För ganska precis ett år sedan hade jag en coachingsession med Angeliqa som driver Vandringsbloggen. Idag står hon på Vildmarksmässan och har precis lanserat sitt vandringscommunity. Det här inlägget la hon upp på i Influencers of Swedens medlemsgrupp på Facebook och jag blev alldeles rörd.
Jag vet att jag tvivlar ibland, men det här gör allt värt det. Jag är med och förändrar folks liv. Det slår allt.
En liten fågel viskade i mitt öra att Nike har släppt en plus size-kollektion. OCH lanserar den med hjälp av plus size-bloggare (Grace Victory och Danielle Vanier). Alltså. Stående ovationer. *slow clap*
Nej men seriöst. Jag har precis bokat in mig hos en PT (säg det inte till någon) och ser sjukt mycket fram emot att få musklerna att arbeta på riktigt igen. Men jag har ju fan ingenting att ha på mig! Så jag ser det lite som ett tecken att just denna nyhet damp ned på mig just idag.
Kollektionen finns att köpa i Nikes svenska online shop, kommer i storlekarna XL-3XL och jag har siktet inställt på brallorna nedan.
Förra veckan var jag inbjuden på frukost med det här härliga gänget för att prata om könsstympning. Japp. En aning bisarr kombination kan tyckas, och ja, visst är det så. Att sippa på en smoothie samtidigt som man lyssnar på briljanta Hanna från Läkarmissionen som berättar om hur 3 miljoner kvinnor könsstympas varje år – UTAN BEDÖVNING – det får en att uppskatta sitt privilierade, orörda underliv hiskeligt mycket mer.
Men jag återkommer till det.
Vi var inbjudna till den här superfina våningen precis vid Hötorget där det bjöds på frulle med ett gäng finfina kvinns.
Allt under ledning av bland annat fantastiska Emma med tidernas finaste jacka (från Monki, hon har pimpat den själv!).
Och Leia var så klart med och visade upp sina bästa konster mot lite ost.
Men hörrni, tillbaka till ämnet.
Det här med könsstympning. Så jädra vidrig grej. Vuxna som håller fast en flicka, ibland så ung som 10 år, medan en omskärerska skär bort delar av underlivet på henne. Utan smärtlindring.
Jag mår illa bara jag skriver orden.
Läkarmissionen har jobbat mot könsstympning i Kenya i tjugo år och utvecklingen går framåt trots att traditioner och okunskapen går djupt, speciellt på landsbygden. Det finns så mycket föreställningar om en kvinna som inte är könsstympad, till exempel att hon inte kan få barn.
Dessutom så är omskärningen en stor fest till flickans ära, det blir hennes inträde i vuxenlivet. Vägran innebär ofta mobbing, utfrysning eller att deras familjer kastar ut dem, så de krävs enormt mod för att orka stå emot.
Så – hur kan vi hjälpa till?
Könsstympningen sker enligt tradition några veckor varje år. Under den perioden ordnar Läkarmissionen läger för flickorna som sagt nej till att bli omskurna. Lägret är en trygg plats dit de får komma och träffa andra flickor i samma situation och även kvinnor som sagt nej till könsstympning, utbildat sig och visar att man inte behöver vara könsstympad för att träffa en man eller få barn.
För 200 kronor får en flicka plats på lägret. Där är hon skyddad under de veckor på året som könsstympningen pågår. Jag har donerat 400 kronor och därmed hjälpt två flickor undan denna vidriga behandling. Det är inte mycket men det är något.
Swisha 200 kronor till 90 00 217 eller lämna din gåva via Läkarmissionens webbplats för att hjälpa en flicka undan könsstympning. Och klappa lite extra på din egen fiffi ikväll och var tacksam för att du har hela henne kvar.
På att det jag gör betyder något. På att jag någonsin kommer vara viktigast för någon. På att klumpen i magen nånsin kommer försvinna. På att jag gör någon skillnad. På att jag är värd.
Härom veckan satt jag och planerade upp alla föreläsningar och konferenser jag kommer att synas på i vår och jag tänkte att kanske någon av er är sugen på att komma och lyssna? Det är lite blandad kompott men så klart mest fokus på influencer marketing och sociala medier när jag är på gång.
☆ Klöver Dam – Den 21 mars föreläser jag hemma i Övik om att bygga relationer i sociala medier. Ska bli så kul att prata på hemmaplan!
☆ TubeCon – TubeCon kommer vara på tre olika platser i vår – i Malmö (22/4), Göteborg (13/5) och Stockholm (2-3/6). Jag kommer hänga i Parent Park och kanske i någon annan panel, vi får se vad det blir!
☆ Internet i Fokus – Den 28 mars är jag i Malmö och pratar med min poddkollega Alex (som är moderator) om influencers och om vloggande. Kom!
☆ The Influencer Convention – Självklart pratar jag ju också på vår egen konferens den 31 mars och 1 april!
☆ Connect Passion – En månad senare, den 27 april anordnar Drivhuset i Malmö ett event för 50 stycken utvalda tjejer mellan 15-19 år som vill göra jobb av sin passion. Så jäkla pepp på detta!
☆ Insamlingsforum – Den 9 maj hänger jag i Djurönäset och pratar influencer marketing!
Och det var alla som är klara hittills! Vill du att jag ska komma till ditt företag eller konferens och prata? Maila mig på linda@lalinda.se!
Senaste kommentarer