En sorgens vecka.

Det är fredagskväll och jag har precis anlänt till Lindö, Nathalies paradis i Mälaren, där jag ska spendera helgen. Det var en magisk båttur hit i solnedgången som dock nästan slutade i ett epic split när jag skulle ta mig ur båten framme på ön. Lite skakig fick blev jag mottagen av en kör av ”bäääää” och fick genast en kompis i tackan Astrid som petade mig på benet med sin klöv för att jag skulle klia henne på huvudet. Lyckan.

Det har varit en underlig vecka. En sån där vecka då känslorna sitter utanpå huden och man får akta sig för att inte stöta in i något för då finns det risk för inre skador. 

Min älskade lillasysters pappa dog i måndags. Min före detta styvpappa som min mamma levde ihop med i över 20 år och jag i åtta år, innan jag flyttade hemifrån. Han hade varit sjuk länge i Parkinson så det var inte oväntat men det gick väldigt fort på slutet.

Min älskade syster. Hon är 27 år. Alldeles för ungt för att tappa sin pappa. Och jag sitter här, på tok för långt borta för att krama och trösta, istället för jag försöka använda orden, eller tystnaden, för att finnas där för henne via telefon.

Att Anna förlorar sin pappa gör så klart att jag börjar fundera över min egen pappa och den icke-relation jag har till honom. Han är ju i alla fall i livet, borde jag inte anstränga mig lite lite mer för att ha honom i mitt liv? Men som min terapeut sa i onsdags, och som jag egentligen vet och har accepterat, jag kan inte vara ensam i vår relation. Det måste finnas ett engagemang från båda håll. Och det engagemanget har inte funnits på många år. Inte sedan jag slutade ringa. Det blev plågsamt tydligt då att jag var den enda som ringde.

Men av samma anledning har jag heller inte klippt några band definitivt. Jag har inte behövt ta ett aktivt val förutom att sluta ringa. Och det känns ändå lite skönt, att dörren står på glänt och saker skulle kunna förändras. Men det är inget jag heller aktivt sitter och väntar på.

Men nu ska jag fokusera på att klappa lamm och shetlandsponnysar och kattungar och bomba min kära syster med bilder på desamma. För gulliga djur är utmärkta plåster för trasiga hjärtan.

PING Helsinki

DSG_6283

Förra veckan var jag på PING i Helsingfors. PING är en jättestor konferens för influencers och företag, eller ”content gurus” och ”business hippies” som vi fick heta på våra badges. Konferensen ägde rum på Clarion Hotel i Helsingfors och var otroligt välordnat. Ska vi kika på vad som hände under dagen?

2018-05-08 06.50.28

På plats var så klart även Rania (som ni såg från dagen innan) och vi passade på att ta en selfie i hjärtat på toaletten!

20180508_122444

Malin och Jennifer var taggade på konferens!

2018-05-08 07.05.42

Efter en magisk hotellfrukost tog vi sikte på kaffet!

2018-05-08 07.36.12

Och sedan var det dags för keynote sessions i den stora hallen!

Något jag tänkte på under dagen var hur fokuserad hela konferensen var på mänskliga beteenden och behov. Fokuset låg inte primärt på snack om den senaste tekniken eller olika plattformar (till skillnad från konferensen jag var på i London i höstas) utan vi pratade om ledarskap, storydoing (nästa nivå efter storytelling), känslomässig integritet och tillit.

Det märktes att det var personer som förstår influencers och deras drivkrafter som anordnat konferensen för här var det packat med just arbetande influencers. På Londonkonferensen var det mest olika plattformar som ville spänna muskler sinsemellan men ingen verkade riktigt fatta bränslet för människorna de riktade sig till.

20180508_130315

Efter lunch var det dags för panelen jag skulle vara med i tillsammans med bland annat den här braiga personen – Ebba!

20180508_130238

Vårt ämne var ”What is your brand as an influencer?” och vi pratade om hur man bygger varumärke men också hur man mest effektivt sabbar sitt varumärke. Fullt hus och mycket intressanta samtal!

IMG_20180508_141708_099

Gruppbild efteråt på terassen!

20180508122755_IMG_0349

Efter vår panel satt jag och Ebba och jobbade i Speakers Lounge och åt choklad i några timmar. Fazer var en av sponsorerna för konferensen så choklad fanns det gott om. Jag klagar icke! Ebba var rätt nervös inför sin dragning så jag hjälpte och bollade idéer och jag hoppas det lugnade hennes nerver lite.

2018-05-08 14.52.20

Sedan var det dags för Ebbas keynote! Hon pratade om sin resa och hennes nycklar till framgång. Skilj på fans och followers och jobba med kompetenta personer som du gillar var två av hennes tips!

2018-05-08 15.43.05

Sedan blev det happy hour med rosébubbel och gottis!

2018-05-08 15.54.41

Vi rymde minglet och satte oss på terassen. Här gör jag någon slags skitdålig imitation, varsågod för fantastiskt förevigande av detta ögonblick!

2018-05-08 15.45.54

Malin <3

2018-05-08 18.36.12

Sedan sket vi i efterfesten, vi var alla trötta och inte alls sugna på att skrika till främlingar på ett dansgolv, så vi tog istället tillflykt till mitt hotellrum, beställde Foodora och köpte mummig finsk öl från närmaste matbutik.

2018-05-08 17.01.40-1

Det blev en alldeles lysande afton full av både strategisnack och väldigt mycket skratt.

Samt poserande med ballong.

När solen gick ner och jag och Rania hade sjungit alldeles för många Disneylåtar för hela vår hotellvåning (förlåt) så blev det dags att krypa ner i den ljuvliga hotellsängen och sussa.

2018-05-09 06.25.32

Halv åtta dagen efter knackade det på hotelldörren och detta mirakel gled in. Det här är en sådan där lyx som jag bara älskar att unna mig, hotellfrukost på rummet.

2018-05-09 06.34.00

Så jag åt frukost i sängen, tittade på Nyhetsmorgon (något jag typ bara gör när jag bor på hotell) och packade ihop.

20180509_120359

Sedan bar det av hem till Stockholm igen. Tack Finland, Ping och mina fina bloggkompisar för några helt ljuvliga dagar!

77. Om självporträtt och fotostil med Rania Rönntoft

Rania Rönntoftär utbildad yrkesfotograf men titulerar sig även influencer. Delar av hennes inkomst kommer nämligen från hennes sociala medier trots blygsamma följarsiffror. Nyckeln? Tajt nisch och brutalt hög kvalitet.

Rania kommer från början från nordligaste Norrland och har via Västergötland nu landat i Sundsvall. Där bloggar hon om enkla och hållbara resor och om att leva nära naturen.

Jag och Rania pratar om hur hon tänkte när hon helt bytte ut sin varumärkesplattform från Rowan Tree till nuvarande Northbound Journeys och i och med det också bytte språk på sin plattform, om konsten i att ta självporträtt och om att hitta sin stil.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Skaffa barn själv – var börjar man?

När jag påbörjade min resa mot att skaffa barn själv hade jag tekniskt sett inte bestämt mig för om jag ville ha barn. Jag har aldrig längtat efter barn och eftersom jag inte varit i en relation på väldigt länge så är det inte heller ett beslut jag ställts inför.

Under de här månaderna som gått har jag insett en sak; jag kanske inte längtar efter barn men jag vet att jag kommer ångra mig om jag inte försöker skaffa barn. Och det får räcka. Vetskapen om att jag kommer gå miste om något stort om jag inte försöker får räcka. Resten räknar jag med kommer eftersom.

Var börjar man?

Jag älskar Google. Jag älskar att göra min research. Men inför det här så ville jag faktiskt inte veta för mycket. Inte läsa hur svårt kan det kan vara eller hur mycket som kan gå fel. Jag vill veta det jag behöver veta men inte mer. Need to know basis. Därför ringde jag helt sonika till gynekologmottagningen Mamma Mia i Stockholm och sa ”Hej, jag funderar på att skaffa barn själv, hur gör man?”.

Sverige eller utomlands?

Mitt första besök visade sig egentligen vara helt onödigt då jag hade fått en tid hos en ”vanlig” gynekolog och inte hos en specialist, vilket var vad jag skulle till. Ingen panik egentligen, vid mitt andra besök fick jag träffa specialisten men det kan väl bara tyckas lite onödigt att springa fler vändor än man måste.

När jag satte mig ner med specialisten så gick han igenom de olika alternativen jag hade och vi kom rätt omgående fram till att jag skulle satsa min energi på insemination utomlands (varför kan du läsa mer om här). Sedan gjorde vi ultraljud (jag skulle precis ha ägglossning så det passade perfekt så man ska göra ett ultraljud kring ägglossning) och sedan bad han mig kolla vilken klinik jag ville gå till och återkomma.

Välja klinik

Jag har några personer i min bekantskapskrets som jag visste skaffat barn själv så jag frågade dem och båda hade gått till Storkkliniken i Köpenhamn och var supernöjda. Så jag kontaktade sagda klinik, sa att jag var intresserad av att anlita dem och så fick jag en lista på prover jag behövde ta samt ett långt formulär jag skulle fylla i, bland annat frågor kring sjukdom i släkten och om jag varit gravid tidigare.

Sedan var det tillbaka till Mamma Mia med listan på prover. Jag fick en remiss till provtagning för blodprover och så gjorde vi ett till ultraljud (äggledarspolning). Viktigt för båda dessa var att de gjordes en viss dag under menscykeln så det blev lite pusslande i kalendern för att få ihop det.

Vad nu?

Hittills har alla prover jag gjort sett bra ut. Jag har inte fått resultaten av de senaste blodproverna än utan ska hämta dem i veckan. Kvar är nu ett cellprov samt ett psykutlåtande av min läkare eftersom jag går på antidepressiva. Sedan ska alla prover vara klara och jag kan gå vidare med kliniken i Danmark.

Så det är status just nu. Herregud vilket stolpigt inlägg. Men det får väl bli så när det är mycket information som ska med. Nästa inlägg i frågan kanske blir mer pirrigt. 🙂

Omplantering

Jösses så varmt det är idag! Termometern har klättrat upp runt 25-graderstrecket och nu börjar svettsäsongen. Haha! Som du nog redan vet är jag inget fan av värme utan håller mig helst i skuggan. ÅH som jag längtar efter att ligga på en filt under ett parasoll i Kvaved, sippa lemonad eller en kall öl och jobba!

Jag borde verkligen ta tag i flyttpackningen (om drygt tre veckor bär det av!) men som alltid vet jag inte var jag ska börja. Så jag prokrastinerar med att sätta om blommor och planera medlemsvårdsinsatser för InoS. Ändå produktiva saker!

Pelargonierna börjar blomma igen!

Leia är loj i värmen och orkar som mest tugga på ett ben men ligger helst på svalt golv och tupplurar.

Mina palettblad har gått helt bananas! Jag har inte satt om dem sedan jag planterade sticklingarna förra sommaren så det är ingen ordning på vilket håll de växer. Jag skulle vilja ha dem tajtare och ”buskigare”, hur gör man det?

Jag har varit riktigt hård när jag satte om mina pelargonier och kapade ner dem maximalt för de var så spretiga. Så nu börjar vi om igen! Ändå skön känsla även om det var lite sorgligt att slänga de långa krokiga stänglerna.

Nämen om man skulle ta tag i det där packandet. Mål för dagen – tre flyttlådor. Kan jag vara nöjd då?

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier