September

När jag skriver det här inlägget är det den 18 oktober och den första snön virvlar utanför fönstret. Igår grävde vi upp dahliorna och städade bort inför vintern. För en gångs skulle har jag bra timing!

Och då känns det ju inte mer än passande att vi kikar tillbaka på den bästa av höstmånader – september.

(Okej, nu är det den 4:e november och det finns en överhängande risk att Donald Trump får fyra år till i Vita Huset och jag är sååå trött på att be om ursäkt för att jag uppdaterar bloggen så sällan så jag låter bli. I alla fall; september.)

Foto 2020-09-19 10 17 32

Kycklingarna har blivit unghöns och jag kan liksom inte fatta hur TUR jag har haft som bara fick EN tupp och fyra hönor. Det är verkligen som att vinna på kycklinglotto. Så nu slipper jag slakta i höst! Så skönt att alla mina små kycklingar får bli kvar.

Som du ser har jag börjat släppa ut dem så att de får gå fritt på gården. Det går väldigt bra (förutom att de skiter på verandan) men jag har varje dag hjärtat i halsgropen för att räven ska hitta hit. Men de är så lyckliga när de får vara lösa och blir så vansinnigt sura när jag stänger in dem i hönsgården så jag får helt enkelt ta risken..

Foto 2020-09-19 11 43 00

I september började jag också skörda i grönsakslandet. Kolla! Vilken enorm lyx att kunna gå ut och dra upp det här och mumsa på.

Dock har jag fortfarande inte riktigt fattat det här med sättlök. Man sätter EN lök. Och så blir det EN lök. Bara lite större. Allt annat blir ju massor med mat från ETT frö! Så himla skumt.

Foto 2020-09-19 14 21 50

Liksom i augusti spenderade vi en massa tid i skogen (men ändå inte tillräckligt mycket). Just den här dagen hade älgjakten dragit igång, därav reflexväst mitt på ljusa dagen.

Foto 2020-09-19 14 58 42

Vi var dock på kantarelljakt! Och jag hittade min första kantareller i LIVET! Alltså, jag har plockat kantareller förut men det är ju på mammas kantarellställen. Dessa hitta jag SJÄLV. I MIN skog! Vansinnigt stolt över detta.

Foto 2020-09-20 11 20 05 (1)

Leia hittade ett älghorn som hon hemskt gärna ville stanna och gnaga på. Jag undrar hur älgen som tappade det mår. Lite sned kanske?

Foto 2020-09-20 12 06 20

Och sen tog stigen slut och då tänkte vi (mamma) att ”jamen vi går väl hitåt och ser hur det går”. Det gick dåligt. Vi hamnade i snårskog och på en stig som en gång var en stig men inte så mycket ni längre och så kom vi ut här. Så du förstår ju nivån på den stigen.

Foto 2020-09-21 13 48 25

Jag besiktade min nya bil för första gången! Hon var skitig men sånt påverkar tydligen inte så mycket utan hon gick igenom med beröm godkänt!

Foto 2020-09-21 15 34 51

Och så satt jag hårmodell på en salong i stan! De skulle testa lite nya toningar och färger på ”problemhår” (hrm) och då fick jag rycka in!

Alltså, mitt hår är inte så problematiskt men jag har ju jättemycket järn i vattnet hemma då jag har egen brunn och därav problemhåret.

Foto 2020-09-21 15 42 53

Jag fick kaffe och kaka och tallriken kom från cafét som låg i lokalen för jättemånga år sedan. Tyckte det var väldigt fint.

Håret då? Det blev jättefint men i stort sett ingen skillnad från min färg som jag hade innan. 🤷🏼‍♀️

Foto 2020-09-21 17 49 14

Efteråt gick jag och Sandra (min franstjej som också jobbar på salongen där jag färgade) och åt middag på Mamma Mia, en riktig klassiker här i Övik. Jag åt två förrätter istället för en huvudrätt – mitt bästa knep om jag är hungrig men vill testa lite olika. Det blev bruschetta och burrata vilket blev lite mycket tomater kände jag i slutändan.

Foto 2020-09-22 20 54 02

Och så köpte jag en ny studiolampa! En ring light från Godox och jag älskar den. Kolla liksom! Och så ljuset i ögonen. Så fint!

Foto 2020-09-23 09 41 48

Krispiga höstdagar nere vid älven fyllde på själen för både mig och Leia.

Foto 2020-09-23 09 50 23

Hur kan INTE själen sjunga av detta färgskådespeleri?!

Foto 2020-09-23 19 03 11

Och så en kväll, som för att ”avrunda” hänga-i-skogen-med-familjen-säsongen åkte vi upp till Åsberget och Arknat-vindskyddet ”A Maze Thing” (hehe) där som bjuder på en helt magisk utsikt över Själevad och mot Höga Kusten.

Foto 2020-09-23 19 03 55

Vindskyddet är ett resultat av Arknat, en arkitekttävling som kombinerar arkitektur och natur och har resulterat i ett antal spännande vindskydd runtom i Höga Kusten. Ändå lite goals att sova här nån gång, under bar himmel med den utsikten.

Dock oklart hur mycket vind det faktiskt skyddar för?

Foto 2020-09-23 19 03 53

Havet där ute till vänster och så Veckefjärden nedanför.

Foto 2020-09-23 19 05 57

En väldigt ovanlig syn – gruppbild på min familj!

Foto 2020-09-24 13 13 25

En annan bra sak som hände i september – jag drog igång min gruppcoaching med dem som köpt Amy Porterfield's kurs Digital Course Academy genom mig. En av mina bästa stunder på veckan är när jag får hänga med dessa.

Och det var september!

105. Om att lyckas online med en liten publik med Lilly Norfeldt

I avsnitt 105 träffar jag Lilly Norfeldt som driver Sveriges största hundträningsblogg under titeln ”Hundtränar-Lilly” med målet att sprida kunskap inom ämnet hund och inspirera till enkel hundträning.

Lilly är utbildad hundinstruktör och hunddagisföreståndare, och gick från att vara franchiseföretagare till att bygga sitt eget personliga varumärke på sociala medier. Vi pratar om hur utvecklingen sett ut, vikten av att lära känna sin målgrupp och att marknadsföra sig själv som företag på Instagram.

Vi pratar också om Lillys onlineresa utan hundratusentals följare på Instagram, hur hennes liv har förändrats sen hon började ta sina sociala medier på allvar – och vilka är Lillys 3 bästa tips till andra som också önskar starta en onlineresa som hon själv gjort?

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

10 år på Instagram – min första instagrambild

Idag är det 10 år sedan jag la upp min första bild på Instagram. Lite drygt tre veckor efter att appen lanserades den 6 oktober 2010.

Den 30 oktober 2010 bodde jag i New York. Jag spelade bingo och drack margaritas varje vecka på Tortilla Flats i West Village. Jag åt frukost till lunch och lärde mig dricka kaffe (läs: vanilla latte på Starbucks). Jag dejtade (läs: låg med) en kille som var så hipster att han vägrade kalla sig för hipster och hade en AC som hängde precis ovanför sängen och lät som ett tröskverk vilket gjorde det omöjligt att sova där. Jag gick hem varje kväll till rummet jag hyrde på Grand Street mellan Elizabeth och Mott, andades in den där speciella New York-doften och var så jävla lycklig att jag fick leva min dröm.

Halva min packning när jag flyttade till NY bestod av studieböcker eftersom jag samtidigt pluggade Webbredaktör på distans mot Mittuniversitetet. Jädra Kotler alltså. Jag satt på det fantastiska biblioteket vid Bryant Park och pluggade och AC:n var så maxad att jag inte kunde tänka på något annat än hur mycket jag frös. Jag fick bara godkänt i ”webbdesign” (när jag jobbat som webbdesigner i flera år) och VG i ”lag och rätt” för att jag faktiskt pluggade för den tentan.

De tre månaderna jag bodde i New York förändrade mig som människa i grunden. Jag lärde mig nog mest av allt att äga mina åsikter och att rucka på vad jag visste om relationer. Mitt liv är fortfarande ”före och efter New York”.

Och för detta kommer hon för evigt vara en av mina största kärlekar.

En höstjacka på torsdagen

Jag har köpt en höstjacka! Jag älskar den. Och Jonas tog så fina bilder på mig i den härom dagen. Därför kände jag att den behövde få ett eget blogginlägg.

Den kommer från Ellos och är på rea just nu. Annonslänk kommer här!

Passar utmärkt att gå på höstpromenad med vovven i miniskogen i.

Och mata hönsen i!

Du ser ju! Multifunktionell!

Skoja. Men den är varm (ullblandad bouclé), inte svart och har stora fickor samt tryckknappar. Typ allt jag vill ha i en höstjacka.

Håll till godo!

104. Om hållbara samarbeten och vikten av flera inkomstben med Hanna Wendelbo

När Hanna Wendelbo gästade podden för två och ett halvt år sedan hade hon gått från toppen av karriärstegen på ett av Sveriges största tapetföretag till att bli egenföretagare med blomsterpill bland tjänsterna.

I det här avsnittet pratar vi om Hannas kärlek till mönster, blommor och tapeter, om hållbara och framgångsrika samarbeten, och att hon idag känner sig bekväm med att kalla sig för influencer. Vad är en influencer? Och vem kan kalla sig för influencer?

Vi pratar också om vikten av att inte enbart ha reklamsamarbeten som sin enda inkomstkälla och Hanna delar med sig av hur hon har format sin business så att den står på flera olika inkomstben. Vi gräver ännu en gång ner oss i annonsmärkning och reklam i sociala medier – vad gäller egentligen när man gör reklam för sina egna produkter på Instagram?

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier