Bakom kulisserna: Fotografering och redigering av min nya headerbild!

2020-10-29 - Varvsberget

För vad som känns som ett halvår sedan (i alla fall en vintertid sedan) hände det att ett par fotografer och en praktikant baxade upp ett skrivbord, en massa böcker och några mattor på Varvsberget i centrala Örnsköldsvik. Varför kan man fråga sig?

Jo, jag och en av de sagda fotograferna hade fått för oss att vi skulle skapa en ny profilbild till mig. Eller, as far as profilbilder goes så kanske det var lite att ta i. Men som grunden i mitt nya visuella varumärke kändes det minst sagt rimligt.

2020-10-29 - Varvsberget

Det var en solig och kall dag i oktober och solen var på väg ner. Jag hade kört livesändningar så hade inte varit med och riggat hela härligheten utan gled in som en riktig diva när det var dags för mig att ta plats på scenen.

2020-10-29 - Varvsberget

Jonas var med och skötte ljuset!

2020-10-29 - Varvsberget

Och bakom kameran stod mästaren Elin! Runt omkring låg en jädra massa rekvisita som blivit dissad och bland den fanns en stol som Jonas praktikant satt och var hundvakt på.

2020-10-29 - Varvsberget

Och så satt jag här och poserade till solen gick ner och jag frös rumpan av mig.

Och hur allt såg ut (samt fotograferandet av hönsen och redigeringen) kan du se i rörligt format här:

Varför ska du ha ett personligt varumärke?

Varför ska du ha ett personligt varumärke?

Vad är personligt varumärke för något? Vad består det av och varför ska man ha ett?

Vill du jobba som influencer eller marknadsföra ditt företag i sociala medier?

Då måste du också förstå att ditt personliga varumärke kommer vara en viktig del av det. Att du främst förstår vad det handlar om men också att du har en strategi kring det.

Vad är personligt varumärke?

Vad får du för tankar och känslor när du hör namnet Isabella Löwengrip? Eller Bianca Ingrosso? Eller Donald Trump?

Det är personligt varumärke. De tankarna och känslorna – den uppfattning du har av dessa offentliga personer, det är vad personligt varumärke består av.

Om dina följare tänker ”hon verkar snäll och ödmjuk” eller ”hon verkar osympatisk och oansvarig” (och så klart allt däremellan) kan göra all skillnad för din business i slutändan.

Det du också måste förstå är att alla har ett personligt varumärke. Om du finns i sociala medier och följs av människor som inte känner dig – då har du också garanterat ett personligt varumärke.

Personligt varumärke handlar alltså om hur människor du inte känner uppfattar dig genom vad du kommunicerar i offentliga kanaler, både dina egna och vad som skrivs om dig i andra kanaler (till exempel hur skvallertidningar skriver om kändisar).

Du äger inte ditt personliga varumärke

Det kan låta hårt och lite hopplöst, att du inte äger ditt personliga varumärke. Men det är ju så. Det är mottagaren som avgör vad ditt personliga varumärke består av. Självklart kan det också därför bestå av massor av olika åsikter och känslor beroende på vem du frågar – men också beroende på hur mycket du själv arbetat strategiskt med att fylla ditt varumärke med det värde du vill förmedla.

Har du kontroll över ditt personliga varumärke?

Du kanske inte äger ditt personliga varumärke men du kan vara mer eller mindre delaktig i hur du vill uppfattas av omvärlden. Detta genom att arbeta aktivt med ditt varumärke för att lyfta de värderingar som är viktiga för dig och fylla dina kanaler med värde.

Ett personligt varumärke kan man se från tre olika vinklar:

Identitet

Ditt varumärkes identitet är fakta. Så som det faktiskt är. Utan något lull-lull eller strategi utan bara rakt upp och ner sanningen. Vem är du? Det här har du faktiskt mest kontroll över.

Profil

Profilen är så som du vill uppfattas. Dit du strävar. Att vilja uppfattas som smart, exklusiv eller rolig till exempel. Det här har du kontroll över och det är här din strategi utformas.

Image

Image är så som omvärlden faktiskt uppfattar dig. Det är resultatet av ditt varumärkesarbete och också den delen av ditt varumärke som du i slutändan inte har kontroll över. Utan här får du bara hoppas att ditt grundarbete varit nog och faller i god jord.

Det enklaste sättet att skapa ett personligt varumärke som känns autentiskt? Att dessa tre delar ligger så nära varandra som möjligt. Att du inte försöker vara någon du inte är utan bara försöker förstärka de delar av dig som du vill skapa in business runt – din nisch.

» Läs mer om hur du hittar din nisch här!

Det viktigaste för att skapa ett personligt varumärke som har genomslag är att vara dig själv. Och att vara medveten om vem det är och vad det innebär. För det är när du är dig själv du lättast bygger en genuin relation till din publik.

Onsdag och torsdag – fullt bagage och fullmåne

Januari 2021

Hejhej här kommer ännu ett försök till semi-realtidsbloggande! Det här är ju min favorittyp av blogginlägg att läsa själv – alltså typ Instagram Stories fast i bloggformat.

(Jösses, skrev jag precis det där? Bloggat i 20 år men hänvisar till blogginlägg som imitation av nått annat? Skäms lite för mig själv faktiskt.)

Den här bilden är dock inte så realtidsenlig utan från den 9:e januari då jag klippte bort hockeyfrillan som hänt på mitt huvud det senaste halvåret. Kändes viktigt att ändå ge utrymme för det i bloggen.

Okej, men vad hände i veckan på riktigt då?

Foto 2021-01-27 13 33 53

Efter att ha varit insnöad i vad som kändes som en månad (i faktisk tid: tre dagar) blev jag framskottad av grannen och åkte in till stan för att hämta min bil som hade fått en motorvärmare inmonterad av min morbror. Hurra! Kom -20, you got nothing on min motorvärmare!

Och så åkte jag till Granngården och köpte skitmycket torvströ till hönsens sandbad, en fodertunna och käk till både tama och vilda fåglar.

I bagaget står också en tom behållare för helium som man måste punktera på nått vis för att få lämna till återvinningen. Det har jag inte gjort och vågar typ inte så därför åker den fram och tillbaka. Äventyr får den ju i alla fall, heliumbehållaren.

Foto 2021-01-27 13 42 40

Sedan åkte jag till Zoobutiken för att klippa Leias klor. Det var Corona-säkert med separata ut- och ingångar. Nu har jag också skrivit in i kalendern när vi ska dit nästa gång för jag väntar alltid för länge mellan kloklippningarna och får dåligt samvete. (Och ja, jag har försökt klippa själv men varken jag eller Leia uppskattar aktiviteten så outsourcar.)

Foto 2021-01-27 14 08 55

Sedan träffade jag Mickan och Lily som blev så till sig att hon tappade en av sina små toffelskor! För övrigt – HUR GULLIGT MED TOFFELSKOR?!

Foto 2021-01-27 18 16 23

Kollade på Hannah som hade liveshopping med Lindex och blev helt blåst av stolen av den tekniska lösningen de använde. Troligtvis Bambuser meddelade nån på stories? Alltså samma Bambuser som vi livesände Vinkritikerna på 2012? Oh how far they have come.

Sjukt snyggt var det i alla fall. Både liveshoppinglösningen och Hannah.

Foto 2021-01-28 11 36 09

I torsdags hade jag lyxen att få hänga med de här en timme. Ida och Jennie och Anna från High Coast Creative. Innan den här rackarns pandemin hängde vi typ en gång i månaden och co-workade men nu blir det på det här viset istället. Åh vad jag saknar att UMGÅS MED FOLK.

Foto 2021-01-28 13 55 31

Jag fick en smått magisk leverans med nya kristaller. Känner att jag nog snart trillat över kanten ner i ”crazy crystal lady”-träsket? Hur många kristaller krävs för det?

Tänkte också att jag kanske skulle skriva lite om mitt kristalleri. Vad tror du om det? Skulle det vara något?

Foto 2021-01-27 22 50 48

Och så var det fullmåne. En sån där som lyser upp hela bakgården som en strålkastare. Älskar sådana fullmånar.

Det var alles. Puss och hej.

Hej januari du är fin och stormig

Alltså det här med ny bloggdesign gör ju under för bloggpeppen! Helt plötsligt går jag omkring och funderar på blogginlägg jag vill skriva och bilder jag vill ta. Kul!

Och med det presenterar jag här ett inlägg om: väder! 😅

(Och ja, jag är tydligen sån som lägger in emojis i blogginlägg numera. Jepp. Vet ej vad vi tycker om det egentligen?)

Januari 2021

Januari drar mot sitt slut och den här årets första månad har varit det bästa och värsta i väderväg. Vi har dels fått sådana här magiska dagar då solen skiner, det är helt vindstilla och iskristallerna är som små konstverk.

Dels har vi fått det här:

Foto 2021-01-13 11 31 56

Foto 2021-01-13 11 55 16

Foto 2021-01-15 11 47 44

Vi har haft två riktigt stormiga tillfällen som gjorde att snön drev helt galet och tog sig in banne mig överallt! Det är inte helt vanligt att man har snödrivor INNE i garaget tänker jag annars.

Men jag tycker vi tittar på de riktigt fina dagarna istället.

Januari 2021

Januari 2021

Januari 2021

Januari 2021

Januari 2021

Januari 2021

Januari 2021

Januari 2021

Januari 2021

Jag älskar vintern. Jag älskar årstider. Och väder. Jag kan tänka mig en månad till av detta sedan är jag redo för vår. Jag vill ha fågelkvitter och värmande sol i ansiktet. Men först kanske jag ska försöka mig på att åka lite skidor?

108. Om att hitta själslig fokus i sin business med Josefin Dahlberg

För snart sex år sedan gästade Josefin Dahlberg We Are Influencers för första gången. Då var hon modebloggare och bloggen var hennes viktigaste kanal.

Nu är Josefin här för tredje gången, idag som entreprenör med sitt spirituella varumärke Oh La Moon i centrum. Hon har lagt ner bloggen men skrivit tre böcker, öppnat en fysisk butik i Corona-tider och lanserat en antal onlinekurser. Dessutom har hon precis blivit mamma för första gången.

Vi pratar om hur enormt viktigt mindset är, om att vara chef och om hur lilla Mio har förändrat henne.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier