bra. 

Sandra är SÅ kär i sin dotter. När hon tittar på det där lilla livet svämmar hjärtat över och hon vill skryta för hela världen om sin skapelse. Så självklart öser hon ut bilder på den lilla tösen på Instagram.

”Vi älskar dina bilder, vill du bli vår ambassadör?” 

Hon har 763 följare när först får ett mail om att bli “ambassadör”. Företaget som står som avsändare för mailet berömmer henne för sina “fantastiska bilder” och skriver att hon skulle “passa jättebra som ambassadör” för deras företag.

Sandra blir överlycklig och känner sig så speciell. Ska hon få saker gratis till sin lilla dotter! De där fina sakerna hon hade velat köpa men som var lite för dyra för henne. Och nu ska hon få dem gratis?! Och det enda hon behöver göra är att lägga upp fyra bilder på Instagram på sin bebis och produkterna hon får? Klart hon gör det! Bilder på bebisen hade hon ju tänkt lägga upp ändå.

Sandra och företaget kommer överens om att hon kommer få ett paket med nappflaskor, tallrikar och andra nyheter ungefär var tredje månad. I utbyte ska Sandra posta fyra bilder i månaden där hon visar upp produkterna hon fått och taggar företaget. De är tydliga med att inlägget ska märkas med “I samarbete med”. 

“Inga problem, va kul!!” svarar Sandra och inväntar med spänning sitt första paket. Det är som julafton.

Förlorar pengar på att göra reklam

Det är bara ett problem.

Ingenstans i det här mailet står det något om att Sandra är skatteskyldig för de produkter hon tar emot från företaget. Ingenstans står det att hon ska betala inkomstskatt för marknadsvärdet av produkterna.

Hon kommer alltså att förlora pengar på att göra reklam för företaget på sin Instagram. Och eftersom hon inte har ingen aning om skattefrågan så bryter hon troligtvis också mot lagen när hon gör detta.

Men företaget vet. 

Detta är en djupt strategisk och manipulativ strategi från hundratals företag i Sverige idag. De kallar det “influencer marketing”. Men Sandra har ingen aning om att hon är en influencer. 

Modern svart arbetskraft

Strategin är att få Sandra – och tusentals andra med henne – att känna sig speciella och utvalda, när företagen egentligen utnyttjar dem utan att betala varken marknadslön eller arbetsgivaravgifter. Modern svart arbetskraft som inte bara får sin tid stulen – utan också sin integritet.

Detta valde jag i höstas att gräva djupare i då jag anser att detta är ett av de största problemen med influencerbranschen just nu – att värdet och integriteten hos profilerna urvattnas av produktbaserade samarbeten. Och även om det inte är professionella influencers som står för majoriteten av dessa samarbeten så ser inte konsumenterna skillnaden utan drar alla över en kam – något som ger hela yrket ett dåligt rykte och skapar en enormt snedvriden konkurrenssituation.

Och istället för att utbilda varenda människa som har ett Instagramkonto i hur influencer marketing fungerar så ser jag en väldigt enkel lösning: att stora företag slutar utnyttja ovetande “microinfluencers” genom att manipulera dem till att tro att de är speciella “ambassadörer” när de i verkligheten är en på tusen i ett hav av svart arbetskraft.

Resultaten av granskningen jag gjorde tillsammans med VeckoRevyn finns nu att läsa på deras sajt, uppdelad i två artiklar:

  1. Så kan privatpersoner få en skatteskuld – genom samarbeten med svenska företag
  2. Experten: 'Det är ett jobb som ska utföras och det bör du få betalt för'

Kommande: hur många miljoner förlorar staten per år när dessa företag inte betalar arbetsgivaravgifter för den ”lön” de betalar ut i produkter? Nu ska vi se…

Sandra är en fiktiv person baserad på dussintals vittnesmål.

3 svar

  1. bra förklarad, tack! och bra att veta att man kanske får titta på där lite mer i detajl för att inte köpa produkter från såna företag som utnyttjar folk och försöka spara skattepengar (även om jag aldrig köper eller köpt nåt från en ’influencer’)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Julvideo

Fyra dagar av jul, fyllda med mys, fina vänner, julklappar och ett stycke grankapning. Allt förpackat i en fin liten video med snöre runt! Prenumerera

10 år med Leia!

Igår var det 10 år sedan jag träffade hon som skulle bli min allra bästa kompis och en av de viktigaste individerna i mitt liv

VLOG: Faux new year

Om man vill slippa pressen av nyår, samt få ihop ett gäng som ska åt olika håll på nyårsafton, då kan man helt enkelt fira