Ett kärleksbrev till mina kollegor

Hallå kompis!

Hoppas du har haft en fin start på veckan! Själv sitter jag på tåget upp till Övik, vi har precis passerat Höga Kusten-bron och det är så ENORMT mycket snö här, helt vansinnigt! Jag pratade med syrran igår och hon sa att det kom en decimeter bara härom dagen. Jag undrar om vi kanske får dansa runt en snögubbe istället för en midsommarstång i juni.

Igår förmiddag spelade jag in två videos, en säljvideo för mitt webinar som jag har nästa vecka (annonslänk typ, klicka här om du vill vara med!) och ett nytt avsnitt av ”Tips från Influencercoachen” som kommer senare i veckan. Sedan åkte jag in till stan för att coffica med Sara på Klara!

Hej Sara!

Jag var egentligen galet osugen på att dra ut i det här vädret (regn, snö, blåsa uppåt, blåsa neråt – vi tar ALLT) men tanken på att få sitta bredvid Sara och jobba i ett par timmar fick iväg mig. För vet du varför? Därför att när man jobbar som jag gör så är det så otroligt viktigt med kollegor. Inte nödvändigtvis personer som jobbar i samma företag som du men personer som jobbar med ungefär samma saker som du.

Jag är just nu inne i ett skede med mitt företag där jag står inför många val och förändringar. Vilken väg ska jag gå? Vilken affärsmodell ska jag satsa på? Vem är min perfekta kund?

Det här är superstora och luriga frågor som kan göra vem som helst överväldigad. I min hjärna just nu så snurrar det runt hundratals olika idéer, kanaler, innehållsvarianter och målgrupper och ärligt talat, det finns en gräns för hur långt jag kommer själv. Och det tar SÅ lång tid att försöka reda ut nystanet själv.

Men när jag får säga saker högt, när jag får smarta frågor och när jag snöar in på en specifik del i min problemställning, då händer det grejer!

Jag vet ärligt talat inte hur mycket jobb Sara fick gjort under de där timmarna vi satt igår med tanke på mitt babbel men jag fick ordning på både en och två trådar i min hjärna. Så tack Sara för det!

Och idag på den här tågresan så har jag suttit och chattat med en annan Sara och rett ut ännu fler trådar, pratat om ”processer” (ett sånt där ord som gör att min hjärna blöder) och jag blev så inspirerad att jag fick igång maskineriet i ungefär tre olika projekt som alla passar perfekt in i den här nya affärsstrategin.

Poängen? Om du är egen företagare så måste du hitta människor som du kan prata med om ditt jobb. Sedan om det är ”kollegor”, vänner, en coach eller en mentor, det spelar mindre roll men ditt jobb kommer bli 1000 gånger svårare om du inte har någon att bolla med.

By the way. Jag har lämnat Apple och blivit Samsung-användare. Jag vet inte vad som hände men det hände. Tänkte att jag skriver om det i ett annat inlägg pga jag folk undrar om jag blivit galen.

Som en liten extra glitterpuff på dagen så kom Sanna förbi en snabbis! Hon hade haft en extra bra måndag som innebar blommor och mimosas, det måste man ju ändå vara nöjd med!

Som slutkläm på detta koffeinstinna, smått euforiska och förhoppningsvis peppande inlägg; tack till alla ni mina kollegor, som jag får bolla med, som lyssnar och ställer bra frågor och ger råd och bara är så fantastiskt stöttande. Den här företagaren hade aldrig klarat sig utan er. <3

72. Elin Häggberg/Teknifik

Varmt välkommen till en helt ny säsong av We Are Influencers där vi för första gången sätter strålkastaren på microinfluencers – profiler som med en tydlig nisch och ett relaterbart liv har byggt en karriär i sociala medier utan enorma följarskaror.

Vad är då ”kriterierna” för att anses vara en microinfluencer? Ja, de tolkningarna är många men jag brukar personligen säga att man ligger mellanfrån ett par tusen följare (på instagram eller besökare i månaden på bloggen) upp till det att man faktiskt kan tjäna sin heltidslön på bloggen. Man har ofta också en tydlig nisch och en nära relation till sina följare, det är ju trots allt det allt handlar om – närheten till sin publik.

Först ut i denna nya specialsäsong är Elin Häggberg som bloggar på Teknifik. Hon har bara bloggat i några få år men har redan byggt en välbesökt och högkvalitativ blogg, vunnit priser och kanske viktigast av allt – tagit en expertroll i sin nisch som är teknik.

Elin var från första börjanväldigt strategisk i sina val och hur hon arbetat med att få bloggen att växa och jag är otroligt glad att få dela hennes kunskap med er idag.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Varför ska du jobba med influencers?


Reklam


Webinar i Influencer Marketing

Nu kommer första steget i planen för mitt företags framtid – mitt första webinar!

Jag har hållit den här föreläsningen över hela Sverige och den har varit väldigt uppskattad så då tänkte jag – varför inte göra den tillgänglig för alla som vill se den? Så nu gör jag den online!

Den här föreläsningen är främst för företag som vill förstå hur man bäst jobbar med influencers MEN den kan så klart fungera toppen för den som ”bara” vill förstå hur ekosystemet fungerar.

Så – om du eller ditt företag vill få bättre koll på influencers så tycker jag att ni ska signa upp er här!

PS. Vill du inte vara med på just detta webinar men vill ha koll på vad jag kan erbjuda längre fram – signa upp dig på min mailinglista! Den hittar du högst upp på sidan.

 

Tydligen så säljer jag mig själv

När jag såg att mitt förlag delat den här artikeln på Facebook imorse så fick jag lite ont i magen. Och när jag såg kommentarerna under länken på SvDs FB-sida blev jag lite ledsen. Det var inte snälla ord. Och jag fattar det. Den där rubriken är ju ett öppet mål för att driva med både mig och influenceryrket.

Det lustiga i kråksången? Meningen som en av Sveriges mest prestigefyllda dagstidningar använder som rubrikcitat – den har jag aldrig sagt. 

 

 

Intervjun i fråga gjorde Matilda, som är frilansjournalist, med mig redan i november och vi satt och pratade i flera timmar. När en intervju pågår så länge så hinner man komma in rätt djupt på många ämnen och vi pratade mycket om både psykisk ohälsa och hur det är något som många kreativa personer lider av, om hur viktigt det är att vara genuin och hur oseriösa aktörer som rör sig i periferin sabbar för oss andra. När det ska skrivas ihop till ett fåtal tusen tecken får stora delar av nyanserna stryka på foten och de breda penseldragen bli kvar.

När jag korrläste artikeln för någon månad sedan tyckte jag att den kändes bra. Jag kände kanske att jag saknade sagda nyanser men kände ändå att min poäng kom fram. Men med den rubriken som det blev känner jag mig nästan smutsig. 

Det låter nämligen som att jag är en labil person som kränger mig själv och mina innersta tankar till högstbjudande. Och att folk skulle tro det om mig gör mig så jädra ledsen. Så är det självklart inte, och det vet du som hänger här inne med mig. Men för den som inte känner mig blir det ju toksnett.

Och det blir ju också skevt för en tidning, som tjänar en stor del av sina pengar på annonsering, uttrycker sig så här om en annan mediekanal som finansieras på exakt samma sätt. 

Märk väl, jag tycker att artikeln är bra och har inget ont att säga om Matilda som gjorde intervjun. Men jag vill bara att du som känner mig ska veta att det där citatet inte är mitt och att jag inte ”säljer mig själv och mitt liv” lika lite som en dagstidning ”kränger sanningen” (och i det här fallet faktiskt använt ett felaktigt citat). Det handlar om en förståelse för hantverket som är bloggande och de relationer som man bygger här. Jag menar, ni som läser är ju mina kompisar och vi bryr oss om varandra. Därför berättar jag om mitt liv. Att jag tjänar pengar på det påverkar inte överhuvudtaget vilket innehåll jag delar med mig.

Det ger mig ärligt lite dålig smak i munnen, hela det här inlägget, att jag ens skriver detta. Att jag känner mig lite.. utnyttjad? De har ju uppenbarligen valt den rubriken för att få fler klick. Men jag kände att jag behövde få ur mig det, för det där citatet kan jag inte stå för. Och du som läser mig vet att här skriver jag bara sånt jag kan stå för. Så jag ville bara reda ut det.

Ha en fin lördagskväll, kära du.

UPPDATERING: Nu har SvD ändrat rubriken, till ”Om man som influencer inte är personlig är man utbytbar” (mycket rimligare och ett citat jag faktiskt sagt), tack vare att Matilda som skrivit artikeln också tyckte att den var helt felaktig och kontaktade webbredaktionen. Matilda hade alltså inget med rubriksättningen att göra, hon jobbar inte ens på redaktionen utan är frilansjournalist. Tack Matilda!

Kommunikatörsdagen i Karlstad!

De senaste dagarna har mitt humör sväng kraftigt, från uppgivenhet till eufori till sorg och hopp. Jag blir alldeles matt bara av svängarna (och det har hänt saker, det är inte bara min hjärna som spelar mig ett spratt) det innebär att vara en känslomänniska. Det var också anledningen att jag inte dök upp här på bloggen igår. Jag ska snart berätta vad jag hållit på med som gjort dessa svängningar, det är av ytterst privat karaktär så jag vill bara få ankorna på rad först.

Men nu tänkte jag att vi kikar på vad jag hittat på hittills i veckan!

I måndags åkte jag nämligen till Karlstad! Och så fort jag kom fram åkte datorn fram för det var dags att ha styrelsemöte med Influencers of Sweden. Hejhej Albin, Linda, Sara, Joanna, Cecilia, Clara, Madde och Nathalie!  Leia var inte så engagerad utan provsov sängen istället.

Sedan på tisdagen var det upp i ottan och iväg till Karlstads universitet där konferensen skulle äga rum!

En av de första talarna var Jack Werner som har Creepypodden och startade Viralgranskaren. Han pratade så klart om källkritik men på ett otroligt underhållande sätt – mycket bra föreläsare!

Sedan var det dags för mig och Elin var mäkta pepp inför detta. Haha!

Jag pratade så klart om influencers och hur man kan använda influencers för att stärka sitt företags varumärke. På mig hade jag en pyjamasliknande kappa från Lindex, jag har fått en del frågor om den och den är helt ny så du kan hugga den här! (annonslänk)

Kommunikatörsdagen

Det var ruggigt mycket folk där – jag är den lilla pricken på scenen! Turligt nog var det rätt duktigt med strålkastare så jag såg inte hur mycket folk som faktiskt var där. Och tur var nog det, speciellt när jag kom av mig!

Sedan var det lunch och jag sålde och signerade böcker och hittade en tjej med likadan tatuering som jag! Eller hon hittade mig men jaja. Och så träffade jag Jocke som jag gick parallellklass med redan på högstadiet! Det hände nog eventuellt också att vi blev småluriga på folköl tillsammans i 17-årsåldern, det minns jag inte helt säkert. I alla fall, nu jobbar han på en byrå i Karlstad och har ju faktiskt också intervjuat mig till deras podd Kommpis, en podd om kommunikation i offentlig sektor.

Sedan var det dags för framtidspanelen där Elin var med och pratade sig varm om AI. Alla i panelen ansåg att influencer var ett riktigt yrke – tur var väl det annars hade jag eventuellt ställt till med en scen.

Och så här glada var jag och Elin när dagen var slut! Trötta men väldigt nöjda. Och sedan åkte jag hem till Stockholm igen!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier