550 meter av kärlek

Från Wallingatan till Åhléns är det tydligen 550 meter. Det är en siffra som media flitigt rapporterat. ”Den 550 meter långa vansinnesfärden” har den kallats. En dryg halv kilometer som lastbilen körde, sicksackade sig fram längs med Drottninggatan och mejade ner allt i sin väg. Dödade fyra människor och en hund.

Samma sträcka gick jag idag, tillsammans med Carin. Men den här gången var sträckan kantad av kärlek. Längs med vägen fanns otaliga platser överösta med blommor, ljus, mjukdjur och lappar. Människor som i tystnad stannade för att reflektera och sörja de bortgångna och stadens forna oskuld.

Klockan 12 idag hölls en nationell tyst minut och jag spenderade den tillsammans med hundratals andra utanför Åhléns. Efteråt gick jag runt i området och bara kände. Läste på kort och såg poliserna överösas av kärlek. Så jävla mycket kärlek som Stockholmarna visat dessa senaste dagar, det gör mig så varm inombords.

Kärleken vinner alltid. 

// 39/100

Vlog: Internet i Fokus

För sisådär två veckor sedan var jag i Malmö och pratade på konferensen Internet i Fokus, hängde med OC-tvillingar och shoppade smink. Lite så här såg det ut!

// 38/100

Doften av liv

Igår var det vår i luften. Jag och Leia tog en långpromenad i skogen och den ljumma vinden viskade om den tid som kommer. Jag kände doften av gräs och jord. Såg knoppar på träd och buskar, sådana små fjuniga knoppar som man bara måste klappa.

Det var våren som kom med ett löfte av nytt liv. Att jorden reser sig igen, allt föds på nytt och allt börjar om.

Och mitt i allt finns sorgen. Förvirringen och tomheten. 

Och idag ska vardagen ta vid. Möten ska hållas och nya projekt ska kickas igång. Jag ska inte sticka under stol med att det känns lite olustigt att åka in till stan, mitt första möte är inte långt ifrån där allt hände.

Men så ser jag bilder från den fantastiska kärleksmanifestationen och blir lite arg på mig själv för att jag inte var där. Varför? Inte rädsla. Inte medveten i alla fall. Mest en känsla av tomhet och olustighet. Men nu ångrar jag mig lite. Jag borde varit där. Återtagit staden tillsammans med alla andra.

Jag gör ett försök idag istället. De säger att livet går vidare.

// 37/100

Stockholm i mitt hjärta

Igår förmiddag hade jag ett möte på Vasagatan, nära centralstationen. När mötet var slut runt 11-tiden tänkte jag först gå till Hötorget och Haymarket och jobba ett tag. Kanske shoppa lite på eftermiddagen.

Jag skrev i FB-gruppen för InoS HQ och kollade om någon var där och åkte sedan dit för att hålla Sofia sällskap. Istället för att hänga runt Hötorget.

Bara ett få timmar senare hände det ofattbara. Och jag hade lika gärna kunnat vara där. Det hade lika gärna kunnat vara jag. Jag går på exakt den platsen flera gånger i veckan. Men nu satt jag istället på kontoret på Söder och flög upp ur kontorsstolen när jag läste flashen på mobilen. Så jävla surrealistiskt.

Sedan följde några timmar av gråten i halsen och konstant uppdaterande av Twitter och SVT Play i bakgrunden. Kontakta familj och meddela att jag var okej. Kolla så alla mina vänner markerat sig som säkra på Facebook. Magont och ett tryck över bröstet.

Min vän Fredrik hade varit bara något kvarter från Åhléns och blivit bortkörd av polisen. Istället kom han till oss. Vi gick till Coop och köpte mat och jag tittade kassörskan i ögonen och frågade ”hur mår du?”. Hon svarade ”Jag vet inte, jag tror inte jag är riktigt här psykiskt”. Det var viktigt för mig att se människor som gjorde sina jobb och inte hade något val än att bara köra på.

På kvällen följde Fredrik med hem till mig. Vi tittade på presskonferenser. Åt tacos och tittade på ”Mean Girls”. Ingen av oss ville vara ensamma.

Det vidrigaste med terrorn är att den är så oförutsägbar. Man kan liksom inte värja sig mot den. Men det är samtidigt det som gör att livet måste fortgå. Man kan inte leva ett liv i skräck. Men kan inte låta rädslan vinna.

Ikväll ska jag ha födelsedagsfest. Jag vet inte hur mycket fest det blir men vi är ändå ett gäng som ska ses, krama varandra och vara tacksamma att vi har varandra. Sprida kärlek.

Jag sörjer med dem som förlorat människor de älskar. Jag kan inte ens tänka mig hur vidrig den här lördagen är för dem som fortfarande saknar någon. Eftersom offren inte är identifierade ännu så är de ju fortfarande saknade.

Jag är dock, mitt i allt det onda, så otroligt rörd och glad över generositeten, kärleken och medmänskligheten som Stockholmarna visat varandra det senaste dygnet. Man öppnar sina hem, erbjuder sällskap och vägrar låta hatet ta plats. Jag känner mig närmare min stad och de människorna i den idag.

Kärleken ska vinna.

Hur mår du? Är du okej? Ta hand om dig. <3

// 36/100

Vlog: Föreläser i Övik & Casa La Linda 10.2

Ungefär det här hände vecka 12, 2017:

★ Veckan inleddes med att jag var i Övik och föreläste för nätverket Klöver Dam. SÅ himla kul att föreläsa för sina bästa vänner och familjen – men så klart också nervigt. Gick bra dock!
★ PS. MÅSTE fixa gunga till kontoret!
★ Lagom till efter föreläsningen blev jag JÄTTEförkyld. Helt utslagen i två dagar. Huvva.
★ Sedan åkte jag tillbaka till Stockholm tillsammans med mamma och min morbror och så gick vi på släktträff. Det är alltså mammas och Rogers kusiner som drar ihop det och alla kidsen är mina tremänningar! Kallar ni det tremänningar? Sysslingar?
★ På söndagen fick jag ÄNTLIGEN åka på IKEA och inhandla förvaringsmöbler. En av fördelarna med att ha familjen på besök. Nu börjar det bli ordning på Casa La Linda 10.2!

// 35/100

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier