Greasy Spoon

Hallå eller! NU är det banne mig sommar på riktigt! Igår gled jag omkring i bara ett linne och kjol och svettades. Det får faktiskt räknas som sommar.

Men innan vi går helt bananas på sommaren så kikar vi på vad jag gjorde förra lördagen, ni vet efter floristkursen, då det fortfarande var vår?

170520 - Greasy Spoon

Efter kursen gick jag och Vanja nämligen till Greasy Spoon för en brunchvariant. Eller, det är inte helt sant, först fotade vi outfitbilder (ca 500 bilder tror jag det blev på Vanjas kamera) men sedan tog vi oss hit!

Greasy Spoon har ju tidigare bara funnits på Tjärhovsgatan på Söder, ett yttepyttelitet hål i väggen som man aldrig fick plats på, men nu har de öppnat en till restaurang, en mycket större variant, på Hagagatan i Vasastan!

170520 - Greasy Spoon

Sån lyx att gå kvalitetshänga med den här donnan, vilken pärla hon är. Vi pratade det här med entreprenörskap och skvallrade lite om branschen och pratade om att det fan är jobbigt att vara egenföretagare. Speciellt det här med att ta beslut. När man är helt ensam och ska ta alla dessa beslut och man har bara sig själv att bolla med, och ni vet ju hur det blir då. Man springer ju bara runt i sitt eget huvud som en nackad höna.

Jag har haft ett gäng sådana situationer på sistone, nackade-höna-situationer. Dagar då hela alltet bara blir överdådigt och ohanterbart. Det kommer bollar från alla håll och istället för att försöka fånga dem lägger jag mig bara i fosterställning och hoppas att de hänger kvar där i luften imorgon när jag har samlat mig lite.

För det är en rackarns viktig grej, speciellt när man som jag lever med ångest och utmattningstendenser. Då måste man tillåta sig själv att bara låta saker vänta och bryta ihop och komma igen. För att pusha kommer inte göra någon glad i längden.

170520 - Greasy Spoon

170520 - Greasy Spoon

Jag beställde, på Vanjas rekommendation, in pannkakor med bacon och sirap. Alltså, det är ju en heart attack waiting to happen med jädrar vad gott det var! Den här blandningen av salt och sött, smaklökarna dansar chacha i engelska parken.

170520 - Greasy Spoon

170520 - Greasy Spoon

Vanja blev helt förälskad i min tatuering och Emilia fick eventuellt en ny kund.

170520 - Greasy Spoon

Alltså hela den här dinerkänslan, jag älskar den! U-formade bås och soffor och bara så skönt HÄNG. Många ställen med sina trendiga pyttebord och pinnstolar skriker ju bara ”ät klart och get ooout” men här kan man bara hänga och hänga länge!

170520 - Greasy Spoon

170520 - Greasy Spoon

Efter maten drack vi cappus och pratade kärlek. Vanja nojjade lite över att befinna sig i sitt ex hoods och jag nojjade som vanligt över ensamhetens vara eller icke vara och hur jävla mycket det suger att vara singel i Stockholm. I alla fall med min självkänsla. Men det är ett helt annat inlägg.

Sommarplaner

Klämfredag och bara fyra veckor kvar till midsommar! Den här ”våren” har verkligen rusat förbi och nu är snart semestertider. Jag tänkte att vi skulle titta lite på vad jag har för planer för sommaren och vad jag gärna skulle vilja klämma in i planeringen.

Resa till Italien

Veckan innan midsommar åker jag tillsammans med Sara, Katarina och Sofia till Civezza på italienska rivieran! Där ska vi fota, skriva, bekanta oss med området och bara njuta i åtta hela dagar!

Almedalen

Jag överväger att åka till Almedalen (var ju där 2015 om ni minns!) då jag tror att det skulle vara bra för Influencers of Sweden att synas där i år. Dock har jag inga programpunkter inbokade (än, jag skulle nog kunna lösa det) och inget boende så den står på kanske-listan än så länge. Har du en säng åt mig så kan du väl hojta?

Kvaved

Jag planerar att spendera större delen av juli här, i Kvaved, vårt sommarställe utanför Övik. Läsa böcker, åka på loppis och njuta av lugnet. Men jag hoppas också hinna med lite utflykter med utgångspunkt Övik.

Det är allt som är planerat och klart! Vad ska du hitta på i sommar?

La Linda går på floristkurs

Reklamsamarbete med Medborgarskolan

170520 - OOTD

I lördags var jag på floristkurs på Medborgarskolan och jädrar i min lilla låda vad roligt det var! Jag fick lära mig hur man binder en perfekt symmetrisk bukett (fast mina kanske inte blev fullt så symmetriska) och att tricket med att buketten håller ihop heter spiralbindning!

Jag fick också lära mig en himla massa bra om snittblommor (bland annat att alla snittblommor ska ha kallt vatten eftersom det är mindre bakterier i det) som nog kommer väl till pass nu när säsongen för snittblommor äntligen är här!

En tretimmars kurs en lördag var alldeles perfekt för mig som har svårt med dedication under lång tid och det var liksom en perfekt helggrej att göra som sätter lite guldkant på tillvaron!

Ska vi titta på hur kurseriet såg ut?

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Vi var sisådär tolv tjejer som hade samlats denna lördag tillsammans med vår eminenta kursledare Emma (som jobbar som florist på den där finfina blombutiken i Skanstull ni vet?) Hon lärde oss en massa om hur man ”rensar” snittblommor, bland annat att bladen inte får vara i vattnet (rensa bort blad på ca 1/3 av stjälken) pga då blir det bakterier i vattnet och då får inte blommorna näring.

Man ska också byta vatten varje dag och gärna snitta om när man gör det. Snitta med en vass kniv och i med blomman i vatten inom 30 sekunder annars torkar ”lufthålen” (det fanns ett korrekt ord för detta men det minns jag inte).

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Så här såg kursmaterialet ut, man kan ju inte bli annat än själaglad! Plus att kursrummet luktade så mycket godare och blev så mycket härligare med en massa blommor!

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Vi band två finfina buketter under kursen och till den första såg materialet ut så här. Jag är i full fart med att rensa taggar och ledsna blad! Man KAN också ta bort trista, vattenskadade kronblad på rosor men helst inte då de ”håller ihop” hela kalaset.

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

I kors, vrid medsols och så nästa blomma i ”hålet” mellan de två. Vrid och nästa. KRAMP i handen innan man fick in tekniken! Vi fick också tipset att alltid ha ojämt antal av samma blommor i en bukett för bäst komposition för ögat.

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Som sagt. Inte helt lätt.

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Men så jädra STOLT när jag fick till det!

Alltså det här med att lära sig saker i vuxen ålder, det är så himla tillfredsställande! Speciellt när det är något praktiskt som man valt själv! Och Medborgarskolan har ju en massa sådana kurser, till exempel stadsodling, street photography och Peruansk vegetarisk mat (jag SKA lära mig att gilla laga mat!)!

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Så HÄR fin blev min första bukett till slut!

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Som kurskompis hade jag ingen mindre än drottningen av vardagsglädje, Vanja Wikström! Om hon gillade att leka runt med blommor hela dagen? Jodå, det vågar jag nog lova. Och kolla håret och blusen, det är så mycket vardagsglädje över henne att jag går av (japp, snor uttryck från henne till höger och vänster också numera).

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Den andra buketten innehöll fler och lite mer vilda blommor och det krävde, som ni ser, enorm koncentration.

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Jag älskade också att upptäcka nya blommor som jag inte alls hade koll på. Nästa gång kanske det blir något roligare än de där rackarns tulpanerna hemma!

170520 - Floristkurs med Medborgarskolan

Och så här fin blev den andra buketten! Men gillar man inte blommor så finns det en hel drös annat roligt. För oss bloggare finns det till exempel mobilfoto (älsk!), grundkurs i Adobe Photoshop, InDesign & Illustrator eller bildkomposition. Och olika skrivkurser så klart!

170520 - OOTD

170520 - OOTD

Tack Medborgarskolan för en återfunnen kärlek till snittblommor och för en härlig lördag!

Medborgarskolan finns över hela landet så klicka in dig här för att hitta en spännande kurs i din stad. Mer fortbildning till folket och mer helgkul till er!

Kan Leia vara en Kokoni?

Hörrni! Jag tror att jag har kommit på vad Leia är för ras! Eller, egentligen var det inte jag utan Sarah som messade mig en dag och skrev ”Du, jag tror att Leia är en Kokoni!” ”En koko-vad?”

Så googlade jag och blev alldeles hjärteglad när jag såg bilderna på rasen Kokoni. Det är mer eller mindre ett helt gäng Leia-hundar! Kolla bara!

Bildkälla

Alltså FATTA hur göllig Leia måste varit som valp! Det gör mig lite ont i själen att jag missade det.

Jag tror nog Leia har något annat i sig med, hennes ansikte är lite spetsigare och jag tror hon är aningen större än en ”normal” kokonihona, plus att hon har ju ingen svans så jag har ingen aning om den varit sådär yvig. Men det känns ju ändå helt klart som att hon har lite av den här rasen i sig!

Leia

Vad tror du? Visst känns det ganska likt? Vad tror du mer hon kan ha i sig?

För dig som är ny här och undrar vad jag yrar om så är det så att Leia är en gammal gatuhund från Grekland. Vill du veta hur det gick till när jag adopterade henne, titta på den här videon. Adoptionsorganisationen hittar ni här och på Facebook här!

Var är Leia när jag jobbar?

2017-05-10-17.31.55

Jag får ibland frågor om var Leia är under tiden jag jobbar. Så jag tänkte att jag skulle berätta lite mer om det!

Leia ligger nämligen oftast här medan jag jobbar. I sin säng bredvid mitt skrivbord. Ibland lufsar hon iväg in till studion (mysigt med heltäckningsmatta där inne) eller för att tigga mat och kel från övriga kontorsgäster men oftast hänger hon här.

2017-05-10-17.35.11

2017-05-10-17.35.51

2017-05-10-17.37.14

Innan jag hade det här kontoret och jobbade med kunder så var Leia på hunddagis men det blev väldigt dyrt i längden. Så det är så jädra lyxigt och ljuvligt att ha med henne på jobbet. En perfekt anledning att ta en klappaus och bara så härligt att ha henne suckandes där på golvet bredvid mig.

Där står även min och Jonnas tavla som vi målade i vintras. jag har inte packat upp den än för jag tycker den är så fin med sina hjärtan. <3 (se här när vi målade den!)

2017-05-10-17.38.02

2017-05-10-17.40.15

Där borta i hörnet sitter jag som mest om dagarna!

2017-05-10-17.39.13

Hundmat och handkräm och Moa Mattsson vars podd jag höll på att klippa när jag tog den här bilden. Och så har jag två postitlappar för att jag ska komma ihåg att klippa podden och kolla support-mailen. Minnet alltså!

Så här hänger vi om dagarna!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier