Jenny och Chokladfabriken

161219 - Fru Hellmans Choklad

Det här är min vän Jenny. Vi har känt varandra sedan gymnasiet då vi bland annat drev ett videoproduktionsbolag under Ung Företagsamhets flagg. Det hette Tequila Productions. Där har ni liksom grunden för vår vänskap. Hon var VD och jag var ekonomichef. Hur fan jag fick det jobbet vet ingen men hon var en jädra bra VD i alla fall.

Efter gymnasiet flyttade hon till Stockholm och började jobba med TV. Det som alla egentligen ville göra i vår klass men få hade modet att faktiskt ge sig på den drömmen. Men Jenny, hon och mod sitter liksom ihop. Sedan dess har hon jobbat som TV-fotograf på bland annat Robinson, Så Mycket Bättre och tonvis med galor. Ja, och Eurovision Song Contest. Den lilla fjädern i hatten liksom.

Efter ungefär 10 år i TV-branschen flyttade Jenny tillbaka till Övik där vi båda kommer ifrån. Hon gifte sig och skaffade några barn. Och började baka en sjuhelvetes massa. Man var rackarns nöjd när man blev bjuden dit på middag kan jag säga för efterrätten var alltid något jävligt gott med en konstnärlig twist.

Och så bestämde hon sig för att specialisera sig på chokladpraliner. Och när Jenny nördar ner sig, då nördar Jenny ned sig. Herremingud. Fru Hellmans Choklad föddes. Jag hjälpte till med hemsidan och det rullade på ganska bra, på sidan om lite TV-jobb.

Men så blev Jenny sjuk. Förra julen kom cancerbeskedet som en käftsmäll för oss alla. Men så klart mest för henne och hennes lilla, underbara familj. Det var många månader av oro och bara ett svart hål där ingen kreativitet kunde bo.

Ungefär ett halvår senare kom nästa besked. Cancerfri. Och någonstans när började kreativiteten och glädjen att komma tillbaka och Jennys jävlaranamma växa till sig. Och sedan dess har hennes mod och styrka visat helt nya nivåer.

I höstas flyttade Fru Hellman ut produktionen från sitt eget kök och till en lokal. Valde att satsa stenhårt till 100% på verksamheten.

Veckan innan jul var jag hos Jenny och hjälpte till med julordrarna och det var fullt hus i tomteverkstaden. De skulle ha öppet hus hela veckan innan jul men fick stänga en dag tidigt. Anledningen? Chokladen var slut. Slut! Alla dessa handgjorda praliner som Jenny stått till fem på morgonen och gjort i veckor var sålda. Succé.

Till våren utökar hon sortimentet och börjar med kurser. För sån är hon, hon står inte still. Hon utvecklas, hon utmanar sig själv. Hon är modig, hon är ödmjuk och hon är en av mina bästa vänner.

Jenny, jag älskar dig och jag är så jävla stolt över den du är och vad du gjort med ditt liv. Tack för att du finns.

Kolla in lite bilder från julproduktionen här nedan!

161219 - Fru Hellmans Choklad

161219 - Fru Hellmans Choklad

Jenny gör skalen till pralinerna. 

161219 - Fru Hellmans Choklad

161219 - Fru Hellmans Choklad

161219 - Fru Hellmans Choklad

161219 - Fru Hellmans Choklad

Min lilla mamma hjälpte också till att packa askar.

161219 - Fru Hellmans Choklad

Sugen på att testa? Köp din ask här!

Julafton

Glad juldag! Jag har blivit lite småsjuk och sitter i afton hemma och tittar på Ebbas dokumentär för fyran, ”Kungahuset 9-5”. Nog den mest intressanta vinkel jag sett hittills av program med Kungafamiljen. Här får man ju faktiskt se vad de gör på dagarna och var våra skattepengar tar vägen. Jag är så imponerad av Victoria, vilken pondus, vilken kunskap, hon kommer bli en bra drottning.

Men vi kikar lite på igår!

Jag tittar tillbaka på förra årets juldagsinlägg och det ser ungefär exakt likadant ut som det här fast tajtare. 50 mm är a bitch ibland alltså.

161224 - Julafton

Frukosten bestod av risgrynsgröt med kanel och socker och skinkmacka på sidan av. Ingen mandel i gröten i år, betyder det att det anses vara kört för oss alla att bli gifta?

161224 - Julafton

Mamma har skippat det här med gran inomhus, istället står en fin en från Kvaved på balkongen. Lite trist kan jag tycka, julgranen om något är väl det som skapar stämning? Nästa år ska jag banne mig ha en julgran, en liten rackare. Men en pakethög hade vi i alla fall!

161224 - Julafton

Sedan kom mormor och morfar och morbror Roger. Och alla hade somnat lagom till Kalle var slut, enligt tradition.

161224 - Julafton

Leia var göllig, enligt tradition.

161224 - Julafton

161224 - Julafton

Efter Kalle vankades det julbord! Skinka, Janssons frestelse och kalvsyltan är det mummigaste. Min vegosatsning går sådär här.

161224 - Julafton

161224 - Julafton

Kirrade nya profilbilder till både mamma och Anna.

161224 - Julafton

Och sedan kom tomten! Eller, tomten kom inte, men jag tog tag i paketutdelningen. Av mig fick mormor en bok med bilder på Stockholm på 40-talet, då hon bodde i just Stockholm.

161224 - Julafton

Brorsan fick en Flic (älskar att supporta svenska startups!).

161224 - Julafton

Och mamma fick Sara Bäckmos bok!

161224 - Julafton

Jag fick fem trisslotter och vann inte en spänn.

161224 - Julafton

Men jag var nöjd ändå. Julpuss på er!

Vlog: Åre, Övik & Grundtjärn

God Jul!

Här kommer en liten julklapp från mig i form av min första vlog på alldeles för länge! Jag har material för minst tre till på en hårddisk som jag glömde hemma i Stockholm så nu kommer de lite i o-ordning. Kanske kommer de andra i en klump runt nyår, jag vill klippa ihop dem för min egen skull om inte annat.

Ha en underbar julafton!

Prenumerera på min YouTube-kanal här!

Familjehelg i Åre

Efter min inledande solo-och-Sara-fredag i Åre så anlände la familia på fredagskvällen. Efter frukosten på lördagen packade vi på oss vinterkläderna och begav oss mot VM8:an.

December 2016 - ÅRE

Älskar alpfeelingen i det här huset.

December 2016 - ÅRE

December 2016 - ÅRE

Ingen i min lilla familj är några höjdare på skidor så vi åkte helt enkelt utan upp i gondolen. Det var högt och ganska läskigt när någon tryckte på nödstoppen och gondolen pendlade fram och tillbaka som en klocka. En aning åksjuk blev jag där en sväng.

December 2016 - ÅRE

Vi hoppade av gondolen, njöt av den här magiska utsikten i ganska precis en kvart, sedan började det snöa så då åkte vi ner igen. Det var dagens äventyr. När vi kom tillbaka till hotellet bytte vi om till badkläder och hängde i poolen i någon timme. Snacka om det bästa av två världar.

December 2016 - ÅRE

En tupplur senare drog vi oss mot Werséns för middag. Jag åt en ”Herrarnas”, precis som förra gången. Eventuellt världens bästa pizza.

December 2016 - ÅRE

December 2016 - ÅRE

December 2016 - ÅRE

Jag drack en martini med hjortron till fördrink. Nom.

December 2016 - ÅRE

På söndagen åkte vi ända upp till Copperhill för att få avnjuta den här magiska utsikten av Åreskutan innan vi skulle ta sikte på Övik.

December 2016 - ÅRE

Alltså fjällen. <3

December 2016 - ÅRE

Och min lilla, fina familj. <3

December 2016 - ÅRE

December 2016 - ÅRE

En sväng förbi Åre chokladfabrik och några julklappar rikare vände vi hemåt och här är vi nu! Tack Åre för den här gången, vi ses i januari!

10 egenskaper som jag gillar hos mig själv (och 10 som jag inte är superförtjust i)

Jag kör vidare på Decemberutmaningen och delar med mig av 10 egenskaper som jag gillar hos mig själv och 10 som jag inte är superförtjust i, inspirerad av Ellen, en ny favoritbloggare i min lista.

Den här listan har jag kämpat med i över en vecka nu, jädrar vad svårt det är att komma på bra saker om sig själv. Och de dåliga vill jag heller inte manifestera för mycket genom att skriva ner, samt att jag skäms lite för dem. Men nu kör vi!

10 egenskaper som jag gillar hos mig själv:

Omtänksam: Jag vill det bästa för dem jag tycker om och älskar att göra folk glada.

Inte avundsjuk: Detta är något jag övat på och som jag är extra stolt över. Jag kan verkligen glädjas för andra människor i deras lycka och framgång.

Inte konflikträdd. Det värsta jag vet är när saker ligger och puttrar och gror. Jag rensar hellre luften på en gång.

Modig. Jag vågar stå upp för det jag tror på och hoppa när jag behöver förändring för jag har lärt mig att det kan hända magiska saker då.

Fokuserar på det braiga. Jag är optimistisk och lösningsfokuserad och ältar sällan och neggar.

I pick my battles. Jag lägger inte energi på skräp.

Jag är snäll. Bra grej att vara generellt tycker jag.

Jag är lättlärd och nyfiken. Två egenskaper som jag tror är ett måste om man ska vara entreprenör.

Jag är ödmjuk. Vill jag gärna tro i alla fall.

Jag kan erkänna när jag har fel. Jag måste inte ha rätt för rätthetens skull.

 

10 egenskaper som jag inte är så förtjust i med mig själv:

Dålig självdisciplin. Speciellt när det gäller sånt jag inte finner kul eller nödvändigt.

Tidsoptimist. Jag är alltid sen. Alltid. Nyttjar den akademiska kvarten till max.

Matlagningsmonster. Jag kan inte laga mat. Mest för att jag tycker det är fruktansvärt tråkigt.

Inte spontan. Jag är väldigt dålig på att vara spontan och har svårt att mentalt ställa om planer på kort tid.

Gottegris. Det finns liksom ingen botten.

Skräpig självkänsla. Jag har helt bisarrt dålig självkänsla när det kommer till kärlek och män. Värdelös på allt som gäller att ragga och flirta. Kommer således alltså dö ensam omgiven av mitt mini-zoo.

Jag hatar att städa. Därför är min lägenhet allt som oftast en dammråttekoloni.

Avbrytare. Jag avbryter alldeles för ofta när andra pratar. Mest för att jag annars glömmer vad jag skulle säga.

Jag är inte ekonomisk. Har ingen buffert och inget sparkonto. Tänker att det löser sig.

Jag har svårt för logiskt tänkande. Min vänstra hjärnhalva funkar inte tror jag. Ändå har jag högt IQ. Mycket underligt.

Phew! Den listan var banne mig inte lätt att skriva!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier