Vlog: Winter Workation i Åre
Häng med till Åre och Winter Workation tillsammans med Influencers of Sweden!
Häng med till Åre och Winter Workation tillsammans med Influencers of Sweden!
När man trodde att man hade bäddat ner frågan kring om influencer är ett ”riktigt” yrke (vad nu det är) så väcks den åter igen som av ett spädbarn som bara vägrar sova. Nu har nämligen ännu en krönikör orerat över yrkets vara eller icke vara och denna gång även passat på att dra med mig och ”Yrke: Influencer” i diskussionen. Jag antar att han åtminstone delvis tagit sig igenom min bok, kanske tack vare att ”Texterna är inte längre än vad som ryms på en Iphone-skärm och bilderna är fyrkantiga” (ja, de flesta bilder är ju trots allt fyrkantiga, nästan så man kan kalla det standard).
Så jag tänker, vi tar det en gång till.
Yrkets kärna är en evig jakt på trovärdighet. ”Slow marketing” kallar Hörnfeldt det. Det gäller att bygga sitt bedrägeri långsamt. Att skapa förtroende tar tid. – Martin Aagård
I alla fall för dem som faktiskt jobbar med det, alltså de som de facto tjänar pengar på det. För det är väl ändå definitionen av ett jobb, att man får betalt för göra något? Till exempel att fota, filma, skriva, klippa, designa, marknadsföra? Skulle ändå säga att det är rätt respekterade yrken dessutom.
Men när man slår ihop dem till ett yrke som har kvinnors personliga varumärken i centrum så avskrivs det helt plötligt som trams? Underligt. Feminismen har nog gått för långt.
Med det sagt så jobbar inte alla influencers som just det men att det är ett yrke för många är faktiskt inget mindre än ett faktum.
Bara för att det kanske behövdes takläggare när jag gick gymnasiet så betydde inte det automatiskt att jag sökte den utbildningen. Jag gick media eftersom det var media jag ville jobba med. Vi lever i en tid och på en plats där vi faktiskt har lyxen att kunna jobba med det vi verkligen vill jobba med, vare sig det är att bli advokat, läkare, jurist, takläggare – eller influencer.
Men att säga att vi inte ”behöver fler influencers utan fler sjuksköterskor” är ett ytterst svagt argument av många anledningar, men främst av anledningen: fri vilja.
– som Clara skrev så bra tidigare i veckan. Det finns ett otroligt stort segment av influencers som varken är Bianca Ingrosso-kända eller kränger smink och kläder till 13-åringar (det är inte något fel på detta segment heller men en väldigt stor del av branschen verkar helt saknas i debatten).
Många påverkar också inom ämnen som hållbarhet, politik, hälsa och annat som har noll att göra med att sälja sin själ för småpengar.
Det är för övrigt något som den som jobbar influencer inte gör. De vet sitt värde och tar betalt där efter.
Det finns så klart en oerhört smal feministisk vinkel på att influencern blivit vår tids stjärna. Det är en stor seger för ett väldigt litet samhällsskikt – fotomodellerna. Hon som tidigare var i händerna på sin agentur och fick skicka en torftig faktura för att hon lånat sin kropp till bilen på bilmässan var plötsligt den enda som kunde sälja den. – Martin Aagård
Och har faktiskt inte ett skit med fotomodeller att göra. Den har att göra med att detta är en bransch som omsätter miljoner och den drivs till en stor majoritet framåt av kvinnliga entreprenörer. Det är historiskt.
Jag är innerligt jävla trött på argumentet att influencers generellt håller på med smygreklam och ljuger för sina följare. Det är en slapp attack på karaktären för en hel bransch och det stämmer helt enkelt inte. Så lägg av.
Så visst är det ett ”yrke” att vara influencer. Ett yrke som snarare påminner om att vara telefonförsäljare än att vara Selena Gomez. Det är den framtiden Thorén business school vill utbilda våra ungdomar till. I stället för att fostra kritiskt tänkande individer som kan ifrågasätta idioten bakom katedern och lära sig känna igen ett företag som försöker lura dem att arbeta gratis. – Martin Aagård
Jag trodde det var precis det Influencers of Sweden gjorde..?

Gomorron och hej vecka nio!
Kan ni fatta att februari alldeles strax är slut?! Jag är helt i chock, jag skriver fortfarande 2017 överallt liksom?! Jösses. Det betyder dock att det bara är ca en månad till min födelsedag. Och jag gillar ju födelsedagar. Hur ska vi fira 38?!
Men vi väntar lite med födelsedagsplaner och kikar lite på vad som kommer hända i veckan istället!
➝ Måndag – Veckan inleds på bästa möjliga sätt – jag ska nämligen åka hem till Evelina Forsell och filma en collab till våra YouTube-kanaler. Prata feminism och influencers (samt att jag kommer GÅ LOSS i hennes sminksamling) – så pepp! Sedan blir det ett möte för InoS, styrelsemöte och inspelning av podd till We Are Influencers – nästa vecka kör ny säsong igång!
➝ Tisdag – På tisdag ska jag först lyssna på Alexandras webinar och sedan fila på mitt eget! Vad tror ni om att omvandla min föreläsning om influencers till ett webinar? Jag tänker succé! Sedan åker jag till Strängnäs för först privat workshop med Nathalie..
➝ Onsdag – ..och sedan på onsdag ska jag hålla i heldagsworkshop (eller två halvdagsworkshops egentligen) om influencer marketing på Strängnäs Business Park!
➝ Torsdag – På torsdag skulle jag nog egentligen behöva vila men så blir de icke! Tur att det är roliga saker som är inbokade i alla fall. Först ska jag spela in ännu en intervju till We Are Influencers, sedan ska jag till United Screens och filma en collab med Sabina Decireé och sedan ett möte inför ett författarbesök i Umeå!
➝ Fredag – LEDIG! Eller, förmodligen inte ledig, men inget inbokat. Och efter den här veckan kommer jag nog snällt att vila med tanke på utmattningen.
➝ HELG – Carin har lovat kalas och sedan hoppas jag på sol och härliga vårvinterpromenader!
Vad ska du hitta på i veckan?

Hej fina ni!
Vad har du haft för dig i helgen? Jag har ärligt talat gjort så lite som möjligt. Igår låg jag framför TV:n i stort sett HELA dagen, såg två filmer, powernappade ett par timmar (räknas det som powernap om den är flera timmar?) och sedan var det dags för Mellon (som jag knappt såg för jag Facetajmade med Sanna som satt på en Finlandsbåt, SÅ mycket roligare. Men heja Mariette!).
Jag har dock hunnit med två långpromenader i solen! Alltså, jag kan inte uttrycka i ord hur ljuvligt det är att ögonen rinner för att det är så ljust och att solen faktiskt värmer så att det går rysningar längs med ryggraden. Och Leia springer lös i skogen så snön ryker och vi går omvägar efter omvägar i skogen för att vi inte vill gå hem. Älskar det.
Och så har jag ju byggt om här inne på bloggen! Kände att det var dags för ett uppryck och nu när jag har de här fantastiska bilderna som Elin Kero tog för boken måste jag ju använda dem till max!
Som du ser har jag nu också blivit med mailinglista! Jag tänker att jag ska prata lite mer om det i ett eget inlägg men basically tycker jag att det känns så fint om vi skulle ha en egen liten klubb. Ni som hälsar på här och gillar och stöttar mig, ni är så himla viktiga för mig och jag vill så gärna att ni ska få ta del av det bästa jag har att bjuda på. Men som sagt, det blir ett eget inlägg, jag ska försöka att inte ranta iväg!
Men prenumerera i den röda lådan här ovan, lovar att jag inte kommer skicka nått skräp! 💕
Nu ska jag ner i tvättstugan och hämta upp det sista av tvätten och sedan blir det middagslagande och laddande för en ny vecka (nytt uppslag i min Bullet Journal!!).
Puss!
Hallå och glad fredag!
Ett nytt avsnitt av ”Vad fan håller jag på med?!” är här och i det här avsnittet delar jag med mig kring tankarna att avgå som VD för Influencers of Sweden. Det var långt ifrån ett enkelt beslut men som många jobbiga beslut så känns det direkt SÅ mycket bättre när beslutet är taget och man landat i det.
Nu befinner jag mig i nästa fas av beslutstagandet dock.. vad ska jag göra nu? Var ska jag lägga min fokus och omsätta all kunskap jag har? Och mitt i allt det så är hjärnan mos pga så utmattad och kan inte fokusera. Därför har jag lovat mig själv att ge mig själv helt ledigt i helgen och jag tror jag börjar redan nu.
En fotograf från SvD har precis varit här och plåtat mig för en artikel som kommer om någon vecka. Leia blev heeeelt betuttad i honom och ville hon helst följa med honom hem egentligen. Så härligt att se henne så exalterad!
På tal om exalterad – såg ni min story igår när hon sprang lös i skogen? SÅ underbart! Om du missade har jag lagt ett klipp bland mina höjdpunkter som heter ”kollegorna”. Min instagram hittar du här!
Välkommen!
Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!
På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.
Senaste kommentarer