Hemma, var ligger det nånstans?

Imorgon bär det av ned till Stockholm igen, platsen jag kallat hemma de senaste 2,5 åren. Men vad är hemma egentligen? Varje gång jag ska lämna Övik sliter det i hjärtat. Att åka tillbaka till en stad som för mig innebär mycket ensamhet och ytlighet istället för att stanna här där värmen finns känns… motsägelsefullt. Jag känner att jag missar så mycket tid med de människorna som faktiskt är viktigast i mitt liv, min familj.

Jag har många gånger funderat på att flytta hem igen. Men vill jag verkligen bo och leva här? Inte bara leka turist och besökare. Skulle jag inte känna mig begränsad? Som att jag gett upp? Som att komma tillbaka till ruta ett? Allt jag gör just nu är för min egen skull. Vad vill jag egentligen? Och vad behöver jag?

Karriären och majoriteten av bekantskapskretsen finns i Stockholm. Och ensamheten, skulle den inte bli ännu mer påtaglig av det faktum att varenda kotte jag känner här uppe är gift och har barn? I många avseenden är jag en storstadsälskare, jag älskar att ta ett glas vin med vänner en tisdagkväll och att alltid ha människor omkring mig. Men det är något speciellt att vandra i en stad där jag kan varje skrymsle, en stad där min själ och mitt hjärta bor.

Jag skulle kunna sitta i timmar och göra för- och emotlistor. Men till slut måste man väl känna efter i hjärtat. Och det säger snart, men inte nu.

Smultronstället

Ett av mina absoluta favoritställen att komma till när jag är hemma i Övik är Skeppsmalen som ligger ungefär 3 mil utanför centrum. Här sträcker sig klipporna långt längs kusten och fyren blickar ståtlig ut över havet. Från början är det ett gammalt fiskeläge och man kan fortfarande köpa rökt sik här i var och varannan stuga.

Min sista heldag i Norrland (och ÄNTLIGEN får jag lite sol!) åkte jag och mamma hit och bara låg och latade oss. Läste, picnickade lite och doppade tårna i vattnet. Kallt som aset, men samtidigt lite skönt.

090712-skeppsmalen-032

Fyren och de solvarma klipporna.

090712-skeppsmalen-021

Latningsattiraljer. Festis från Festis, skor från Vagabond, bok från Caroline, glajjor från Marc Jacobs och tygväska från Mulberry.

090712-skeppsmalen-012

Kaaallt. Men skönt.

090712-skeppsmalen-008

Klucket från havet är så fantastisk lugnande. Mitt absoluta favoritljud.

090712-skeppsmalen-031

Fiskeläget. Idylliskt, eller hur?

Surströmmingspremiär

Varje sommar så länge jag kan minnas har vi ätit surströmming på Sara-dagen (19 juli) eftersom både jag och mamma heter Sara i andranamn. Jäst fisk. Lite kalasigt sådär. Jag är dock ofta inte i Övik just det datumet så då flyttas ibland surströmmingsfesten. I år blev ett sådant år så igår avnjöt de vuxna surströmming och barnen hamburgare, grillat och köttfärsbiffar (notera att uppdelningen barn/vuxna ej har med ålder att göra). Att den underbara solen ärade oss med sin närvaro var pricken över i och gjorde dagen nästintill perfekt. Om man räknar bort flugor och knott.

Jag ska även tillägga att jag under mina 29 år som norrlänning aldrig ätit surströmming. Förrän igår. Jag är mäkta stolt över mig själv ska ni veta! Det var faktiskt rätt gott, smakade mest salt. Men lukten, ojoj. Den sitter fortfarande kvar ända in i märgen. Och i minsta lilla klädatom.

Just. Jag tog bilder med.

090711-kvaved-010

untitled-1

090711-kvaved-026

Sooool!



Titta! Den finns!

Skolbänken

Det ding-dongade till i mailboxen och där låg ett antagningsbesked från VHS. Jag har kommit in på alla kurser jag hade sökt till. Och ojoj så nervös jag blev helt plötsligt. Kurslitteratur och scheman och tentamen och DEBATTÄVLING (!). Men nu jävlar ska här inte fegas ur. Nu ska här läsas och bli vis och sånt.

Marknadsföring på distans samt Argumentation och Debatt på kvällstid. Det får nog räcka så. Smäller jag in Kreativt Skrivande med i den mixen så blir det nog vatten över huvudet. Heltidsjobbet måste kanske få ta lite tid det med.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier