Jag har jobbat med digitala influencers i över 10 år och det är en sak som fortsätter komma upp om och om igen när det gäller för nya influencers att börja tjäna pengar på sina kanaler.
Eller rättare sagt – INTE tjäna pengar.
Det misstaget är att ta emot produkter som betalning för samarbeten. Gör det INTE!
Varför? Det ska jag berätta för dig.
1. Du måste skatta på värdet av produkten
Om du tar emot en produkt från ett företag som de ger dig i marknadsföringssyfte så måste du betala inkomstskatt på marknadsvärdet av den produkten. Vilket betyder att du kommer gå BACK i rena pengar på det här ”samarbetet”.
Skatteverket ser det nämligen som att produkten är lön för utfört arbete i form av reklamplats i dina sociala medier. Denna lön läggs på den sammanlagda lön som du får från annat arbete så därför gäller ingen ”om den kostar under x antal kronor behöver jag inte skatta”. Allt handlar om din totala inkomst under året.
Dessa ”gratis” prylar som du får är alltså långt ifrån gratis.
PS. Glöm inte att du också måste annonsmärka när du gör ett sånt här samarbete!
2. Du sänker värdet på ditt personliga varumärke
Dina följare har ett förtroende för dig. Detta är något du har arbetat upp över tid och det är också det enda kapital du har i dina sociala medier. Utan följare har du ingen business.
Varje gång du gör reklam i dina kanaler nyttjar du det här förtroendet. Och om det görs på ett sätt som är trovärdigt och med relevanta produkter så fungerar det, ibland jättebra.
Men om du säljer ut det här förtroendet för skitgrejer du fått gratis som inte stämmer överens med dina värderingar eller ditt övriga innehåll (och du inte tänker på värdet ett samarbete faktiskt ska ge till din publik) då kommer du vattna ur det personliga varumärket tills det inte längre är värt nånting. Och har du inget förtroende hos din publik så kommer du inte få fler samarbeten eller kunna sälja dina egna framtida produkter till dem. Och då är du slut.
Din relation med din publik och ditt förtroende hos dem måste gå över allt.
3. Du sänker hela branschens värde
Så länge ”influencers” tackar ja till dessa ”samarbeten” så kommer företag fortsätta föreslå dem. Gratis marknadsföring är gott. Så det är upp till OSS att sätta gränser. Att värdera oss själva och den här branschen högre.
Om du vill jobba som professionell influencer så måste du inse att det du gör reflekteras på alla andra där ute.
Men hur ska du då ta betalt? Ja, för det har jag gjort en gratis guide som du kan ladda ner nedan!
Höga Kusten alltså. HUR lyckos är jag egentligen som får bo på den här vackra vackra platsen?
Det sägs ju att man blir hemmablind men sedan jag flyttade hem igen för två år sedan så är jag allt annat än hemmablind. Oohar och ahhhar varenda gång jag ser ett fint berg eller en trollsk skog.
Jag har tjatat på wifey Sara, sedan hennes magiska tältsommar förra året, att jag skulle få följa med och campa och nu var det dags! Så jag packade min ryggsäck för första gången på 10 år med nyinköpt liggunderlag och sovsäck och så bar det av uppför berget.
Och ja, Sara hade med sig Rolls Roys-spritköket som hon fick bära på.
Man måste ju älska en led som har avhuggna träd som markörer.
Och sedan blev det brant. Jättebrant. Och jättejobbigt. Kändes bitvis som att jag skulle kräkas.
Älskar att man på Höga Kustens sajt kan läsa att det är en ”relativt kort vandring” till Färbergets topp. Och jo. Visst är den kort. Men den är brant utav bara helvete. För om det är en kort vandring upp på ett berg – ja då finns det ju en överhängande risk att sagda vandring är brant.
Men upp kom jag! Och så var allt förlåtet.
Kolla liksom.
Fäberget är sisådär 200 meter högt och utanför den här klippan är det bara rakt ner. Så jag tyckte kanske att Sara och Jenny gick liiiite nära kanten.
Men ser ni bergen?! Det här kan vara det vackraste jag vet, berg i lager så att de längst bak blir ljusare. Så galet vackert.
Här på andra sidan ser ni för övrigt Nordingrå, om du undrar.
Saras kille Göran var med också. Länge sedan jag såg henne så här lycklig. Fint. Han fick godkänt.
<3
Vi var helt ensamma på berget så vi la beslag på vindskyddet (med eldstad inuti!!) som vårt basecamp.
Och så slog vi upp tälten!
Sedan var det dags för middag. Sara tyckte att det var en bra idé att ställa upp sitt rolls royce-kök (som egentligen är från Primus) på klippavsatsen. Själv hade jag fegat ur på den men där satt hon och svängde ihop en carbonara som hon aldrig gjort annat. Hon är lite övermänsklig, min wifey.
Göran hjälpte till och hackade lök. Som man gör på en klippavsats liksom.
Matlagning ovanför trätopparna. Så knäppt.
Men jag klagade INTE på den här utsikten.
Jag och Jenny satt i godan ro på vår klippsoffa och drack rödvin ur muggar och inspekterade matlagningen.
Och sen fick vi det här i våra magar. Carbonara komplett med parmesan och tomater från Görans balkonglådor. NOM.
Och solen började gå ner och allt blev ännu mer magiskt.
Och så vispade Jenny ihop en efterrätt. Tortillabröd med nutella, rostade nötter och kokos tillsammans med färska hallon.
Sedan att jag sov som skit för att jag råkade ligga på en klipphäll som stack upp ur marken, det pratar vi inte om. För jag gillade det här så himla mycket och vill hemskt gärna göra om det. Dock utan klipphäll tack.
I år har jag drivit företag i 10 år. Dagen före min 30:e födelsedag, den 31 mars, 2010, blev jag godkänd för F-skatt och registrerad att betala moms. En stor dag!
De tre första åren som företagare drev jag mitt företag på sidan av en anställning. Jag var både tjänstledig, sjukskriven och anställd under de här tre första åren och ägnade mig mest åt att göra hemsidor, skivomslag och posters på fritiden för att tjäna lite extra pengar.
Sedan kom den där dagen då jag blev uppsagd från mitt jobb på grund av arbetsbrist. Och av anledningar hade jag tre månaders arbetsbefriad, men betald, uppsägningstid. Alltså en tre månader lång startsträcka för att få mitt företag att flyga. Nu eller aldrig.
De här tio åren har varit fantastiska. Skitjobbiga. Underbara och euforiska. Jävlar vad jag har jobbat. Men jag har jobbat för mig själv. För min dröm, för min tribe och för att kunna leva livet på mina villkor, ingen annans.
Och jag har lärt mig en del längs vägen. Och nu tänkte jag dela med mig av de tio viktigaste råden jag önskar att jag hade haft när jag satte igång.
1. Börja innan du är redo
Det är jävligt läskigt att starta företag. Det är mycket känslor som är i omlopp och många praktiska saker som ska vara på plats. Det faktum att jag faktiskt registrerade mitt företag och provade på i ett par år innan jag hoppade utan fallskärm var väldigt nyttigt.
Under de åren lärde jag mig bokföring, att kommunicera med kunder (och skaffa nya) och hade lite grundläggande koll innan det faktiskt var dags att göra det på heltid.
Sedan är det så här: du kommer aldrig vara helt redo. Du kan OMÖJLIGT ha koll på allting innan du doppar tårna i företagandet. Och det är lite grejen. Man får lära sig under vägens gång. Man får bygga fallskärmen på vägen ner.
2. Hitta ett support system (lyssna inte på alla)
Du kommer stöta på nej-sägare. Människor runt dig kommer inte vara odelat positiva till ditt nya äventyr. Och det är okej! De är troligtvis bara oroliga för dig och vill inte att du ska hamna i ekonomiskt trubbel eller ta på dig mer än du orkar med.
Därför är det otroligt viktigt att hitta de personer som KOMMER stötta dig. Som kommer peppa och finnas där när du behöver råd eller när du behöver bitcha om hur jobbigt företagande är.
Välj dina personer. Lyssna inte på alla utan var noga med vems råd du tar. Personer som kan business, som förstår dig och som har koll på din bransch – absolut! Men din farbror som jobbat på samma jobb hela livet och aldrig drivit företag? Bless his heart, men kanske inte lyssna på honom när det gäller just ditt företagande.
3. Kontakter är ALLT
Var schysst, tillmötesgående och bjussig mot alla dina potentiella affärskontakter, du vet aldrig när de kommer hamna på en plats när ni kan vara användbara för varandra.
Jag har återkommit till massor av mina kontakter i olika skeden i min karriär av olika anledningar och det är alltid så KUL att få återkomma till någon man jobbat med tidigare – eller inte fick möjlighet att jobba med då!
4. Alltid bygga personligt varumärke (hitta ditt varför)
Folk bryr sig inte om vad du gör. Det bryr sig varför du gör det. Därför är detta något av det viktigaste för dig att också förankra i dig själv. Dina värderingar, din passion och varför du valt just den väg du valt, det är det som engagerar din publik.
Att formulera ditt varför är ett viktigt steg i processen att bygga ditt personliga varumärke, något du kontinuerligt bör ägna dig åt i din business.
Att vara ett och samma som sitt företag är lurigt. En av de största anledningar som jag ser till att man som företagare får ångest och inte mår bra, är att man inte kan separera sin prestation från sin person.
Bara för att du ibland misslyckas, inte levererar i tid eller på något annat sätt inte presterar på topp så betyder inte det att ditt värde som person är mindre. Och att jobba på ett se den skillnaden och inte ta bakslag personligt, det kan göra all skillnad för ditt välmående som företagare.
6. Jobba med personer du gillar
Ända sedan jag startade mitt företag har jag sagt att det BÄSTA med att driva eget företag, det är att det inte finns några begränsningar. Det, och att jag får bestämma ALLT själv.
Således får jag också bestämma vem jag jobbar med! Och tidigt bestämde jag mig för att, jag vill inte jobba med personer som jag inte klickar med. Som jag inte gillar, som jag inte kommer överens med, eller som jag bara inte får energi av.
Omge dig av människor som ger dig energi och som du mår bra av, även om det ”bara” är dina kunder.
7. Ta hjälp med det du inte är bra på
Något av det första jag gjorde när jag växlade upp och började driva mitt företag på heltid, det var att ta hjälp med min bokföring. Idag så strukturerar jag upp mina bokföringsunderlag men sedan skeppar jag iväg allt till min redovisningsbyrå som ser till att allt blir rätt och riktigt med skatt och dylikt.
Visst, det kostar ett par tusenlappar i månaden MEN att jag lejer bort det betyder ju att jag kan lägga den tiden på sånt som bringar in pengar till företaget! Och att jag skulle lägga den tiden (och mer därtill eftersom jag skulle vara mycket långsammare än de som KAN bokföring) vore ju MINDRE lönsamt för min business egentligen.
Så när du har möjlighet – lej bort det du inte är bra på eller det som inte tycker är roligt. Spelar ingen roll om du KAN göra det – om det inte ger dig energi och det är viktigt att just DU gör det? Då kan det lejas bort.
8. Värdera dig själv och ta betalt
Här kommer vi tillbaka till det här mer att separera sin person och sin prestation. Du måste tidigt lära dig att ta betalt för ditt arbete. Du kommer göra dig själv en björntjänst på mer än ett sätt om du tar för lite betalt!
Tänk själv hur du värderar en produkt som är dyr vs en som är billig. Du tänker ju direkt att den dyra håller längre och är bättre kvalitet än den billiga, eller hur? Således – om du är för billig kommer du att ses som oseriös och som att din tjänst håller låg kvalitet. Och så bygger man inte en business eller ett företag!
Så, ta i lite. Jag brukar säga att du ska skämmas när du skickar iväg en offert, då har du förmodligen lagt dig på en bra nivå.
9. Utbilda dig kontinuerligt
Jag vidareutbildar mig kontinuerligt, både genom omvärldsbevakning men också via olika onlinekurser. De senaste åren har jag investerat tiotusentals kronor i bland annat Amy Porterfield ”Digital Course Academy” och Marie Forleos ”B-School”.
För mig är det viktigt både för att hålla mig à jour med min bransch men också för att ge mig själv motivation och utvecklingsmöjligheter! Jag känner mig mycket mer pepp och motiverad att driva mitt företag vidare när jag får utmana mina gränser och ge mig själv nya möjligheter.
10. Att skala är det bästa jag gjort
För två år sedan vid den här tiden satt jag och kämpade på med något som skulle förändra min business helt och hållet. Min onlineutbildning Social Brand Lab var på väg att bli till och jag vet inte hur många vändor på whiteboarden, hur många post its som gick åt och hur många gånger som jag slet mitt hår innan den äntligen var klar.
Men det har varit värt precis varenda sekund av kämpande och av investeringar som jag gjorde på vägen. Att skapa en digital produkt som jag kan sälja om och om igen – och som jag numera har som grundplåt i min business – det har helt förändrat min business och mitt liv!
Nu undrar jag, har du någon gång tänkt tanken, eller drömt om, att skapa och lansera en onlinekurs?
Om du följer mig och min business så kanske tanken slagit dig en eller två gånger.
Men var börjar man? Och är det något för dig?
Den närmaste MÅNADEN kommer min mentor och digitala guru Amy Porterfield hålla ett gratis bootcamp där hon kommer att dela med sig all the things om hur du kan omvandla din kunskap till en digital kurs (och ge dig själv lite andrum runt dina konsultkunder eller friheten att faktiskt säga upp dig från ditt jobb)!
För onlinekurser är lååångt ifrån att bara “build it and they will come”. Det krävs mycket driv, fokus och uthållighet för att bygga något som folk faktiskt får resultat av. Och Amy VET hur man bryter ner detta i konkreta steg och gör det görbart.
Även fast jag redan gått kursen så tänker jag ABSOLUT haka på i gruppen för det finns alltid något nytt att lära OCH jag älskar att se andra komma till insikter. Du hakar väl på? Så kan vi snacka längs vägen?
Höga Kusten. Denna magiska plats som jag får kalla hemma. Med underbar natur, spännande sevärdheter och galet bra loppisar så finns det alltid något nytt att upptäcka. Så idag tänkte jag ta med dig på min guide till Höga Kusten!
För 20 000 år sedan var Sverige täckt av inlandsis. När den smälte undan för 9600 år sedan steg landskapet för att balanseras ut till den höjd som det hade innan det blev nedtryckt av isen. Höga kusten är unikt genom att ha den största landhöjningen av denna typ i hela världen, över 800 meter.
Vad det här innebär är en fantastiskt kuperad natur med många branta klippor och klapperstensfält, stor mångfald i djur- och växtlivet och detta tillsammans med närheten till havet är sannerligen unikt.
Var ligger Höga Kusten?
Höga Kusten är ett kustområde som sträcker sig över stora delar av landskapet Ångermanland som ligger i Västernorrlands län. Kommunerna Kramfors, Härnösand och Örnsköldsvik ingår i Höga Kusten och här hittar du en av Sveriges 30 nationalparker, Skuleskogen.
Så, ska vi kika på mina favoriter här i Höga Kusten?
1. Skuleskogens nationalpark
Många gånger har jag vandrat i Skuleskogens nationalpark och varje gång är det en fantastisk upplevelse!
Sägnen säger att Ronja Rövardotter spelades in i Skuleskogen och vid Slåttdalsskrevan men sanningshalten i den historien är lite oklar. Både skogen och skrevan hade dock passat in väldigt bra i den historien. Titta bara! Tät urskog där man bara kan ana älvorna dansa loss i mossan.
Vandringen till Slåttdalsskrevan är från Entré Syd är enligt skyltarna ca 3,1 km. Så då kanske man tänker ”det tar vi på en timme”. Det gör du inte. Tro mig. Det är rätt brant och mycket rötter och stenar så är du inte traillöpare så kommer det ta några fler timmar än en. 🤗
Det finns två vägar att gå till skrevan, nedanför berget eller över berget. GÅ ÖVER BERGET. Jag skriver med stora bokstäver så du inte tokar till det och går nedre vägen. Vägen över Slåttdalsberget är väl värd mödan även om det är brant bitvis. Men sedan får man det här:
Över berget och sedan brant nedför igen för att nå slutmålet – skrevan:
Den här vandringen är också del av Höga Kusten-leden som sträcker sig från Höga Kusten-bron till Övik. Hela leden är 129 km lång men uppdelad i flera mindre etapper om man bara vill göra en dagsvandring.
Skuleberget
På andra sidan E4:an från Slåttdalsberget ligger Skuleberget. Ett kalottberg med världens högsta kustlinje på 286 meter. Sist jag var uppe på berget var 2016 och då kunde man åka lift upp på toppen. Numera går tyvärr inte liften utan det är vandring uppför berget som gäller. Leden är ungefär 2,5 km och jag har ärligt talat ingen koll på den eftersom jag inte gått dem men har fått höra att den är ganska lättvandrad.
Toppen kan jag dock uttala mig om.
WOW. Bara wow.
På toppen av Skuleberget hittar du Toppstugan som serverar fika och enklare käk, som tack för besväret liksom.
Ett av mina absoluta favoritställen, och den nordligaste punkten i Höga Kusten, är Skeppsmalen som ligger ungefär 3 mil utanför Öviks centrum. Här sträcker sig klipporna långt längs kusten och fyren blickar ståtlig ut över havet. Från början är det ett gammalt fiskeläge och man kan fortfarande köpa rökt sik här i var och varannan stuga.
Här har jag hängt ända sedan jag och min kompis Maria åkte på cykelsemester hit (från Kvaved, en sträcka på ca 1 mil men vi var typ 12 okej?) och jag blev kär i klipporna och doften av hav. Hit åker jag fortfarande för att tömma huvudet och hämta energi.
Ulvön brukar kallas ”Höga Kustens pärla” (det kan vara så att det bara är jag som kallar den det men sant är det ändå) och det tror jag ingen skulle invända mot. Ulvön ligger i Höga Kustens skärgård och hit kommer man med färja från Köpmanholmen eller med egen båt.
Egentligen består Ulvön av två öar – norra och södra – men benämns oftast kort och gott som ”Ulvön”. Då menar man oftast norra ön, där Ulvöhamn ligger.
Ulvön är kanske mest känd för surströmmingen, som tillverkats här i över hundra år. På vinterhalvåret bor cirka 40 bofasta på Ulvön, men på somrarna är det fullt ös med turister och sommarstugeägare. Här finns restauranger, hotell, vandrarhem, stuguthyrning, affär och generellt bara asmysig miljö. Kolla bara!
Hamngatan som går längs med Ulvö Hamn.
Men norra delen av norra Ulvön (ojoj) ligger Sandvikens fiskeläge. Här har jag spenderat midsommar de senaste två åren, här bor liksom lugnet.
Sandvikens fiskeläge byggdes på 1600-talet och stugorna som finns kvar – och som vi bodde i – är från 1800-talet. Det var fjärrfiskare som kom hit och “säsongade” men det upphörde på 1940-talet då moderna båtar med motor inte klarade den långgrunda stranden och det saknades en hamn.
Nu är det camping och man kan hyra de gamla sjöbodarna och kokhusen med självhushåll. Det finns även en liten restaurang och grillplatser.
Balesuddens naturreservat ligger ungefär en mil utanför Övik och Höga Kusten-leden går genom reservatet. Från parkeringen vid Sandlågan ut till udden är det ca 4 kilometer.
En stor del av vandringen går längsmed Höga Kusten-leden och består av rätt blandad terräng, vissa delar på breda stigar längs med sandstränder och andra rejält branta med bara rötter och stenar som underlag.
På vägen mot udden passerar man Balestjärn som är så häftig eftersom den är HELT klar, man ser botten långt ut i sjön och välbevarade trädskelett som ligger på botten. Vi såg även en abborre och en liten gädda som simmade bara någon meter från stranden.
Om du vill avnjuta skog och natur och en makalös utsikt i Höga Kusten men inte nödvändigtvis vandra jättelångt eller anstränga sig supermycket så har jag en liten godbit till dig – Ögeltjärnsberget!
Ögeltjärns naturreservat ligger sisådär en dryg mil utanför Övik och vi parkerade vid Tallstigen som ligger precis innan Gullviks havsbad.
Leden bjuder på majestätisk tallskog som, när solen är på väg ner, spretar ut sina skuggor och blir en riktig sagoskog.
Högst uppe på Ögeltjärnsberget får man alltså den här utsikten över Balesudden och Trysunda och hela vägen till Ulvön. Här finns även ett vindskydd och grillmöjligheter samt bänkar som vetter åt olika väderstreck för maximalt gos med utsikten.
I Ullånger svänger man av mot Norrfällsviken och där börjar kringelikrokvägarna på en gång. Uppför berg och nedför dalar, landskapet blir aldrig tråkigt och är vackert vackert vackert var man än tittar.
Högbonden
I Nordingrå ligger Bönhamn varifrån man kan ta en färja och åka ut till Högbonden där Sveriges näst högst belägda fyr finns placerad, 75 meter ovanför havet. För övrigt SÅ underlig grej att skryta om. Menmen, sjukt mysigt är det i vilket fall.
Högbonden ligger bara en sisådär 10 minuters båtfärd utanför Bönhamn, ett litet pittoreskt fiskeläge med sina perfekta röda båthus och klipphällar utanför. Älskar dessa underbara fiskelägen som finns utströsslade lite överallt i Höga Kusten.
När man kommer fram till Högbonden väntar en trappa som tar en rakt uppför berget. Till slut kommer man upp till fyren och gården och det underbara fiket och ahhh, allt här är bara som balsam för själen.
Högbonden är ju känd för sin fyr och den här fyren är också ett vandrarhem där man kan bo under sommarsäsongen. Det finns liksom inget annat på den här ön än den här fyren, tänk er lugnet.
På Rotsidan sträcker sig de solvarma klipporna flera kilometer längs med södra Norrlandskusten. Det är något så mäktigt och vackert med dessa platta, mjuka klippor som aldrig tar slut.
Här kan man bada, sola eller mest bara ligga på rygg, lyssna på halvet och titta på molntussarna som glider förbi.
Du behöver inte ta dig speciellt långt utanför stan för att få dig en fin utsikt. Inte alls faktiskt. En av de vackraste utsikterna kan du få från Varvsberget som tornar upp sig över Örnsköldsvik. På östra sidan får du utsikt över staden och från västra sidan ser du ner mot Höga Kusten.
På Varvsberget startar/slutar även Höga Kusten-leden.
Veckefjärdens golfbana och Själevad.
Domsjö och ut mot kusten.
Örnsköldviks inlopp.
8. Fäberget, Docksta
Färberget sträcker sig sisådär 200 meter över havet med utsikt över Nordingrå och mot Ulvön. Det bjuder på hisnande utsikter och branta klippor så om, du som, lätt får svindel så kanske du ska hålla dig på lite avstånd.
Men åh så magiskt vackert det är.
'Här finns ett vindskydd med eldstad inuti, riktigt lyxigt!
Och om man vill så kan man laga mat på en klippavsats.
Den här utsikten över Nordingrå slår det mesta.
Till Fäberget är en kort – men väldigt brant – vandring som tar ca 30-45 minuter (beroende på hur många pauser man tar pga KRÄKJOBBIGT. Men värt.
Finns det något bättre och mysigare än en söndag vid köksbordet men en god vän, en termos kaffe, en helt ny Taylor Swift-platta och varsin dator? Jag tror inte det.
Jag älskar det här med att vara tysta tillsammans. Sitta och knåpa på sin egen grej och ibland ta en paus för att ställa en fråga eller skratta åt en rolig hundvideo på Instagram.
Det gjorde jag och Carin i söndags. Carin har varit här i Övik i helgen på semester (hon bor i Lund och pluggar men sommarjobbar hemma i Skellefteå) och vi har hunnit med både loppisrunda och en kväll på stan så den här söndagen när det ändå bara regnade så satte vi oss med var sin dator och anteckningsblock och gjorde vår egen grej fast tillsammans.
Jag börjar ju egentligen inte jobba förrän nästa vecka (per min egen bestämmelse att jag skulle ha semester hela juli) men Amys lansering som jag är affiliate åt drar igång på tisdag och jag är SÅ taggad så jag satt och preppade på det.
Satt vid min pyttelilla jättelångsamma laptop så att jag kunde sitta med Carin i köket istället för vid min stationära dator på kontoret. Herre vad gammal den börjar bli. Sex år är verkligen en dinosaurie i Apples universum.
Håret var sådär söndagsruffsigt och här fick jag anstränga mig för att mitt resting bitch face är läskigt på riktigt.
Jag har köpt ett nytt mobilskal, blommigt och fint och med ”La Linda” präntat på det. Mycket flott.
Carins söndagsperson är så himla mysgullig. Hon satt och jobbade på en överraskning för en fin person och det gjorde mig så varm i magen.
Själv satt jag och jobbade på höstens första projekt och snart kör vi och wheeee vad härligt det är att vara PEPP inför att börja jobba igen men ändå inte känna att sommaren behöver vara helt slut.
Välkommen!
Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!
På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.
Senaste kommentarer