En helg för själen i Lund

När jag var till Malmö för sisådär en månad sedan passade jag på att klämma in en helg i Lund innan jag åter igen tog sikte på Norrland. Det är nämligen så att en av mina bästa vänner, Carin (som du kanske känner igen från tiden i Stockholm) nu bor i Lund och pluggar till brandingenjör!

191115 - LUND

Helgen till ära så fick vi också med oss Fru Hellman ner till Skåneland vilket betydde en alldeles speciell återförening och den dynamiska trion. De här två är sådana där personer som jag kan vara helt och fullt mig själv med och aldrig behöver skämmas för nånting eller vara lite på spänn. De är guld värda.

191115 - LUND

Lund bjöd på regn och pussar, som man ju gillar det!

Carin pluggar som sagt på Lunds universitet och tog med oss till deras Science Center där vi skulle spana in planetariet men hade missat att man skulle köpa biljetter så vi fick istället lära oss om hur man accelererar energi (tror jag?) och göra ultraljud på min eget hjärta. SÅ COOLT!

Dessutom upptäckte jag att jag vuxit 2,5 centimeter sedan jag fixade mitt första pass 2003. Numera är jag alltså 174,5! Åtminstone enligt Lunds universitet. När jag försökte hemma med måttstocken var jag 173,5 vilket ändå är betydligt mycket mer än de 172 cm som jag är van vid.

191115 - LUND

<3

Och så gick vi ut och åt halvsådär men helt okej italiensk mat (min burrata var KALL, det ska den väl ändå inte vara? Alltså kylskåpskall?). Men sällskapet var utmärkt så jag var rackarns nöjd ändå!

191115 - LUND

Och så på söndagen gick vi på finpromenad och handlade honung i den här supergulliga affären.

Vi åt brunch på Crêperiet och det var helt vansinnesgott. Drömmer fortfarande om det. Och ja, det blev mycket rödvin där på lördagskvällen om du tycker jag ser lite trött ut.

Och vi svängde vi in i Domkyrkan pga WOW och där höll en megakör på att repetera inför en konsert och det var så vackert och maffigt att jag kanske fällde en tår.

191115 - LUND

Och sedan tog vi en sväng genom botaniska trädgården och drömde lite om hur det kommer se ut till våren. Och så tog jag den här bilden på mina fina vänner (faktiskt inte ett dugg poserad utan där var jag kvick med mobilen!) och nu är den min bakgrund på telefonen och påminner mig om vilka fina vänner jag har.

En söndag då jag stöpte ljus i Brynge

När mamma fyllde år för några veckor fick hon, i present av mig och Anna, en eftermiddag då vi tillsammans skulle åka iväg och stöpa ljus tillsammans i Brynge. Så det gjorde vi en söndag i slutet av november!

191124 - Brynge Ljusstöperi

I det här lilla röda huset, i Brynge kulturområde, ligger Brynge ljusstöperi. Britta som driver företaget är faktiskt en av eleverna i min utbildning, Social Brand Lab, så det var lite extra roligt att få stötta hennes business och få se verksamheten inifrån.

191124 - Brynge Ljusstöperi

191124 - Brynge Ljusstöperi

Just den här söndagen låg dimman mjuk över skogen och hösten höll precis på att gå över till vinter.

191124 - Brynge Ljusstöperi

191124 - Brynge Ljusstöperi

Inne i huset välkomnades vi av Britta och hennes man samt glögg, pepparkakor och en massa, massa ljus.

191124 - Brynge Ljusstöperi

Eftersom hela processen med att stöpa ljus tar lång tid (hela kursen var ca fem timmar) hade massor med fika dukats upp så vi kunde gå och mumsa på i doppar-pauserna.

191124 - Brynge Ljusstöperi

Anna, mamma och jag fick var sin station med tre doppstativ i tre olika längder för tio ljus vardera. När vi tog vid var stativen redan doppade ca fem gånger i ljusmassan så de var lite smygstartade redan.

191124 - Brynge Ljusstöperi

Och så var det bara att köra igång! Det är väldigt enkelt att stöpa ljus men kräver tid och tålamod. Det ska göras lugnt och metodiskt för bästa resultat och ljusen måste få svalna av mellan doppen. Som Britta sa ”ju mer man fikar mellan doppen, desto bättre blir ljusen!”

191124 - Brynge Ljusstöperi

Vi fick också testa på att göra ett grenljus vilket var lite klurigare och krävde att man höll lite koll så det inte blev skevt eller fick ”skägg”.

191124 - Brynge Ljusstöperi

191124 - Brynge Ljusstöperi

Mycket fokuserad ljusstöperska.

191124 - Brynge Ljusstöperi

Efter sisådär 12-15 doppvändor i ljusmassan var ljusen klara!

191124 - Brynge Ljusstöperi

Och då var det dags att färga! Vi fick välja mellan åtta olika färger för våra ljus och även fast jag nog gillar vita ljus bäst så drogs jag med i färgkalaset – det var ju så roligt! Och vita ljus kan man ju köpa när som helst tänker jag.

191124 - Brynge Ljusstöperi

Mamma gjorde tomteröda ljus.

191124 - Brynge Ljusstöperi

Och Anna provade sig på rosa!

191124 - Brynge Ljusstöperi

Och så här fina blev de till slut!

Att stöpa ljus var verkligen supermysigt och SÅ kul ju att njuta av sådant man gjort själv. Det blir också en väldigt social eftermiddag eftersom själva stöpandet går ganska fort så har man en massa tid att umgås. Recommend, recommend!

101. Om att skifta fokus med Sophia Anderberg

Sophia Anderberg, som i år fick utmärkelsen Årets inspiratörsmama, började sin influencerresa med ett viktnedgångskonto på Instagram. En dag fick hon nog och sökte hjälp för sitt förhållande till mat och kropp. Därmed gjorde hon en helomvändning även som influencer och blev kroppspositiv inspiratör. Vi pratar om hur den förändringen kändes – att gå från att prata om självhat till självkärlek.

Sophia försörjer sig på samarbeten men väljer dem med omsorg, vilket hon berättar mer om. Vi pratar också om hur man bäst förhåller sig till de pekpinnar och oombedda tips som kommer med att vara förälder och samtidigt ha många följare. Vilka sociala kanaler föredrar Sophia och varför? Måste man egentligen finnas på Youtube? Och: Vad blir nästa steg för Sophia?

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

En vecka i Skåneland (och en sväng till Danmark)

HEJ!

Jösses. Det är nästan en månad sedan jag uppdaterade dig på mitt liv sist. November var tungt alltså. Noll inspiration, noll livslust och ingen ork. Därför blev det lite av en livspaus här. Och som alltid den här tiden på året så vänder jag ut och in på allt. Vad håller jag på med? Ska jag blogga? Vad är mitt fokus? Vad vill jag göra med mitt liv???

Och som alltid kommer jag fram till att bloggen är min älskling och även om vår relation inte alltid är på topp så det den som består.

Anyways! På den här månaden har det ju hänt ett och annat. Bland annat var jag till Skåne en sväng. Ska vi kika?

191113 - MALMÖ

När jag bokade resan till Malmö var det för att jag skulle åka till Lund och föreläsa. Men så blev föreläsningen inställd och då hade jag ju redan bokat resan och rensat hela veckan i kalendern så jag tänkte att, jag tar mig en liten workationvecka!

Så det gjorde jag! Bodde hos min poddpartner Alexandra och hängde på Mama Saids (Alex företag) kontor och filmade till min YouTube-kanal.

191113 - MALMÖ

Och en kväll gick vi ut och drack naturvin och åt ost med Tess och en ny bekantskap, Gabriella. SÅ inspirerande person, har bott i USA och hela anammat en mer amerikansk approach till entreprenörskap som jag älskar. Plus att hon också håller på med digitala produkter så vi hade mycket att prata om.

191113 - MALMÖ

En riktig energiinjektion var den kvällen!

191114 - Fia Anderberg

Sedan tog jag tåget till Halmstad för att podda med fantastiska Fia och fick lyxen att hänga med båda bebis och vovve (och katt!). Vilken underbar människa Fia är, en rejäl dos jävlar anamma och en massa massa kärlek. <3

När jag ändå var så nära kontinenten så passade jag på att korsa sundet och ta en sväng till Köpenhamn! Bokade hotellrum med utsikt över Tivoli och myste in mig.

Magisk utsikt!

Och så blev det ett spontant äventyr ut på danska landsbygden och åkte hem med en väldigt passande mugg.

191114-15 - Köpenhamn

Och så passade jag så klart på att spatsera på Ströget.

Julmyset var i full gång!

Och så hittade jag Köpenhamns Södermalm och det mest hypade caféet som skulle ha den bästa frukosten men så kom jag dit en kvart för sent och fick ingen frukost. Så snopet. Men gott kaffe hade de i alla fall.

Och så visade det sig att Sara också var i stan! Sjukaste grejen – jag la upp ett klipp på en julprydnad som var en slalombacke och taggade henne för att jag tyckte den passade henne så bra. Då visar det sig att hon hade lagt upp ett klipp på EXAKT samma julprydnad några timmar tidigare och jag hade inte sett det! Jag visste inte ens att hon var i Köpenhamn!

Så vi fick till en fika och det var bara en sån där perfekt stund i livet då stjärnorna stod på rad.

Sedan åkte jag till Lund och hängde med de bästa personerna men det tittar vi på en annan dag!

100. Trendenser i influencerbranschen med Frida Ramstedt

I denna milstolpe av We Are Influencers, avsnitt 100, träffar jag Frida Ramstedt som driver bloggen och varumärket Trendenser, Skandinaviens ledande inredningblogg samt ett instagramkonto med nästan 150 000 följare.

Frida började blogga redan 2005 och har sett bloggbranschens paradigmskiften komma och gå. Vi pratar om hur utvecklingen sett ut, hur hennes blogg gått från att vara ett skolarbete till att bli Fridas heltidsjobb, via en civilekonomutbildning och ett antal jobb i reklambranschen.

Vi pratar om teori och filosofi bakom inredning, vad är personlig inredning och behov och mående vs trendkänslighet. Och så pratar vi bloggnamn, annonsörernas ansvar när det kommer till influencer marketing samt varför hon aldrig haft en agent eller legat på en portal.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier