Så hittar du en vinnande nisch i sociala medier

Det här med nisch. Vi har pratat om det förr, vi kommer garanterat prata om det igen. Men idag ska vi dyka ner i vad det krävs och hur du gör för att hitta en vinnande nisch i sociala medier.

Jag känner många som är förvirrade kring det här med nisch, vissa för att de inte känner att de har en och andra som känner att de är för insnöade. Hur nischad behöver man vara och hur ska man hitta sin egen sweet spot?

Varför ska man ha en nisch?

Av en enkla anledningen att du vill vara känd för någonting. Du vill att folk ska veta vad de får när de besöker din kanal och göra det enkelt för nya följare att förstå varför de ska klicka på den där “följa”-knappen.

Om du kommer in på ett nytt konto som du inte känner till sedan innan och du landar mitt i ett mischmasch av lite träning, lite mode, lite barn, lite trädgård och lite smink – ja då kommer du förmodligen bli en aning förvirrad och tveka innan du bestämmer dig för om du vill följa den personen eller inte.

Om jag däremot skulle hamna på en kanal om att odla i en villaträdgård i zon fem – ja, då skulle jag förmodligen känna mig rätt träffad och börja följa på stört! Du vill att din publik ska känna sig tilltalad.

Du vill också göra det enkelt för någon att rekommendera dig till en tredje person. Om det är tydligt vad du erbjuder så blir det också väldigt tydligt för någon att kunna säga “Linda, hon är grym på att hjälpa dig växa i sociala medier – och hon bor på landet!”.

Om du är känd för någonting så kommer det också vara lättare för dig att få den där snabba tillväxten som du vill ha. För då kommer folk förstå varför de ska följa dig och hur du kan berika deras liv – du kommer attrahera rätt människor, de som är intresserade av vad du erbjuder!

Detta kommer också innebära att du snabbare kommer få expertstatusen inom ditt område – något som är avgörande om du vill kunna tjäna pengar via dina sociala medier.

Och vill du jobba som influencer – ja då behöver du nischa dig för att attrahera rätt och relevanta annonsörer.

Men Therese Lindgren har ingen nisch?

Nej, men hon är redan stor i sociala medier.

Det du måste förstå är att du och Therese Lindgren (eller valfritt konto med mer än tiotusentals följare) spelar inte i samma liga. Inte än. När du har tiotusentals följare kan du också spreta ut och skapa mer livsstilscontent (om det är det du vill).

När Therese började var hon nischad inom makeup. Hon var dessutom tidig inom den nischen vilket betydde att hon inte behövde nischa ner mer för att växa.

Ju längre folk följt dig och ju mer de lär känna dig, desto mer kommer de att vilja veta om dig.  Och i takt med att ditt konto växer kommer du ha följare på olika nivåer i sin relation till dig. Då kan du (och bör du) skapa mer personligt innehåll för att fördjupa relationen med de följare du redan har.

Men för att få NYA följare behöver du vara supertydlig.

Hur hittar man sin nisch?

Träning är inte en nisch. Mode är inte en nisch. Det är en bransch. Det är en konsumtionsnisch.

En nisch är mycket mer fokuserad!

Min nisch är till exempel “personligt varumärke i sociala medier för soloföretagare och influencers”. Man kan inte gå miste om vad jag gör och för vem.

Så – ska vi brainstorma lite?

Ta fram penna och papper och rita upp fyra spalter/listor. På varje lista ska du skriva tio saker inom följande kategorier:

  • Vad är du bra på?
  • Vad tycker du är roligt?
  • Vad behöver världen/vad finns det en efterfrågan på?
  • Vad kan du ta betalt för?

Jämför listorna och nischa gärna ner nån nivå till.

Där har du grunden till din business, till ditt personliga varumärke. Sedan tar vi det därifrån.

Frågor? Eller insikter? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

+1

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

6 svar

  1. Riktigt bra inlägg! Jag tänker ofta att jag har koll på vad som är min nisch men detta inlägg gav mig en bra tankeställare. Kom fram till saker som jag känner igen men nästa steg för mig blir att komma fram till hur jag kan framhäva mina talanger på just sociala medier. Det blir en bra tankeställare inför helgen 😀

  2. Jag märker att det fungerat bättre när jag nischade min nya blogg mot naturupplevelser och foto. Dels fungerar det bättre för mig att skriva färre inlägg och inte behöva känna en stress i att inte prestera “vardagsinlägg” och dels så har jag fått in mer pengar på det. Samt fått fler besökare och kommentarer vilket är jättekul 😀 Dessutom så är det väldigt kul att jag fått ett forum för att lägga upp alla mina naturbilder, fotolusten har fått sig ett uppsving igen också 😀

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

En torsdag i Hyde Park

Som ni vet var jag ju i London för två veckor sedan (första delen av den resan hittar du här) och på torsdagen hade jag

Vecka 40 | Hallå oktober

Med tanke på att ett av årets största event (för mig) går av stapeln på fredag så känner jag mig märkligt lugn. Men det beror

Mål för entreprenören & #lifvet 2020

2020. Ett nytt decennium. Det är stort! Jag vet att det bara är “ännu ett år” men det är något lite magiskt över sådana här