The Reader

090125-thereader

En dag insjuknar den 15-årige pojken Michael Berg på väg till skolan och räddas av den runt 30-åriga Hanna. De förälskar sig oväntat och inleder en passionerad affär fram till den dagen Hanna plötsligt och utan förklaring försvinner. Åtta år senare är Michael en ung juridikstuderande som iakttar de pågående krigsförbrytarrättegångarna mot nazisterna. Han träffar sin forna älskarinna igen, underväldigt annorlunda omständigheter. Hanna står anklagad för ett fruktansvärt brott och vägrar rätten till försvar. Michael inser gradvis att hans ungdoms kärlek döljer en hemlighet som hon anser vara mer skamlig än mord. Från Moviezine.

Jag fick tårar i ögonen av den här filmen. Inte för att det är en sådan film som ”ska” framkalla hejdlöst snyftande med storslagna scener och tillhörande pampig musik, utan för att den har känsla. Subtil, men ändå så plågsam och rivande känsla. Under stora delar av filmen så tyckte jag kanske inte att den borde ha varit en av de fem nominerade till en Oscar för Bästa Film, men så här i efterhand så är jag inte helt negativ till detta (trots att jag kanske hellre hade sett ”The Dark Knight” ta den platsen).

Kate Winslet bär filmen, hennes minspel och timing är perfekt. Varför hon hittills blivit nominerad som Bästa Biroll för den här filmen är bortom mig, hon ÄR ju filmen, det är helt klart en huvudroll (vilket de till slut fick ordning på i nomineringarna till Oscar). Hon kommer att ta hem statyetten, något som jag hoppas kommer ge filmen en större publik än den nog hade fått i annat fall. För det förtjänar den.

Stephen Daldry får sin tredje regi-nominering med den här filmen. Han har gjort fyra filmer och har tre Oscarsnomineringar (Billy Elliot, The Hours, The Reader). Some track record.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för ett betyg på den här filmen. Jag måste nog låta den sjunka in lite först. Men det är bra, så mycket kan jag säga.

Cranky

Grannen har fest och jag känner mig som en gammal grinig kärring som vill banka med käppen i väggen och skrika ”stäng av oväsendet!!” med gnällig och knagglig röst.

Besök i provhytten

Stod i provsalen på H&M (ett megastort provrum för handikappade) och hade precis provat färdigt och klätt på mig då jag hör en tjej utanför säga ”undra om det är ledigt här?” och sedan försiktigt kika in. När hon upptäckte mig ursäktade hon sig generat och stängde snabbt dörren. Jag kände dock igen Csilla och ropade på henne och det blev en härligt garv då hon insåg att det var jag som stod därinne. ”Jag vågade inte titta dig i ögonen, tänkte bara 'stackars människa, här klampar jag bara in!'”, skrattade hon.

Sedan blev det personlig stylingsession inne i provrummet, hennes kompis hade hittat det mest fantastiska fodral i bästa Herve Leger-stil på Oasis rea, farligt snyggt var det!

Själv hittade jag en pingvintröja med (valfritt) animaliskt tryck. Me löv jättevid ringning.

090124-hm

En oplanerad shoppingrunda

Huvudet bultade illa (jag håller verkligen på att bli gammal, jag var ju inte ens berusad igår!) när Sofia ringde och väckte mig halv elva imorse. Min enda plan för den här dagen var att minska det tvättberg som håller på att överta min lägenhet, med Soffis övertalade mig att komma in till stan och hänga med henne en stund medan hon fortfarande var barnfri. Så jag slängde in en tvätt och gav mig sedan ut i regn/snö/is/slaskvädret.

Vi skulle mest bara flanera runt, men istället blev det en riktigt kvalitativ shoppingrunda för min del. Fick med mig både vardags- och partyvänliga plagg hem till vettiga priser, reafyndade tillochmed en del!

090124-shopping

Två av plaggen som fick följa med hem, randig kofta från Lindex och rosblommigt underbar 80-talströja från Beyond Retro.

Besök hos kackerlackan

En liten run-through på gårdagens firande. Vi inledde hemma hos mig med lite skumpa och piffande, helmysigt och det kändes inte som att någon tid hade passerat alls sedan vi senast gjorde detta. Sedan bar det av (lite sen som vanligt) till Cocaracha för massvis med gottiga tapas och härligt vinande.

090123-coca03

När vi smält maten en liten stund gick vi vidare till Bara Vi på Skånegatan där det intogs en Strawberry Martini innan vi avrundade och drog oss hemmåt.

090123-coca01

090123-coca02

Jag vet inte om jag börjar bli gammal, men jag satt och gäspade som en tok redan innan klockan passerat midnatt. Somnade på bussen hem och missade nästan min hållplats? Det går väl inte för sig?

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier