Min strategi för sociala medier

Social Media Strategy

Jag lever stora delar av mitt liv på nätet. Jag är dagligen aktiv på minst fyra sociala medier och försöker blogga varje dag. Jag fotar hela tiden och min bror tycker att det är lite läskigt hur enkelt det är att googla reda på alla möjliga aspekter ur mitt liv. För mig är det så normalt för jag har alltid varit tillgänglig online, ända sedan Internet kom in i mitt liv!

När man har flera olika sociala kanaler som man ska hålla aktiva och vill nå någon typ av framgång så tycker jag att det är viktigt att ha en form av strategi för de olika kanalerna. Jag ska vara ärlig och säga att min sådan har varken varit särskilt uttalad eller strukturerad men i och med att jag börjar använda Snapchat och Periscope allt mer så kände jag att det var läge att försöka reda ut varför och hur jag bör och vill använda mina olika fönster mot omvärlden.

Övergripande strategitankar:

Korspostande – Nu händer det väldigt ofta att samma bild hamnar på flera olika kanaler. Istället bör jag välja kanal efter målgrupp med budskap och material som passar just den publiken. Allt på Instagram passar inte på Facebook och bloggen tex.

Kvalitet – Jag vill att alla bilder jag tar som hamnar i mer bestående kanaler (FB, Insta, blogg) ska vara bra. Får jag inte till en bra bild så kanske inte det material är menat att finnas kvar och ska således kanske hamna på Snapchat istället (om alls).

Jobb och person – Vill jag skilja på det två eller ha primärt någon kanal privat och en annan för jobb? Det här är en trixig fråga eftersom jag är båda delarna mest hela tiden. Twitter lutar dock mer åt mitt “jobbjag” även om jag är rätt lättsam och personlig där med.

1. Bloggen

Skärmavbild 2015-07-29 kl. 23.45.14

Bloggen är mitt primära fokus i min onlinenärvaro och det är här jag lägger mest tid och energi. Det är för bloggen jag primärt producerar material och fotar dagligen, men inte allt hamnar här. Jag vill att bloggen ska berätta en story och förmedla känslor, inte bara vara en “det här har jag gjort idag”-dagbok. Jag tycker att jag har en ganska bra känsla för vad bloggen är för mig och bör vara.

SLUTSATS: Jag har många gånger provat att “nicha” mig och kapa delar av mitt liv från bloggen. För det “ska man tydligen göra”. Det funkar inte för mig. Bloggen är och ska vara en nyanserad bild av mig och mitt liv, med utvalda vinklar från alla delar och det tycker jag att jag lyckas bra med.

2. Facebook

Skärmavbild 2015-07-29 kl. 23.52.05

Facebook är modern av alla sociala medier, efter bloggen. Här finns alla (som inte har det som någon slags “statement” att inte finnas där) och detta medium använder jag på två olika sätt – privat och sedan har jag även ett antal sidor, bland annat en för min blogg. 

min bloggs sida postar jag länkar när jag skriver nya inlägg på bloggen. Plain and simple. Anledningen till att jag inte lägger mer krut där är för att jag inte känner att det ger någon effekt, speciellt inte när den organiska räckvidden är så himla låg (organisk räckvidd = hur många som ser ditt inlägg om du inte betalar för synlighet som sponsrat inlägg).

Privat delar jag även mina blogginlägg – något som ger mer engagemang än sidan, men då har jag ju också långt fler vänner än vad jag har likes på sidan. Jag vet inte om sidan egentligen fyller någon viktig funktion i min social media mix men den får ligga där och guppa ändå.

SLUTSATS: Facebooksidor är något som kan funka riktigt bra för företagare, speciellt om man har en annonseringsbudget för den, men som bloggare lägger jag hellre krutet på andra sociala medier. FB funkar snarare som ett extra RSS-flöde. Min privata facebooksida är för familj, vänner och i vissa fall branschbekanta. Här passar personligt innehåll, i vissa fall internt sådant.

» Följ mig på Facebook

3. Instagram

Skärmavbild 2015-07-29 kl. 23.52.18

Instagram är det sociala medium som jag skulle säga är störst just nu. Kanske inte i antal användare men i antal aktiva användare som producerar kvalitetsinnehåll – OCH tar del av andras innehåll och interagerar med detta. 

Förutom mina vänner (som jag är intresserade av oavsett vad de gör) följer jag mycket bloggare (så klart), en del varumärken och några få kändisar. Jag tycker att de som gör Instagram bäst är de som har en tydlig tonalitet – alltså att man har samma “stil” på bilderna och håller sig inom ett gäng ämnesramar som man själv satt upp för sig så att det inte ska bli spretigt.

Några konton jag gillar massor:

  • Choice by Anna – högkvalitativa bilder, mode och vardagslyx.
  • Keiko Lynn – piffiga detaljer, färg och sjukt bra bilder.
  • Venzedits – Alla hennes bilder har ett speciellt ljus över sig som gör att det hela känns enhetligt. Dessutom är hon en sjukt cool entreprenör, något jag ser upp till massor.

SLUTSATS FÖR MIG: Jag är lite för spretig och lägger upp bilder från alla aspekter av mitt liv. Det skulle nog vara en idé att tajta ner ramarna och hitta ett övergripande bildspråk (färger/filter/motiv). Kvalitet över kvantitet och tänka ny publik snarare än bara för kompisarna.

» Följ mig på Instagram

4. YouTube

Skärmavbild 2015-07-29 kl. 23.53.44

Video är helt klart “nästa stora grej” inom sociala medier, om vi inte redan är där. YouTube har en högre tröskel än till exempel Instagram eller Snapchat då material inte lika enkelt kan skapas på plattformen – en tröskel jag välkomnar. YouTube bör ses som en videoblogg – kvalitet före kvantitet.

Min ambitionsnivå på YouTube har gått upp och ner. Det tar tid och kräver mer engagemang, men det är ruskigt kul! I början försökte jag “härma” stora vloggare och göra det som funkade för dem men det var inte riktigt min grej. Måste hitta mitt hörn av YouTube!

SLUTSATS: Jag tänker att filmer från event (som Midsommar) eller resor (som Fårö) är lite mitt forte, där kan även “Follow me around”-vlogs och liknande klämmas in. Samt plus size-fokus! Stay away from the sminkvideos, det finns så många andra som gör det bättre.

» Följ mig på YouTube

5. Snapchat

Följ mig genom att fota bilden ovan i Snapchat-appen!
Följ mig genom att fota bilden ovan i Snapchat-appen!

Snapchat är nog det sociala medium jag använder mest just nu. Kanske för att det har en så låg ingångsnivå med tanke på att materialet generellt bara kan ses en gång och kanske för att det (än så länge) är en relativt liten grupp som använder det aktivt och regelbundet. 

Här blandar jag svenska och engelska hej vilt, vissa dagar är jag superaktiv och andra inte alls. Men jag är verkligen hooked på Snapchat, och här kommer nog mer och mer av mitt “vardagsmaterial” hamna. Det är lite som en “vlog light”.

SLUTSATS: Snapchat skulle kunna funka som en “förlängning” av mina vloggar och skulle kunna lyftas i desamma. Nya följare kan lockas främst via Instagram då båda apparna används nästan exklusivt på telefonen.

» Följ mig på Snapchat – användarnamn “lalindase”

6. Periscope

Min nya kärlek stavas Periscope! Jag har skrivit ett inlägg om denna app på Better Bloggers så kika där om du vill få bättre koll på vad Periscope är för något. 

Här sänder jag live när jag har något roligt – eller skittråkigt – för mig. Jag gillar att det är ett forum där man inte nödvändigtvis pratar med sina “vanliga” följare utan att vilka främlingar som helst från runt hela världen kan ramla in. Och det är HELT ocensurerat. Inga filter, inga klipp, bara vanliga människor rakt upp och ner.

SLUTSATS: Testa, känn på, ha kul! Längre fram kanske Periscope kan användas i samband med event för Better Bloggers eller liknande.

» Följ mig på Periscope – användarnamn “lindahornfeldt”

7. Twitter

Skärmavbild 2015-07-29 kl. 23.52.56

Twitter hör inte riktigt ihop med de andra sociala medierna – främst för att Twitter för mig är textbaserat och går lite ifrån de andra kanalerna i strategitänket. Twitter använder jag främst för att dela med mig av  vardagsbetraktelser i superkort form och prata om mitt jobb. Diskutera sociala medier och läsa branschnyheter. Det är nog det primära sociala mediet för mig som yrkesperson.

» Följ mig på Twitter

Hur tänker du kring strategi och sociala kanaler? Har du några eller skulle du vilja sätta upp tydligare ramar?

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

8 svar

  1. Bra och viktigt inlägg för dem som vill mer men inte vet hur – här har de lite matnyttigt att hämta.

    Jag tycker det vore toppenkul att göra film för Youtube men har ingen aning om hur än. Får tugga på den ett tag till.

    Min strategi för bloggen, om än outtalad, är bra kvalitet på inlägg och förstås: schyssta bilder.

    1. Testa youtube! Behöver inte vara så avancerat från början, jag filmade mina första med kameran i datorn och bara poff, rakt ut! Tills man blir bekväm liksom. 🙂

  2. Har funderat ett bra tag på att ta bort min facebook sida eftersom det har varit för mycket jobb för absolut ingenting. Tack vare ditt inlägg tog jag tag i det och fokusera på bloggen och instagram istället. Kändes genast mycket lättare:) tack så otroligt mycket för alla tips och råd. Kram

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Vecka 32 – Sensommarens vackra skrud

Det är augusti och den här veckan har den extrema värmen gett med sig och lämnat plats för lite mer humant väder för mig med

Midsommar

En midsommarafton vid havet

Man måste ju ändå älska högtider som i stort sett bara handlar om vänner, mat och sprit. Och lite blommor. Och att göra så lite

Vem överlever i influencerbranschen?

Jag får ofta frågan om influencerbranschens framtid. Vilka kommer överleva i en bransch som förändras så snabbt, där konkurrensen blir hårdare varje dag och där källan till den primära inkomsten för många – annonsören – fortfarande inte riktigt har fattat styrkan i influencer marketing.