Hemvändaren – nu händer det!
Jag berättade ju här på bloggen för ganska precis en månad sedan att jag bestämt mig för att flytta hem till Övik – men inte när.
Sedan dess har jag spanat på Blocket och Hemnet vareviga dag, på jakt efter antingen ett billigt hus att köpa, men främst efter en lägenhet eller (helst) ett hus att hyra. Till att börja med vill jag nämligen helst hyra något. Jag vill inte investera en massa pengar innan jag är bombsäker på att det här är livet jag faktiskt vill ha, att bo på landet uppe i Ångermanland.
Av samma anledning kommer jag också hyra ut min lägenhet i Stockholm i andra hand i ett år. Det känns skönt att inte helt stänga Stockholmsalternativet om jag skulle komma på att fan, det här var ju en skitdum idé.

Man skulle kunna tro att de där lantliga idyllerna växer på träd uppe i Norrland. Tyvärr är det inte så enkelt. Det är mycket som ska klaffa. Det ska vara på landet men inte 6 mil till stan. Det ska vara gulligt och autentiskt men inte ett ruckel. Det ska inte ligga för nära vägen och ha en lagom stor gård och får jag önska så vill jag gärna ha fiber och bergvärme med.
Det verkade smått omöjligt. Men så kom jag på en sak. Något som kanske borde ha varit självklart. Jag läste hos Katta att hon hade flyttat till sin familjs gamla sommarhem och att hon efter ett tag där började fundera på var hon skulle slå rot på riktigt.
Och där någonstans slog det mig – Kvaved.

Min mammas gamla barndomshem där jag spenderat varje sommar de senaste åren. Där jag skrev min bok och där min själ är som lugnast. Huset används mest bara på sommaren och står tomt resten av året trots att det är vinterbonat.
Så jag tog mig ett rejält snack med mamma och min morbror och efter lite betänketid och funderingar fram och tillbaka var vi överens – jag kommer bo i Kvaved i ett år och känna efter och under tiden kommer jag leta efter min egen idyll.

Efter att beslutet väl var taget har det gått fort. Jag har fått min lägenhet uthyrd och uthyrningen godkänd av min hyresvärd. Och det pratas omtapetsering, badrumsrenovering och var i hela friden jag ska göra av mitt bohag när jag flyttar till ett fullt utrustat hus.
Men det löser sig. Nu är det bara att börja packa, i mitten av juni går flyttlasset hem till Övik. Och jag är livrädd och helt galet pepp.




























Senaste kommentarer