Vintersolstånd

Nu vänder det. NU.

Eller imorrn bitti. 05.19 för att vara exakt. Då är det så mörkt som det bara kommer bli. Men sen kommer ljuset tillbaka. Lite mer för varje dag som går. Och FY FAN rent ut sagt vad jag är redo för ljuset.

För det är inte rimligt att solen ska vara uppe i 4,5 timme på ett helt dygn. FYRA OCH EN HALV TIMME har vi ”sol”. Och de flesta dagar har vi inte speciellt mycket sådan heller. Mest dimma och dis. Man kan ju bli vansinnig för mindre.

Men imorrn så vänder det. Och sen får vi sisådär 3-4 minuter mer solljus per dag. Det är nästan typ TVÅ TIMMAR mer på en månad. Och jag kan leva på det, på vetskapen att ljuset kommer tillbaka. Jag är helt okej med snö och kyla så länge jag får LJUS.

För nu är min hjärna på en sådan sparlåga att du anar inte. Det känns som att den inte fått näring på månader. Och jo, jag äter och tränar och sköter mig och äter D-vitamin men det KÄNNS inte så ändå. Det känns mer som JAG ORKAR INTE.

Nu ska jag sluta ranta. Och gå och lägga mig för imorrn är det lilla julafton. LJUSET kommer tillbaka.

(Jo, och om du undrar, bilen ovan är tagen typ klockan fyra på eftermiddagen igår utanför mitt hus. Tack och godnatt.)

Planeringsdag för 2020. Och ett norrsken.

Idag har jag haft besök på hemmakontoret! Jackie, min virtuella assistent, som nu har flyttat från Stockholm till Umeå (hurra!) kom hit imorse och sedan har vi spenderat hela dagen med att planera 2020. HELA året. Alla kampanjer, lanseringar, semestrar och resor, alltihopa, the whole shabang.

Det tog hela dagen, men nu är hela 2020 nedplitat på en utprintad kalender och hänger på min whiteboard. Och det känns helt surrealistiskt. Så här bra framförhållning har jag väl aldrig haft för något någonsin? Jag är orimligt pepp (och lite rädd) för 2020, jag har så mycket spännande på gång, både med Social Brand Lab men också med två nya kurser (!!) och en workation framåt sommaren.

Kommer bli ett fantastiskt år!

När vår arbetsdag avrundades runt sex-snåret meddelade Jackie att det fanns chans för norrsken ikväll, så vi tog en promenad med Leia och mycket riktigt smög norrskenet upp bakom träden!

Både jag och Jackie blev så exalterade att vi KASTADE oss tillbaka till huset för att hämta ut kameran och stativet. Och sedan fångade jag det här:

Mitt första norrsken här i Eldsmark. Jackie tog bilen och åkte hem mot Umeå och jag bara stod där, i säkert en halvtimme, och bara tittade på norrskenet som dansade långsamt över himlen.

När det är riktigt stjärnklart här i Eldsmark är det så många stjärnor att himlen är helt prickig. Detta var ändå en halvmolnig kväll.

En perfekt avslutning på en dag med löfte om ett år med en stor dos magi.

Glöggmingel på gräddhyllan

Jag får höra ganska ofta att folk tror att jag lever ett ganska spexigt liv. Flådigt sådär med glam och resor och mingel och tjofräs.

Sanningen är att mitt liv numera är otroligt oglammigt. För när man både bor, lever och jobbar hemifrån, där på landet där ingen ser en, då är sanningen att man lever ungefär i alla fall 80% av sitt liv i pyjamas. Åtminstone nertill, överdelen måste ibland bytas ut när man ska ha ett skypemöte eller köra en livesändning.

Därför blir man himla glad när man blir inbjuden på kalas, och inte vilket kalas som helst, utan inflyttningsfest/glöggmingel hos art dictatorn och mingeldrottningen Anna-Theresé (och Per då) i deras nya hus på gräddhyllan (den delen av Övik har kallats det sedan jag var barn så då är det lag).

191207 - Glöggmingel hos Per & AT

Så jag drog på mig en klänning, ett rött läppstift och de örhängen jag kunde hitta (alla mina smycken är fortfarande nowhere to be found efter flytten) och bad mamma om skjuts till Salmo. Som man gör när man är vuxen och bor på landet.

Väl där visade det sig att några av mina favoritpersoner i hela Övik var på samma fest så jag, som ärligt talat hade varit lite orolig för stelt mingel, fann mig i det goaste av gott sällskap.

A-T (gissar jag) hade också skrivit beskrivningar av alla gästerna så att man skulle lära känna varandra lite bättre, SÅ fin grej tycker jag!

Och värdparet var så klart snyggast som vanligt!

191207 - Glöggmingel hos Per & AT

De här två hängde jag med och skvallrade mest hela kvällen, Jennie och Linn. En influencer och nyhetschefen på lokaltidningen. Undrar om jag sa ”off the record” tillräckligt många gånger? 😅

Tack A-T och Per för en ljuvlig afton!

Vlog: Golvläggarfest!

Tjohoo!

Här kommer äntligen vloggen från golvläggningen (som du ju fick se i bloggform redan för en månad sedan)!

Det är tydligen inte helt lätt det här med att klippa film, speciellt inte när man har helt orimliga inställningar i Final Cut vilket gör att det blir tungrott som cement. Men efter lite experthjälp så är vi uppe på motorvägen igen, här ska vloggas!

Göteborgstips! Herbarium i Palmhuset

Foto 2019-12-04 16 04 53

När jag var i Göteborg förra veckan passade jag på att slinka in till Trädgårdsföreningen och Palmhuset! Kan du förstå att jag, som ändå bodde i Borås i fem år och hade en sambo från Göteborg, aldrig ens visste att Palmhuset existerade? Visst, jag var inte tokintresserad av blommor på den tiden, MEN ÄNDÅ!

Foto 2019-12-04 15 24 42

Palmhuset är alltså ett enormt glashus med olika rum där växter från hela världen bor. De olika rummen är allt mellan 8-20 grader året om och här bor alla möjliga exotiska och knäppa växter och blommor och luften är MAGISK.

Denna fantastiska plats – som man bara kan glida in och sätta sig och VARA i (lite som en kyrka fast med blommor) – är alltså öppen nästan alla dagar året om för allmänheten. Lyx!

Foto 2019-12-04 15 51 02

Men just den här dagen var faktiskt Palmhuset stängt då det förbereddes för utställning – av denna finfina människa, Hanna Wendelbo!

Hanna har alltså just nu en utställning här som heter ”Herbarium” (pågår till 6/1-2020) och där temat är hållbara och närproducerade växter. Poängen är att få oss att tänka på blommor ur ett miljöperspektiv, att ta vara på det som odlas i Sverige och kanske inte köpa en massa importerade blommor under vintersäsongen.

Denna utställning består alltså av torkade blommor från svenska blomsterbönder (är inte bara DET ett magiskt ord) som är odlade under säsongen 2019. Jag älskar idén OCH resultatet. Läs mer om utställningen här!

Foto 2019-12-04 15 46 28

Foto 2019-12-04 15 46 44

Foto 2019-12-04 15 37 52

Sedan visade mig Hanna runt i Palmhusets olika delar, här är vi i Vattenhuset där det också bor fiskar i den här poolen.

Foto 2019-12-04 15 30 21

Just nu var Kameliorna i full färd med att börja blomma så det kommer vara en fantastisk explosion här i januari. En annan poetisk sak – det är dessa kamelior som Hanna ritat av till sin tapet Camille – som nu sitter på min vägg i vardagsrummet (du ska snart få se!). Cirkeln är sluten kan man säga.

Foto 2019-12-04 16 00 27

När jag gick höll Hanna på att bygga ett ”blomstermoln” och jag tänkte ”vilket knäppt och underbart jobb hon har” och tänkte lite i samma tanke ”jag med” och log.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier