Nu blommar det!

Körsbärsträden i Kungsträdgården

De är här! Det sannaste av sanna vårtecken – körsbärsträden i Kungsträdgården blommar!

Ryktet har florerat ett par dagar om att de mytomspunna rosa blommorna varit på väg att slå ut och nu äntligen är det dags. Dock – om du har ett släng av FOMO precis som jag – så är det bara ca 2-3 träd som slagit ut ännu, hela västra sidan är fortfarande i knoppar så crescendot kommer nog dröja ett par dagar till.

Körsbärsträden i Kungsträdgården

Men självklart måste man passa på att ta några bilder mitt i härligheten och jag stod modell uppe på en bänk för att nå upp till blommorna medan min nya bekantskap Jemina fotade loss. Och fort fick det gå för plötsligt började det regna – och sedan störthagla! Jag tror banne mig jag fick små små blåmärken av de där haglen. Aj! Så vi dök in på närmaste restaurang och tog skydd och passade på att få oss en burgare och en öl på samma gång.

IMG_0927

Jemina matchade blommorna och fick hålla i mig medan jag försökte att inte trilla över ryggstödet. Så smidig modell.

Att komma tillbaka till livet en stund efter en vecka i sin lilla ångestkokong, det är rackarns trevligt alltså.

Vintervandring i Skuleskogen

Det känns verkligen helt bisarrt att sitta och skriva ett blogginlägg som är fullsmockat med vinterbilder när vi precis har haft en riktig sommarhelg här i Stockholm. Det var ju baske mig över 20 grader varmt för någon dag sedan och nu ska jag bjussa på ett riktigt vinterlandskap!? Knäppt.

Men det är ju också det jag verkligen älskar med Sverige. De här årstiderna som kan svänga så snabbt och som alla har sin charm och sin skönhet. Sedan hur charmigt det kan vara att plumsa i en halvmeter djup ”sorbetsnö” (ett uttryck jag precis fått lära mig!), det kan ju debatteras.

180411 - Skuleskogen med Rania

Det var i alla fall vad jag sysslade med för sisådär två veckor sedan när jag och Rania en onsdagseftermiddag åkte till Skuleskogen för att plåta kampanjbilder till ett whiskeymärke Rania jobbar med just nu.

Vi parkerar vid norra entrén till Skuleskogens nationalpark, bredvid den 2,5 meter höga snövallen, och sniffar runt efter var exakt vi ska försöka ta oss över sagda snövall. Jag hittar stolt fotavtryck där andra har tagit sig över, klättrar över – och gör sedan ett perfekt face plant. Helvete vad jag slog i backen , livmoder först, BAM ba! Det visade sig att den här ”stigen” inte var så nedtrampad som man hade önskat så varannat steg gled man ner en decimeter eller två. Flåsigt om inte annat!

180411 - Skuleskogen med Rania

Det har ju kommit lite snö i den här regionen den här vintern. Vi kunde inte riktigt se var vi skulle gå då skylten typ var översnöad men den pekade åt det mest upptrampade hållet så vi tog sikte ditåt.

180411 - Skuleskogen med Rania

Solen gosade loss med snön och det var alldeles tyst i skogen.

180411 - Skuleskogen med Rania

Förutom mitt svärande när jag sjönk ner i snön och Ranias försök till pepp i mitt klagande. Mycket bra cheerleader den här personen!

180411 - Skuleskogen med Rania

Efter en sisådär halvtimme kom vi upp hit och allt var förlåtet.

180411 - Skuleskogen med Rania

180411 - Skuleskogen med Rania

Rania skulle som sagt plåta kampanjbilder, något som kräver en och annan uppoffring. Som att pulsa rakt ut i den meterdjupa snön och ställa upp kameran. Ser ni benet till höger i bild? Hon står alltså inte på huk, snön har slukat allt upp till låret.

180411 - Skuleskogen med Rania

Leia var med och väldigt nöjd med promenaden. Ser du räcket? Det är alltså utsiktsplattformen. Räcket sitter vanligtvis någon meter upp, nu var det i skohöjd.

180411 - Skuleskogen med Rania

Efter att Rania ränt fram och tillbaka för att både modella och fota (självutlösare ftw!) tog vi en paus i snön för kaffe och bulle. Nu börjar jag fatta hela vandringsgrejen – den här pausen med kaffe och en helt magisk utsikt är ju allt! Sedan måste jag jobba lite på min look, Rania har lovat att göra mig till skogshipster. Vad tror du, skulle den stilen passa mig?

180411 - Skuleskogen med Rania

Ah.

180411 - Skuleskogen med Rania

zen.

180411 - Skuleskogen med Rania

När solen hade börjat färga himlen rosa började vi vandra nedför berget igen.

180411 - Skuleskogen med Rania

180411 - Skuleskogen med Rania

Tillbaka tog vi vägen alla andra gått istället. Den här bilden kan någonstans illustrera hur mycket snö det var. Man går alltså på snötäcket ovanför räcket.

180411 - Skuleskogen med Rania

180411 - Skuleskogen med Rania

Rania tog några superfina bilder på mig som verkligen fångar den här lyckan och lugnet som skogen ger mig.

180411 - Skuleskogen med Rania

När vi var tillbaka vid bilen stod himlen i brand. <3

180411 - Skuleskogen med Rania

Och det var den kvällen i Skuleskogen! Tack Rania, det här ser jag fram emot att göra massor med fler gånger i sommar.

Hej där vecka sjutton!

Hallå hej vänner! Hur mår ni? Själv har jag legat golvad i den här härliga ångestsörjan mer eller mindre hela helgen och så även idag. Tänkte in i det sista att jag skulle klara av dagens lunchmöte men ställde in i sista stund (fy Linda) och sov till halv två ungefär. Lagom till alla andra gick hem från jobbet så satte jag mig vid datorn och började jobba.

Vet du. Ibland funderar jag på vad som är vad. I vilket stadie i ångest/utmattning/depression jag befinner mig. Eller är det detta som kallas ”kroniskt”? Att det liksom varken blir bättre eller sämre utan håller sig på en hyfsat jämn bergochdalbana över tid fast den generella nivån för stresskänslighet förflyttats?

I alla fall. Jag tänkte vi ska kika på hur det är tänkt att den här gråmulna (du fattade väl att det skulle slå tillbaka, det är ju ändå april) veckan ska se ut?

➝ Måndag – Skulle haft lunchmöte med potentiell INOS-partner. Sov istället. Men klippte till slut nytt avsnitt av ”We Are Influencers” med fina Agnes som du kan lyssna på nu! Och det är nog ungefär det jag orkar med i dag.

➝ Tisdag – Imorgon kommer Jeanette hit till mig för att spela in ett avsnitt av ”Skrivradion”, en podd om skrivande. I övrigt ska jag förbereda för ICON Fest där InoS ska ställa ut och jag ska föreläsa nästa vecka.

➝ Onsdag – På onsdag ska jag träffa min terapeut och vi har ett rätt tungt ämne på agendan så jag har faktiskt inte bokat in några möten alls den dagen. Jag förväntar mig alltså inte må toppen efter det besöket. Ändå fint att man kan boka in att må skit.

➝ Torsdag – Äntligen mitt nästa (sista?) besök hos gynekologen för att knyta ihop den här fertilitetsutredningen! Jag har varit i kontakt med en klinik i Danmark och tydligen saknades ett gäng prover så det blir typ en kompletteringsrunda. Sedan hoppas jag på coffice med InoS-kollegor på stan!

➝ Fredag – På fredag åker jag till Linköping över helgen för en medlemsträff med InoS-medlemmar! Vi kommer hänga på brand spanking new Quality Hotel The Box i Linkan så det blir både SPA och god mat och workshops. Så pepp!

Så så ser min vecka ut! Ändå rätt lugn så jag kommer hinna få in mycket tid framför datorn och faktiskt producera, något jag desperat behöver göra just nu.

Hur ser din vecka ut?

76. Hitta essensen i ditt hantverk med Agnes Gällhagen

Agnes Gällhagen är profilen bakom varumärket Cashew Kitchen som har sin grund i den vegetariska matbloggen med samma namn. Agnes titulerar sig fotograf, matkreatör och bloggare men är i botten utbildad inom klassiskt måleri, något som idag ger henne ett försprång i sitt arbete.

I vårt samtal pratar jag och Agnes om grunden i det hela, hantverket och drivkraften i det man gör. Hon menar att man bör kanalisera sin utvecklingisitt hantverk innan man ens börjar tänka på samarbeten eller attoptimera sina kanaler. För med ett väl utfört hantverk kan du tjäna bra pengar utan enorma följarskaror, något Agnes är ett bra exempel på.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Att känna sig som en svikare – #HjälpJagÄrUtmattad

Den här dagen kommer folk troligtvis minnas som ”en av sommardagarna i april”.

Igår var det över 20 grader varmt ute, uteserveringarna var överfulla och jag har även hört rykten om att folk badade (någon hejd på dumheterna får det väl ändå vara?). Idag har otaliga människor legat i parker och själv känner jag redan FOMOn komma flödande.

Jag sitter med balkongdörren vidöppen (för att inte känna att jag helt slösar bort den här minisommaren) och tittar på solnedgången som gör eld av granarna på andra sidan den dånande vägen. Jag har ställt in min PT, mitt parkhäng med Carin och mitt solnedgångsfotande med Jackie för att jag orkar inte. Och jag känner mig som en svikare.

Så här fungerar min utmattning

Idag är en av de där dagarna då allt känns jobbigt och meningslöst och jag vill bara gråta för det känns som att det kommer kännas så för evigt. Jag vet att det går över, troligtvis så snabbt som till på måndag men just nu känns det här hålet i bröstet helt jävla ofyllbart.

Så här fungerar min utmattning. Rakt in i kaklet måndag till torsdag har gjort att fredag till söndag är helt obrukbara. Då sover jag, tittar på serier och sover lite till. Kämpar in några promenader (som borde vara ljuvliga tack vare sommarvädret) och hoppas att inte träffa någon som vill prata med mig. Jag undviker medvetet att gå ut när grannarna är ute och jag går inte och handlar, allt för att slippa social kontakt.

Varför är det så svårt att förklara?

Men vet du vad jag tycker är det allra jobbigaste med utmattningen? Det är att avboka saker på grund av den. För jag vet aldrig vad jag ska säga. I mitt sms till min PT och till Carin imorse skrev jag ”Jag har mått så bra i veckan men så idag sa kroppen ifrån. Jag kommer inte ur sängen. Förlåt.”

Jag hatar att jag ber om ursäkt. Men jag känner att jag måste. Vi hade ju en plan, vi hade bokat en träff och jag bangar. Och jag vet aldrig hur jag ska förklara att jag har en klump i halsen och känner mig rädd för människor. Det känns så jävla dramatiskt. Kan man bara skriva ”behöver avboka idag pga utmattning”?

Och så tänker jag att jag borde ha förstått det och inte bokat in att ses. Inte gett folk falska förhoppningar. Jag känner mig som Peter som skriker om vargen och till slut är det ingen som litar på att jag faktiskt kommer när jag säger att jag kommer. För jag kommer ju nästan aldrig. I alla fall inte på helgerna. Borde veta bättre och bara inte boka in saker på helgerna.

#HjälpJagÄrUtmattad

I torsdags var jag på releasefesten för Claras och Ericas bok ”Hjälp, jag är utmattad”. Jag började läsa den på vägen hem på bussen och blev nästan gråtfärdig. För även om jag levt med utmattning från och till i snart 15 år så har jag inte lärt mig hur jag ska kommunicera kring det. Hur jag ska förklara och känna att det är okej att boka av saker i sista stund. Även om jag säger det så känner jag det inte.

Så nu ska jag gräva ner mig i den här boken och hoppas på igenkänning och handfasta råd. Och att känna mig mindre som en svikare. För det är vad utmattningen gjort mig till i mitt huvud. En svikare.

Clara Lidström, Erica Dahlgren, Linda Hörnfeldt
Jag, Erica och Clara på releasefesten i torsdags!

Och grattis i efterskott Clara!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier