Vad ska annonsmärkas och hur gör man?

Härom veckan kom en ny vägledning från Konsumentverket gällande marknadsföring i sociala medier. Egentligen riktar den sig främst till influencers (var man nu drar gränsen för vem som är en influencer är oklart men jag återkommer till det) och innehåller inte jättemycket nytt.

Men jag tänker att detta är ett bra tillfälle att lyfta annonsmärkningsfrågan igen då många verkar helt ha glömt bort hur man märker ut reklam på sistone. Då har jag ändå tjatat om detta sedan 2015. Är det för att jag inte längre gör det jämt och konstant som folk slackar av? Well, det ska vi råda bot på.

Härmed inleder jag en serie om just reklam i bloggar och sociala medier – för influencers, egenföretagare och annat löst folk som gör just reklam i sociala medier. Let's go!

”Konsumentverket har granskat ett 50-tal influencers och företag när det rör marknadsföring i sociala medier de senaste två åren. Nyligen kom också en dom i Patent- och marknadsöverdomstolen som visar på vikten av tydlig reklammarkering för inlägg som innehåller marknadsföring i sociala medier.
För att underlätta för influencers och företag att göra rätt har Konsumentverket tagit fram en ny vägledning för marknadsföring i sociala medier. Den är kostnadsfri och finns även sammanfattad i form av en film.”

» Orkar du inte med min genomgång? Ladda ner hela vägledningen här.

Jag tänker i detta inlägget gå igenom the basics av annonsmärkning men också passa på att lyfta några delar i den här vägledningen som jag tycker är problematiska samt några saker jag tycker faktiskt är väldigt bra att man reder ut.

Vad ska annonsmärkas – vad är reklam?

Först och främst – i Sverige råder yttrandefrihet. Yttrandefrihet är en rättighet i svensk grundlag. Det innebär att du är fri att tycka och tänka vad du vill om allt oavsett om det är en politisk åsikt, vad du tycker om låtarna i Melodifestivalen – eller din åsikt om ett varumärke, oavsett om det är IRL eller i sociala medier.

Om du däremot har ekonomisk vinning av det du uttrycker så är det marknadsföring och regleras därmed i Marknadsföringslagen. Konsumentverkets nya vägledning sammanfattar det så här:

”Inlägg som har både ett kommersiellt syfte och innehåll är marknadsföring och omfattas av marknadsföringslagens regler. – Konsumentverkets vägledning”

Vad betyder det då? I grund och botten betyder det att alla typer av inlägg som du kan ha ekonomisk vinning av är reklam. Detta oberoende om du faktiskt får betalt i rena pengar, om du är delägare i företaget du gör reklam för (eller din make/maka är delägare där vilket gör att du indirekt tar del av vinst) eller om du får potentiell provision på produkter som säljs via en länk från dig.

Viktigt dock att komma ihåg är att det alltid är helheten som bedöms av Konsumentverket eller Reklamombudsmannen om inlägget anmäls. Därför ska nedan exempel inte ses som de enda reklamvarianterna – dock de vanligaste i influencersammanhang.

”För att något ska räknas som reklam så ska influencern/publicisten ha ekonomisk vinning eller potentiell sådan som resultat av publiceringen.”
  • Har publicisten fått betalt i produkter, tjänster och/eller pengar i utbyte av exponering är det reklam och ska märkas som sådan. Hur avtalet ser ut är avgörande.
    Exempel: Du får 5000 kronor för att skriva om ett varumärke som säljer kläder. Alternativt, du får en resa i utbyte mot att du skriver om den.
  • Har publicisten annan ekonomisk vinning av inlägget, till exempel är delägare i företaget som marknadsförs, är inlägget reklam och ska märkas som sådant.
    Exempel: Isabella Löwengrip skriver om sina varumärken Löwengrip och Flattered. 
  • Kan publicisten potentiellt tjäna pengar på inlägget, via en rabattkod eller annonslänkar/affiliate (prestationsbaserad marknadsföring där man tjänar pengar per köp som genereras via länken), är inlägget reklam och ska märkas som sådant.
    Exempel: Ett collage med vinterkläder med annonslänkar i anslutning till det.
  • Det kan även anses vara marknadsföring om ett företag gör systematiska och återkommande utskick av produkter till en influencer som sedan skriver om produkterna i sina kanaler.
    Exempel: Ett sminkmärke skickar pressutskick till samma influencer varje gång de får in nyheter och influencern lägger upp produkterna på sin kanal varje gång.

Hur ska annonsmärkning se ut?

Annonsmärkning – eller ”reklamidentifiering” som KV kaller det i vägledningen – ska märkas ut.

”Reklam ska märkas ut tydligt och genast, så att konsumenten, även vid en flyktig anblick, kan identifiera den som reklam.”

Poängen är att en genomsnittskonsument vid en snabb scrollning ska kunna identifiera om inlägget är reklam – och därmed kunna välja att inte ta del av den. Det räcker alltså inte att du annonsmärker i slutet av ett inlägg, oavsett om det är på en blogg, Instagram etc.

”En viktig sak att tänka på är att använda ord i reklammarkeringar som läsaren förstår. Ett sådant ord kan exempelvis vara ”reklam”. Det är inte tillräckligt tydligt att använda ”#samarbete” eller ”i samarbete med”. – Konsumentverkets vägledning”

Äntligen har vi fått ett tydligt direktiv kring detta! Det väldigt vanligt förekommande ”i samarbete med” duger alltså inte som annonsmärkning.

De uttryck som jag istället skulle rekommendera är:

  • Reklam för XX (varumärkesnamn)
  • Annons för XX (varumärkesnamn)
  • I reklamsamarbete med XX (varumärkesnamn)
  • I annonssamarbete med XX (varumärkesnamn)
  • Betalt samarbete med XX (varumärkesnamn)

Nej – annonsmärk inte ”för säkerhets skull”!

”Det är många faktorer som avgör om ett inlägg är marknadsföring eller personliga åsikter. Är det svårt att avgöra kan det vara bra att reklammarkera inlägget för säkerhets skull. – Konsumentverkets vägledning”

Nej för fan!

Det här rådet tycker jag är enormt korkat. Nej – det är inte bra att annonsmärka ”för säkerhets skull”. Om inlägget inte är reklam ska det inte märkas som reklam! Varför inte?

  1. Det urvattnar ditt förtroende hos din publik.
    Du ska självklart annonsmärka men lika viktigt som det är att vara tydlig med vad som är reklam, lika stor skada gör det om du annonsmärker i onödan – inte minst för att det ökar mängden reklam i ditt flöde och frågan är hur toleranta din publik är för reklam? Samt – om det inte är sant så sabbar det ju trovärdigheten lika mycket som åt andra hållet. Och du verkar oproffsig som inte har koll.
  2. Det sätter ”annonsören” i en jobbig sits.
    Att börja annonsmärka och tagga in företag som inte ens är medvetna om ”reklamen” skapar otrolig förvirring kring vad som gäller och ökar också tveksamheten hos näringslivet att faktiskt jobba med influencer marketing. Samt – se poängen om oproffsighet ovan.
  3. Det ökar kraven på att informationen i inlägget är korrekt.
    I marknadsföringslagen finns rätt rigorösa krav på att kommunikationen ska vara sann och äkta. Du kan till exempel inte påstå att något att ”miljövänligt” om du inte har bevis för detta. Inlägget måste då också innehålla en förklaring till varför produkten är till exempel miljövänlig och saknas den måste det finnas bevis för att produktens hela livscykel är det, annars är marknadsföringen vilseledande. Om det inte finns någon innehållsförsäkran från företaget i fråga så kan ju detta ställa till rejäla problem.

Vems ansvar är det och vad händer om man gör fel?

”Både företaget som säljer produkten, influencern eller någon annan som bidrar till marknadsföringen ska kunna bevisa att marknadsföringen är korrekt. De har även ett ansvar för att det tydligt framgår att inläggen innehåller marknadsföring.”

Så – alla involverade är ansvariga. Rätt enkelt va?

Men så här är det. Poängen med att du ska vara jättenoga med att annonsmärka och vara transparent och ärlig mot din publik bör inte vara primärt för att du är rädd att bli anmäld för smygreklam (eller dold reklam som det heter i lagen).

Anledningen bör istället vara att du VILL vara transparent och ärlig. Att du värderar din publik och deras förtroende för dig. Att du håller din trovärdighet och ditt personliga varumärke högst av allt. 

För till syvende och sist kommer du inte hamna i kurran om du gör smygreklam. Du kommer (nästan garanterat) inte heller få böter. Mest troligt kommer ditt fall aldrig ens plockas upp av Konsumentombudsmannen, än mindre gå till domstol (vi har ETT fall som hamnat i domstol i Sverige hittills. ETT.) Så lägg fokus på att vara tydlig och schysst mot din publik istället så kommer det mesta lösa sig.

Frågor på det?

Jag tänker att du garanterat har frågor nu. En massa saker som snurrar i skallen kring vad som är rätt och fel. Ställ de frågorna i kommentarsfältet så tar jag dem nästa gång.

TL/DR:

Läs mer hos Konsumentverket!

Vecka sex med starkt selfiegame

Ikväll stänger Social Brand Lab och det känns som jag sprungit ett marathon. Ett SJUKT roligt marathon men det var långt och jag är trött. Ganska precis 11 dagar var själva loppet, och då har vi inte ens pratat om alla förberedelser innan. Att lansera är ett HÄSTJOBB! Det roligaste jobbet som finns men ursäkta mig medan jag sover en vecka nu.

Hela cirkusen drog i alla fall igång förra måndagen med två stycken webinar! Jag hade Mikaela på plats på dagen som support och sedan på kvällen kom Jonas och hängde på sidlinjerna.

Och när man glömmer ta egna bilder så är det ju bra att det finns Instagram stories som man kan skärmdumpa ifrån och bevisa att det hände på riktigt. Älskar innerligt att se vad ni gör när ni kollar på webinaret!

Foto 2020-02-05 15 05 55

På onsdagswebinaret hade jag koll på läget och selfiekameran framme! Kände mig lite som Blair Waldorf och blev sugen på att kolla ”Gossip Girl” från början igen.

Foto 2020-02-05 12 04 43

Så här ser det ut bakom kulisserna när jag webinarar! Två skärmar så att jag ser vad som går ut till publiken men också min nuvarande slide, nästa slide, klockan och eventuella anteckningar i keynote. Men och också alla kontroller för livesändningen med scener, ljudnivåer, var bilden på mig ska ligga över presentationen och också hålla koll på kommentarer som kommer in från Facebook.

Samtidigt har jag det som syns live på min mobil och eftersom det som går ut i etern ligger typ 10 sekunder efter det jag säger kan det bli lite segt när man ställer en fråga till exempel. Nu tror jag att jag lärt mig hur jag ska hantera det utan att det blir föööör awkward men det är en utmaning.

Foto 2020-02-06 16 29 25

Så det var onsdagen och på torsdagen var jag ju på företagargala som jag berättade om här!

Foto 2020-02-08 12 11 08

Fredagen försvann i en dimma av kemisk obalans och på lördagen var det faktisk dimma ute på åkern.  Så vansinnigt vackert när allt liksom är suddigt. Kort skärpedjup i verkligheten typ.

Foto 2020-02-08 23 58 03

Sedan var det fullmåne och jag mediterade med mina kristaller (ja, jag har blivit lite crazy crystal lady och skyller allt på Josefin Dahlberg) med intentionen av att släppa taget om det som tynger ner mig och gör mig ledsen. Det funkade tyvärr inte helt magiskt så måste jobba lite mer på det.

Foto 2020-02-09 22 21 28

Och på söndag kväll körde jag mitt sista webinar för den här lanseringen och det gick SÅ BRA. Åhhh va roligt det är att köra live. Mer live till folket.

Företagarkväll och jätterött hår?

Jag vet inte riktigt vad som pågår med mitt hår just nu. När jag var hos min frisör i oktober så blekte jag håret och det var jättefint – i typ en vecka. Sedan började det antaga en rödlätt ton.

Och nu är vi här. Det ser ju full on orange ut. Eller mer ”strawberry blonde” om man ska vara optimistisk? Jag har väldigt järnrikt vatten (egen brunn) men brukar inte det göra håret grönt?

Oh well, jag och min nya frisör (har bytt för Mari bestämde sig för att skifta karriär) tar det lite piano just nu eftersom mitt hår tydligen har gått av baktill och ja.. kanske bra att inte jävlas med det då?

Men nu var det ju inte mitt hår vi skulle prata om utan det faktum att jag var så jävla SNYGG i torsdags! 😎 Skoja. Inte.

Jag var i alla fall piffad till tänderna för jag skulle på Företagarkvällen! Och när det bjuds på galej får man ju passa på.

2020-02-06 21.20.35

Precis som förra året hade jag Jennie som min dejt! Hon var gladare över mitt sällskap än hon ser ut.

2020-02-06 20.15.09

Den här företagarekvällen är ett kalas för Öviksföretagare (rimligt) där det äts mat och delas ut priser och så bjuds det på underhållning! Detta året i form av Brynolf & Ljung (jag blev GALEN redan efter första numret pga fattar NADA) och Martin Stenmark.

Och denna rödbetspryttl fick vi till förrätt!

2020-02-06 21.21.55

Inte nog med att jag fick Jennie mitt emot mig – jag fick hennes ljuvliga man Jon som min bordsherre (visst sitter herren till vänster?). Väldigt lyxigt. Han ville sniffa på mitt hår.

2020-02-06 21.23.31

Jennie hade en kille från Bilbolaget som bordskompis. Minns inte vad han hette (förlåt).

2020-02-06 21.24.34

Och på min andra sida satt Anders!! Vi hälsade på varandra och jag sa ”men vi känner ju varandra” och han sa ”ja det gör vi va?” och sedan började ett grävande i minnena tillbaka till 2000 då han gick Musikmakarna och jag gick Medieproduktion och vi partajade lite ihop och hade gemensamma kompisar och så hälsade han på mig en gång i Borås och så var vi på Idolfinalen ihop 2004. Så knäppt att vi hamnade bredvid varandra. Och kul!

Också anledningen till att jag missade typ varenda prisutdelning för jag satt och surrade gamla minnen. Förlåt och grattis till alla som vann?

2020-02-06 22.04.08

Sedan fick Jon tag i min kamera. Det fanns väldigt många bilder i den här stilen när jag tittade igenom den dagen efter.

2020-02-06 23.20.34

Kaninen Jennie. Skitkul efter några glas vin.

2020-02-06 23.30.43

Sedan blev det Martin Stenmark. Något som också är skitbra efter några glas vin.

2020-02-06 23.44.47

Jag kommer inte heeeeeeem ikväääääälll”. Typ enda låten jag kan med honom?

2020-02-06 23.45.39

Jennie och Elin. <3

2020-02-07 00.39.16

Och sedan hamnade vi i baren och Elin pimpade ut sin man till mig så nu ska vi tydligen fika (det står så i min kalender?) och så dök Håkan upp och sedan drack jag all gin som fanns på hela arenan och det var det för den kvällen.

Jag tror fortfarande det råder kemisk obalans i min kropp. Man är ju inte 22 längre såattsäga.

Vecka fem och snön

Tjolahoppsan hejsan bloggen!

Så var det måndag igen. Det verkar aldrig som vi kommer ifrån dem, måndagarna. De smyger alltid på oss när vi är som mest avslappande, där på söndagen. Men vad ska man göra, det är väl bara åka med?

Men istället för att titta på den här stormtrasiga, skithala måndagen, så backar vi bandet två veckor och kikar på vad som hände då! (Ja, jag ska snart komma ikapp lovar. Och vill du ha mig i realtid så är Instastory ett bra tips!)

Foto 2020-01-28 11 09 00

För två veckor snöade det jättemycket. ÅH vad jag älskar en massamassa snö.

Jag inledde veckan på gymmet tillsammans med Mikaela. Och när man glömmer fota är det ju himla bra att man är så pass narcissistisk att man filmat spektaklet och lagt upp på stories så att man kan skärmdumpa från dem. 😎

Hur som helst var det himla bra att ha med sig ett proffs som kunde spotta (som det så fint heter på proffsspråk) så att jag kunde ta i ordentligt utan att få stången i nyllet. Detta resulterade i personbästa i både bänkpress och benböj! Blygsamma personbästa men never the less.

På kvällen kom bästa Maricel på besök och jag lagade mat åt henne! Eller, vi hjälptes åt. Förra gången fick hon typ laga mat själv, samt måla mina naglar. Så ändå en förbättring i service hos Casa La Linda.

Och Sixten högg henne inte på riktigt. Han ville bara nafsa lite.

Foto 2020-01-27 19 24 57

Så här blev maten! Mushroom Carbonara från Molly Makes (det enda ”matlagningsprogram” jag kan se utan att få ångest. Kryyyyper i kroppen av alla typer av mästerkocksprogram. Huvva.).

På tisdagen jobbade hela mitt team på distans så jag drog kort för att sätta intention för dagen från kortleken ”Inuti” som min High Coast Creative-kollega Victoria Säker har gjort. Jag fick ”Frihet”. Ironin med tanke på vart mitt känsloliv är just nu.

Det snöade och snöade och snöade lite till så jag skottade och gjorde en ”tap to clean” på IG Stories. ÄLSK på den tillfredsställelsen.

Sedan satt jag hemma och jobbade hela onsdagen och det fortsatte snöa men jag kände att jag ids inte gå ut och skotta igen.

Och synden straffade sig själv för när jag skulle åka till gymmet och möta upp Johanna på torsdag morgon så körde jag fast. Jättefast. Så Johanna fick komma till mig och så blev det ett helt annat gym istället. Ett sånt där man skottar och försöker få loss biljäveln vars däck bara snurrar på isbacken. Den typen.

I slutändan så puttade jag loss bilen! Visst, det kanske var en massa sand och granris och annat som hjälpte till med, men jag står fast vid att det var min putt som gjorde all skillnad.

Så tog jag min framskottade bil och åkte in till stan för att titta på lokalen där jag och Jenny ska ha vår gemensamma 40-årsfest nästa månad! Den ligger uppe på berget och där nedanför ligger vår fina stad. Du får helt enkelt lita på mig att den är där för den syntes inte i snöstormen.

Foto 2020-01-30 19 29 15

Sedan gav jag upp mot snögudarna och ringde byagrannen Markus med traktorn och bad honom snällasnälla have mercy och skotta min gård. Så när jag kom hem var infarten traktorskottad. Tror inte du förstår denna lycka.

Foto 2020-01-31 11 42 26

Sedan blev det fredag och jag åkte till frisören för att piffa till barret! Hos frisören finns inte mindre än TRE hundar att kela med, varav en har livets sovstil, som du kan se. Bästa frissan ever.

Är numera också orimligt sugen på en snickarbänk. Tror vi har en i källaren i Kvaved, undra om jag kan få den?

Foto 2020-01-31 16 44 26

Och så hämtade jag ut paket från Levis, hade shoppat loss på deras rea så det blev svarta jeans och en ”boyfriend”-jacka. Alltså Levis Plus Size-jeans – finns fan inget bättre! De har fått mig att älska jeans igen. Glider inte ner, håller formen, LOVE.

Foto 2020-01-31 20 28 53

På fredagskvällen hade jag de här två fantastiska kvinnorna på middag, Johanna och Eva. Entreprenörer och bara ljuvliga kvinns och vi pratade karriär, kärlek, trauman och så skrattade vi väldigt mycket. Och drack rödvin och åt bolognese. En bättre fredagskväll helt klart!

Och så kom helgen och ångesten som ett brev på posten. Fy fan alltså. Låg som ett frimärke i sängen hela lördagen. Hela mitt inre bara rev runt som torrt fnöske.

Foto 2020-02-02 10 55 43

Foto 2020-02-02 10 09 39

Sen kom söndagen och SOL. Några plusgrader och sol och jag lät dörren vara öppen en stund för att börja vädra ut all luft som stått stilla där inne i månader.

Foto 2020-02-02 10 46 39

Is. <3

Gjorde lyxfrukost till mig själv (rostat med smör, avocado, stekt ägg och salt – NOM) och påminde mig om att jag äger mina känslor.

Foto 2020-02-02 19 57 07

Sedan åkte jag och hälsade på Jonas och Leia tog plats på hans guldsoffa i hallen som hon alltid gör. Där har hon koll om någon smiter.

Och så åt vi pizza och tittade på en tramsig film och det var slutet på den veckan. Och sen började lanseringsveckan men det tar vi en annan dag!

Klappa hästmule på lunchen

Foto 2020-02-04 13 11 16

Det är äntligen februari och årets längsta månad är förbi. Herregud så lång januari var i år. Mörk och isig och en massa ledsna dagar.

Men nu är februari här och hittills har det varit sol nästan alla dagar! Det får man ju ändå se som en riktig stjärna i kanten för februari. Och så snöade det en massa så allt blev vitt igen och det gillar jag.

En av dessa nyliga februaridagar tog jag sparken och Leia och åkte till Jenny och Markus hästgård som ligger en bit bort. Bara för att få klappa hästmule. Så mycket värt när man är lite trött i hjärtat.

Foto 2020-02-04 13 02 37

Det här är Danne, eller som han heter egentligen – ”Jack Daniels”. Han är en sån där fin dressyrhäst och väldigt gosig med världens mjukaste mule.

Foto 2020-02-04 13 02 50

I hagen bor också Hjördis, hon är travhäst och bossen i hagen. Så när hon ville gosa fick alla ta ett steg tillbaka. Fast Danne sniffade ändå efter hundgodiset i min ficka, som du kan se.

Foto 2020-02-04 13 03 29

Foto 2020-02-04 13 06 13

Att stoppa in näven under manen där det är varmt och gosa runt, det är ju helt ljuvligt.

Foto 2020-02-04 13 14 02

I hagen bor också Dunder men han är lite mer försiktig av sig. Men till slut kom han fram och sa hej. Han har ingen som rider honom just nu så han har en massa gosig päls som har fått växa ut för vintern så han är lite som en björn. Så himla fin Dunder.

En vacker dags ska jag ha en alldeles egen häst. Hör du det universum.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier