Dammiga nyhetsbrev? Nejnej – därför blir jag med mailinglista!

Nyhetsbrev. Det låter ju så dammigt 90-taligt. Och säljigt. Och spammigt.

Samtidigt så älskar jag mail. Och de som gör nyhetsbrev bra älskar jag mest av alla.

Men vadan detta pladder om nyhetsbrev? Denna relik som bara innehåller clickbait, rabattkoder och ”skynda skynda”-erbjudanden?

Därför att jag har blivit med maillista (jag vägrar använda ordet nyhetsbrev när jag hänvisar till min egen maillista. Dels pga så dammigt och dels pga det jag kommer skicka ut kan nog sällan kvalificera som nyheter.).

Jag har hållit emot länge, tänkt att jag har ju redan för många kanaler att både synas i och skapa innehåll för, men jag kan inte blunda för att mailen är en av de mest pålitliga kanaler som kommer överleva alla sociala medier. Det är en direktlänk till dig som läser och den relationen man får när man släpps in i någons mailkorg, den är nog den finaste av alla.

Foto: Rania Rönntoft

Sociala medier går och går. Mailen består.

Instagram visar inte dina inlägg för dina följare. Facebook vill ha betalt för varenda like. När algoritmerna sviker oss eller när du inte orkar eller glömmer att kika in på bloggen, då står mailen stadigt kvar. Alla har mail. Alla kollar sin mail. Att mailen lett kommunikationsligan de senaste 10 åren ser jag ingen risk för förändring på.

När jag skickar ett mail så vet jag att du kommer få det. Om du väljer att läsa det är så klart inte en självklarhet men det är ändå så nära vi kommer varandra på nätet. Och jag gillar tanken av att skriva till dig som verkligen gillar mig, som hejar på mig och står mig närmast. Och dig som jag faktiskt kan hjälpa.

För det är ju faktiskt en stor del av den här mailinglistagrejen. Jag vill hjälpa andra entreprenörer att våga satsa och göra det på ett sätt som funkar. Oavsett om du kallar dig för ”influencer”, ”egen företagare” eller ”kreatör” (eller något annat), jag vet att jag sitter på information som kan hjälpa dig att kliva upp en nivå (eller fem).

Vad kommer du få?

Jag ser den här mailinglistan lite som min egen klubb. Ett gäng driftiga personer som vill ta del av min kunskap och få inspiration från andra som vågat satsa på det här företageriet. Den här drömmen som bara puttrar där inne och vill ut.

Jag hoppas du vill vara med. Och tycker du bara jag tramsar så kan du när som helst stoppa din prenumeration. Det är gratis och frivilligt för jag vill ju bara hänga med dig om du vill hänga med mig.




Att utnyttja är inte att lyckas

Vet du vad som gör mig alldeles fly förbannad? Det är när företag hyllas som ”banbrytare” och ”framgångsrika” inom influencer marketing – när vad det egentligen handlar om är att de utnyttjar främst unga personers okunskap för att få gratis marknadsföring.

De lusar ner både våra mailboxar och vår instagramfeed. Jag pratar om företagen som lockar med gratis prylar i utbyte mot att du gör reklam för dem i sociala medier. De lockar med en klänning, ett par skor eller en flådig klocka – heeeelt gratis – det enda du behöver göra är att ta en bild på sagda klocka och lägga upp på din Instagram. Verkar väl harmlöst? Nästan lyxigt! Jag menar, gratis är ju gott och du lägger ju ändå upp bilder på Instagram?

Gratis marknadsföring är gott

Så kan man se det. Eller så kan man se det så här:

Dessa företag vill sälja. För att sälja behöver man göra marknadsföring. Sådan marknadsföring måste man oftast betala för, säg 50 000 för en annons i ett glossigt magasin. Till dessa annonser ska det också skapas material, så man anlitar en fotograf, en copy, en AD och så var man av med 50 000 till (minst).

Eller så kan man ge bort en produkt som kostar företaget någon hundring och lämpa av det på kreatören att fota, redigera, sprida OCH dessutom sätta sitt eget varumärke på samarbetet. Skitbra! Att sedan kreatören ska betala skatt på den inkomsten som produkten faktiskt innebär, det är ju inte företagets problem? Det är ju faktiskt kreatörens uppgift att hålla koll på det själv.

Ett visst klockmärke gick 750 miljoner i vinst 2016. De omsatte samma år över två MILJARDER. Och det är klart, om man inte behöver lägga så mycket pengar på marknadsföring, då kan man ju plocka ut de pengarna och stoppa i fickan istället. Då har man verkligen lyckats med influencer marketing!

Jag undrar – hur såg marknadsföringsbudgeten ut?

Systematiskt utnyttjande

Men vet du vad, jag tycker att det är minst sagt ruttet att som ett stort företag systematiskt lura mindre influencers, som kanske inte ännu har full koll på vad yrket innebär, att inte bara jobba gratis utan faktiskt gå back på sådana här ”samarbeten”. För jo, det här är satt i system. Det är ju inte direkt så att företagen inte vet om vad de gör.

Citat från en anställd på ett av de stora klädföretagen som jobbar med exakt den här strategin: ”Vi kör på så länge det går”. Jag menar, vad fan?

De utnyttjar okunskap, naivitet, ett behov att bli sedd och en dröm om att bli en framgångsrik influencer. Det de gör är galet oetiskt och potentiellt olagligt (för ärligt, vem tror faktiskt på att de betalar de där arbetsgivaravgifterna för de där anställdas jobb till Skatteverket?).

Det är absolut upp till oss alla influencers att ge vårt yrke en högre status, att inte dumpa priser och ta betalt vad vi är värda. Men det är också företagens skyldighet att betala skälig ersättning och inte blåsa och utnyttja människor. Det kan man ju tycka bara är sunt förnuft.

Skönhetsfavoriter i mars

Inlägget innehåller annonslänkar (läs mer i min reklampolicy)

Glad tisdag mina vänner, idag tänkte jag att vi skulle kika på mina skönhetsfavoriter i mars! 

Haha, ibland tänker jag på hur jag predikar att man ska ha en nisch och vara tydlig i vad man erbjuder sina läsare och samtidigt är jag själv spretigare än spretigast?! Men jag tror att det mest handlar om att ha en röd tråd, att ha ett ämne man bygger sitt varumärke kring (i mitt fall min expertis i influencerbranschen) och sedan kan man spreta loss lite. Det är ju det som gör att det känns personligt och nära, eller hur? Eller vad tycker du?

Som en grej som jag verkligen älskar men som inte får så mycket plats i bloggen är hudvård och skönhet. Så mycket tid jag lägger på att kräma och dutta och pudra, min kompis sa idag ”jag vet inte ens hur man sminkar sig så länge”. Haha, ja, något ska man väl vara bra på? 😉

» Nalm Cosmetics Matte Liquid Lipstick – Det här svenska märket är veganskt och cruelty free och jag älskar deras förpackningar! Jag som vanligtvis har svårt för matta läppstift (jag tycker de blir så rackarns torra) gillar dessa massor! De har till och med ett nudeläppstift som JAG ser bra ut i! Jag som vanligtvis bara ser blek och halvdöd ut i nudetoner.

» The Balm Down Boy Blush – Ett av mina absoluta favoritrouge – dels för att förpackningen är snyggast i hela vida världen men också för att den har den där perfekta vårfräscha färgen som jag bara dör för just nu.

» Davines NaturalTech Rebalancing Shampoo – Ni som hängt med ett tag vet kanske hatkärleken jag har till min hårbotten. Det går liksom aldrig att vinna med den. Antingen är den tokflottig eller så är den supertorr och jag fäller som en snögubbe. Freeeescht. Men så introducerades jag för NaturalTech-serien från Davines och ÅH hej livet! Första gången jag använde schampoot så brände det lite gött i hårbotten, som när man har i en blondering lite för länge, men nu är vi kompisar och min hårbotten är snäll för första gången på evigheter.

» Philosophy Microdelivery Exfoliating Facial Wash – Jag vet inte hur det är med dig men jag äääälskar att exfoliera. Ni vet när det känns att man liksom skrapat av ett lager hud och all skit och så är det bara bebishud kvar? Så jobbar den här exfolieringen. Samt luktar gott och är snygg. Mjum. Älsk.

» Morotsolja från Rosenserien – Detta är min räddare i nöden på vintern. Använder den under nattkrämen och den ger huden så fin lyster och jag vill även säga att jag får lite färg av den? Men det kanske bara är inbillning. Anyways, luktar gott gör den också, lyxig men prisvärd!

10 anledningar att jobba med influencers

Jag får ofta frågan ”vad är grejen med influencers”, en fråga som både företag som vill jobba med influencers – men även influencers som vill ha argument när de ska sälja in sig till företag – ställer.

I min bok ”Yrke: Influencer” finns en lista med 10 slagkraftiga anledningar för just detta och jag tänkte att jag skulle bjussa på den listan till dig här på bloggen med!

Perfekt att skicka med ett pitchmail till en potentiell kund med en blinksmiley i marginalen. 😉

Jag hoppas att listan ger dig en stor dos pepp och mod att faktiskt ge dig på det där säljmailet som du skjutit upp så länge. You can do it!

Skicka mig listan!



En sväng till Borås

Fast egentligen inte.. jag ska förklara.

180409 - Radiohuset

Idag bjussar jag nämligen på en sån där ”realtidsblogg”! Alltså, jag bloggar samma dag som det inlägget handlar om. Fattar du? Imorse klev jag alltså upp halv sex (man får så himla mycket tid då!!) och var ute med Leia i samma veva som solen gick upp. Sedan sminkade jag mig på rekordtid och satte mig i en taxi in till stan.

180409 - Radiohuset

180409 - Radiohuset

Jag skulle nämligen till radiohuset där jag skulle göra en intervju på länk med P4 Sjuhärad! En mycket märklig sak att göra. Man får alltså en kod på mail till dörren på den här lilla studion där det finns tre headset, ett bord och – blev jag upplyst om lite för sent – en kamera så att programledaren i Borås kan se att jag är på plats. Och eftersom jag var typ en halvtimme tidig (!!??) så satt jag där i godan ro och jobbade och drack kaffe ett tag innan jag fattade att hon kunde se mig. Haha! Tur man är en städad person. Ehm.

Här kan du för övrigt höra en liten del av intervjun där jag inte är supernöjd på stora företag som utnyttjar små influencers.

180409 - Radiohuset

Efter intervjun gick jag ner till Strandvägen och promenerade in mot city. Utsikten skötte sig alldeles utmärkt.

180409 - Radiohuset

180409 - Radiohuset

180409 - Radiohuset

Selfiekameran på min nya Samsung alltså?!

180409 - Radiohuset

Hello you flawless skin you.

180409 - Radiohuset

Och nu sitter jag här, på Scandic Klara och äter frulle och bloggar och inväntar cofficesällskap. Ha en fin måndag kära vänner!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier