Planera hela 2020 på en dag – så gjorde jag!

I år har jag gjort något som är otroligt olikt mig. Jag har PLANERAT. Och inte nog med det – jag har planerat HELA 2020! Och jag gjorde det på EN dag!

Med hjälp av min VA Jackie tog vi en hel dag i december och gjorde en grovplanering av hela 2020. Alla kampanjer, lanseringar, kursskapande, ledigheter, resor, you name it. ALLT skulle in i kalendern. Dessutom skulle jag budgetera. Planera hur mycket pengar jag skulle tjäna och hur det skulle gå till.

Det var otroligt energikrävande men KUL och känns otroligt kul och tryggt att starta 2020 med detta i ryggsäcken.

» Du hittar Amys workshop här!
» Kicka igång 2020 med min gratis utmaning!

Mål för entreprenören 2019 – hur gick det?

Årets Landsbyggare
Bild tagen på Landsbyggaredagen vid Höga Kusten-bron där jag var nominerad till ”Årets Landsbyggare”.

Ungefär vid den här tiden förra året satte jag mig och gjorde något av det viktigaste – och läskigaste – inför det nya året. Jag satte mina mål.

I slutet av 2018 stod jag inför den största förändringen hittills i mitt företag – i januari skulle jag för första gången lansera Social Brand Lab, min egen onlineutbildning. Och jag hade satt mycket på spel, i ärlighetens namn mer eller mindre allt. Jag hade lagt alla ägg i en och samma korg och det måste funka. Det fanns inget annat alternativ.

Jag hade lagt ett halvår på att skapa den här utbildningen, kräma ur mig allt det bästa av vad jag lärt mig de senaste 10 åren (eller hela mitt yrkesverksamma liv typ) och nu var det dags att presentera det för världen. Jag hade anlitat en assistent på deltid och investerat i programvara för tusentals kronor. Nu måste det flyga.

Och som det flög. När jag öppnade portarna till Social Brand Lab nästan vällde folk in. Jag hade skapat något de ville ha, något de längtade efter och behövde. Och de ville ha MIN hjälp. Alla år jag lagt på att bygga MITT personliga varumärke hade gett resultat och nu var det min tur att hjälpa andra.

Så ja, 2019 var året min business hittade sin ”sweet spot”, minst sagt. Men ska vi kika på hur de där målen jag satte upp gick?

1 | Få minst 100 deltagare i min utbildning Social Brand Lab under 2019. 

När jag satte det här målet var det med hjärtat i halsgropen. Att folk skulle köpa visste jag, jag hade ju trots allt gjort en marknadsundersökning. Men jag hade ingen aning HUR många som skulle köpa. Men nu när 2019 kommer till ett slut har jag nästan 150 elever i Social Brand Lab. Så det får jag ju ändå vara jädra nöjd med!

2 | Kunna anlita Jackie på halvtid till sommaren.

Här har jag nog räknat lite optimistiskt men att ha Jackie på halvtid skulle kräva långt fler än 100 medlemmar i Social Brand Lab, haha! Men jag har henne just nu en dag i veckan och det fungerar super.

För att växla upp ytterligare kommer jag behöva mer hjälp, sedan om det blir Jackie eller någon annan (Jackie har ju andra uppdrag med och inte tid för bara mig!), det får vi se! Men jag hoppas kunna ta en i alla fall en person till i teamet nästa år.

3 | Köpa en ny dator.

Ohhhh yes! Jag köpte ny dator efter första lanseringen i vintras och slog till på en riktig Rolls Royce! SÅ nöjd med den är jag! Och nu när jag också har ett KONTOR i mitt nya HUS så känns allt så mycket mer på riktigt.

4 | Bli bättre på min ekonomi.

Bättre vet jag inte om jag blivit men jag har åtminstone tagit det mer på allvar! Jag har nu en redovisningsbyrå som sköter all bokföring och bokslut åt mig och det enda jag behöver göra är att fakturera och skicka dem underlag. Det är HIMMELSKT.

5 | Sälja.

Det här året har faktiskt hela min inställning till sälj förändrats. Jag kan inte säga direkt hur eller när men jag tror att det handlar om att jag ”kallsäljer” inte längre. Alltså, jag pratar inte med människor som inte känner mig alls. De kommer in i min värld via sociala medier eller en freebie till min maillista så när jag väl ”säljer” (det vill säga ta betalt för något), då har de förhoppningsvis redan lärt känna mig och litar på att jag kan min grej. Och DÄR är jag trygg. Att jag kan min grej, att jag kan ge värde och att jag kan hjälpa dem nå sina mål. Så min approach är heeelt annorlunda nu och jag älskar det.

I veckans avsnitt av ”Vad fan håller jag på med?!” summerar jag och Alex 2019 och pratar om just detta, hur gick det med målen som vi satte upp? Så lyssna på en lite mer detaljerad variant av det här inlägget här:

Vlogg: Julafton 2019!

God fortsättning hörni!

Här kommer min väldigt kvickt hopklippta julvlogg (klapp på min egen axel pga vanligtvis såååå seg med klippningen).

Min julafton i år blev lite tradition och lite nytt! Jag firade först på dagen med mina morföräldrar hemma hos mamma och sedan på eftermiddagen/kvällen med ett REJÄLT julbord hos min lillasyster Anna. Hon hade gjort i stort sett allt själv på julbordet, till och med senapen! 🙌🏻

Favoriterna på julbordet var mammas kalvsylta (alltid #1) med Annas hemgjorda rödbetssallad, sedan hade hon gjort en grym sallad med brysselkål och grönkål (NOM). Och fatost! Och skinkmackan på tunnbröd med senap och äppelmos!

Vilken är din favorit på julbordet?

Dan före dan – vi får en vit jul!!

191223 - Eldsmark dan före dan

Imorse när jag vaknade såg världen ut så här!

Efter en vecka av regn och is och regn och slask och blötsnö så kom den äntligen, den där perfekta pudersnön som ackompanjeras av någon minusgrad och sol. Det blir ju inte bättre vinterväder!

Så jag tog kameran och Leia och skyndade mig ut för att njuta av en gnutta ljus och en massa knarr under fötterna.

191223 - Eldsmark dan före dan

191223 - Eldsmark dan före dan

Vi gick ner mot älven. Den här platsen, vid den här lilla stugan, har liksom blivit mitt vattenhål. Dit jag går, tar en paus och känner tacksamhet för min plats i världen.

191223 - Eldsmark dan före dan

191223 - Eldsmark dan före dan

Isen har lagt sig på delar av älven men i och med tövädret så luckrades mycket upp igen. Men det är så fruktansvärt vackert med blandningen. Med strukturerna och flödet och ljudet.

191223 - Eldsmark dan före dan

191223 - Eldsmark dan före dan

191223 - Eldsmark dan före dan

Vad som inte var så turligt var att Leia missade det här med tunn is och druttade i plurret. Det var väldigt grunt så det var ingen fara men hon blev jättekall hjärtat. Så då tog vi sikte hemåt igen.

191223 - Eldsmark dan före dan

Längst bort där är mitt lilla hus. Det flyter liksom in i omvärlden just nu.

191223 - Eldsmark dan före dan

Något som inte flyter in är min jacka. ÅH så glad jag är att jag valde en färgglad vinterjacka. (PS, den är just nu på rea på Ellos (annonslänk) och det finns några få storlekar kvar!)

191223 - Eldsmark dan före dan

Till och med den här superraka, supertråkiga, superlånga vägen förbi mig blir vacker i det här vädret. På vägen hem kom jag på att jag skulle så klart tagit sparken! Perfekt sparkföre idag! Men hoppas på fler sådana här dagar framöver.

191223 - Eldsmark dan före dan

191223 - Eldsmark dan före dan

Och väl hemma fick pippifåglarna mat och nu ska jag måla element. Hej då!

Fyra dagar i Göteborg

Foto 2019-12-02 18 30 43

För några veckor sedan tog jag ett tåg till Stockholm och sedan ett tåg till till Göteborg och när jag kom fram hälsade Drottningtorget mig välkommen med att ha gjort ett jättestort paket av Clarion Hotel Post! Himla piffigt och ambitiöst tyckte jag som fortfarande inte fått upp mina ljusslingor på verandan. 🙃

Foto 2019-12-02 19 53 22

Jag skulle dock inte bo där utan på Hotell Flora som ligger vid Grönsakstorget och har galet sköna sängar. När jag kom dit bullade jag upp mig och datorn direkt i sängen för att förbereda mig för tisdagen.

Foto 2019-12-04 21 49 00

För det här var ju hela anledningen till att jag var i Göteborg! Jag skulle nämligen hålla en workshop för 40 personer om influencer marketing. Deltagarna var från Avenyföreningen och Innerstaden, alltså de som har butiker, restauranger och dylikt i Göteborgs innerstad.

Det var rätt länge sedan jag höll den här typen av workshop nu och det var SÅ KUL! Publiken var fantastisk och vi fick till så många bra samtal och jag fick så bra frågor (och kunde ge vettiga och utmanande svar på frågorna!) och dagen resulterade i flera intressanta kontakter som jag faktiskt följt upp efteråt, både privat och jobbmässigt. Sån energikick!

Foto 2019-12-04 16 14 38

Efter ett möte nere vid Drottningtorget gick jag till Trädgårdsföreningen och hälsade på Hanna i Palmhuset och fick en sneak peek på hennes utställning (som jag skrev om här) och sedan promenerade jag tillbaka till mitt hotell via Storan som jag tycker är så rackarns vacker.

Foto 2019-12-04 17 53 51

Och en av kvällarna hade jag lyxen att få äta middag med en av mina bästa vänner, Sanna, som var i stan och jobbade. Och vi hann uppdatera oss rätt bra på våra liv under de timmarna. Man får prioritera (män, jobb, liv – i den ordningen).

Foto 2019-12-04 16 17 37

Men det var också en riktigt läskig sak som hände mig när jag var där. En kille kom fram till mig när jag var på väg till mitt hotell och vi började prata. Han var söt och trevlig så vi bytte nummer och skulle ”höras”. Jag hann inte ens komma till mitt hotellrum innan han började ringa och sms:a mig konstant och det blev snabbt väldigt intensivt och manipulativt och han slutade inte även fast jag bad honom och var tydlig med att jag inte var intresserad.

Istället dök han upp på mitt hotell mitt i natten och ringde mig från receptionen och ville träffas, detta trots att jag blockat hans nummer och sagt åt honom att sluta höra av sig. När det sedan visade sig att han var dömd för både våldtäkt och grov misshandel blev jag riktigt skakig men som tur är har han inte hört av sig sedan jag åkte hem. Jag hoppas det fortsätter så..

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier