Datasaker på nyhetsmorgon

Nyhetsmorgon

Hej hörrni!

Imorse var en spännande morgon (och en tidig sådan) – jag var nämligen med på Nyhetsmorgon och pratade om min bok – ”Yrke: Influencer”! Det var också premiären för min nya jobbtitel – influencerstrateg! Jag tänker att den passar bra på det mesta jag kommer jobba med nu – men mer om det i ett eget inlägg!

Jesper Börjesson och Jenny Alversjö var morgonens programledare och vi pratade så klart om boken, om gymnasieministerns korkade uttalande och så fick Jenny ett skrattanfall efter att hon ställt en fråga om hur vi i Sverige är duktiga på det här med ”datasaker”. Så de sista minuterna garvade vi mest – underbart avslappnat!

Här kan du se hela intervjun!

Ska vi kika lite på hur det såg ut bakom kulisserna med? 

Klockan ringde kvart i sex och jag hade somnat runt halv två. Inte en optimal uppladdning för en tidig morgon, men så kan det bli ibland. Det var i alla fall bara att kravla sig upp, gå ut en sväng med Leia och gräva fram något representabelt ur garderoben.

Var på plats i TV4-huset strax efter sju och slussades rakt in i sminket. Den här gången hade vi mycket tid på oss, samt att jag hade lagt basen själv hemma, så det blev riktig deluxebehandling – skönt! Makeupartisten använde NYX contourpalett på mig och jag blev lite sugen på att själv klicka hem den!

Världens finaste läppglans från Jane Iredale satte hon också på mig. Needs it!

Färdigpiffad och redo för soffan!

Kolla vilket gäng va!

Jag la också upp rätt mycket från morgonen på Instagram Stories och har nu lagt det som en ”höjdpunkt” så den ligger kvar i min profil. Kika här vettja!

Blomsterpill och meditation

Hej vänner. Jag är så trött att jag ser i kors. Även om jag försökt använda helgen till återhämtning (hur man nu tror att man ska klara av att återhämta sig och jobba samtidigt?!) så är jag fortfarande supertrött.

Jaja, imorgon bitti ska jag vara med i Nyhetsmorgon klockan 07.45 och prata om min bok! Alltså hur pepp??

Men det är då, nu tänkte jag vi skulle kika på en supermysig grej som vi gjorde på Winter Workation i Åre – en workshop i blomstermandala!

Dag 3 - 180130 - Blomsterpill med Hanna

Med oss på resan hade vi Hanna Wendelbo som är designer och blomsterkreatör och en av hennes tjänster är att hon håller workshops i hur man gör mandalas med blomblad!

Dag 3 - 180130 - Blomsterpill med Hanna

Vi möttes upp i yogastudion på Holiday Club Åre där ljuset kommer in på det mest magiska sätt. Hanna hade köpt med sig två fång blomster och efter att hon berättat lite kort om hur vi kunde tänka så fick vi köra igång.

Dag 3 - 180130 - Blomsterpill med Hanna

Första steget var att varsamt plocka isär alla beståndsdelar av blommorna, alla blomblad, pistiller och blad. Pilligt men otroligt lugnande.

Dag 3 - 180130 - Blomsterpill med Hanna

Jag bestämde mig för att göra ett hjärta av mina blommor. Jag tror jag använde tre blommor till detta så det krävs inte alls mycket material för den här hobbyn.

Dag 3 - 180130 - Blomsterpill med Hanna

För att göra det lätt för mig så gjorde jag bara en halv mandala, sedan fotade jag den och använde en app för att spegla den. Och så här blev resultatet:

Fiiint va? 🙂

Dag 3 - 180130 - Blomsterpill med Hanna

Det här var en sjukt meditativ och kreativt utmanande workshop som verkligen slog an hos mig. Ett plus för färgglatt och luktar gott!

Dag 3 - 180130 - Blomsterpill med Hanna

Jeanette gjorde en superfin mandala och passade på att sniffa lite på blommorna. Vår egen Ferdinand.

Dag 3 - 180130 - Blomsterpill med Hanna

Jag kommer helt säkert att göra om detta hemma vid något tillfälle. Kreativ meditation, vilken grej!

Ett stort beslut med hopp om fotfäste

Vi kämpar alla med samma demoner, med samma känslor av otillräcklighet och osäkerhet. Vi vill alla älska, bli älskade, känna oss behövda och fylla ett syfte. Det ligger i vårt DNA, i våra absoluta grundbehov som människor.

Så vad händer när dessa grundbehov inte möts? När vi tappar fotfästet och kompassen bara snurrar runt runt?

BBCON 2016. Foto: Katarina Jansson

Förra hösten var ett konstant vattentrampande och kompassnurrande för mig. Det var tufft på många vis, med många förändringar och tuff kritik utifrån. I allt visste jag att min riktning var rätt, min vision med vad jag hade byggt vacklade aldrig. Men strukturen gjorde det. Och det var till stor del mitt fel.

Jag visste inget om föreningar när jag grundade InoS. Jag visste hur man agerade på sin passion och hur man smittade människor med samma passion. Jag hade alla verktyg när det kom till att bygga värde och hjärta. Men jag hade ingen aning om hur man byggde struktur. Bas och stabilitet. Och korthuset höll på att ramla.

Så kom alla dessa fantastiska människor in i styrelsen som min egen personliga byggarmé. Som skulle bygga väggar och tak till mitt fluffiga korthus. Och jag var så jädra glad att se dem komma. Och jag var så trött. Efter att ha jobbat med hela min själ och hjärta med Better Bloggers och InoS i stort sett helt ideellt under tre års tid var jag så hiskeligt trött.

Ni vet när man vill så mycket men det går ändå inte? Där är jag nu. Och då måste man välja.

Ni minns inlägget jag skrev om bilturen hem från Åre med Nathalie? Den förändrade allt. Ni vet när en person lyckas sätta ord på allt man känner, när hon lyckas formulera det så att man till slut fattar. Det var exakt så.

Nathalie sa ”Du måste lämna VD-rollen”. Och jag satt knäpp tyst i säkert fem minuter och bara processade. Vad menade hon? Lämna? Kunde jag ens göra det? Och så sa jag till henne att om jag gjorde det skulle jag känna mig som en svikare. Som kaptenen som lämnar skeppet. Och hon fick mig att inse att jag inte sviker någon bara för att jag sätter min hälsa och mitt välmående först. Att jag har byggt något fantastiskt och det är dags för denna fantastiska bebis att lära sig att gå själv nu, med hjälp av denna underbara byggarmé som kommit in. Att kaptenen kan lämna över rodret och sippa på en paraplydrink ett tag medan en massa andra kaptener kommer in och hjälper till.

Så det har jag gjort nu. Jag har lämnat VD-posten och även om jag kommer sitta kvar i styrelsen känns det både sorgligt och som en stor sten lättat från mina axlar.

Nu ska jag vila, ta nya tag och hitta en ny väg. Och det pratar vi om en annan dag.

Releasefest för ”Yrke: Influencer”

yrke-influecer-lansering-2018-6702

Alla bilder tagna av Caroline Frankesjö.

I torsdags hade jag världens bästa kalas – min bokrelease! Vi höll till på Scandic Klara (där jag faktiskt sitter och skriver det här inlägget), mitt ”hemmacoffice”, alltså stället där jag hänger som allra mest och jobbar, när jag inte sitter hemma (eller när jag har haft kontor).

När jag och förlaget började prata om plats för releasefesten så kändes Klara väldigt naturligt med tanke på att det var här jag byggde hela grunden till Influencers of Sweden (och jag inte kunde bjuda med alla till Kvaved där jag faktiskt skrev boken!) Titta på backdroppen ovan – ser ni kanske ett färgtema som känns bekant..? 😉

yrke-influecer-lansering-2018-6645

jag hade på mig klänning från Lindex (dock från i höstas så finns ej i butik längre) och här filmade Amina loss till InoS instagram story!

yrke-influecer-lansering-2018-6650

Världens underbaraste förläggare – Dorotea Bromberg  – hälsade alla välkomna och gjorde en liten intervju med mig. Vi pratade om skrivprocessen och säkert något mer men det minns jag inte pga var SÅ övertaggad.

yrke-influecer-lansering-2018-6679

Och så sa jag några väl valda ord och tackade alla och blev nästan lipig så fick sluta och skåla istället.

yrke-influecer-lansering-2018-6678

Skåååål! (Så HIMLA mycket folk som kom – SÅ KUL!!)

yrke-influecer-lansering-2018-6685

Och så signerade jag loss – vi sålde typ 60 böcker under kvällen – HUR COOLT?!

yrke-influecer-lansering-2018-6698

Det boomerangades friskt med emojiballongerna. ÄLSKAR emojiballonger!

yrke-influecer-lansering-2018-6699

yrke-influecer-lansering-2018-6705

Evelina och jag och Elin. <3

yrke-influecer-lansering-2018-6708

Och så min kära Muminsanna!

Tack till alla ni som kom och firade mig, det var en helt fantastisk kväll!

Ensam är inte stark

Stora Influencerpriset 2017

Ibland är man med kollegorna på flott kalas. Elin, Clara och jag på Stora Influencerpriset.

Att jobba som influencer kan se ut som världens mest sociala jobb. Men ränner runt på möten och event och hänger med folk mest hela tiden. Men den bilden stämmer ju faktiskt inte alls. Att vara egen företagare – och speciellt influencer – är många gånger ett väldigt ensamt jobb.

Det här var ju en av anledningarna att jag grundade Influencers of Sweden från början – för att vi skulle få kollegor! Få andra likasinnade med samma utmaningar att prata med, bolla med, inspireras av. Och jag måste erkänna att det har funkat, i alla fall för mig. Masterminds och lokala hubbar har skapats och man pratar nästan dagligen med andra bloggare online. Jobbet är bra mycket mindre ensamt nu än för några år sedan. Jag är tveksam till att jag hade pallat om det inte hade varit för dessa magiska kollegor!

De senaste veckorna har diskussionen om yrket som influencer debatterats friskt. Det började med att en gymnasieskola lanserade ”influencer” och ”youtuber” som tillval vid sitt estetiska program och sedan gick varenda trångsynt och oinformerad själ loss med släggan. Till och med vår gymnasieminister glänste med sin okunskap genom att kalla influencers för ”halvkändisar som gör smygreklam”.

En ”influencer” är ett smeknamn på en halvkändis som, genom att använda sig själv som varumärke, gör smygreklam för olika former av produkter och tjänster på sociala medier. – Anna Ekström, Gymnasie- och kunskapslyftsminister (S)

Det här uttalandet är så jävla dumt att jag knappt orkar kommentera det (det har väl aldrig funnits några tvivel om att både undersköterskor och mediamedarbetare behövs i samhället, det ena utesluter inte det andra) och jag tror att ni vet var jag står om ni hänger här på bloggen. Jag vill istället vända fokus på varför influencers på riktigt är företagare att räkna med i framtiden.

180129 - Dag 2 - Skoter

Ibland är man med kollegor i fjällen. Clara och Nathalie på Winter Workation – både branschkollegor och styrelsekollegor i Influencers of Sweden

För vet ni vilken trend som jag sett väldigt tydligt det senaste året? Jo – influencers anställer!

Det här innebär att vi inte bara har att göra med ambitiösa entreprenörer som går sin egen väg och lever på sin kreativitet – de skapar också arbetstillfällen! Och är det inte det som är kvittot på en framgångsrik business, att kunna skapa jobb för andra? Precis så.

Redan för några år sedan anställde Sofia ”PT-Fia” Ståhl sin koordinator Elin och var bland de första som tog steget och blev arbetsgivare.  Michaela Forni lanserade i somras sin sajt Daily Forni där hon bland annat har sin assistent Theres anställd.

I november meddelande Jonna Jinton att hon skulle anställa sin mamma i sitt företag och sällar sig därmed till den konstant växande skaran av influencerarbetsgivare som bland annat innefattar Sara Bäckmo, Margaux Dietz och så klart Isabella Löwengrip. Och nu senast skrev också Josefin Dahlberg att hon hittat en assistent som snart börjar hos henne!

Detta är alltså en trend som bara växer och ännu en anledning till att det är dags att inse att influencers är en kraft att räkna med, inte bara inflytelsemässigt utan också ekonomiskt vad gäller skatteintäkter i vårt samhälle – som både företagare och arbetsgivare!

Margaux, Arnold och Elin! (Bild lånad från Margaux blogg.)

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier