Dimma över byn

2020-01-07 13.43.35

Man skulle kunna tro att det inte går att vara ledsen med de här omgivningarna. Och nej, när Moder Jord bjuder på dimma och en sol som inte tar sig över trädtopparna och därför får krypa mellan träden för att nå fram, då är jag inte speciellt ledsen.

Men januari är tungt i år. Jag vill inte minnas att det varit så här tungt tidigare år. Kanske är det bara jag som förtränger tidigare års januaritrötthet.

2020-01-07 13.50.24

Jag är liksom ledsen i kroppen. Och jag vet ju varför. Det är ensamheten som har tagit struptag på mig igen. Efter att hoppet tänts och släckts i ungefär samma andetag åter igen så känner jag mig lite energilös.

Och det måste man väl få vara. Bryta ihop för att komma igen och allt det där som klyschorna säger. Och de finns ju av en anledning, de har ju en poäng.

2020-01-07 13.53.11

Jag är mitt inne i en lansering. Det är ju nu jag ska peppa andra till att våga, till att utmana sin bekvämlighetszon och ta för sig av livet.

Samtidigt vill jag bara sova och äta Ben & Jerrys på heltid.

2020-01-07 13.45.43

Det går över. Jag vet ju att det gör det. Besvikelsen rinner av och man plåstrar ihop den där lilla revan i hjärtat en gång till. Och sen så försöker man igen. För vad är alternativet?

Och under tiden har jag ju mitt lilla hus som ska få en massa kärlek. Och solen som står som en gloria runt det ibland och då flödar tacksamheten över mig.

Det gör den egentligen mest hela tiden. Det ligger bara en liten blöt filt över mest alltihopa just nu.

2020-01-07 13.52.12

2020-01-07 13.57.40

Och så har jag ju henne. Hon som ligger nära och drömmer och skäller i sömnen. Och som suckar sådär djupt när hon känner sig lugn och trygg. Och det är inte fy skam det heller.

3,2,1….


Foto: Jonas Forsberg

Äntligen!

Det nya året är igång med besked och äntligen får jag igen lägga fokus på det jag tycker är roligast i min business – att hänga LIVE med er, ljuvliga människor!

I början av februari öppnar jag igen upp dörrarna till Social Brand Lab och inför det bjuder jag in till ett gratis webinar som jag kommer hålla live fyra gånger under lanseringsveckan. Det heter ”Social Success” och jag kommer prata om fem steg du behöver ta för att skapa ett inflytelserikt personligt varumärke 2020 – och samtidigt bygga en lönsam business.

» Registrera dig gratis här!

Den här månaden är det exakt ett år sedan jag lanserade SBL första gången och ärligt talat? Jag är nervös. Första året har gått magiskt bra och jag har ingen som helst anledning att tro att det inte skulle fortsätta så – jag blir ju trots allt bättre på att leverera min kunskap, och kunskapen fördjupas ju också ytterligare.

Men ändå är jag nervös. Nästan lite rädd. För det är ju NU man kan börja jämföra. Se mönster. Säga ”omsättningen har ökat/minskat si och så mycket jämfört med förra året”.

Men det är ju inte det som är viktigast egentligen.

Jag vill bara göra det jag tror på och ÄR bra på. Att hjälpa kvinnliga kreatörer leva sina drömmar. Att äga sin power. Att inte be om ursäkt för sin kunskap och sin lyster. Att se dessa magiska entreprenörer (som knappt ens vet att de ÄR entreprenörer alla gånger), att se poletter trilla ner, att se det lysa i era ögon (och i era fingrar när ni skriver till mig) – DÄR hittar jag mitt varför, MIN styrka, MIN power.

Ska vi skapa magi ihop? Det skulle jag gilla.

» Haffa din plats på mitt webinar här!

Första veckan av 2020

Nyårsafton kom och gick och helt plötsligt var vi inne i ett helt nytt decennium och jag visste inte riktigt var jag skulle ta vägen. Var tokdeppig på nyårsdagen och kände bara ”vad händer nu?”. Låg i mitt nyfixade vardagsrum (bilder kommer!) och kände bara ”jaha”.

Men så kom Sara den 2:a januari och stannade i nästan fem dagar och när hon åkte igår så kände jag mig lite bättre till mods. Det kommer nog bli ett bra år ändå. Även om bristen på pepp är lite läskig.

Så här började i alla fall mitt 20-tal.

Foto 2020-01-03 12 10 22

På torsdagen kom Sara och då tog jag inte en enda bild men vi åt pasta och drack vin och pratade mest om män om jag ska vara helt ärlig. Brukar bli så när vi ses, det mesta andra klarar vi av på DM och via att hålla koll på varandra i sociala medier.

På fredagen höll jag årets första Facebook LIVE och pratade om tre frågor man borde ställa sig själv inför det nya året och sin närvaro i sociala medier. Här kan du titta på den om du vill. 

Det bästa med att jobba via internet måste ju ändå vara att man kan vara piffig upptill men samtidigt ha på sig pyjamasbyxor med pandor och raggsockor på fötterna och ingen har nån aning. Ja, det vill säga om man inte visar upp det på bloggen då. Eller Instagram Stories.

Sedan åkte vi in till stan för jag hade inte sett människor på alla mellandagarna och så shoppade vi lite och gick ut och åt middag med Jenny på O'Leary's. De visade hockey och vi vann vilket gjorde att det kändes rimligt att det skulle bli lite drag på kvällen men inte en enda människa kom från arenan så vi åkte hem istället.

Foto 2020-01-04 12 48 12

På lördagen lyste solen och vi åkte ut på äventyr. Först till min granne och matade katter och kaniner för de var bortresta över helgen och jag har ju verkligen inget emot att hänga lite med de här pälsrumporna. Måste eventuellt skaffa egna kaniner. Måste bara fixa nånstans för dem (och hönsen och getterna och hästen) att bo.

Foto 2020-01-04 13 30 23

Sedan åkte vi ut till havet. Du vet hur man ibland bara behöver andas hav. Lukta på hav. Lyssna på havskluck. Se små små vågor. En sådan dag hade vi.

200104

Den här känslan. ↑

Köpte för övrigt den här finfina tröjan dagen innan på Fjällrävens outlet. Det är storlek XXL. Herr. De borde fan skämmas över bristen på storlekar alltså. Generellt, friluftskläder finns inte för tjockisar. Jag har letat. Det är som att vi inte borde röra oss utomhus alls. Oh well, en annan diskussion.

Kolla gullona. Sara alltså. Hon är knäpp och underlig och jag älskar henne.

Foto 2020-01-04 14 47 23

Som en ironisk twist på texten ovan så åkte vi sedan till gymmet och lyfte saker. Jag har fortfarande träningsvärk i låren. Skönaste värken.

200104

En av de första sakerna Sara sa när hon kom var ”när lagar vi middag åt din familj?”. Så på lördagskvällen gjorde vi det. Eller, Sara och Anna lagade middag, jag hällde upp bubbel och dukade. Rimlig fördelning.

Det blev Skagenröra på smörstekt kavring (tror jag, har säkert jättefel men slå mig inte Sara), sedan älgstek med potatisgratäng och mammas morotskaka till efterrätt. Omnomnom.

200104

Jag måste köpa ett större köksbord. Lyxproblem att ha så många fina människor som trängs vid middagsbordet.

På söndagen pluggade Sara skoterteori och jag jobbade så inte jättemånga bilder togs den dagen.

Foto 2020-01-06 08 59 21

Men på måndagsmorgonen smällde himlen till med ett riktigt skådespel och både jag och Sara rusade ut i pyjamas för att bara spegla oss i soluppgången. Så vansinnigt magiskt.

Foto 2020-01-06 08 56 51 (1)

Och det var första veckan på 2020. Om himlen får vara någon typ av siare så kommer resten bli spektakulär.

En nyårsafton i Eldsmark

2020. Välkommen du nya decennium!

Två dagar in i det nya året och allt känns precis som vanligt. Konstigt va? Är det bara jag som ”tror” (fast egentligen vet jag så klart bättre) att det ska bli första januari och helt plötsligt ska peppen och orken och svaren bara forsa över mig? Blir lika anti-klimaktisk varje år när det inte händer.

Oh well. Som alla år så kommer det. Tills dess tycker jag att vi kikar lite på nyårsafton!

Foto 2019-12-31 11 59 40

Nyårsaftonen började med strålande sol och en promenad på skaren. Solen tar sig knappt ovanför trädtopparna den här årstiden, även om vi redan nu fått hela 20 minuter mer ”dagsljus” sedan vintersolståndet.

Foto 2019-12-31 17 35 02

Sedan väntade mest städ och piff innan gästerna ramlade in runt fyra-snåret. Carin hade kommit ner från Skellefteå (eller upp från Lund, beroende på hur man ser det) och satte direkt igång med pysselhörna med barnen. Hon blev så klart orimligt populär redan direkt.

Foto 2019-12-31 17 37 54

Fru Hellman snodde på sig förklädet och började stöka i köket. Jag hjälpte till enligt tydliga direktiv.

Foto 2019-12-31 17 43 40

Under tiden gjorde Carin en krona till mig, ni ser ju hur orimligt snygg jag blev!

Foto 2019-12-31 18 14 16

Till förrätt hade Jenny ordnat fram en mumsig skagentoast till de vuxna och toast med banan, äpple och jordnötssmör till barnen. Älskar hur barnen inte får något halvdant utan uppläggningen var minst lika fin där. Är det fest så är det!

Foto 2019-12-31 18 25 56

Sedan skulle det så klart skålas och barnen fick också vinglas (om än i plast). Det var lite joxigt när alla skulle klinka och det stod ljus över hela bordet men alla klarade sig med bara mindre brännskador.

Älskar också hur kidsen redan övergett sina hattar medan de vuxna lyckligt behåller sina på så länge som möjligt.

Foto 2019-12-31 18 50 14

Medan jag och Jenny fixade med huvudrätten (mest Jenny) så inledde lekledaren en mycket avancerad spökjakt som innefattade en karta, flera ledtrådar och en jättestor nyckel. Och i slutändan en katt som skrämde skiten ur samtliga på vinden.

Foto 2019-12-31 20 50 09

Huvudrätten missade jag att fota (det var ostfylld kycklingfilé med potatisgratäng, NOM) men sedan dukade dessertmästaren upp en efterrätt som skulle platsa på vilket fancy matprogram som helst. Ni ser ju!

Foto 2019-12-31 21 49 25

Och sedan skulle det tas nyårsbilder. Då hade också Jennys mamma kommit förbi lagom till efterrätten (smart cookie).

Foto 2019-12-31 21 48 57

Foto 2019-12-31 21 51 26

Det var blandad framgång i bildtagandet men jag tycker ändå bilderna kommunicerar stämningen i slutändan. 🥳🥳🥳

Foto 2019-12-31 22 02 23

Siv hängde hängivet med sin bästis Leia hela kvällen. ❤️

Foto 2019-12-31 22 35 29

Och sedan blev det dans, dans och mer dans.

Foto 2019-12-31 22 34 33

Till klockan slog tolv, vi skålade, eldade tomtebloss och somnade som stockar hela högen. Tack 2019, du avslutades himla fint.

Mål för entreprenören & #lifvet 2020

2020. Ett nytt decennium. Det är stort! Jag vet att det bara är ”ännu ett år” men det är något lite magiskt över sådana här milstolpar. Som att man får en extra skjuts framåt och verkligen kan lägga det gamla bakom sig.

Nu börjar ju ”20-talet”! Alltså, fattar ni att vi är inne på TJUGOTALET igen?! Helknäppt och så häftigt. Jag vet att jag är en kuf men jag är bara så tacksam att få uppleva allt som livet erbjuder just nu. (Och nej, jag har inte rökt på men det är väl något i luften inför nyår..)

Med det sagt. Det är dags att sätta mål för detta nya år. Detta nya decennium. För ett par dagar sedan sammanfattade jag ju och kikade över hur det gick med målen för förra året och nu tycker jag att vi ökar insatserna va? Jag känner mig lite modig.


Foto: Jonas Forsberg

 

Mål för entreprenören 2020

1 | Dubbla min omsättning från 2019

Som sagt. Jag känner mig lite modig. Lite kaxig. Men nu har jag doppat tårna i den här digitala businessen så är jag redo att dyka i med huvudet före. Jag förstår systemet, jag känner min målgrupp. Nu måste jag ”bara” implementera och leverera. Lättare sagt än gjort, absolut! Men jag siktar hellre högt och kämpar lite extra än fegar och känner ”meh”.

2 | Lansera två nya workshopkurser under våren

När jag och Jackie satte aktivitetsplaneringen för hela 2020 för två veckor sedan och såg hur året skulle komma att se ut i form av kampanjer, lanseringar och ”white space” så bestämde jag mig för att göra något jag funderat på ett tag – skapa två helt nya workshopkurser som kommer lanseras under våren!

Känner mig jättetaggad för att skapa något nytt men från ämnen jag redan kan väldigt väl – influencer marketing och mailinglistor.

3 | Nätverk och fortbildning

2019 var ett fantastiskt år men det var ganska ensamt. Med det menar jag att, tidigare år har involverat resor, konferenser och workations och i år fick jag i stort sett ingenting av det. Så tråkigt! Så 2020 blir det mer fokus på IRL-event – både att skapa dem och besöka andras, gärna utomlands!

4 | Utöka mitt team

Under året skulle jag väldigt gärna vilja lägga till minst en person till i mitt team. Jackie kommer ha en mer övergripande roll vad gäller strategi och planering och därför behöver jag förmodligen lägga till en till VA till teamet. Jag har budgeterat för det och det ska bli jättespännande att ta med fler på resan!

 

Mål för #lifvet 2020

1 | Balans

Tidigare år har jag varit väldigt specifik med mina mål vad gäller den här typen av personlig utveckling men det vill jag inte i år. Det enda som händer om jag inte når dessa (ofta väldigt ambitiösa) mål är att jag blir besviken på mig själv och känner mig misslyckad. Så kontraproduktivt!

Så i år har jag bestämt mig för ordet ”balans”. Att sikta på att hitta en nivå där jag är balanserad i kropp och själ, tränar och mediterar och vilar för att orka det tempo jag vill hålla och för att må bra helt enkelt. Lyssnar på kroppen. Det låter så jädra ”meh” men det är där jag vill vara. Jag var nära i år men är inte helt där än.

Lustigt också att jag sätter skithöga mål för entreprenören för att känna mig motiverad men gör precis tvärtom med #lifvet? Analys någon?

2 | Skapa ett hem jag älskar

I år har jag för första gången i mitt liv ett hem som är bara mitt. Som jag äger. Bara jag. Jag har ett eget hus och jag tänker ta tid och energi till att ge det kärlek och skapa en plats där jag känner lugn, trygghet och inspiration. Där mina vänner vill hänga och som blir fullt av glädje.

I sommar ska jag anlägga min första egna trädgård och jag är lika delar livrädd och grymt exalterad inför det. Nån bok jag borde läsa för att komma igång?

3 | Investera i min privatekonomi

Jag skrev ju lite kort om att jag börjat använda Avanza i våras och investera lite i fonder och aktier under året. Tänkte jag skulle göra en sammanställning om hur det gått om du är sugen?

I alla fall, det har gett mig blodad tand och under 2020 vill jag öka upp mina investeringar och lära mig mer om hur man går tillväga för att skapa en smart strategi. Jag vill både spara långsiktigt men även ha en mer kortsiktig strategi för att det ska kännas lite kul, det ska ju vara lite nerv i det hela!

4 | Kärlek

Denna punkt har jag lagt till mest för att Alex la till den när vi pratade om våra mål i veckans podd (lyssna nedan eller i din poddapp!). Hon har ju skaffat kille under året (något som också blev offentligt i veckans podd även om de hållit ihop i typ ett halvår!) och nu tyckte hon att det var dags för mig med.

Och ja. Jag längtar. Jag vill älska och bli älskad. Men kärlek går inte att stressa fram. Så det får ta den tid det tar. Men jag tackar och tar emot om den kommer min väg. Hör du det universum?

Har du satt dina mål för 2020? Länka gärna i kommentarsfältet, jag vill läsa!

 

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier