Om hela din business ligger på Instagram – tänk om!

I måndags låg Facebook och Instagram nere i sex timmar. Till en början tänkte jag inte så mycket på det (förutom att det var lite störigt att inte kunna lägga upp stories) men ju längre tiden gick desto mer började tankarna spinna.

Vad hade hänt? Hade de blivit hackade? Fanns det nånstans en liten risk att konton skulle försvinna? Kanske till och med mitt eget konto..?

» Vill du veta vad som hände rent tekniskt? Kolla in Elins eminenta inlägg om det på Teknfik!

Sedan dess har jag tänkt ganska mycket på hur otroligt skört sociala medier är i många aspekter och hur många som faktiskt förlitar sig på dessa kanaler för hela sin försörjning.

Något som är helt vansinnigt vanskligt. Och extremt kortsiktigt.

Jag pratade också om detta i programmet Nordegren & Epstein i P1 igår, du kan lyssna på intervjun här (börjar 04.50).

Linda Hörnfeldt Foto: Hannah Philip

Instagram owes you nothing

Instagram – som ägs av Facebook – är ett mångmiljardbolag som drivs av sin egen agenda. De har i grund och botten noll skyldigheter till dig som användare (förutom det som står i villkoren) och definitivt inga skyldigheter gentemot ditt företag och dess försörjning.

Om du inte betalar för en tjänst så ÄR du produkten. Och eftersom du inte betalar en spänn för att finnas på Facebook så har du heller inga rättigheter till hur de väljer att utveckla sin affär. Du är produkten.

Men du och ditt innehåll är också vad som håller deras affär vid liv, och det ska jag så klart inte förminska. Instagram och Facebook behöver sina användare för att kunna fortsätta sälja annonser, så de vill rimligtvis inte mucka med de som faktiskt fyller plattformen med content – och således med trafik.

Men faktum kvarstår. Du har ingen som helst kontroll över vad Instagram hittar på härnäst. Härom dagen låg plattformarna nere i sex timmar och idag meddelar man att man lägger ner IGTV – formatet för längre video som skulle konkurrera med YouTube. Samma dag meddelar Aller Media att de ”för första gången i sin historia” gör en tv-serie helt skapad för IGTV. That’s gotta hurt.

Fler ägg – fler korgar

Instagram är en fantastisk plattform. Jag älskar Instagram och spenderar timmar där varje dag. Och ja – jag tjänar pengar på Instagram. Men långt ifrån alla mina pengar.

Vad vill jag säga med detta?

Du måste lägga dina ägg i fler än en korg. Du behöver ha mer en sätt att nå dina följare – och mer än ett sätt att tjäna pengar!

Om din enda inkomst är via annonssamarbeten på Instagram så skulle jag vara orolig på riktigt om jag var du. Instagram vet hur mycket pengar som florerar genom plattformen – som de inte får ta del av. Du tror inte de vill ha en del av den kakan?

Där kommer det hända saker, tro mig. Och när det gör det finns det risk att du tappar del av din försörjning.

Satsa på ägda kanaler

Bloggen är en av dina starkaste tillgångar i din onlinebusiness. (Sug på den meningen). Bloggen är också en av de få kanaler som du faktiskt äger. Du har full kontroll över både utseende och innehåll och du behöver inte heller konkurrera med annat innehåll som du annars på andra plattformar blandas med.

Många säger att bloggen är död och ingen läser bloggar. Samtidigt visar bloggportalen att Sandra Beijer haft 216 000 läsare senaste veckan. Det känns inte direkt som småpotatis?

Och även om du inte har 200 000 läsare i veckan och vill ”dagboksblogga” så finns det många möjligheter att bygga bloggen kring sin expertis som till exempel Elin på Teknifik har gjort helt lysande bra sedan hon lanserade 2015.

Och sedan vill jag slå ett slag för maillistan. Den kanalen där du egentligen kommer allra närmast din publik. Kanalen där du faktiskt når varenda en som prenumererar på ditt innehåll.

» Här kan du läsa ett inlägg jag skrev om varför du ska ha en maillista för två år sedan. Samtliga anledningar stämmer fortfarande.

Lyft blicken och tänk långsiktigt – hur tryggt är det att lägga hela din business i händerna på ett företag som inte har några skyldigheter till dig?

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

5 svar

  1. Men ”lägger ner IGTV” var väl en lite väl drastisk tolkning. Det som händer är att man kan se 60 min videos direkt i sitt feed istället för att klicka vidare till IGTV efter 30 sek. Och att det kommer heta Instagram tv istället. Eller är det jag som missförstått?

    1. Jo fast det är ju fortfarande en förändring. Varumärket IGTV försvinner och vet vi vad som händer med serierna? Eller storleken på tumnaglar? Poängen är att vi inte har någon kontroll över de förändringar som görs.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Föreläsningsfredag!

Igår gjorde jag något som är VÄLDIGT ovanligt för mig; jag klev upp tidigt. Jättetidigt. 04.30. Alltså HALV FEM. Det är bisarrt jävla tidigt.  Anledningen

Serietips för en regnig semestervecka

Den här sommaren är ju lite som mitt relationsmönster – ambivalent (lyssna på senaste avsnittet av ”Vad fan håller jag på med?!” så fattar du

Vlog: Golvläggarfest!

Tjohoo! Här kommer äntligen vloggen från golvläggningen (som du ju fick se i bloggform redan för en månad sedan)! Det är tydligen inte helt lätt

Vintervandring i Skuleskogen

Det känns verkligen helt bisarrt att sitta och skriva ett blogginlägg som är fullsmockat med vinterbilder när vi precis har haft en riktig sommarhelg här