Dessa mellandagar spenderar jag med att planera nästa år ur ett businessperspektiv. I och med den nya strukturen och en större styrelse i Influencers of Sweden kommer mer av mitt arbete i föreningen vara ideellt och jag kommer ha möjlighet att lägga mer tid på mitt eget företag.
Sedan jag startade min business 2010 har mycket förändrats. När jag drog igång företaget hette det ”Linda Hörnfeldt Design”, eftersom jag främst arbetade med webbdesign och profildesign. På den här tiden var jag anställd på heltid på Efva Attling, som ansvarig för webb och sociala medier, och drev bara mitt företag på deltid. Därmed marknadsförde jag det nästan inte alls. Jag startade mest företaget för att kunna fakturera uppdrag jag fick via kontakter.
När jag sedan bestämde mig för att satsa på företaget på heltid var det läge för ett namnbyte. Jag ägnade mig inte längre åt design som främsta sysselsättning utan jobbade mer med content, sociala medier och PR. Eftersom jag älskar pingviner och precis nördat ner mig i ”March of the Penguins” så blev det ”Pingvin PR”. Det namnet överlevde dock bara i knappt ett år då jag, efter otaliga frågor om ”hur många är ni i Pingvin PR”, bytte till nuvaranda ”La Linda PR”. Det visade sig att surfa vidare på ett etablerat varumärke var smartare.
Nu står jag här. Fyra år har gått sedan La Linda PR kom till. Jag har byggt en fantastisk förening och community i Influencers of Sweden och mina styrkor har byggts och förändrats. Detta vill jag att mitt företag och dess namn ska förmedla. PR är bara en pytteliten del av det jag jobbar med. Istället ligger mina styrkor nu i kommunikation, influencers och sociala medier. Att bygga värde och relation.
Så nu byter jag namn. Men till vad? Ska jag fortsätta använda La Linda, även till företaget, eller borde det vara vigt åt ”influencern La Linda” och konsulten Linda Hörnfeldt något annat? Och vad ska ersätta PR?
Jag har några idéer. Kan du tycka till?
- La Linda Creative Communications
- La Linda Media
- Linda Hörnfeldt Kommunikation
- La Linda Social
Jag gillar tilläggen ”creative”, ”kommunikation”, ”media” saker åt det hållet. Det behöver inte vara på engelska men det är liksom lite bättre schvung i engelskan.
Vad tycker du? Vad får du för associationer av de olika? Och av mig? Snälla, tyck saker i kommentarsfältet, jag behöver din hjälp. Och tack på förhand för att du är med och hjälper mig utveckla min business! <3
26 svar
La Linda Media tycker jag lätt super! Då kan du egentligen erbjuda allt kring media!
Gillar verkligen ”La Linda Creative Communications” 😀
Jag gillar La Linda Creative Communications, men är nyfiken på storyn bakom just ”la”? 🙂
Svårt. Inget riktig som sticker ut. Tror det är smart att hålla fast vid LaLinda, det är ju som du säger redan etablerat. Gillar även La Linda Creative Communications bäst. Kram
Jag gillar La Linda Creative Communications. Det kan bli en himla snygg logga av det namnet tror jag. Låter snyggt och med en slagkraftig slogan som följer upp och förklarar vad företaget gör blir det kalas tror jag. Du är ju etablerad så vore nog konstigt att släppa La Linda och slopa det i namnet.
La Linda Media? Mitt företag heter Mermedia för jag gillar ’mermaids’ och bor vid kusten (franska ’mer’). Media är inte så specifik och man kan sedan bytta fokus.
Spontant så tänker jag att La Linda är Linda, influencern – och att ditt företag borde heta nåt ”större”.
När vi valde ”ändelse-namn” så valde vi bort ”kommunikation”, ”communication”, ”social” etc. eftersom det lätt kan förknippas med en kommunikationsbyrå eller sociala medier-byrå. Du är och kan ju mer än så… 🙂
Så vi valde till slut mellan ”media” och ”agency”, och som du vet så blev det ”media”. Jag tycker att det är det absolut bästa för att inte låsa in sig för mycket när man håller på med sånt som vi gör. Men frågan är om du ska använda ”La Linda” innan. Det beror på vad du har för planer för företaget… Ska det alltid bara vara du som typ ”frilansar” eller tänker du större? Puss
Åh vad kul att se dig i kommentarsfältet Alexandra! Är nyblivet fan av podden, lyssnar faktiskt alla avsnitt från start nu och tycker du är så cool 🙂
Men tack!! VAd roligt! God fortsättning! Kram 🙂
Media! Tycker det låter både brett, bra på både svenska och engelska och inte krångligt att komma ihåg! Creative Communications skulle jag glömt bort på studs även om det låter katchigt
Jag tycker du ska hålla fast i något så inarbetat som ”La Linda”, dessutom är det ju en alitteration = fastnar alltid bättre i folks minne. ”La Linda Media” låter kost, snärtigt, och begränsar dig inte i vad du vill syssla med framåt! 🙂 Heja dig!
Undvik att beskriva verksamhetens inriktning i själva namnet. Det låser dig bara till att göra specifika saker som ”PR”, ”Media” osv. Jag tycker att det är bättre med ett mer neutralt namn, sen kan du välja att lägga till ytterligare info i din kommunikation på olika sätt – beroende på sammanhang. Det är ju skillnad på bolagsnamnet i Bolagsverkets register och hur du väljer att paketera det så att säga.
Så endast grundnamnet La Linda tycker jag. Alternativt något helt nytt namn, men fortfarande neutralt.
Hälsningar Bison. 😉
Tycker ”La linda Media” har en snygg klang och är lätt att komma ihåg samt iögonfallande! Men sedan skulle ett annat förslag vara La linda communications! orden faller ihop snyggt, lätt att komma ihåg och återigen man glömmer det inte iom det unika i namnet ”La Linda” 🙂
Sitter med PRECIS samma dilemma och har sista dagen idag att komplettera mitt företagsnamn med något ord på slutet. Landade tillslut på ”kommunikation” som första val. Bra input från Alexandra här ovan annars. Jag hade nog tagit ”media” i ditt fall (hade nog tagit det själv om det inte redan fanns en jäkel som använt det i kombo med det andra). Ser fram emot att höra vad det blir sen 🙂
Jag tycker definitivt att du ska behålla varumärkeskännedomen i La Linda. Men som du själv beskriver har du genom diverse olika namn med nischer tvingas byta när du gör ett sidosteg inom branschen (men ändå inom media/kommunikation/webb) därför tycker jag att La Linda (AB) kort och gott är ett säkertkort. Där kan du växa – åt olika håll, men ändå behålla varumärket. Med tilläggstexter (tänk intro på instakonto) och grafisk profil kan du ändå nischa om La Linda till det som är aktuellt just nu. Och i detta fallet ”något större”. Lyft de olika delarna på hemsidan – that part you know. Lycka till Linda – oavsett val 🙂
”La Linda Creative Media”?
Om just ”media” är med, så kanske det fortfarande täcker allt när ditt företag fortsätter växa. Och ”creative” just för att det sammanfaller bra med allt som har med influencer och entreprenörskap att göra.
Spännande det ska bli att se var du är om ytterligare ett år!
Jag hade nog med valt La Linda Media, även om jag faktiskt gillar La Linda Creative Communications bäst. Men det känns som om det kommer bli förkortat till La Linda CC och det känns liksom snott av Adobe och deras program som alla nu förtiden slutar med CC 😛 Eller om det blir förkortat till LLCC så känns det lite snott av Isabella Löwengrips LCC. Himla svårt det där.
La Linda. Sen om du behöver lägga till något för Bolagsverket (jag ville ju ha Studio Theolin AB, men det fick jag inte, så slängde jag bara dit en Consulting. Spelar ingen roll vad som står på fakturorna tycker jag, så länge du har URL och email. La Linda AB (om det går) FTW!
Oj så svårt! Kan hålla med om att media innefattar mer och en grund att växa på, men som namn måste jag säga att jag gillar la Linda creative communications bäst 🙂
La Linda Creative räcker väl alldeles utmärkt, utan övriga tillägg? Enkelt, kort, tydligt och kan kopplas till en mängd olika typer av uppdrag och branscher.
jag röstar för La Linda Creative Communications eller Linda Hörnfeldt Kommunikation!
Hej. Inte helt lätt. Jag tror att La Linda Creative Communications är bredast samtidigt som det ger dig en fast grund. Och är även snyggt i förkortning, dvs LLCC. Kan vara bra att kunna ha som signatur eller logga eller annat.
Lycka till!
Jag blir alltid lite misstänksam när företag kallar sin verksamhet för ”kreativ”. Vad finns det för sorts kommunikation i vår bransch som bör inte innehålla något spår av kreativitet liksom? ( Juridisk rådgivning kanske?) Det känns helt enkelt inte kreativt! 🙂
Hellre enbart lalinda creative, tycker jag. Då syftar ordet på hela företaget istället för leveransen. Tycker jag.
Jag tycker som någon ovan skrivit att ditt företag kan heta La Linda (AB), så kan du byta slogan/beskrivning som det passar. Jag gillar La Linda – kreativ media eller kreativ kommunikation.
Hej Linda!
Jag tycker ditt företag ska heta ”Lindas Företag”. För jag tycker det är bra namn. Tack med mera Linda!
Hälsningar älsklingen
PS: Och jag vill önnska att de är nyt år nuu!
Efter att ha läst alla kommentarer här ovan hade jag kört på bara La Linda även om jag vid första anblick fastnade för Linda Hörnfeldt Kommunikation.