Hemvändaren – nu händer det!

Jag berättade ju här på bloggen för ganska precis en månad sedan att jag bestämt mig för att flytta hem till Övik – men inte när.

Sedan dess har jag spanat på Blocket och Hemnet vareviga dag, på jakt efter antingen ett billigt hus att köpa, men främst efter en lägenhet eller (helst) ett hus att hyra. Till att börja med vill jag nämligen helst hyra något. Jag vill inte investera en massa pengar innan jag är bombsäker på att det här är livet jag faktiskt vill ha, att bo på landet uppe i Ångermanland.

Av samma anledning kommer jag också hyra ut min lägenhet i Stockholm i andra hand i ett år. Det känns skönt att inte helt stänga Stockholmsalternativet om jag skulle komma på att fan, det här var ju en skitdum idé.

Övik

Man skulle kunna tro att de där lantliga idyllerna växer på träd uppe i Norrland. Tyvärr är det inte så enkelt. Det är mycket som ska klaffa. Det ska vara på landet men inte 6 mil till stan. Det ska vara gulligt och autentiskt men inte ett ruckel. Det ska inte ligga för nära vägen och ha en lagom stor gård och får jag önska så vill jag gärna ha fiber och bergvärme med.

Det verkade smått omöjligt. Men så kom jag på en sak. Något som kanske borde ha varit självklart. Jag läste hos Katta att hon hade flyttat till sin familjs gamla sommarhem och att hon efter ett tag där började fundera på var hon skulle slå rot på riktigt.

Och där någonstans slog det mig – Kvaved.

Min mammas gamla barndomshem där jag spenderat varje sommar de senaste åren. Där jag skrev min bok och där min själ är som lugnast. Huset används mest bara på sommaren och står tomt resten av året trots att det är vinterbonat.

Så jag tog mig ett rejält snack med mamma och min morbror och efter lite betänketid och funderingar fram och tillbaka var vi överens – jag kommer bo i Kvaved i ett år och känna efter och under tiden kommer jag leta efter min egen idyll. 

Efter att beslutet väl var taget har det gått fort. Jag har fått min lägenhet uthyrd och uthyrningen godkänd av min hyresvärd. Och det pratas omtapetsering, badrumsrenovering och var i hela friden jag ska göra av mitt bohag när jag flyttar till ett fullt utrustat hus.

Men det löser sig. Nu är det bara att börja packa, i mitten av juni går flyttlasset hem till Övik. Och jag är livrädd och helt galet pepp.

Uteserveringspremiär!

Igår kom våren till Stockholm på riktigt. Eller till MITT Stockholm i alla fall. 17 grader varmt, vårkappan åkte på, sneakers prydde tassarna och det var premiär för ankelsockar och highwaterbrallor!

Jag inledde dagen hos min terapeut, därefter möte med IABs Task Force om Influencer Marketing (håll utkik efter seminarium i maj), ensamlunch på Klara och sedan möte i den finaste delen av Söder, kring Bastugatan. Kullersten och den där vackra gula färgen på fasaderna som blev ännu vackrare när solen lyste upp den.

Sedan ställde sig stjärnorna på linje och jag fick lyxen att avnjuta vårens första glas rosévin på en av Medborgarplatsens uteserveringar med Sara, Emilia (och Selma) och Sanna. Den här uteserveringspremiären, den är liksom så talande för våren, för hur människor kommer ur sina skal och ur sina hem och bara inhalerar den där solen som man knappt sett på ett halvår. Så det gjorde vi igår. Inhalerade sol.

Och skrattade. Jättemycket.

Här är Sara inne i en väldigt engagerad redogörelse kring antingen sitt dejtingliv eller digital marknadsföring. Jag minns inte riktigt. (Update: det var så klart om Gävle och det faktum att Jante och hans gäng tydligen slagit läger där för evigt. Sara har mycket starka åsikter om detta.)

Njutet och lifvet.

Vi satt på samma fläck medan solen förflyttade sig över himlen och ner bakom husen och någonstans runt solnedgången efter två flaskor vin sa vi tack och god kväll.

På den tiden hann vi prata jobb (alla), relationsstatus (Sanna och Sara), Öviksflytt (jag), bebisplaner (jag) och sedan hade Sanna ett lång och detaljerat peptalk med Emilia som tydligen är den ”coolaste skåningen hon någonsin träffat”. Sanna kan det här med peptalks, det kan jag lova.

Välkommen våren, jag gillar dig!

ICON Fest & Ping Helsinki!

Arrangemang som riktar sig mot influencers som yrkespersoner och kreatörer är inget som direkt brukar dugga tätt. När jag först anordnade BBCON 2016 så var jag väldigt tidig på den scenen då i stort sett allt som anordnades i konferensväg var för annonsörerna. Det är väl visserligen inte jättekonstigt eftersom det är de som sitter på pengarna men ändå trist såklart!

Därför känns det otroligt roligt att jag ska prata på inte en, utan två, konferenser för influencers i vår!

ICON Fest äger rum den 5 maj och är ”Europas första influencer-festival ”. På Stockholmsmässan kommer fansen kunna träffa sina idoler men influencers kommer även kunna lyssna till föreläsningar och träffa utställare som till exempel oss på Influencers of Sweden! 🙂

Jag kommer hålla två korta föreläsningar under dagen, ”5 myter & sanningar kring influencer marketing” & ”Så blir du en influencer”. Kom gärna och lyssna!

Veckan efter, den 8 maj, är jag på plats på PING Festival i Helsingfors för att mingla loss med influencers och företag från hela världen men också för att sitta i en panel med bland annat kära Ebba om ”What is your brand as an influencer?”. Det ska bli sjukt spännande! Mitt andra internationella talarframträdande (efter London i höstas). 🙂

Ses på vi på ICON Fest eller PING?

Vecka 15 | Valpar, urskog och en sväng till Umeå!

Hallå vänner!

Det är måndag och jag är ärligt talat inte alls på banan. Jag vet inte om det är våren eller pollen eller vad det är som händer men jag är så ofantligt trött och låg och hittar inte energin jag verkligen behöver just nu. Jag borde vara rejält på säljoffensiven men hjärnan är bara mos och jag kan inte hålla ögonen öppna. Riktigt frustrerande!

Jag tänkte att vi skulle kika på en liten sammanfattning av vad jag gjorde förra veckan!

Veckan började med en härlig cofficedag på Klara med Clara, haha! Vi körde en live i InoS FB-grupp och uppdaterade medlemmarna lite på vad som hänt de senaste månaderna, det är så härligt när vi faktiskt är i samma stad, jag och min tf ordförande! 🙂

20180409_172302

20180409_172317

När jag skulle gå hem sprang jag på Sabina och hennes nya lilla valp Nala! Alltså HUR GULLIG?! Älskar side eyet som jag får på andra bilden med, haha!

20180409_172621

På väg till tunnelbanan gick vi förbi Åhléns. Dagarna innan var ettårsdagen för terrorattentatet på Drottninggatan så folk hade lämnat blommor.

20180411_192245

På tisdagen åkte jag upp till Övik och på onsdagen var jag och Rania ute i Skuleskogen och fotade! Jag har tagit en massa fina bilder som ni ska få se i ett eget inlägg men jag måste bara visa några mobilbilder. Titta utsikten!

20180411_190124

Det var vansinnigt mycket snö kvar, vi gick alltså ungefär i höjd med räcket, en dryg halvmeter upp i luften. Insane!

20180411_202732

När vi kom tillbaka till bilen välkomnades vi av den här solnedgången.

Och tillbaka i Övik åkte vi upp på Varvsberget och knep det sista av samma solnedgång. Snart får jag bo här alltså. Lyxen.

20180412_094413

På torsdagen var det dags för anledningen till min Norrlandsresa – jag skulle nämligen föreläsa om Influencer Marketing för kommunikationsavdelningen på Umeå Universitet! Här visar jag ett case för deltagarna, Therése Lindgren och Teknikföretagen – så bra!

Efter föreläsningen åkte jag ner på stan, träffade en kompis och åt lunch på Nya Konditoriet. Jag var dock så bisarrt trött eftersom jag hade klivit upp klockan fem för att göra mig i ordning och köra upp till Umeå så jag vet inte hur trevlig jag var.

20180412_132352

Symmetri. <3

20180413_133907

På fredagen åkte jag ut till Nötbolandet och till Ellinor! Vi skulle plåta ny bloggheader till henne men först skulle vi plocka upp rekvisita!

Ellinor bloggar en hel del om loppis och detta är hennes pride and joy, hennes kopphylla! En hel del dyrgripar alltså!

20180413_134940

Utsikten från huset på Nötbolandet, det är ju så man tuppar av.

20180413_155617

Och så åkte vi ut till Kvaved och fotade och sedan åt vi upp rekvisitan i solen. Mjum.

20180414_133236

På lördagen hjälpte jag min kära vän Jenny som driver Fru Hellmans Choklad att fota en chokladprovning hon hade under Höga Kustens Smakmässa som ägde rum i Övik i helgen. Alltså nörderiet som kom fram under denna provning, jag älskar det så oerhört mycket!

PSX_20180414_105620

Och sedan åkte jag tillbaka till Stockholm igen. Nästa gång jag åker upp blir det för att stanna.

”Varför går du inte bara ut och ligger lite?”

”Meh, varför ska du dra till Danmark och köööpa spermier, det är väl bara att gå ut på krogen och ragga upp nån och ligga lite? Det måste ju vara SÅ mycket enklare? Och gratis spermier, high five!”

Sedan jag började berätta för folk om min resa mot att skaffa barn själv så är denna kommentar en av dem som dyker upp allra oftast. Visserligen i skämtsam ton följt av en dunk i ryggen men också med en mer seriös underton. Det här med att betala för insemination istället för att ragga upp random dude och ligga loss verkar många tycka är underligt.

Så här tänker jag.

Att ligga loss med en främling bara för hans spermier är jävligt sunkigt

Det är liksom inte etiskt försvarbart att lura in någon i föräldraskap. Även (eller speciellt) om man inte har tänkt berätta för snubben om graviditeten. Ska han alltså ha en unge som ränner omkring där ute som han inte vet om? Och vad händer när barnet vill veta om sin pappa? Hur ska man förklara det?

Du har ingen aning om hans sjukdomshistoria

Spermadonatorer dubbel- och trippelcheckas, både för könssjukdomar men också för ärftliga sjukdomar just för att riskerna att ens lilla unge inte ska behöva dras med hjärtsjukdomar eller annat skräp som ligger i släkten. Du har ingen aning vad random ligg skickar med till genpoolen.

Vad händer om ligget en dag vill leka pappa?

Säg att du sexar loss med den här främlingen, blir på smällen och sedan får den här främlingen reda på det av någon anledning och vill ha tillgång till barnet? Vill leka (mamma)-pappa-barn? Att behöva ge upp varannan vecka med sitt barn till en främling tycker i alla fall jag inte känns speciellt lockande.

Det är inte lättare att bara ligga

Det kanske är skitenkelt för dig att gå ut och ragga och få ligga loss vareviga helg. Så ser tyvärr mitt liv inte ut och jag har ärligt talat ingen lust att det ska göra det heller. Så för mig är det faktiskt enklare att boka en tid på en klinik.

Fast egentligen är det så här enkelt: om jag inte kan få barn med en partner, en person som jag ska dela alla delar av livet med, inte bara ett barn – då vill jag inte ha barn med en annan person. Då vill jag ha min lilla unge för mig själv.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier