OH MY GOD
Ska precis iväg på mitt första terapisamtal men måste bara posta detta innan.
OH MY GOD. Peppen är liksom orimlig.
Har du sett säsong ett? Är du lika pepp som jag??
Ska precis iväg på mitt första terapisamtal men måste bara posta detta innan.
OH MY GOD. Peppen är liksom orimlig.
Har du sett säsong ett? Är du lika pepp som jag??
Vad är en microinfluencer egentligen? I det senaste avsnittet av min videoserie ”Tips från Influencercoachen” reder jag ut både det här hypade begreppet och förklarar lite kring hur jag ser på olika varianter av influencers.
» Se tidigare avsnitt av ”Tips från Influencercoachen” här!
Jag brukar säga att det finns tre olika varianter av professionella influencers – alltså profiler som de facto har det här som sitt jobb och tjänar pengar på det.
Som namnet skvallrar så är detta profiler som i första hand är kända för något annat än sin närvaro i sociala medier. De kan vara skådespelare, artister eller sportprofiler men gemensamt för dem är att de har ett annat primärt jobb än sina sociala medier.
Många marknadsförare tar tyvärr sikte på det här segmentet när de letar influencers – helt enkelt för att de vet vilka profilerna är. Men det betyder ju långt ifrån alltid att den profilen är den bästa matchen för deras varumärke. Snarare tvärtom, en person som har ett annat primärt jobb än sina sociala medier tenderar ju att kanske inte lägga lika mycket själ och krut i detta sekundära jobb. Dessutom är inte heller målgruppen alltid den mest engagerade utan är ofta bara ute efter att spana bakom kulisserna på kändislivet.
Den här gruppen influencers utgörs av personer vars primära fokus ligger på sina sociala kanaler. Deras ”claim to fame” kommer alltså från bloggar och sociala medier, det är därifrån de är kända. Hit räknar jag bland annat Kenza och Isabella Löwengrip.
Under gruppen ”native influencer” hittar vi två olika segment – macro och micro.
Här finner vi profiler vars primära jobb utgörs av sin närvaro i sina bloggar och sociala medier och att skapa innehåll till dessa. Det är deras heltidsjobb att vara influencer helt enkelt! Majoriteten av deras pengar kommer från annonsering av olika slag med det finns ofta även någon annan typ av inkomst, till exempel från bokskrivande eller produkter av olika slag.
Här hittar vi bland annat profiler som Sandra Beijer, Josefin Dahlberg och Margaux Dietz.

Dessa omtalade microinfluencers! De här personerna är profiler som tjänar delar av sin inkomst via annonsering i sina sociala medier men kan inte ännu räkna det som sitt heltidsjobb. Kanske har man ett ”vanligt jobb” på sidan av eller så driver man eget företag och tjänar delar av sin inkomst från konsultande eller andra typer av tjänster. I den här gruppen räknar jag in mig själv till exempel!
» Lyssna på den senaste säsongen av ”We Are Influencers” där vi fokuserar på just microinfluencers!
Hur stor behöver man vara för att räknas som microinfluencer? Jag brukar säga att man åtminstone bör ha ett par tusen följare på instagram eller läsare i månaden på en blogg för att räknas som microinfluencer, men det beror mest på om du når en kritisk massa människor för ditt budskap så att din kanal är kommersiellt gångbar. Är du till exempel starkt nischad behöver din följarskara inte vara lika stor för att du ska kunna tjäna pengar på den.
Igår fyllde jag 38 år. Och nu har jag bestämt mig. Jag vill ha barn.
Det här beslutet är något som är långt ifrån självklart för mig. Jag har aldrig haft en barnlängtan och aldrig direkt gillat barn om jag ska vara ärlig. Om man sedan lägger till att det är över ett decennium sedan jag var i en långvarig relation så är det här med barn något som inte direkt varit en fråga jag behövt ta tag i.
Tills den där klockan som tickat lite oroväckande i bakgrunden blev till ett stort jävla Big Ben-klockspel.
Någonstans i höstas började jag fundera på det mer seriöst. Det här med att skaffa barn själv via klinik. Att helt enkelt köpa ett gäng simmare istället för att försöka hitta en man. Det här med relationer verkar ju inte vara min grej men att styra upp saker själv – det är verkligen min grej.
Så jag ringde helt sonika gynekologen och sa ”hej, jag funderar på att skaffa barn själv, hur gör man?”. Sedan följde en fertilitetsutredning och nu står jag här med numret till en klinik i Danmark. Som förhoppningsvis ska ge mig ett barn.
Videon ovan spelade jag in för ungefär en månad sedan så den är inte dagsaktuell men jag väljer ändå att lägga upp den för många av de här tankarna snurrar fortfarande. Och sorgen är högst närvarande. Det skulle ju inte bli så här. Men nu blev det så och då får man göra det bästa av situationen. Något jag ändå är en mästare på.
Så nu börjar ännu ett äventyr. Det som kanske kommer innefatta mig som mamma och en liten person till i mitt liv. Herregud, det känns helt bisarrt bara att skriva det.

Så nu är frågan – vill ni vara med på den här resan? Vill ni att jag skriver om hur det går till med insemination och mina tankar kring den här processen? Jag inser att det kommer göra bloggen ännu mer spretig men va fan, livet är ju sånt. Spretigt och fullt av vägskäl. Det är bara att hänga med och gilla läget.
Har du egna erfarenheter kring att skaffa barn själv, please let me know. Jag är aningens vilsen i det här. Men förväntansfull. Och skiträdd.
Glad påsktorsdag!
Hörrni jag är frisk! Prisa gud! Inte nötkärnefrisk, jag har fortfarande en riktigt irriterande hosta men ingen feber och inget snorande, det är som en helt ny person har tagit plats här efter helgens mycket sorgliga skepnad.
Imorse var jag till läkaren på vårdcentralen, inte på grund av den här förkylningen utan den tiden har varit inbokad länge. Jag har ju ätit antidepressiva i en evighet, sedan jag har sjukskriven senast för depression, 2012. Jag har heller inte varit på något uppföljningsbesök på flera, flera år, eftersom min husläkare slutade, men nu kände jag att det var dags.
Vi bestämde oss dock för att det inte var läge att sluta med medicinen och läkaren berättade att många som varit deprimerade flera gånger äter medicin livet ut. Det vet jag inte om jag är så sugen på, men med tanke på utmattningen och så instabilt som livet ändå är just nu så är det inte läge att sluta nu heller.
Dessutom så fick jag en tid hos en psykolog redan nästa vecka (!!) för ett reda ut ett och annat i själen. DET känns otroligt skönt. Har länge känt att en terapisväng vore välbehövlig men inte orkat ta tag i det. Men när jag satt där hos läkaren började jag bara gråta okontrollerat så då blev det liksom så naturligt. Eller. Ja. Du fattar.
Sedan åkte jag hem, hämta Leia och gick ut i skogen en sväng och på vägen hem svängde vi förbi här:

Ser du det gråbruna huset i bakgrunden? Där bor jag! Så det här är alltså min lokala trädgårdshandel! De har bytt ägare och nyöppnade för någon vecka sedan så jag har tänkt att jag ska svänga förbi och kika. Och OJ så fint det har blivit! Kolla bara!

Inte så supermycket blommor än men säsongen har ju bara precis börjat! Nu var det fokus på påskliljor och lökar och fröer och en hel massa superfina krukor!

Massor med glasflaskor var utplacerade runt om i butiken som man också kunde köpa, det blev liksom lite exklusiv loppisfeeling över det hela!

Titta! En massa små vaser med en tulpan i varje – HUR FINT?! Så här vill jag göra om jag har ett sånt avlångt fönster nån gång.

Fokus på fröer och potatis på säck. Älskar lanthandelfeelingen.

Och i fönstret hade man lite odlingsskola, jag tror detta handlar om att ”dra ut” rötterna ur potatisen så man kan sätta den sedan? Försättning? Förnånting? Hjälp mig odlingsvänner!

Så här såg det ut inne i växthuset, det är ju så fint så jag får spader! Vill typ ta en kaffe och läsa en bok här inne.


Kändes så personligt och inbott, inte alls så mycket som en affär. Och så gick man och småpratade med personalen och de småpratade med varandra vilket gjorde det så mysigt. Gillart starkt!

Jag fick med mig en superfin kruka hem och ett fånge svenska och klimatkompenserade tulpaner, det du! 🙂
Alltså jag är HELT tagen av alla underbara kommentarer på mitt inlägg om att jag flyttar hem till Övik. Fan va fina ni är!! Jag har legat totaldäckad i feber så har inte hunnit svara på alla kommentarer tidigare men nu så! Jag är så glad att ni är lika peppade som jag över den här förändringen och att jag får dela den med er. Ni är de bästa kompisarna alltså! 💕

Jackie taggade in mig i den här fina utmaningen och efter den här lyckoinjektionen känner mig så glad att skriva om peppiga saker! Let's do it!




Va mysigt det här var! Nu tycker jag att Alex, Vanja och Flora ska ge sig själv lite kärlek! <3
Välkommen!
Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!
På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.
Senaste kommentarer