En helt vanlig friyay 

Trevlig helg på er vänner! Denna lördag spenderar jag med att jobba eftersom jag varit ute och flängt hela veckan och knappt suttit ned vid datorn. Det känns alldeles lagom och välbehövligt med lite lugn.

Men jag tänkte vi skulle titta på vad jag gjorde förra fredagen!

Förra fredagen sken solen och det var sommar i Stockholm. På Nytorget blommade tulpanerna och på gräsmattan hopades soltörstande kontorsråttor som fått komma ut på bete över lunchen.

Jag gick till Urban Deli och köpte med mig lunch till kontoret.

På UD hade de också det här supergulliga blomstret – fredagsblommor ftw!

På eftermiddagen satt jag och Jackie, som jobbar som webbredaktör hos oss över sommaren, i möte och pratade om hur vi ska optimera sajten för att få fler medlemmar. Det är lurigt det där!

På eftermiddagen tog vi en sväng till återvinningen. Plasten var lite för bra packad uppenbarligen, Jackie hade lite problem.

På kvällen kom min underbara Rebecka förbi kontoret och vi drack rosé och pratade om lifvet. Och så målade hon mina naglar. Much lyxigt.

Leia, som inte direkt är en knähund, skulle prompt ligga i mitt knä. Mysigt.

<3

Och så gick vi hemåt och det var fortfarande ljust ute. Jag älskar de här sommarmånaderna, även om det inte är varmt. För det är ljust.

Gomorron Sverige med Reklamombudsmannen

Gomorron Sverige

Imorse var jag med i Gomorron Sverige och pratade, tillsammans med Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig, om fällningarna som RON gjort på senaste och som offentliggjordes härom dagen (läs alla beslut här).

Jag tycker det är väldigt intressant att jag pratat om samma sak i ca 1,5 år nu (se förra gången jag var med i Gomorron Sverige här) och diskussionen förändras liksom inte riktigt, inte på den här nivån i alla fall. Men jag och Elisabeth ska ses och prata vidare om det här att göra reklam för sina egna produkter i sina egna kanaler (det måste annonsmärkas som det ser ut nu), för var går egentligen gränsen mellan en personlig blogg och en del av ens företag?

Du kan se hela inslaget här – spola till 20:16!

FOMO

Det är onsdag kväll, balkongdörren står på glänt och utanför luktar det sommarregn. Jag blir nästan lättad att det regnar för då kan jag med gott samvete ligga på soffan, scrolla ändlöst på Instagram och titta på ännu ett avsnitt av ”A Handmaid's Tale” (ÅH SÅ BRA!).

Imorgon är det juni, sommaren är på ingång och den enas planer, inför dessa tre korta månader så allt fantastiskt ska hända, är mer storslagna än den andras. Det ska roadtrippas och tågluffas och parkhängas och vinas och båtåkas så jag blir alldeles snurrig.

Och så drabbas jag av seriös FOMO.

För er som inte hänger med i kidsens lingo betyder detta alltså ”Fear Of Missing Out”. Att känna att oavsett vad man gör under dessa förbannade sommarmånader så missar man ändå något. Det är alltid någon som har det härligare, det är alltid någon fest man missar eller någon badbrygga man inte blivit inbjuden till.

Och alla dessa möjligheter och all denna stress inför att allt ska vara så JÄVLA FANTASTISKT, den tar död på all min längtan till sommaren. Jag vill bara stänga ner sociala medier, dra för gardinerna och kura upp i soffan och peka finger till världen.

Men det kommer jag så klart inte göra. Jag kommer jaga solnedgångar och grillkvällar och likes, precis som alla andra.

Men det kommer förmodligen se mycket mer fantastiskt ut än det egentligen är, där i min FOMO-bubbla.

Känner du stressen?

Vecka tjugotvå.

170523 - OOTD

Hallå go' vänner och god måndag!

Hur mår ni denna sommarmåndag? Själv sitter jag på ett tåg till Halmstad där jag ska föreläsa imorgon på Spadagarna (tackade ja till den föreläsningen ruggigt snabbt) och mår alldeles förträffligt illa. Är inte poängen med höghastighetståg att de ska vara sådär smiiidiga och floooowy? Detta är i alla fall jätteskuttigt och krängigt och gör att jag inte alls känner mig fit for det jobb jag behöver göra under resan. Blärk.

Menmen, det kommer nog bli en toppenvecka ändå! Ska vi kika på vad jag ska hitta på?

Måndag – Idag sitter jag som sagt på ett tåg och när jag kommer fram ska jag kasta in hund och väska på rummet på Hotell Tylösand och sedan ta sikte på deras spa för en 80 minuters hot stone massage. Ahhhhhh. Alltså jag ser bisarrt mycket fram emot detta.

Tisdag – Imorgon ska jag som sagt föreläsa på Spadagarna och nästan direkt efteråt åker jag tillbaka till Stockholm igen. Jag planerar att hinna med en promenad på stranden dock innan jag åker hem.

Onsdag – På onsdag ska vi ha vår alldeles egna första årsstämma för Influencers of Sweden. Jag är rånervös och jättepepp och allt det där man är när man ska göra något för första gången. Sedan ska vi ha styrelsemöte med nya styrelsen och så ska jag ha möte med en influencerplattform.

Torsdag – På torsdag är det dags för seminarium med IAB! Vi ska presentera resultatet av vårens task force som jag har suttit med i och det ska bli väldigt spännande att se mottagandet. Jag, tillsammans med Katarina från Loppi, ska prata om begrepp som vi rekommenderar och annonsmärkning. Right up my alley!

Fredag – Det är dags för det sista stoppet för vårens TubeCon-turné och den här gången är vi i Solna utanför Stockholm! Kom förbi och se mig prata om vad influencers gör i Parent Park och så ska jag hålla i två paneler, om Musical.ly och om smink!

Lördag – På lördag ska jag tydligen på burlesquegala? Skräckblandat överförtjust inför detta.

Söndag – Och på den sjunde dagen sov hon och åt pizza.

Vad ska du hitta på för roligt i veckan?

How NOT to do influencer outreach

Jag har sett rätt mycket skräpig ”marknadsföring” under de år jag jobbat med bloggare och till slut blir man rätt luttrad. Van vid ”vaddå, du får två schampooflaskor för ett inlägg, det är väl rimligt?” eller ”vi gillade din sajt som består mycket av recept” (??!) eller ”hej får vi köpa en länk till vår fakking bingosajt för 50 spänn, det känns väl som en winwin?”.

Dålig ersättning, brist på research och ingen respekt för varken varumärke eller nedlagt arbete är rätt vanligt men det är sällan man sätter ett hattrick på samtliga. Men ikväll, mina vänner, ikväll fick jag ett hattrick i mailboxen. Och jag tappade det.

Så nu får ni här en kurs i hur man inte ska approacha influencers. För poängen med influencers är att vi har plattformar. Vi har röster. Och jag är så jävla less på den här inställningen till oss. Jag är less på att vi bara ska se glada ut och ta det vi får. För det vi gör är ju inget riktigt jobb. Fuck that.

Let's see, var ska vi börja..

  1. Låtsas inte att du gjort din research när du uppenbarligen inte gjort det.
    ”I saw your Instagram page, and I thought you would be a great match as an ambassador for our clothing”. Exakt vad tyckte du var en bra match? Inte var det i alla fall storlekarna på era produkter, som i ett fåtal fall går upp till XL. If you didn't notice, jag har hashtaggat typ alla mina outfitbilder med #plussize?
  2. Om du redan gjort din research, be inte din ”great match” att åter igen ansöka om att bli ambassadör
    Jorå, för länken ”join now” går till ett formulär där jag ska fylla i all min info (som hon borde ha om hon redan avgjort att vi är en ”great match”).
  3. Skicka inte ett fucking nyhetsbrev till din ”great match”.
    Kom igen, massmail är vi vana vid men du kan väl i alla fall låtsas anstränga dig?! (Mailet är en tydlig mailchimp-mall.)

    Där är hattricket egentligen över, men låt oss inte sluta där, här finns fler saker att lära sig!

  4. Be inte dina influencers att själva betala för sina arbetsprover
    ”Post a picture of one of our products on Instagram using the guideline stated on the ambassador page. If you would like to model one of our products, feel free to purchase one and use our special ambassador discount for 15% off”. Så. Produktbild eller hela FEMTON PROCENT rabatt om jag vill KÖPA något och sedan göra REKLAM för det. Swell!
  5. Ge inte så sugigt dålig ersättning
    ”Usually, Instagram promoters ask for a fixed price of $40, for instance. This is actually to your disadvantage because you won't be able to capitalize fully on the sales generated from your post(s).” GAHHH! Försöker du seriöst argumentera att affiliate är en bättre deal för MIG?! How about en fast summa för utfört arbete OCH procent på försäljningen om vi ändå förhandlar?
  6. Använd inte samarbeten som inte är annonsmärkta som ”bra” exempel
    Cause that's just illegal.
  7. Kan vi bara hålla oss borta från ordet ”ambassadör”?
    Ambassadörskap kommer med kontrakt och ersättning och någon slags respekt för nedlagt arbete. Inget av detta finns i det här förslaget.
  8. Använd rätt uttryck
    ”If you're interested in being a sponsor..” Va? Nu är det väl inte jag som ska sponsra dig.. eller? Fast, visserligen, den enda som vinner i det här upplägget är du, Nadine.

Med allt detta sagt så menar jag inte att det är något fel med affiliatemarknadsföring (läs mer om det hos Influencers of Sweden), absolut inte. Affiliate kan vara en grym inkomstkälla och ett bra komplement till andra affärmodeller för influencers. Men i det här upplägget är det oschysst, respektlöst och olagligt.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier