Nej, jag vill inte ”lyckas” som företagare

Det är tisdag och jag börjar sakta men säkert komma tillbaka till friskheten. Det känns som att jag har tappat en månad fast jag bara legat däckad i några dagar. Men jag har fått en uppenbarelse. En sådan där som man bara får när man är brutalt uttråkad eller svinhög på feber.

Jag har insett att jag inte vill bli ”framgångsrik”. Jag vill inte ”lyckas” som företagare eller få ett ”vansinnigt stort” bolag.

Hur mäter man framgång? Här, på BBCON 2016, då kände jag att jag hade lyckats.

Men vänta nu Linda, nu har nog febern snott med sig både vett och sans. Vaddå ”inte vill lyckas?”

Jag vet, jag verkar helt knäpp, men jag har en poäng.

När jag först grundade Better Bloggers (föregångaren till Influencers of Sweden) för snart fyra år sedan så hängde jag en hel del i startupkretsar. Där snackade man ”Global first”, investeringar i mångmiljonklassen och hur snabbt man kunde ”skala upp”. Jag kände mig malplacerad för att jag, till skillnad från alla andra i det communityt, inte ville driva ett internationellt bolag, göra en fet exit och investera vidare. Jag ville ju bara göra min grej. Men så blev också InoS en förening i slutändan, inte ett aktiebolag.

Jag pitchade för investering på Internetdagarna när Better Bloggers var en bebis.

Något år in i InoS började internationella intressenter höra av sig. ”Hörru, det finns inget som er i vårt land, kom hit!”. Skitkul och spännande (och kanske något som fortfarande kommer göras, om än på ideell basis), men jag kände ingen som helst längtan. Inget driv. Inget nu-ska-jag-erövra-världen-jävlar-anamma. Istället började jag titta på hus i Övik.

Och nu sitter jag här igen. Med en ny sträng på min lyra och ett nytt vägskäl för min business. Var ska jag? Vad vill jag? Vad kan jag egentligen? Och ännu en gång stressas jag – ja, faktiskt, stressas – av de rösterna som skriker att man ska vilja öppna sju kontor världen runt, ha 100 anställda på ett år och torka sig i röven med tusenlappar.

Och jag känner bara nej. Jag vill inget av det där. Jag vill tydligen inte bli framgångsrik enligt mallen. Inte här och nu i livet i alla fall. Jag vill bygga min business kring att hjälpa fler digitala kreatörer att kunna leva på sin passion. Det är vad jag vill göra. Varken mer eller mindre. Och det är utifrån det jag måste sätta mina mål och min egen måttstock.

.

Phew. Wow. Det där var som en hel terapitimme i sig. Man kanske ska ha feber oftare..

74. Hanna Wendelbo-Hansson

Hanna Wendelbo-Hansson är designern och formgivaren som, efter att ha klättrat till toppen av karriärstegenpå ett av Sveriges största tapetföretag, hoppade av tjänsten som Creative Director och blev egen företagare med blomsterpill bland tjänsterna.

Hanna berättar hemligheterna om hur du som influencer bäst pitchar dig till företag, vad som är nyckeln till ett framgångsrikt samarbete och när vågar man ta steget till att bli egen egentligen?

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

7 bilder från 7 dagar i Övik

God söndag kära vänner! Eller god och god, jag har spenderat ett och ett halvt dygn i feberfrossa, snor, huvudvärk och hostat upp mina lungor så jag har väl haft godare dagar egentligen. Det är helt vansinnigt hur ont man får i kroppen av att bara ligga ner nästan oavbrutet i så många timmar.

Men sjukstuga mitt i första vårdagen (arrrgh!!) blir ju ingen gladare av så jag tänkte att vi kikar på min vecka i Övik istället! Ni vet ju att jag var i Umeå på en författarträff men vad hittade jag på resten av veckan? Jo, bland annat det här:

1803 - Övik

Övik, fina Övik. Hon bjöd på sol och strålande blå himmel mest hela veckan jag var på plats, det kan man ju inte gnälla över!

1803 - Övik

Jag hade några möten nere på stan, både med två byråer som jag hoppas jobba med när jag flyttar upp och med en tjej som jag hoppas få jobba med på InoS redaktion, alltså, hon ska jobba med att samordna skribenter till InoS sajt.

1803 - Övik

Coffice går utmärkt även i Övik, speciellt efter att Espresso House flyttade in med obegränsat WiFi och massor med eluttag!

1803 - Övik

Sedan så hängde jag så klart en massa i skogen med. Jag och rådjuren (spåren ovan). Jag tycker så jädra synd om dem just nu, det är liksom över en meter snö ner till marken där de vanligtvis äter, hur överlever de?? Och finns det något man kan göra för att hjälpa?

1803 - Övik

Det var inte så väl upptrampat i skogen så Leia fick kämpa på när snön nästan var lika hög som hon men hon var SÅ glad och nöjd även om hon här ser lite blyg ut. Du får ta mig på orden.

1803 - Övik

De här ”krambjörkarna” är mina favoritträd i mammas skog. De står preciiis intill varandra och har liksom växt runt varandra så när det blåser så är det som att de pratar. Fint tycker jag.

1803 - Övik

Och det var min vecka i Övik!

Vad fan håller jag på med?! #50 – Vad inspirerar oss?

Jag har blivit sjuk. Man ska fan inte skryta med att man lyckats ducka vabruari-bacillerna för det kommer garanterat att bita en i röven. Eller i näsan i det här fallet.

Nu sitter jag åter igen på ett tåg, hem från Göteborg i det här fallet, och lyssnar igenom avsnittet av podden som kom igår. Det är fantastiskt, det här med hur podden har blivit nån sorts terapigrej för både mig och Alex. Jag har ju tidigare pratat om den här ensamheten man kan fastna i som företagare, att jag har svårt att reda ut frågetecken när jag bara sitter själv och grubblar men när jag och Alex pratar så blir många saker mycket klarare!

Linda & Alexandra

Jag hade en sådan insikt i det här avsnittet. 

Ni vet ju att jag sedan jag avgick från InoS har kämpat (och fortfarande gör det) med att hitta rätt väg i mitt företag och samtidigt dra in pengar? När man jobbat så pass mycket ideellt som jag har gjort så är pengar tyvärr en bristvara och paniken som kommer i det gör att man inte heller alltid ser klart.

Men så kom jag fram till något så himla viktigt. Vad jag vill kommunicera med mitt varumärke och de uppdrag jag faktiskt tar mig an behöver inte alltid gå exakt hand i hand. Jag vill profilera mig främst som föreläsare och rådgivare men om jag behöver göra annat för att få in pengar så är det helt okej, jag behöver bara inte kommunicera det i mina kanaler för att undvika att det ska bli rörigt kring vilka tjänster jag faktiskt erbjuder! Förstår du hur jag menar? En sjukt viktig insikt för mig som gjorde att det lossnade lite för mig!

Lyssna här nedan för resonemanget samt – var hittar vi inspiration kan man få för mycket inspiration?

PS! Du som lyssnar på podden – nu har vi startat en Facebookgrupp så att vi tillsammans kan prata om avsnitten och de ämnen vi lyfter! Jag skulle bli jätteglad om du ville gå med i den och dela med dig av dina erfarenheter!

Jag flyttar hem

Jag sitter på ännu ett tåg och ser Sverige susa förbi utanför fönstret. Vi passerade precis metropolen Floby. Jag är på väg till Göteborg för en heldag med Medieakademin imorgon, som jag sitter i styrelsen för. Vi ska presentera Förtroendebarometern och ha årsmöte. Det ska bli spännande men jag måste erkänna att jag är upptagen i andra tankar.

Jag har något att berätta för er. Något som jag egentligen gått och grunnat på i flera år men beslutet har vuxit fast sig de senaste månaderna, sedan nyår. Ni som lyssnar på ”Vad fan håller jag på med?!” har redan hört mig prata lite om det här men nu känns det som att det är dags att säga det högt här på bloggen med.

Foto: Katarina Wohlfart

 

Jag ska flytta hem. Hem till Höga Kusten. Hem till Övik. 

När jag flyttade från Övik för 17 år sedan trodde jag aldrig denna dag skulle komma. Jag var så trött på ”DÖvik” och ville ut i världen. Och det var väl helt naturligt. Men efter 12 år i Stockholm, en resa jorden runt och några månaders huserande i New York så längtar jag tillbaka. Till skogen, till bergen och till min familj.

Jag ser fram emot närheten till allt, till både familj, natur och vänner. Jag ser fram emot lugnet. Mot förändring.

 

Jag vet inte exakt när flytten kommer ske men jag har som mål att det ska bli under 2018. Jag spanar efter boende och var faktiskt och tittade på ett hus i måndags! Nu tror jag inte det blir just det huset och min kravlista är rätt lång men det sköna i kråksången är ju att jag inte har någon brådska. Jag kan gå omkring och mysa och smaka på den här karamellen så länge jag behöver. För jag vet att det kommer bli så.

Till slut kommer jag sitta i mitt torp på landet med loppis på logen och grönsaker i pallkragarna och kackel i hönsgården och kaffe på farstutrappan. Och nästa etapp i mitt liv kommer börja. 

Jag är så pirrig.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier