Vad fan håller jag på med? #4 – Work/life balance

En av de få stunder jag är ledig på riktigt – på gymmet.

I veckans avsnitt av Vad fan håller jag på med? pratar jag och Alexandra om balansen mellan jobb och livet. Finns det någon när man är egenföretagare? När är man riktigt ledig? Och Alexandra har lösningen på allt – jag ska skaffa mig en älskare. Någon som kan hjälpa till?

Lyssna på alla avsnitt av podden här eller i din poddapp! Och gilla oss på Facebook!

In the papers

Jag minns när jag var med i vår lokaltidning hemma i Övik en av de första gångerna. Det var när jag gick i gymnasiet och vi skulle starta en intern TV-kanal på min skola. Jag gick medieprogrammet och kanalen skulle heta ”TV 99 – inte riktigt 100”. Mycket snitsigt med tanke på att vi skulle ta studenten 1999. Man skulle kunna tro att vi bodde i Göteborg med den humornivån.

Det var i alla fall stort, det här med att vara med i tidningen. Mormor klippte ut och satte på väggen. Jag klippte ut och har fortfarande kvar det urklippet någonstans. Jag hade en gul Champion-tröja och satt i redigeringsrummet med enorma videomaskiner och monitorer från Dackefejdens tid.

Det här med att synas i pressen. Jag har ju gjort en del sånt den senaste månaden. #humblebrag. Och då är det ju så här. Jag har jobbat med Internet i över 15 år så att se sitt fejs på en sajt för en tidning, det må vara kul och häftigt men ändå lite samesame som att se sin nuna på sin egen blogg.

Att se samma nuna i print dock, det är ju lite annorlunda. Även om tidningarnas räckvidd är blygsam så, den där känslan av att vara utvald, att få ta plats i något beständigt, det är ändå lite extra häftigt. Så när jag liksom fann mig själv med en liten bunt tidningar som jag var med i, då tyckte jag det var dags att skryta lite.

Och så var det ju faktiskt lokaltidningen.

ÖA, Buffé, Nacka Värmdö Posten och Allt Om Tidskrifter

Mina båda lokaltidningar har gjort intervjuer med mig. ÖA – hemstadens tidning – och Nacka Värmdö Posten, lokaltidningen i kommunen jag kallat hem de senaste åtta åren.

ÖA, Buffé, Nacka Värmdö Posten och Allt Om Tidskrifter ÖA, Buffé, Nacka Värmdö Posten och Allt Om Tidskrifter

En pytteliten notis i ICAs kundtidning Buffé om vinnarna av Matbloggspriset och så lavjar jag expert i Allt Om Tidskrifters special om bloggare.

Mitt liv är bra knäppt just nu.

En vecka i 10 bilder

Snor Sandras koncept och sammanfattar min vecka i ett väl valt antal bilder.

Förra torsdagen fyllde min mamma 60 år. Och på fredagen kom hon och min lillebror till Stockholm för att hänga med mig och fira mammas födelsedag. Så på lördagen stod kalas på schemat. Vi började med konserthuset där vi såg Sveriges Kammarorkester spela bland annat Bach och Nielsen. Det var verkligen helt magiskt.

Man fick inte filma eller fota under konserten men jag smög fram mobilen under applåderna.

Konserthuset

Pauls Haymarket

Lotta 60 år

Efter konserten gick vi till Haymarket där några Stockholmsbaserade släktingar hade samlats för att överraska mamma med middag och sedan gick vi till Öfvre Östermalm (flott skare vara!) för att äta tårta. Så mysigt!

alskadetraditioner

Södermalm

På söndagen hade jag lovat familjen våfflor och då går man ju såklart till Älskade Traditioner på Söder. Och sedan gick vi bara runt på Söder och njöt av solen innan de åkte norrut igen.

Meetup Örebro

På måndagen åkte jag till Örebro för att hänga med det här härliga gänget – några av mina ljuvliga medlemmar! Gud vad härligt det är att träffa dem/er och bli påmind om vilka jag gör det jag gör för. Ni är så himla bra. <3

onsdag

På tisdagen tog jag inga som helst intressanta bilder och satt mest bara i möten och så på onsdagen var jag för en gångs skull gäst i en podd (Rosmalm & Steinsvik, ni kan lyssna här, vi är rätt roliga!) och sedan så åt jag en sen lunch på Nytorget 6 och tog ett spontant glas eftermiddagsvin med Sandra.

Therese Lindgren

Och så på kvällen var jag ett superhärligt event med Real Techniques och det här var den enda bilden jag tog på hela kvällen. En selfie med gölligaste Therese Lindgren. I know how to pick 'em! Men jag filmade under kvällen så ni kommer få se, bara inte i bildform.

Och sedan blev jag sjuk och har tagit det rätt lugnt i helgen med Gilmore Girls och Thanksgivingmiddag med vännerna. Och det var den veckan, nu kör vi måndag igen!

54. Michaela Forni

I det här avsnittet får du träffa en av bloggosfärens urdrottningar, Michaela Forni. Michaela började blogga när hon var 14 år helt enkelt för att hon älskade att skriva. Hon är nu 27 och bloggen har varit en del av hennes jobb de senaste 10 åren. Vi blir rätt nostalgiska kring gamla communitys och bloggens gamla glansdagar och pratar om Michaelas nära relation till sina läsare och hur det varit avgörande för hennes framgång att hon varit så personlig som hon varit.Nu har hon släppt sin tredje bok, ”Jag är inte perfekt, tyvärr”, där hon pratar om psykisk ohälsa och för mig berättar hon om hur det gick till när hon allt föll på plats på en yogaresa. Och hur bloggen har gjort henne till en mer välmående människa.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

50 mål

goals

Jag läste hos Bella för några månader sedan om hennes 100 mål i livet och blev inspirerad att göra en egen lista. Jag har tidigare skrivit om att jag är dålig på att sätta mål, nog mest för att jag känner mig låst av dem. De senaste åren har jag dock varit duktigare på att sätta upp mål för året och det har till och med gått rimligt bra att följa dem.

Mål ska ju inspirera, inte ses som måsten, så den här listan ska inte ses som gjuten i sten eller något som kommer gälla hela livet utan mer som en strävan och en riktning. Samt att 100 blev too much pressure så jag börjar med 50.

1 – Influencers of Sweden blir ett måste för alla influencers i Sverige (till att börja med). (Inte måste som i tvång utan att alla vill vara med! Bli för övrigt medlem här!)

2 – Bygga (tillsammans med partners) tjänster som gör att fler bloggare, youtubers och onlinekreatörer kan leva på sina sociala kanaler.

3 – Bli ekonomiskt oberoende tack vare mitt entreprenörskap.

4 – Ha en gård på landet där jag bor 50% av min tid. Till att börja med kommer det nog vara ett semesterställe dock.

5 – Ha en trea på Söder med öppen planlösning och öppen spis där jag bor resten av tiden.

6 – Ha en massa djur på nämnda gård – hästar, grisar, får, höns. Djuren ska dock vara sällskap och för att underhålla mark, inte för slakt eller industri.

7 – Resa massor. Se djuren på Savannen i Afrika, Machu Picchu i Peru, kristallblått vatten i Seychellerna och rida Islandshästar, förslagsvis på Island.

8 – Hitta en livspartner att dela allt med.

9 – .. och om jag inte gör det, finna ro och lycka i ensamheten.

10 – Få igång ett hållbart sparande (dock är detta beroende på fast inkomst så får vänta lite).

11 – Bli skuldfri.

12 – Ha Kenza som gäst i podden We Are Influencers.

13 – Unna mig själv mer välmående och vardagslyx, som massage och manikyr. Minst en gång i månaden.

14 – Ge mer pengar till välgörande ändamål och själv engagera mig mer i välgörenhet. Gärna med fokus på flickors utbildning i utvecklingsländer samt djur- och miljöfrågor.

15 – Bo utomlands några månader då och då och upptäcka nya länder och kulturer mer på djupet än vad en resa på två veckor gör.

16 – Mer rörelseglädje. Inte bara träna för tränandets skull utan utmana kroppen med vandring eller skidåkning. Sådant som ger en upplevelse samtidigt.

17 – Åka mer skidor.

18 – Fjällvandra (dock inga tusen mil utan dagsvandringar, jag är för mesig för längre tripper)

19 – Läsa. Ta mig tid att varva ner med en bok är som meditation för mig.

20 – Meditera.

21 – Få föreläsa mer om influencer marketing.

22 – Bli ”the go to” talespersonen för bloggare och influencers i Sverige.

23 – Sitta med politiker och göra förändringar som gynnar influencers gällande skatter och marknadsföringslagar.

24 – Lära mig laga mat och tycka att det är roligt.

25 – Rida. Regelbundet.

26 – Ha bra sex på mina villkor.

27 – Göra mitt för feminismen i världen. Alltid våga tala för de som inte kan och stå upp för allas rättigheter.

28 – Gå i terapi regelbundet som en proaktiv insats i mitt välmående. Att känna sig själv och analysera sitt beteende med en utomstående är icke att förringa.

29 – Äga en svindyr väska.

30 – Bila i USA, helst genom Södern.

31 – Köpa en bil = frihet.

32 – Vara modig och inte låta mig skrämmas av utmaningar eller motgångar.

33 – Vara ute i naturen ofta. Lukta på luften och lyssna på fåglarna. Njuta av friheten i den stunden.

34 – Vara en god människa och sprida positiv energi kring mig.

35 – Men inte för den delen låta någon trampa på mig.

36 – Inspirera andra att stå upp för sig själv och tro på sin egen förmåga.

37 – Vara på omslaget av en tidning.

38 – Vara gäst hos Skavlan eller motsvarande talkshow. Eller vad fan, Ellen! Vi siktar högt!

39 – Skaffa mitt egen drömkontor med poddstudio, fotostudio och tillräckligt med plats för att mina medlemmar ska kunna komma och hänga när de vill.

40 – Älska min kropp gränslöst.

41 – Visa mina vänner uppskattning och kärlek med kvalitetstid. Ofta.

42 – Bli del av någon slags mentorprogram (kanske utveckla ett genom InoS?).

43 – Få 10 000 prenumeranter på min YouTube-kanal.

44 – Fortsätta utvecklas kreativt och ge mig själv tid till prestationslöst skapande.

45 – Hoppa fallskärm. Igen.

46 – Aldrig kompromissa på mina principer eller min integritet. Aldrig bli en sell-out.

47 – Bli bra på att flirta. Flirta with pride liksom.

48 – Alltid välja glädje.

49 – Älska så mycket jag bara kan.

50 – Vara snäll mot mig själv.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier