Vecka 27 | Från Stockholm till Övik

Konceptet med veckosammanfattning har jag ödmjukt lånat av Elin. Jag blir ofta stressad av att jag inte hinner ”dagboksblogga” varje dag och då är detta ett bra sätt att hålla koll på vad jag gjort med mitt liv. Tack Elin!

Några favoriter från veckan:

2017-07-04 18.05.23

Tisdag ⇢ Jag åt middag med Sara och för dem som känner henne ser hon allt som oftast ut så här. Men det är okej, för det gör jag med. Som av en händelse kom vi på att det var fjärde juli, det är lite av en tradition för oss att fira den dagen ihop.


Onsdag ⇢ Jag tog en långpromenad från kontoret till Kungsholmen med Leia och Flora! Jag skulle ha ett superspännande möte och behövde lite pepp och tips och råd inom ett ämne som Flora är lite expert på. Så det blev ett härligt häng och mötet gick rackarns bra! Mer om det mystiska mötet kommer nog i dagarna. *mystisk*

Jag hade inte mindre än två möten på Kungsholmen förra veckan vilket innebar att jag upptäckte en SL-båt som går från Norr till Söder Mälarstrand. Älskar innerligt att man kan åka kollektivtrafiksbåt i Stockholm.

2017-07-07 18.05.12

Fredag ⇢ På torsdagen åkte jag hem till Övik och på fredagen gick kalaset ”Sjunde i sjunde” av stapeln och jag satte mig i en park med hela familjen plus Jessica och hennes familj.

2017-07-07 18.14.56

Det var jättemånga människor på plats…

2017-07-07 18.13.04

…för det var nämligen Miss Li som stod på scenen!

2017-07-07 19.08.32

Foto 2017-07-08 02 12 37

Efter parkhänget gick jag och Jenny och åt middag och partajade loss och så här såg himlen ut när vi lämnade krogen med danströtta fötter klockan två på natten. Älskar norrlandsnätter.

Foto 2017-07-08 21 34 03

Foto 2017-07-08 22 21 11

Lördag ⇢ Jag gick på logfest hos Emil Källström som nästan bor granne med min lågstadieskola och temat var ”jävligt gjort” så jag körde både white party och hattfest. Träffade en hel massa nya braiga människor och hade en jädrans fin kväll.

Blandade tankar från veckan:

» Både min dator och min telefon håller på att lägga av. Min Macbook Air är från 2013 och jag har en iPhone 6 Plus så det är väl rimligt att de börjar lägga av men jag får panne! Det finns liksom inte sisådär 20K över i kassan att lägga på teknik just nu.

» Jag vill göra så himla mycket den här sommaren. FOMO-känslan sveper över mig varenda dag och det sticker i mig när jag ser alla roadtrips och badhäng och trädgårdsmys. GAH. Var är ”vara nöjd”-knappen?

» Jag har en fix idé om att sådana här listor alltid måste vara ojämna antal, om inte antalet är 10. Därför får ni här en alldeles random tanke som egentligen är spot on på temat.

Tipselitips:

» Elin har skrivit ett alldeles utmärkt inlägg om risken att bränna ut sig som bloggare. Känner ni igen er?

» Ella berättar allt om hur man tjänar pengar på YouTube, något jag vet kan vara en riktig djungel.

» Flora berättar att hon slutar podda och varför. Hinhint, själen måste alltid gå först. Så modigt och klokt.

Vad tror ni? Kan sådana här sammanfattningar vara något?

Tacka gudarna för ögonbrynsfärg

När jag var i Italien nu nyligen så var jag helt osminkad i ungefär 7 dagar av 8. Det var liksom inte lönt att kladda på det ena och det andra när ansiktet ändå låg nere vid knäna när dagen var slut. Och när man efter några dagar hade fått en annan nyans än grå i ansiktet och fräknarna kikade fram, ahhh, då njöt jag! (Dock 50 SPF i nyllet, glöm ej!!)

Jag är ju en sån där blekt blondin (fast mest naturligt blond) och har välsignats och förbannats (lite beroende på var och hur man ser det) med det blondaste av blonda hår. Detta betyder bland annat att jag inte behöver raka benen speciellt ofta då mina fjun knappt syns utan förstoringsglas men det betyder också att mina ögonbryn är totalt obefintliga när jag inte färgar eller målar dem.

Innan vi åkte till Italien gick jag till bästa Lina och färgade brynen och hon plockar och fixar och gör fint och helt plötsligt så har jag inte en tre decimeter hög panna utan någon form av avgränsare finns där ovanför ögonen. Halleluja! Det blir liksom ett helt annat ansikte.

Så nu ska jag njuta av en hel sommar utan smink och ändå av att ha befintliga bryn. You gotta älska ögonbrynsfärg (and a good brow artist)!

Serier jag följer i juli

När jag inte jobbar så plöjer jag serier, det är ett välkänt faktum (eller?). Så jag tänkte att jag lånar Sandras koncept och så kikar vi på vilka serier jag följer nu i juli.

The Handmaid's Tale

Fick nys om serien från Sandras tipsinlägg i maj och fastnade direkt. Såg de första tre avsnitten en söndagskväll och fulgrät sedan under hundpromenaden för att människor är så jävla hemska.

Serien utspelar sig i en dystopisk närframtid när delar av USA tagits över av kristna fundamentalister och skapat en totalitär stat där kvinnor inte får ha jobb eller äga saker. Fruktbarheten bland kvinnor har också gått ner väldigt mycket av oklar anledning och mycket få barn föds. De fruktbara kvinnor som finns kvar efter diverse katastrofer samlas ihop och tvingas att bli babymaking slaves till mäktiga par i samhället.

Elisabeth Moss är genialisk som Offred, samt väldigt kul att se Alexis Bledel i en roll ca en miljard ljusår från Rory.

Fantastiskt välgjort och helt beroendeframkallande. SE DEN.

UnREAL

Ni vet ju att jag är besatt av hela Bachelor-franchisen. Nu har jag upptäckt serien om realityserien. Det finns alltså en serie (icke reality) som heter ”UnREAL” som handlar om vad som händer bakom kulisserna på ”The Bachelor”. Här heter serien ”Everlasting” men man fattar att det är precis samma sak. Och det är precis så fucked up som man tror att det är. Men som jag någonstans vägrar erkänna att jag tror att det är för jag vill ju att det ska vara truuee löööövvvv och allt.

Constance Zimmer ÄGER allt och jag vill hon när jag blir stor.

Homeland

Jag älskar politiska serier. Ett tag såg jag ”Designated Survivor”, ”House of Cards” och ”Scandal” parallellt. Det var väldigt förvirrande. Men ändå hade jag någonstans missat ”Homeland”! Jag har så klart hört om hypen men hype får mig att inte bli så sugen, jag och hype brukar sällan vara överens. Jag gillade nämligen aldrig tex ”Dexter”, ”Walking Dead”, ”Breaking Bad” eller ”Game of Thrones”.

Men ”Homeland” är ju faktiskt riktigt jädra bra! Jag har fortfarande bara sett första säsongen och det finns väl sisådär 42 så där har jag härlighet att se fram emot. Älskar också sidostoryn med Carries psykiska ohälsa, hon har liksom en helt egen kamp på sidan av som många kan relatera till.

Vilka serier har du plöjt på sistone?

Delfiner och en torsdag på Medelhavet

Jag älskar djur. Och att se djur i det vilda kan vara något av det häftigaste som finns. Så när vi fick möjligheten att åka på valsafari utanför Sanremo under vår Italienresa var jag i himlen.

170622 - Valsafari + Cipressa

Vår torsdag började i Imperia, bara 4 kilometer från Civezza där vi bodde, där vi hoppade på båten med Whalewatch Imperia. Sedan plockade vi upp passagerare längs med kusten i Sanremo och Bordighera innan vi tog sikte på horisonten.

Så här i efterhand tänker jag att vi nog skulle ha tagit bilen till Bordighera och hoppat på där istället, det blev mycket dötid på båten. Den kunde man istället lagt på att upptäcka de små byarna längs kusten.

170622 - Valsafari + Cipressa

170622 - Valsafari + Cipressa

Vi fick dock fina vyer från vattnet istället!

170622 - Valsafari + Cipressa

Efter bara en kvart eller så fick vi se vårt första delfinstim och sedan var festen igång. Båten körde runt i cirklar så att det skapades vågor bakom den som delfinerna glatt i hågen hoppade i. Jag blev helt lipig av hur fantastiskt det var. Man skulle vart en lycklig delfin varje dag liksom. Du kan se delfinskuttandet i min vlogg från Italien här!

170622 - Valsafari + Cipressa

170622 - Valsafari + Cipressa

170622 - Valsafari + Cipressa

170622 - Valsafari + Cipressa

Men det häftigaste var nog ändå att få se en val. Vi hade turen att få se en Kaskelot (på engelska Sperm Whale, mikket rålit) hela två vändor. Vi hann inte riktigt fram till den första vändan den var uppe så då väntade vi en sisådär 40 minuter tills den kom upp och fyllde på luft igen. Tålamodet var så värt det.

170622 - Valsafari + Cipressa

Den pyste omkring på ytan i ungefär 5-10 minuter innan den gick ner. Alltså, WOW, vilket fantastiskt djur.

170622 - Valsafari + Cipressa

170622 - Valsafari + Cipressa

170622 - Valsafari + Cipressa

170622 - Valsafari + Cipressa

Stunning.

170622 - Valsafari + Cipressa

Besättningen har alltid med en marinbiolog på dessa turer och de är väldigt noga med att allt görs på ett schysst sätt med respekt för djurens naturliga beteende. Vi uppmanades att vara tysta när vi var nära valen och båten körde aldrig så nära att valen verkade stressad. Delfinerna däremot var supersociala och ville vara nära båten och leka i vågorna!

Området där vi åkte på turen heter ”The Pelagos Sanctuary”, är ett samarbete mellan Frankrike (Cote d’Azur och Korsika), Monaco och Italien (Ligurien, Toscana och norra Sardinien) och är ett skyddat marint område. Det betyder att båtar, fiske och turistaktiviteter är reglerade i lagen för att inte skada djurens naturliga beteende och boplats. Just detta var väldigt viktigt för mig, att djuren har det bra.

Om du vill veta mer kan du läsa om Pelagos här!

Herrejösses, det är ett recept!

Älskar när man har vänner som hör av sig och ba ”Linda, är du på kontoret? Vill du ha mat?” Å man ba ”EH JA!

Och så kommer matbloggar-Agnes förbi med färdigstajlad mat som hon fotat för en kund och som är så god att man går av och man inser att, fan, koriander, det är ju rätt gott ändå.

Och jag som aldrig bjussar på recept måste bara ge er tillgång till denna fantastiskhet. Varsågod!

Min bild.

Agnes bild. Ni förstår varför hon är matfotograf och inte jag.

Och här hittar du receptet!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier