En vecka till valet – så röstar jag!

Om knappt en vecka är det val. Och även fast jag ofta känner mig uppgiven och informationstrött så känner jag att jag har ett ansvar att säga något om det här valet som faktiskt är ett av de viktigaste i vår historia.

I min filterbubbla har det pratats i månader (egentligen år) om att en röst på SD är en röst mot mänskliga rättigheter. Jag skulle kunna fortsätta på den retoriken och prata om vad man inte borde rösta på och varför men jag tänker att det känns lite som att sparka in öppna dörrar just för er som läser här.

Istället tänker jag göra något ovanligt, något som man historiskt sett bara inte gör. Jag tänker berätta vad jag kommer rösta på och varför.

Jag kommer lägga min röst på Centerpartiet i alla tre valen. Och detta är anledningen varför:

1. De vurmar för småföretagare.

Jag tror likt Centerpartiet att de små företagen är vägen till tillväxt, vägen till integration och sysselsättning. C vill att det ska billigare att starta företag genom att kravet på aktiekapital sänks. De vill att arbetsgivaravgiften slopas för den första anställda och att LAS (lagen om anställningsskydd) ska utgå från kompetens snarare än hur länge man varit anställd (främst i små företag).

2. De bryr sig om miljön

C driver en progressiv miljöpolitik där bland annat förnybar energi och upprustning av järnvägen ingår. De vill dock inte lägga orimliga skatter på flyg och bil (som slår hårt på glesbygden) utan snarare fokusera på att få in miljövänliga bränslealternativ.

3. De prioriterar landsbygden

Bara under den korta tiden jag bott i Övik har jag insett hur enormt stor fokus det är på Stockholm i partiernas retorik. Det snackas om förbifart Stockholm och trängselskatt, sådant som faktiskt inte har något att göra med majoriteten av Sveriges befolkning. Centerpartiet vill se tillväxt på landsbygden och göra det enklare att både bo och driva företag på landsbygden, samt att driva hållbart jordbruk.

Med detta inlägg påstår jag på intet vis att jag har stenkoll på Centerns alla frågor eller att det är det perfekta partiet på alla sätt och vis. Jag tycker egentligen inte att Alliansen är bra men lutar inte heller åt vänster. Skulle kunna tänka mig en S-MP-C-L-regering kanske? Alltså, vem vet egentligen, det finns lika många åsikter och spekulationer som människor. Men så här kommer jag lägga min röst i alla fall.

Läs mer om Centerpartiets politik här!

Vet du inte ännu vad du ska rösta på?

Jag gjorde ett par stycken valbarometrar på nätet varav den jag tyckte var allra bäst var SVT:s. Inte på grund av resultatet jag fick utan att man faktiskt där kunde läsa på vad de olika partierna tyckte i frågan som ställdes och på så vis ta ett mer informerat beslut.

Jag har väldigt svårt att svara på till exempel frågan ”Borde Statens investeringsstöd till byggande av nya hyresrätter tas bort?” utan någon som helst fakta i frågan. Jag har ingen som helst aning!

Här ser du upplägget på frågorna och vad de olika partierna tycker i just den frågan. Du kan också klicka på pilen till höger för att läsa deras motivering.

Gör SVTs valkompass här!

Så här såg mitt resultat ut:

Riksdagsvalet

Kommunfullmäktige

Kandidaterna som matchade mig bäst (och sämst)

Vad kommer du rösta på och varför?

Och glöm inte att hålla högt i tak och en respektfull ton i kommentarsfältet. Tack!

När hela världen var vår lilla ö

Förra veckan åkte jag till en liten ö i Mälaren med ett helt gäng av mina fantastiska kollegor och hade en magisk helg. Det var den korta versionen. Här kommer den lite längre.

2018-08-25 14.39.41

Du kanske minns att jag var på Lindö i början av sommaren och hälsade på finaste Nathalie? Då spånade vi idén till att bjuda in medlemmarna i Influencers of Sweden till ön, vi kunde ju inte hålla all denna ljuvlighet för oss själva? Sagt och gjort, vi bjöd in till Summer Workation och förra torsdagen anlände jag och ett tio-tal andra tjejer till ön.

2018-08-23 18.43.26

Vi började med att installera oss, några i sovsal i huset och andra i en glänta i skogen i tält, kollo-style. Jag är inte riktigt redo för tältet än, även om jag är orimligt sugen på att testa.

2018-08-23 18.49.14

Jag sa att Rania hade ”livets profil” och det tror jag kommer stå på hennes visitkort hädan efter.

2018-08-23 17.04.13

Sedan följde fyra dagar av djurkel. Får, grisar, hundar, katter, höns och hästar, det fanns något för alla!

2018-08-24 10.40.42

Jag längtar tills dagen jag kan få egna får, de är verkligen helt magiskt mysiga djur att ha runt sig.

Foto: Jeanette Seflin

Foto: Jeanette Seflin

Själv hittade jag (och alla andra tror jag) en favorit i Iris, den äldsta ”kattungen” i flocken. Hon tillhör kullen som kom i våras som var pyttesmå sist jag var på besök. Efter det har två kullar till hunnit anlända och de yngsta var bara tre veckor gamla och hade precis öppnat ögonen.

2018-08-24 09.28.10

2018-08-24 10.29.23

Kattpappa Iam är en sån här katt som ser lite svår ut men är världens mysgubbe. Lite som MC-snubbar tänker jag mig.

2018-08-23 18.31.12

Och så fick jag återse älskade Ullis, det mysigaste lilla lammet som jag blev bästis med när jag var här sist. Hon hade vuxit en hel massa men fortfarande världens bästa mysis som bara ville stå och bli kliad och viftade glatt på svansen när man kliade henne på kinden.

2018-08-24 10.26.32

Köksträdgården som vi rensade på ogräs sist frodades nu rejält med allt från haricot verts som växt upp kring den här bågen (SÅ fint) till tomater, rödbetor och en massa annat mumsigt.

2018-08-24 10.22.04

2018-08-23 18.35.04

2018-08-24 09.02.21

Jeanette.

Workation är en lek med orden work och vacation och betyder helt enkelt att man åker på en resa där man blandar jobb och semester. I vårt fall betydde detta workshops och diskussioner varje morgon och eftermiddag och fri lek däremellan. Vi inledde helgen med att dela upp oss i grupper om fyra och köra en mastermind om vår största utmaning just nu.

Vår grupp landade mitt i en sagoskog där vi satt i en timme och feedbackade till varandra. Så bra start!

2018-08-25 10.35.44

Nathalie.

2018-08-25 10.35.15

Linda.

En annan workshop gick ut på att med hjälp av olika personlighetstest och post-its, försöka se sina styrkor och hur man kan använda dem i sin business.

2018-08-24 10.56.20

2018-08-26 07.44.22

2018-08-26 07.40.32

När vi inte kelade med djur eller workshoppade, passade vi på att njuta i hängmattan, bada badtunna och i sjön.

2018-08-25 11.45.50

Foto: Elin Kero

Foto: Ulrica Hållén 

Foto: Jeanette Seflin

2018-08-26 07.25.14

Leia var nog lyckligast av alla. Tre dagar av att få springa helt lös på gården utan ens ha sele på sig, det är väl ändå lycka i sin allra renaste form för en vovve. Och SÅ smidigt att bara kunna släppa ut henne och låta henne göra sin grej, underbart!

Foto: Rania Rönntoft

Happy puppy!

Foto: Helena Gunnare

2018-08-25 15.09.49

Elin.

Foto: Rania Rönntoft

Men det allra bästa med helgen var ändå att få hänga med dessa fantastiska, intelligenta, talangfulla och stöttande människorna som jag får kalla kollegor. Våra samtal var alltid respektfulla, högt i tak och varma.

2018-08-26 11.24.39

Therese.

2018-08-26 11.24.27

Evelina.

På söndagen packade vi oss på den lilla färjan tillbaka till fastlandet igen med nya vänner och ny energi att ta med oss in i hösten. Tack Nathalie, tack Anders och tack alla ni ljuvliga människor jag fick hänga med!

Vill du vara med på vår nästa workation? Bli medlem i Influencers of Sweden här!

Stora Influencerpriset – här är juryn!

Stora Influencerpriset Fotograf: Caroline Frankesjö www.carolinefrankesjo.se
Fotograf: Caroline Frankesjö

Nu kör vi igen!

Äntligen är det dags för 2018 års upplaga av Stora Influencerpriset! Vi i Influencers of Sweden körde ju första upplagan av galan förra hösten och det blev ju succé – så nu kör vi en gång till!

Dagens Media plockade upp nyheten – läs den här!

Stora Influencerpriset Fotograf: Caroline Frankesjö www.carolinefrankesjo.se

Förra veckan hade vi vårt första jurymöte – Elin, jag, Ebba, Roija och Tobias. Vi sågs på Ebbas kontor på Östermalm och hade två spännande timmar då vi gick igenom kriterierna för alla kategorier och började spåna på kandidater.

Stora Influencerpriset Fotograf: Caroline Frankesjö www.carolinefrankesjo.se

Vilket härligt och kompetent gäng vi fått ihop! Det känns superspännande att göra den här resan med dem och jag är så pepp att se vilka spännande profiler vi tillsammans kommer få fram som nominerade till Stora Influencerpriset 2018.

Stora Influencerpriset Fotograf: Caroline Frankesjö www.carolinefrankesjo.se

Men för att det här ska bli så bra som möjligt så behöver jag din hjälpklicka här för att nominera dina favoriter till de 14 olika kategorierna!

Hela huset fullt med vänner

180818 - Grillkväll i Kvaved

Förra helgen hade jag hela huset i Kvaved fullt med vänner. Det var första gången som jag bjöd in vänner till kvällskalas sedan jag flyttade upp och det var helt underbart! Sådan lyx att kunna erbjuda sovplats också och få behålla kompisarna på frukost morgonen efter.

180818 - Grillkväll i Kvaved

Hela uterummet var fullt av personer som jag tycker så himla mycket om. Jackie och Calle var på besök från Stockholm och det kan nog varit sista gången vi ses innan de blir en familjemedlem rikare. Om några veckor är nämligen bebisbönan väntad att anlända, så spännande!

Frugan Sara var fortfarande i Kvaved och stod för matlagningen under kvällen. Hur ska jag klara mig utan henne?? Och så var Anna och hennes kille Jocke med. Så bra gäng att spendera en lördagskväll med!

180818 - Grillkväll i Kvaved

Fina Kurbits var med! Han gick bananas på gräsmattan, finns det något bättre än att se lyckliga djur som njuter av sin frihet?

180818 - Grillkväll i Kvaved

De här två. Jonna och Johan. <3 Så ruskigt glad att de funnit varandra och att jag får finnas i deras liv. De är så himla himla fina. Och att vi nu bor så nära varandra att vi kan ses lite spontant, hurra! Vi pratade en del om deras gemensamma smyckesmärke där Johan nu börjat jobba heltid. Så häftigt att dessa två kunnat bygga en gemensam business i en liten by i djupaste Norrland, så inspirerande!

180818 - Grillkväll i Kvaved

Vovvemyset. <3

180818 - Grillkväll i Kvaved

180818 - Grillkväll i Kvaved

180818 - Grillkväll i Kvaved

Anna gjorde efterrätt och Jonna hjälpte till med disken. Älskar när huset lever på det här sättet.

180818 - Grillkväll i Kvaved

Så började det regna och hela uterummet blev igenimmat.

180818 - Grillkväll i Kvaved

Calle.

180818 - Grillkväll i Kvaved

Och så en lycklig Linda.

Torraste sommaren på hundratals år – maxa vattnet!

IMG_5228

I juli regnade det typ ingenting. Och nästan inte i juni heller. Det har varit tokvarmt ända sedan i maj och som ni ser så är blåbärsriset mer eller mindre bortbränt uppåt skogen här i Kvaved.

Vi har ju egen brunn här hemma och i sommar har grundvattnet blivit så lågt att vi i ärlighetens namn blivit oroliga att brunnen skulle sina. Därför har vi fått använda alla möjliga tricks för att få vattnet att räcka så långt som möjligt.

Vi har ju odlat en del på gården så förutom hushållsvatten har vi också behövt vatten till trädgårdslanden. Och då får man bli lite kreativ!

IMG_5213

IMG_5231

IMG_5222

Baljorna har varit vår bästa vän!

När vi diskat har vi gjort det i baljor – en som vi diskar i och en som vi sköljer i. Sedan när vi diskat klart har vi använt vattnet till att vattna landen med.

Baljan fick även följa med upp i duschen och där har vi samlat upp vattnet som skvätter runt när vi duschar och sedan vattnar vi ute med det också!

Dricksvatten har vi hämtat i dunkar inne i stan i mammas lägenhet där vi har kommunalt vatten. Och när det mot förmodan har regnat så har vi så klart samlat upp det på alla möjliga sätt, med tunnor och hinkar för att inte en droppe ska gå till spillo.

IMG_5207

IMG_5240

Det är intressant hur medveten man blir av hur mycket vatten man gör av med en sådan här sommar. Hur lycklig man blir av några skvättar regn och hur mycket respekt man har för vädrets makt över oss.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier