Min första trädgårdssommar – hur gick det?

Foto: Hannah Philip

Det börjar närma sig slutet av september och här i Ångermanland kan vi nog med all säkerhet säga att hösten är här (den där sensommarvärmen folk pratar om har jag inte sett till?) och frosten knackar på dörren. Det känns med andra ord som att det är god tid att summera min första trädgårdssommar!

Jag köpte ju mitt hus i slutet av juli förra sommaren så hann inte hänga på trädgårdssäsongen förra året. Jag började istället med att plantera några perenner och sätta tulpanlökar och körde istället igång i våras, i maj när all is TYP smält bort från gräsmattan.

Jag bor några mil in i landet och tomten är mer eller mindre omgiven av träd vilket betydde att det tog ganska lång tid innan det gick att börja gräva i jorden. Men i mitten av maj fick jag äntligen sätta igång!

Det var dock mer eller mindre störtomöjligt att gräva i gräsmattan på framsidan. Jorden är FULL  av rötter från alla träd som ligger runtomkring och resten är bara sten. Efter att ha kämpat ned en syrénbuske (den i förgrunden) och en korallkornell så gav jag upp och la allt krut på pallkragar istället.

Jag hade förodlat halva våren och det visade sig i slutändan vara helt onödigt. Det som växte bäst i trädgården var nämligen sånt som jag direktsått. De stackars blommorna jag försådde (tagetes, zinnia och aster) har knappt ens blommat. Jag tror på riktigt jag försådde hundratals zinnior och EN har blommat. Not doing that again.

Juni var min bästa månad. Då fixade jag i trädgården varenda dag, sådde, skolade, planeterade om och bara duttade med de små knubbisarna som började kika fram ur jorden.

Efter 40 år på denna jord har jag nu hittat min favoritmånad. Det är juni. Jag har alltid tänkt att det är april, för jag fyller år då och jag har *trott* att våren kommer då. Det gör den inte. Inte här i alla fall. Våren är typ två veckor i maj och sen är det sommar!

Men ska vi försöka analysera och sammanfatta min första odlingssommar lite?

Förodling:

Mysigt men ganska onödigt. Kommer garanterat göra det igen eftersom det är MYSIGT men måste då köpa växtlampor. Att ställa plantorna i fönstret hjälper noll när det inte är någon sol halva dagen.

Jag ska nog också fokusera på att förodla blommor så att de nästan är blomningsklara när de kommer ut. Samt flytta en del till krukor istället för odlingsbäddar. Rosenskära ska jag definitivt förodla igen, de blev så stora och fina (även om de knappt blommat för att jag råkade gödsla dem. Don't! Det blir bara dill av det hela då).

Att förodla grönsaker visade sig helt onödigt. Det mesta dog och resten blev inte märkbart bättre för att jag försådde. Visst, grönkålen jag försådde kanske var liiiite bastantare än den direktsådda men det var så lite att det knappt var märkbart.

Direktsådd:

Vi kan ju lugnt säga att det jag direktsådde är det som gått bäst, både grönsaker och blommor. Vallmon är den som blommat allra bäst och de fröerna strösslade jag ut lite på måfå när allt annat var planterat. Värt.

Jag direktsådde sockerärtor, bondbönor, sallat, mangold, spenat, grönkål, rödbetor, morötter, persilja och lök (sättlök). Allt har växt så det knakar! Jag fick något angrepp på spenaten och mangolden men annars har jag också klarat mig från skadedjur.

Vad har jag lärt mig till nästa år?

Jag har lärt mig SÅ mycket till nästa år. Först och främst ska jag anlägga en rabatt på baksidan av huset där jag har mer sol. Där kommer nog i stort sett alla blommor hamna, förutom det jag sätter i krukor. Blommorna har nämligen nästan inte blommat alls, något som förmodligen har att göra med att jag har vandrande skugga i nästan hela trädgården.

MER dahlior ska jag ha. Hehe. Satte bara fem i år och det är bara tre som har blommat. De ska nog få en egen rabatt på baksidan.

MER ätbara blommor, som ringblomma och krasse. Missade dem helt i år.

Inga bönor. Jag gillar dem ju inte (förutom edamame). Istället MER sockerärtor. Dem kan man ju äta tills man spricker.

Och potatis! Måste odla potatis. Saknade faktiskt det år. Satte inte nån för jag äter inte så mycket men liiiite kan man ju sätta. Finns ju inget godare än färskpotatis med smör och salt. NOM.

Och så måste jag få någon rutin på det där jädra gödslandet. Vad som vill ha mycket och vad som inte vill ha nått alls. Och INTE plantera dem ihop. Då blir det dåligt. Och sätta en notis i kalendern om att NU är det dags att gödsla! För jag glömmer det och plantorna påminner mig inte.

Och jag tror det var det! Vad har du lärt dig från årets odlingssäsong?

Skog, pizza och väldigt mycket blåbär = allt som var Augusti

Nu är jag snart ikapp. Ska vi kika på augusti?

Foto 2020-08-01 17 47 37

Augusti kan man sammanfatta med loppisar, trädgård, skog och väldigt mycket blåbär.

Foto 2020-08-01 14 00 34

Jag, mamma och brorsan var ute i skog och mark (och ibland vid hav) flera gånger i veckan och letade kontroller under ”Friska Örnsköldsvik”-flaggen.

Som jag skrivit förut så har min familj traditionen att orientera varje sommar under projektet “Friska Örnsköldsvik“, ett initiativ av lokaltidningen som sätter upp kontroller och printar kartor i sin tidning och så får den som vill vara med och leta stolpar.

För mig mest en ursäkt att komma ut i skogen men mamma och Johan är SÅ ambitiösa och tog varenda kontroll i år. Det är typ 500 stycken! (Inte riktigt men jättemånga.)

Foto 2020-08-14 14 29 30

Leia var så klart alltid med, det här är hennes bästa tid på året!

Foto 2020-08-14 14 33 15

Har man riktigt tur så får man hänga i sådan här fantastisk tallskog.

Foto 2020-08-14 14 35 35

Och kanske mumsa på några hallon längs vägen!

Foto 2020-08-14 14 54 41

Och har man riktig tur får man utsikt. Det hade vi ganska ofta.

Foto 2020-08-14 14 54 59

Foto 2020-08-14 15 09 05

Jag fokuserade inte så mycket på kontrollerna utan att plocka blåbär fulla ryggsäcken. Vilket nu innebär blåbär fulla frysen (samt frysboxen som står i min morbrors garage).

Foto 2020-08-14 16 54 24

Kolla så nöjda! Både matte och vovvi.

Foto 2020-08-05 17 38 53

Så här såg min rabatt ut den 5:e augusti. Luktärtorna har liksom inte ens kommit upp där bakom dahliabladen! Inget hade blommat förutom myskmalvan och prästkragarna och jag kände att HALLÅ DET ÄR AUGUSTI VAKNA!!

Foto 2020-08-12 19 48 06

Någon vecka senare började det ordna upp sig lite, åtminstone i trädgårdslandet. Och så var hönsgården klar!

Foto 2020-08-07 17 38 35

Jag matchade grönkålen och åt sockerärtor på morgonpromenaden i trädgården varje morgon.

Foto 2020-08-13 08 03 57

Så här såg för övrigt morgonpromenaderna ut varenda dag. De två vita pälsbarnen och jag.

Foto 2020-08-04 11 17 54

Jag lyckades få in en himla fin rutin av att meditera med mina kristaller. Det höll i sig i säkert två veckor, sedan sov jag borta en natt och allt var förgäves. Så typiskt.

Foto 2020-08-02 11 36 50

En söndag åkte jag, mamma och Anna på loppisutflykt ner till Nordingrå. Vi stannade till i Mjällom och köpte tunnbröd och fick även kika på när de bakade i den här gulliga lilla bagarstugan.

Foto 2020-08-02 11 43 32

Den här skylten passerade vi på väg till en loppis. Den stod ute på en gräsplätt med inte mycket alls i närheten.

Det står ”Välkommen till Kallsta Resecentrum. Härifrån kan du resa vart du vill, om du passar skolbussen. Det är också tillåtet att bara sitta och njuta här.”

Åh. ❤️

Foto 2020-08-02 13 17 55

Lagom till lunch hamnade vi här, på High Coast Whiskey.

Foto 2020-08-02 13 35 28

Så vi slog oss ner på deras terass och åt lunch och det luktade SKIT från destilleriet. Jag skojar inte, det luktade verkligen ÄGGFIS och det skulle man äta lunch i. Nåja.

Sedan tänkte jag att ”jamen jag kan ju i alla fall köpa med mig lite souvenirwhiskey hem!”. Nädu, det kunde jag inte. För vi har ju sånt där monopol här i Sverige så man kan inte köpa sprit på gårdsbutiken. Rackarns att jag missade den lilla grejen.

Foto 2020-08-02 17 53 03 (1)

Men allt var förlåtet när vi istället fick åka och hälsa på Paulina och hennes ljuvliga ungar! Kolla lillbonden i bakgrunden som precis dragit upp sin första abborre och bestämt skulle äta den till middag! Så stolt.

Påvisar stor potential för ”man med fisk” på Tinder där i framtiden.

Foto 2020-08-07 15 37 10

En eftermiddag fick jag hälsa på Victoria och hennes underbara får och bjussa dem på knäckebröd.

Foto 2020-08-07 15 39 45

Fick massa nya kompisar.

Foto 2020-08-07 15 40 21

Men mest bästis blev jag med det enda lilla bagglammet som prompt skulle upp i knät och gosa. Vilken underbar ulltuss!

Foto 2020-08-07 20 43 29

Och så kom Sara på besök! Du vet, vi var ju ute och tältade på Fäberget men kvällen innan grillade vi med mamma och Anna och Jonas och myste på verandan. Älskar när frugan är på besök.

Foto 2020-08-16 12 27 37

Och en bättre söndag (innan den där bastukvällen jag skrev om härom dagen) bjöd Mia och Tobbe in till pizzalunch på bakgården!

Foto 2020-08-16 13 23 09

De har en flott pizzaugn som de lägger på kolgrillen och så skapades små mästerverk som jag, Jenny och Jonas fick sätta tänderna i. LYX!

Foto 2020-08-16 13 23 30

Kolla! Här snackar vi inget pizzakit från ICA, det var avancerad gastronomi! Och jag tackade och tog emot.

Foto 2020-08-16 13 43 21

Max var med också. La huvudet i knät på mig och ville gosa och Leia blev SÅ sotis.

Foto 2020-08-16 17 26 37

Och det var augusti. Tack för i år, sommaren!

En söndagskväll i bastun på ön.

Foto 2020-08-16 18 42 10

För sisådär fem-sex veckor sedan, då sommaren kippade efter andan och var på väg att förlora slaget mot hösten, då hoppade jag och Jonas i båten och åkte ut till ön.

Foto 2020-08-16 18 42 21

Tore var med och ville hemskt gärna sitta i knät när vi skumpade fram över vattnet. Han liksom borrade ner klorna i armen på mig för att inte trilla ur famnen men det var ju ingen risk för jag höll i hårt.

Foto 2020-08-16 19 07 47

Så kom vi fram till Lilla Buröholmen, en liten ö som en förening Jonas är med i äger. Det är nånting med att vara på en liten ö alltså, som att inget annat i världen existerar.

Foto 2020-08-16 19 11 48

Så här glad var jag!

Foto 2020-08-16 20 06 04

Här på ön står typ en gammal herrgård med tillhörande lusthus. Så rackarns vackert.

Foto 2020-08-16 19 17 45

Och så satte vi oss här och åt vår Subway-middag som vi hade med oss. Flådigt värre.

Foto 2020-08-16 19 58 19

Mjum på den här utsikten.

Foto 2020-08-16 19 56 22

Handblåsta fönsterglas kan vara något av det vackraste som finns. Sådär bubbligt och lustiga huset-igt.

Foto 2020-08-16 20 00 14

Vi (Jonas) kokade kaffe och drack ute på verandan.

Foto 2020-08-16 20 45 22

Sedan fjuttade vi på den vedeldade bastun (inte på själva bastun dårå utan under aggregatet) och satte oss här en stund och väntade tills den blev varm.

Foto 2020-08-16 22 52 58

Sedan bastade vi i några timmar och sprang ut nakna på bryggan emellanåt och hällde vatten över oss för att svalka av oss. Och så rykte det runt kroppen för att det var så kallt och varmt samtidigt.

Och Jonas hällde på mer och mer vatten på aggregatet och jag fick dränka en handduk i vatten och andas genom för jag kunde inte andas men så drack jag lite alkoholfri öl och så kändes det bättre. Även fast jag brände läpparna på flaskan.

Foto 2020-08-16 20 51 05

Typ det finaste avslutet på sommaren.

Välkommen ut ur buren.

Hej dagboken.

Nu kommer det igen. Ett sånt rakt-upp-å-ner-inlägg utan nån lärdom eller kunskap inbakad.

Fan vad jag gillar att skriva sådana! Och jag blev SÅ himla glad av att ni också tycker om att läsa dem. Himla bra kombo det.

Anyhoo.

Det är torsdag kväll, klockan är cirkus tio och ikväll/inatt (4 pm pacific, 7 eastern, gud så många gånger Amy rabblat det idag) stänger registreringen för Digital Course Academy.

Och därmed projektet jag har jobbat med sedan 1:a augusti.

Jag har alltså varit affiliate för Amy Porterfield och hennes kurs Digital Course Academy. Det betyder att jag marknadsför hennes kurs och köper någon via mig så får jag provision på det köpet. 50% för att vara exakt. Och på en kurs som kostar $2000 så är det MYCKET pengar per person.

Därför har jag lagt minst lika mycket krut på den här lanseringen som på mina egna. Absolut för att jag tjänar bra pengar på det men mest för att jag ju VET hur en onlinekurs som basplatta i ens business kan förändra ens liv.

Men jag tänker inte dra nån säljpitch här. Det har jag gjort på mail och i social och i varenda hörn av internet känns det som de senaste sex veckorna.

Det har varit SÅ kul. SÅ lärorikt. Och såklart tagit SÅ mycket energi. Som tur är får jag också sjukt mycket energi tillbaka av dessa magiska peppade blivande kursskapare.

Jag ska göra något med dem jag aldrig gjort förut – köra gruppcoaching via Zoom i 12 veckor. Och jag ser så mycket fram emot det! Att få hänga med dem och se dem utvecklas face to face, det kommer bli sjukt spännande.

Så imorrn ska jag dricka bubbel. Ha möte med en potentiell ny VA och kanske äntligen städa ur hönshuset. Så det så.

Och här kommer bilden som inte har nånting med inlägget att göra. Eller inte supermycket i alla fall.

Hej från Stockholm!

God söndag från huvudstaden!

Jag är i Stockholm i helgen. Nätverkar lite och träffar vänner, äter gott och dricker champagne i hotellbarer. Allt det där bästa med storstaden.

IMG_1991

Ja. Fast nu är det inte söndag. Och jag är inte kvar i huvudstaden. Men jag började skriva blogginlägget då och sedan var jag tvungen att rusa iväg på frukost. Så jag tänkte att det fick vara kvar där uppe i toppen. Det bästa av två världar liksom.

Här är i alla fall utsikten från mitt hotellrum. Jag bodde på Haymarket, mitt i stan. Har aldrig bott där förut och det var väldigt härligt.

IMG_0669

Mitt hotellrum var litet med naggande gott! Just nu är också hotellrummen ruskigt billiga så det var ju trevligt.

Egentligen skulle jag bo hos en kompis men på vägen ner i bilen kände jag att det kittlade lite i bihålorna och hon är väldigt skraj för corona så då bokade jag hotell istället. Dock var det förmodligen bara AC:n i bilen för nu mår jag fint!

Jag kom ner på fredagen och då blev det inga knop gjorda. Jag låg kvar här, åt Swedish Fish som jag köpt på IKEA och tittade på Dobidoo. Somnade typ halv tio.

Foto 2020-09-12 11 43 29

På lördagen var min plan att bara vandra runt i Stockholm, titta på folk och tanka storstadspuls. Det regnade typ hela dagen men det gjorde inget för jag hade med mig mitt loppade vintageparaply som jag köpte i somras och inser nu att jag inte tog nån bild på. Nåja.

Jag åt frukost vid Sankt Eriksplan med Sofia och sedan promenerade jag bort till Mahalo på Odengatan och mötte upp Mikaela och hennes kompis Joella.

Foto 2020-09-12 12 51 47

Foto 2020-09-12 13 03 50

Där satt jag i typ två timmar och under den tiden hinner man ju bli hungrig igen så då beställde jag in en ”Knivsöder” (glasnudlar med friterad tofu, avokado och jordnötssås) och en svinstark juice (massa massa ingefära) så jag svettades under ögonen i den redan tokfuktiga luften.

Foto 2020-09-12 14 19 33

Efter lunchen gled jag vidare ner mot Stureplan och Mildh Press där ett gäng influencerkompisar (herregud vilket ord) hade en loppis till förmån för BRIS! Alexandra var där och hade fyndat en Stine Goya-rock av Pamela (tror jag).

Själv köpte jag ett par Acne-boots av Annika, ett par YSL-pumps av Pamela, ett par örhängen och ett nagellack. Allt till det facila priset av 800 pix. ÄLSKAR att fynda. Älskar INTE att jag fick livets skavsår av bootsen på kvällen men jaja, sånt är livet.

Sedan gick jag tillbaka till hotellet, tog en tupplur för att sedan piffa mig för kvällen och plötsligt såg jag ut såhär:

Foto 2020-09-12 18 07 57

Foto 2020-09-12 18 07 55

Cleaned up nice liksom (för övrigt dessa örhängen jag köpte, de är från Pilgrim).

Foto 2020-09-12 18 31 11

Pep ner till baren och tog ett glas champagne med Sanna innan vi åkte vidare till Söder för middag.

Foto 2020-09-12 19 09 10

På Bleck! Med bästaste Sanna!

Foto 2020-09-12 19 34 34

Och Emilia!

Samt – älskar den här bilden på Sanna. Detta är den sanna bilden av någon som får en liten mat-orgasm. Maten här är så jädra god att man smäller av för mindre. Speciellt potatisrätten. NOM.

Foto 2020-09-12 21 54 07

Paulina var också med! Hon skulle på rejv sedan. Ser hon inte rejvig ut?

Foto 2020-09-12 20 43 42

Jag drack en drink med jättemycket olika spritsorter och sockervadd.

Foto 2020-09-12 21 18 44

Samt blåbärsswiss till efterrätt och min favoritdrink Old Fashioned.

Foto 2020-09-12 22 05 19

Sanna jämförde Emilia med ett penntroll och sedan gick vi vidare ut i natten.

Foto 2020-09-12 23 00 44

Dock kände både min hjärna och mina fötter att jag hade gjort mitt för kvällen så jag tog hundra bilder av tre favoritpersoner utanför baren Zinnia (mina blommor har för övrigt fortfarande inte blommat) och sedan åkte jag hem till hotellet som somnade framför ”The Imitation Game”.

Foto 2020-09-12 23 00 50

Foto 2020-09-12 23 00 55

Foto 2020-09-12 23 00 58

Att få EN bra bild på tre personer är tydligen hopplöst så nu fick de en var. Typ.

Foto 2020-09-12 23 11 25

Pretty.

Foto 2020-09-13 11 28 29

Och så igår innan jag och Jenny satte oss i bilen och tog sikte på Övik igen så hann jag bälja i mig brunch på ett (för mig) nytt pannkaksställe på Drottninggatan – Choij’s Pancakes.

Inte direkt supermysig lokal (helt okej) men MAGISKA pannkakor.

Foto 2020-09-13 11 28 35

Och som sällskap fick jag fina Fredrik! Vi pratade business, framtid och alldeles för lite relationer med tanke på podden han har med Karin Adelsköld – Dejtinghaveriet. Om du inte har lyssnat – GÖR DET. Roligt och djupt och bjussigt.

Och det var det för den gången!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier