Vilka appar har jag i min iPhone?

Såg att Sandra gjorde ett sådant här inlägg om sin telefon härom veckan och tyckte det var lite kul så nu härmapar jag och visar er de bästa apparna i min iPhone!

I min iphone

Jag har en iPhone 6+ som jag köpte när den var brand new vilket betyder att den nu är gammal som gatan och börjar bete sig väldigt underligt. Batteriet håller typ en kvart och inte ens det nu när det är kallt ute. Bakgrundsbilden älskar jag, fotade den en natt hemma i Övik.

Ska vi kika på apparna då? En del har jag delat upp i foldrar och en del, som jag använder ofta får bara ligga löst för sig själv på förstasidan. Vi kikar förresten bara på första sidan annars kommer detta ta hela dagen. Det är ändå de apparna jag använder mest.

Telefon, kontakter, bilder, klocka och inställningar

Inga konstigheter tänker jag, the basics som man behöver för att fungera.

Chrome

Webbläsare – tycker den är SÅ mycket bättre än Safari som är den som följer med iOS.

The Office

Här har jag alla appar som jag mest bara använder i jobbet. Vi kikar närmare på innehållet i den foldern längre ner.

Ekonomi

Swedbank (både privat och företag), BankID, ICA Banken, Swish, Billogram (fakturatjänst), Dreams (SÅ bra sparapp), Tink (håller koll på utgifter, hatälskar den) och Wint (en bokföringsapp jag övervägde men valde en annan i slutändan).

Socialt

Alla sociala medier jag använder och några jag inte använder. FB, Linked In, Pinterest och messenger har ni nog koll på. Bloglovin' läser jag bloggar i, Swarm loggar jag in på ställen med, WhatsApp använder jag inte så mycket (är en Messengertjej), Social Blade för att hålla koll på random statistik och YT Studio för YouTubestatistik.

Listen

Podcaster (så dålig app men allt finns där), Spotify för musik, Storytel för ljudböcker, SR Play och Acast (mycket bättre poddapp men allt finns inte här).

Instagram

Här hittar vi alla mina bildredigeringsappar – mer om dem längre ner!

Life Logging

Mina favoriter här är Sleep Cycle (håll koll på sömn och lyssna på sig själv snarka – orimligt fascinerande), P Tracker (ful men bra mensapp) och Apples egen hälsoapp där jag håller koll på steg. Det gör Moves med men jag vet inte, jag hänger mest i Hälsoappen just nu.

Twitter

Japp, jag twittrar fortfarande.

Spark

Bästa, bästa mailappen. Bästa. Älskar den. Och tro mig, jag har testat många.

Headspace

Bästa meditationsappen. Helt oflummig och basic, ingen plinkyplonkymusik utan bara Andys röst. Så bra.

DO Note

En app från IFTTT (If This Then That) som bara har ett jobb – att skicka ett meddelande till en förvald mailadress. Använder jag om jag kommer på något viktigt jag inte får glömma imorrn. Används oftast preciiiis innan jag ska somna.

Mat.se

Mat på hemkörning är typ det bästa som hänt sedan internet. Använder mat.se främst för att de levererar på helgerna och man kan beställa samma dag (eller sent dagen innan).

Flickr

I stort sett alla mina bloggbilder ligger på Flickr och sedan hämtar jag in dem i bloggen. Använder således Flickr när jag laddar ner bilder för att posta på Instagram tex.

IMDb

Använder IMDb ungefär varje gång jag kollar på film eller en TV-serie. För att kolla trivia, hur gamla folk är eller var jag känner igen dem ifrån.

Hemnet

Japp. Knarkar hus. Framförallt i Övikstrakten. Har dock inte råd att köpa just nu men att smaka på drömmen är nästan lika gott som att ha den. (Den meningen made no sense men du fattar.)

Wikipedia

Av samma anledning som IMDb ovan. Älskar att lära mig småsaker här och där om saker jag funderar på.

Candy Crush Soda

Jag är på nivå 705. Frågor på det?

Google Maps

Kollar alltid busstider i GM istf SLs app. Samt var städer i USA ligger när jag kollar på filmer eller serier.

Klart.se

Paraply eller långkalsonger? Bra att veta liksom.

I snabbvalen längst ner har jag Meddelanden, Google Calendar, Instagram och kameran.  Undra vad det säger om en?

I min iphone

UNUM

UNUM är en app där man kan ”testa” sitt Instagramflöde. Alltså man lägger upp en bild för att se om den ”passar in”. Jag använder från och till men har i stort sett släppt fokus på flödet faktiskt. Jag orkar inte.

VSCO & Photoshop Express

De två appar jag använder för att redigera mina mobilbilder. Först PS Express för the basics och sedan VSCO för eventuella filter.

PicLab

Används otroligt sällan men om jag skulle få för mig att lägga text på en bild så använder jag denna.

ImageApp, PlayMemories & CameraConnect

Appar till mina kameror för att fjärrstyra dem från mobilen.

Canva

Har nog aldrig använt Canva på mobilen men fyller samma syfte som PicLab. Ska nog ta bort PicLab nu när jag tänker efter.

CutStory

Används för att klippa ner långa videoklipp till 15 sek långa klipp att posta på Instagram. Genius.

I min iphone

Scanner PRO

Används för att scanna alla kvitton till min bokföring. Har gjort företagarlivet SÅ mycket enklare.

MailChimp

Nyhetsbrev!

Trello

Världens bästa projekthanteringsapp – samt gratis!

Dropbox

Hela min dator är synkad till Dropbox så om jag behöver något från datorn på mobilen (eller tvärtom) så hämtar jag upp det här! Ta-da!

Anteckningar

Används dagligen. Senast skrev jag ned titeln på en poesisamling som jag kanske eller kanske inte någonsin kommer skriva.

1Password

Har alla mina lösenord här. Försöker ha olika överallt och då är det ett MÅSTE att ha alla samlade på ett bra ställe. Lösenordet jag har till 1Password har jag BARA där och det är inte nedskrivet någonstans utan finns bara i mitt minne. Så om jag glömmer det så blire problem.

WordPress

Det händer att jag bloggar via mobilen och jag tycker faktiskt att WP-appen är helt okej! Godkänner och svarar på kommentarer gör jag också här då och då!

Buffer

Buffer använder jag för att schemalägga inlägg på sociala medier. Använder det tyvärr alldeles för lite men EN DAG ska jag bli en sådan där person med framförhållning också.

Analytics

Avslutningsvis Google Analytics. Man måste ju hålla koll på sin statistik! 😉

Och det var min appsamling! Har du några grymma appar att tipsa mig om?

Några tankar om utmattning

Den senaste tiden har jag sovit väldigt mycket. Snittat kanske 10-11 timmar per natt, vaknat vid åtta, jobbat lite från mobilen men sedan somnat om och inte klivit upp före lunch. Det har gjort att halva dagen gått innan jag kommit igång med någonting alls och det har resulterat i att jag känt mig både lat och oproduktiv på grund av det (även om jag sedan jobbat hela kvällen). Något som har gjort mig nedstämd och därmed ännu tröttare. En riktigt ond cirkel.

Efter beslutet att lämna InoS och att sedan släppa den nyheten förra veckan så insåg jag något. Jag har inte varit lat, jag har inte varit i en ”funk”. Jag har varit utmattad. Och bara för att man inser det och tar beslutet att göra en förändring så betyder inte det att man helt plötsligt är back to normal. Kroppen är trött efter att ha jobbat hårt väldigt länge och all stress försvinner inte bara magiskt på en gång för att man bestämt sig för att nu är det nog.

Härom dagen vaknade jag klockan kvart över sju och kände mig pigg. Var helt chockad över känslan och när jag såg den rosa soluppgången utanför fönstret bestämde mig för att bara fånga ögonblicket och gick ut på en långpromenad med Leia. Inte nog med det, jag hade fått i mig frukost och börjat jobba innan nio!! Det var INTE igår. Inte ens i ÅR.

Efter sisådär 3-4 timmars intensivt jobb så var jag dock helt slut och tog en tupplur på en timme (eller två). Gick ut på ännu en promenad med Leia och lagade sedan mat (!!). Jag förstår att detta för många är mycket vardagliga ting och jag har varken man eller barn att ta hänsyn till men för mig är detta en riktig seger.

Jag märker att jag har stora problem med fokus och blir riktigt irriterad på mig själv när tankarna virrar ihop sig, jag glömmer saker eller inte kan fokusera på den uppgift jag har framför mig. Men efter insikten om att det faktiskt är utmattningen som gör det och att jag bara måste ha tålamod gör det lättare och jag blir snällare mot mig själv.

Sjukt att jag inte dragit den slutsatsen innan. Jag har bara tänkt enorm stress = utmattning. Men det är ju så mycket mer komplicerat än så. Jaja, jag skyller på utmattningen att jag inte kom till den insikten tidigare. Cirkeln är sluten liksom. 😉

Emojilistan

Tillhör du dem, som jag, som överanvänder emojis? Ett mess känns aldrig riktigt komplett utan en emoji och jag överanvänder dem även i mail (dock de klassiska där :)).

Hittade den här listan hos Elin som hade hittat den hos Elsa och jag tänker – kul, vi kör!

Vilken emoji använder du mest?

❤😘😂

Jag är för det mesta kärleksfull och skrattar så jag gråter. Ändå bra liv!

Vilken emoji tycker du är finast?

🐶🐰🐭🦊🐼🐯🦁🐮

Alla de gölliga djuren så klart!!

Vilken emoji brukar du ha till frukostbilder?

🥐

En frukostcrosse går inte av för hackor.

Vilken av djuremojisarna är mest du?

🦄

Unicorns and rainbows and glitter.

Vilken emoji hatar du när andra använder?

🤡

Nothing scarier than a clown.

Vilken emoji har du dille på just nu?

🌟🌟🌟

Väldigt mycket stjärnor! Pga SÅ peppigt och jag gillar att peppa människor!

Vilken emoji använde du senast och i vilket sammanhang?

😘😘😘

Jag fick otroligt mycket kärlek efter mitt framträdande på Nyhetsmorgon i måndags och besvarade med lika mycket kärlek tillbaka!

Vilken emoji fattar du inte vad den föreställer?

😥😓😪

Vad är det ens för skillnad på dessa? Gråter de? Svettas de? Nyser de? Jag fattar ingenting.

Vilken emoji tycker du är roligast?

🤯

Mind. Blown.

Vilken kombination av emojisar gillar du bäst?

👏🏻🌟😘😻❤

PGA PEPPPPPP!!!

Vilken emoji är mest ”influencer”?

👩🏼‍💻

Säger väl sig själv?

Vilken emoji får du av dina föräldrar?

Älskar att mamma skickar den här gulliga rodnande emojin. ÄLSKAR DET.

Vilka emojisar använde du i ett extra minnesvärt instagraminlägg?

😩🙈😆

Denna kombination hade jag i instagraminlägget där jag meddelade att jag skulle skriva en bok. Jag var så exalterad att jag mådde illa typ.

Vilken emoji beskriver ditt humör just nu?

😌

Lite trött men ganska nöjd.

Vilka tre emojisar beskriver dig bäst?

🌟👩🏼‍💻❤

Kärleksfull stjärna vid dator. BAM.

VLOG: Signerar min första bok (och åker väldigt många varv i en rondell)

Under ett par packade dagar i januari gjorde jag bland annat detta:

→ Såg min BOK ”Yrke: Influencer” live för första gången!
→ Lagade mat??!
→ Lunchade med Sandra Beijer!
→ Var på inflyttninsfest hos IDUN Minerals med bland andra Evelina Forsell och Sabina Decirée!
→ Åkte till Strängnäs svintidigt på morgonen för att föreläsa!
→ Signerade en sisådär 60 pressex av boken! 😀
→ Och så åker jag och Nathalie VÄLDIGT många varv i en rondell.

Femton bilder från förra veckan

Före jul var jag ju rätt duktig med att göra rediga veckosammanfattningar, inspirerad av Elin Kero. Vad jag dock insåg efter ett tag var att dessa inlägg inte blev roliga utan bara press att göra, så nu testar jag ett annat grepp. Veckosammanfattning, bara mindre ”uppstyrd”. Men ändå typ samma innehåll. Spännande hur man kan lura sin hjärna ändå..

Jag tycker vi hoppar in och kikar!

Förra veckan inleddes med frukost på blogghypade Pom & Flora på Söder tillsammans med Viola och Fanny från podden ”Add to Bag” (SÅ genialt poddnamn!).

De intervjuade mig för ett avsnitt de skulle göra om influencers och avsnittet finns förresten ute nu, lyssna här!

Fannys stil alltså. Så galet härlig! Hon får allt att se så… enkelt ut. Enkelt och naturligt och CHICT. Loves.

Efter poddintervjun gick jag runt runt i en park med Leia medan jag blev intervjuad av UNT (mycket intervjuer nu) och sedan gick vi till Fikabaren för lunch och jobb.

ÄLSKAR caféer där Leia får vara med. Så jädra många pluspoäng i min bok. Så här satt vi hela eftermiddagen.

Efter ett tag anslöt Carin och jag gjorde veckouppslag i min Bullet Journal och hon räknade matte (hon läser alltså mattekurser FÖR KUL?!. Så underligt). Det var så himla mysigt att bara sitta där och dricka kaffe och jobba på sitt och småprata lite. Älskar älskar detta.

På tisdagen sprang jag på en massa möten men fotade ingenting och sedan på Alla Hjärtans Dag på onsdagen hade jag en dejt med den här finingen!

Flora hade precis kommit hem från författarbesök i Kalmar och vi drack kaffe och pratade jobb och hjärtesorg och hur livet förändras och hur läskigt och underbart det är. Och att Flora köpt lägenhet!!! Så fin person det här.

Sedan så gick jag till Klara (jepp, hänger här jämtjämt nu igen) och de bjöd mig på ett vaniljhjärta pga SÅ GYLLIGA. Älskar det här.

Josephine och jag lekte med min skojiga Sony-kamera. Jossan har alltså jobbat på Klara sedan jag började hänga här runt 2013 och nu ska hon sluta! Så himla sorgligt. Men kul för henne som har nya äventyr på G!

Chaquib som bossar över Klara och Jossan. Så gölliga.

Sedan blev det kväll och jag hade dejt med de finaste personerna. Vi drack margaritas och skrålade till 90-talsballader och dansade loss i ett hörn på en bar. Kanske min bästa Alla Hjärtans Dag någonsin.

<3

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier