En vecka till valet – så röstar jag!

Om knappt en vecka är det val. Och även fast jag ofta känner mig uppgiven och informationstrött så känner jag att jag har ett ansvar att säga något om det här valet som faktiskt är ett av de viktigaste i vår historia.
I min filterbubbla har det pratats i månader (egentligen år) om att en röst på SD är en röst mot mänskliga rättigheter. Jag skulle kunna fortsätta på den retoriken och prata om vad man inte borde rösta på och varför men jag tänker att det känns lite som att sparka in öppna dörrar just för er som läser här.
Istället tänker jag göra något ovanligt, något som man historiskt sett bara inte gör. Jag tänker berätta vad jag kommer rösta på och varför.
Jag kommer lägga min röst på Centerpartiet i alla tre valen. Och detta är anledningen varför:
1. De vurmar för småföretagare.
Jag tror likt Centerpartiet att de små företagen är vägen till tillväxt, vägen till integration och sysselsättning. C vill att det ska billigare att starta företag genom att kravet på aktiekapital sänks. De vill att arbetsgivaravgiften slopas för den första anställda och att LAS (lagen om anställningsskydd) ska utgå från kompetens snarare än hur länge man varit anställd (främst i små företag).
2. De bryr sig om miljön
C driver en progressiv miljöpolitik där bland annat förnybar energi och upprustning av järnvägen ingår. De vill dock inte lägga orimliga skatter på flyg och bil (som slår hårt på glesbygden) utan snarare fokusera på att få in miljövänliga bränslealternativ.
3. De prioriterar landsbygden
Bara under den korta tiden jag bott i Övik har jag insett hur enormt stor fokus det är på Stockholm i partiernas retorik. Det snackas om förbifart Stockholm och trängselskatt, sådant som faktiskt inte har något att göra med majoriteten av Sveriges befolkning. Centerpartiet vill se tillväxt på landsbygden och göra det enklare att både bo och driva företag på landsbygden, samt att driva hållbart jordbruk.
–
Med detta inlägg påstår jag på intet vis att jag har stenkoll på Centerns alla frågor eller att det är det perfekta partiet på alla sätt och vis. Jag tycker egentligen inte att Alliansen är bra men lutar inte heller åt vänster. Skulle kunna tänka mig en S-MP-C-L-regering kanske? Alltså, vem vet egentligen, det finns lika många åsikter och spekulationer som människor. Men så här kommer jag lägga min röst i alla fall.
Läs mer om Centerpartiets politik här!
Vet du inte ännu vad du ska rösta på?
Jag gjorde ett par stycken valbarometrar på nätet varav den jag tyckte var allra bäst var SVT:s. Inte på grund av resultatet jag fick utan att man faktiskt där kunde läsa på vad de olika partierna tyckte i frågan som ställdes och på så vis ta ett mer informerat beslut.
Jag har väldigt svårt att svara på till exempel frågan ”Borde Statens investeringsstöd till byggande av nya hyresrätter tas bort?” utan någon som helst fakta i frågan. Jag har ingen som helst aning!

Här ser du upplägget på frågorna och vad de olika partierna tycker i just den frågan. Du kan också klicka på pilen till höger för att läsa deras motivering.
Så här såg mitt resultat ut:
Riksdagsvalet

Kommunfullmäktige

Kandidaterna som matchade mig bäst (och sämst)

Vad kommer du rösta på och varför?
Och glöm inte att hålla högt i tak och en respektfull ton i kommentarsfältet. Tack!

















































Senaste kommentarer