Råbiff och färskpotatis på Strandkaj Kök & Bar

Det är inte jätteofta jag tar mig en kväll på stan nuförtiden. Annat var det när jag bodde i Stockholm, då åt jag ute mer än jag åt hemma! Men livet är ju annorlunda på många sätt här. Jag bor fortfarande en halvtimme utanför stan men transportmedlet har ändrats, nu kör jag ju bil och är inte i stan lika ofta. Samt folk har andra liv här som inte tillåter flanerande på stan hur som helst på vardagar.

Det är också ganska sällan det öppnar nya, heta restauranger i Övik. I vår har det öppnat två (!) och i lördags fick jag lyxen att gå ut och kalasa på en av dem – Strandkaj Kök & Bar. Med mig hade jag det lyxigaste sällskapet – Jenny, Carin och lilla mamma.

Foto 2020-07-25 21 19 47

Jag hade sminkat mig för första gången på månader och hade på mig en ny upplaga av min favoritklänning.

Foto 2020-07-25 21 24 37

Mitt finfina sällskap och den inte helt tråkiga utsikten över hamnen.

Foto 2020-07-25 21 15 14

Foto 2020-07-25 21 15 17

Att vara ute på stan och dricka vin och äta god mat på en fancy restaurang med de här två tjejerna, det kändes lite som att vara tillbaka i Stockholm igen. Det här stället har allt jag saknar med Stockholm. Bra service, gott vin, välgjord mat och en lokal där man känner sig så bekväm att man kan sitta hur länge som helst.

Jag och Jenny var ute förra helgen på ett annat ställe i stan och det var hemsk akustik, osköna stolar, undermålig service och brölig musik i bakgrunden. Kontrasten var talande, så att säga.

Foto 2020-07-25 21 15 45 (1)

Mamma följde också med och det gjorde mig så glad! Hon är ofta nyfiken på nya ställen men lyxar sällan till det själv. Men nu fick hon lite draghjälp!

Foto 2020-07-25 21 15 24

I transparensens namn hade man också halvöppet in till köket så gästerna kunde se kockarna in action. Jag gillar det, speciellt när det är uppläggning på gång och de ”duttar” sådär konstnärligt som bara kockar kan. Så nördigt, älsk på nördar.

Och på bilden fastnade också stackars Victoria, en bekant som satt och väntade på sitt sällskap, hennes man och vänner som varit ute och golfat. ”Vi lämnar greenen nu!” fick hon tydligen ett mess med när jag tog den här bilden. Jag satte mig sedan och höll henne sällskap en stund.

Foto 2020-07-25 21 16 52

Jag försökte lära Jenny min signature pose men hennes hand såg mest ut som en klo.

Foto 2020-07-25 21 17 54

Blir som bäst när hon bara är sig själv. <3

Foto 2020-07-25 21 19 34

Så här ser för övrigt posen ut i min tappning! 💁🏼‍♀️

Foto 2020-07-25 21 33 37

Och sedan blev det mat! Mamma åt moules frites och var himla nöjd.

Foto 2020-07-25 21 33 58

Jag tog två förrätter istället för en huvudrätt. På så vis får man ju prova mer! Det blev mixad råbiff med kapris, rödbeta, dijonsenap och tryffel som serverades med tryffelmajonnäs, rågbröd, vattenkrasse och inlagd rödlök.

Foto 2020-07-25 21 34 01

Och kokt färskpotatis med olivolja och smör som serverades med citronkräm, schalottenlök, dill, körvel och krispig surdeg.

Utlåtande? Supergott men lite väl små portioner. Jag menar EN liten färskpotatis? Det tycker jag faktiskt är i snålaste laget. Känns rimligt att man borde bli mätt på två förrätter men det blev jag inte. Långt ifrån. Synd! Annars hade det varit toppbetyg.

Foto 2020-07-25 21 34 09

Både Jenny och Carin åt Bakad torsk med dillig färskpotatis, sandefjordsmör, bakade morötter, riven pepparrot, fänkål, blekselleri, dill och vattenkrasse. Minns inte riktigt deras betyg men tror de tyckte det var mummigt!

Foto 2020-07-25 21 21 11

Sedan gick jag på toaletten och tog en bild på min fina klänning.

Foto 2020-07-25 21 21 56

Och när jag gick därifrån tog jag den här bilden på baren och insåg i efterhand att jag klippte inte mindre än TRE Övikskändisar på samma bild. Kan du plocka dem?

Foto 2020-07-25 23 02 16

När vi skulle gå hade Victoria fått sällskap och de ville vara med på bild när jag fotade lokalen så HEJHEJ! 👋🏻

Och det var den extra trevliga lördagskvällen!

Brandbil, regnpicknick och poolhäng i Skellefteå

För två veckor sedan packade jag bilen full med en god vän (Jenny), hennes två goa barn (Siv och Ove) och en göllig vovve (min) och åkte till Skellefteå! Vi skulle nämligen hälsa på min bästa bästa Carin.

Untitled

Carin pluggar ju till vardags i Lund till brandingenjör men sommarjobbar som brandinspektör på Räddningstjänsten i hennes hemstad, Skellefteå. Och självklart välkomnade hon truppen med att kasta in oss i en brandbil!

Vet ärligt talat inte vem som var mest taggad, barnen eller jag. (Högst troligt jag.)

Untitled

Vi fick spana på alla olika delar av brandbilen, och det bästa av allt..

Untitled

..prova slangen. Alltså. Power between my legs liksom.

Untitled

Och så det här jävelskapet. Plågsamma minnen till när Carin körde ”brandmannabootcamp” med mig när hon pluggade till brandman och vi skulle köra ett träningspass iklädd gasmasker. FY FAN ren ut sagt så jobbigt och vidrigt. Om man inte djupandas i dessa får man liksom ingen luft alls.

Det kommer aldrig bli nån dykare av mig. Jag får nog bara acceptera det.

Efter brandstationsäventyret åkte vi ut till Byske och åt middag och sen blev det läggdags.

Untitled

Tanterna i underslafarna och kidsen i överslafarna (fast här har Siv klättrat ned för lite morgonmys), det kändes lite som att vi var på läger! (Har typ aldrig varit på läger eller minns dem inte i alla fall men tänker mig att det är ungefär så här?)

Untitled

Lördagens väder imponerade inte supermycket men vi drog på oss regnjackor och gummistövlar och gick på trolljakt i skogen. Och VILKEN skog. Magisk gammal räv det där.

Untitled

Vi gick upp på Stegaberget (som Carin döpt sitt företag efter!) och detta är då en replika av den berömda stegen som, om man klättrar upp på den, så kan man se ända till havet och skeppen som kom in. Och back in the day, då sprang man fort som en liten vessla ner till hamnen och fick förhoppningvis lite jobb med att lossa från fartygen.

Vi såg inga fartyg och fick inga jobb. Men en massa regn fick vi på oss. Lika bra det!

Untitled

Sedan satte vi oss i vindskyddet och fick lite kaffe och choklad. Jag måste bli bättre på att ta med fika på utflykter, gör ju hela grejen ca 1000% bättre!

Untitled

Glatt gäng!

Untitled

Och den här som fick hoppa i pölar var gladast av alla!

Untitled

För det var ju trots allt sommar och hur trevligt som helst! (En tidning som passande nog låg i vindskyddet och bjöd in till ändlösa skojigheter.)

Untitled

Resten av dagen spenderades med att lära sig trollerikonster, bygga diverse legorymdskepp ur fantasin och dricka vin. Bra kombo ändå?

Foto 2020-07-05 09 40 33

På söndagen var det äntligen sol! Och varmt! Nåja, helt okej varmt.

Dagen inleddes i alla fall med pedikyr på bonnabrännafötter.

Foto 2020-07-05 11 40 55

Och sen – pooooool! Med enhörning och iron man. Så klart.

Foto 2020-07-05 12 37 40

Kolla vilka goda personer!

Foto 2020-07-05 13 31 51

Och där låg vi och guppade och drack sangria tills det mot eftermiddagen var dags att dra sig hemåt igen. Byske forever!

Kycklingar, ljusa nätter och 35 grader i skuggan – andra halvan av juni

Foto 2020-06-23 22 55 41

Gud vad jag älskar juni. Det är ljust hela dygnet och allt vaknar till liv igen och ängen utanför mitt sovrumsfönster är fullt av dinosaurieägg. Och det är inte för varmt (förutom de där tre dagarna med 35 grader), inte för kallt och det regnar typ inte alls. Vill alltid ha juni. Specifikt det här årets juni.

Foto 2020-06-18 13 12 34

I mitten av juni (närmare bestämt den 14:e, alltså exakt en månad sedan idag!) kläcktes de första kycklingarna. Den här lille parveln (senare döpt till Greta) klättrade upp på min axel, bajsade lite och somnade sedan under min haka. Älskar den.

Foto 2020-06-25 14 37 03

En dag eller tre var det 35 grader i skuggan och jag minns ärligt talat inte ens vad jag gjorde då. Min hjärna kokade så jag har glömt allt.

Foto 2020-06-14 20 59 07

Jag hade köpt en flamingo till Jonas hund Torsten som han lekte med i exakt en kvart innan han sedan masakrerade den totalt.

Foto 2020-06-14 21 11 12

Vila i frid, flamingon.

”Ge mig något mer att slakta, oh pretty please!”

Foto 2020-06-14 16 30 42

Jag hängde mycket här, i min lilla odlingshörna. Älskar den här lilla platsen där jag kan skrota runt och tåta på bland plantorna, plantera om lite och bara skita ner mig under naglarna.

Efter denna bild togs har jag även inhandlat en grästrimmer och trimmat bort häcken som växt upp framför min odlingshörna. Så oroa er inte, crises averted.

Foto 2020-06-25 19 06 08

Jag sådde ju den 25 maj och exakt en månad senare såg det ut så här i pallkragen. Nu har de här rädisorna tagit över halva världen känns det som.

Foto 2020-06-25 19 05 43

En trädgård på tillväxt den 25 juni. Så gulligt.

Foto 2020-06-24 17 03 38

Sixten lever sitt bästa liv. Är inne några timmar per dag för att äta och sova och sedan ut på äventyr igen. Och bara en blåtira har han åkt på än så länge! Ändå bra tycker jag.

Foto 2020-06-29 13 27 53

Sedan blev det lite kyligt igen och min favorittröja från Lindex åkte fram. Det går lite för lätt maskor i den men jag vill ändå ha den i alla färger tack å bock. Här finns den för övrigt om du är sugen (annonslänk).

IMG_8621

Sedan kom regnet. Och det med besked.

Alltså Moder Natur. Vilken jävla skönhet hon är.

IMG_8672

Point made.

IMG_8678

Jag och Jonas satt och åt middag när jag såg regnbågen och jag skrek rakt ut – MÅSTE UT REGNBÅÅÅGEEEE.

Och fotografen kunde ju inte vara sämre utan drog med the big guns.

IMG_8681

Och jag hade visst kläder på strecket i ösregnet. Oops. Äsch, de blev torra till slut.

Foto 2020-06-30 23 26 27

Och det var magiska, vackra juni. Tack för i år älskade du.

Kika in i mitt hönshus!

– Inlägget innehåller annonslänkar till Byggmax & Granngården. Läs mer om annonslänkar här! – 

IMG_8744

Här sitter jag och ser nöjd ut. 😊 Varför undrar du kanske? För att mitt hönshus äntligen är klart! 🐓🐓🐓⁠

IMG_8734

För sisådär 1,5 månad sedan köpte jag mig en liten lekstuga via en lokal köp- och säljgrupp på Facebook och i fredags blev den klar för inflytt!⁠ Jonas hund Torsten hjälpte inte till alls utan satt mest framför mig och såg söt ut för att jag skulle kasta pinne med honom. En aning distraherande.

Men jag tänkte vi skulle kika in i hönshuset, eller vad tror ni?

Jag har länkat till alla prylar och virket jag har köpt för jag vet att JAG hade uppskattat det när jag drog igång. Jag säger inte att mina val är de bästa men kanske skönt att ha något att utgå från om du är nybörjare som jag? 🤗

IMG_8731

Lekstugan är ungefär 1,5×1,5 meter och troligtvis 1,5 meter hög också. Jag kan alltså inte stå rak i den, något som är lite jobbigt men jag har haft en pall som jag suttit på oftast när jag snickrat här inne så det har gått bra ändå.

Jag började med att göra ”bajsbrädan” av ytterpanel från Byggmax som jag egentligen köpt till hönsgården men hade lite extra. Jag mätte och kapade så gott jag kunde för att brädan skulle komma så nära väggen som möjligt. Lite skevt och vint blev det allt men, jag menar, det är bajsbräda. Det funkade. För att ”hänga” fast brädan på väggen använde jag två lite tjockare träbitar av spillvirke från garaget.

”Trappan” upp till sittpinnarna gjorde jag också av spillvirke jag hittade i garaget och pinnarna av grenar jag hittade på marken i skogen bakom huset.

Vattenautomaten och foderautomaten är från Granngården. Tanken är att jag ska hänga upp dem när kycklingarna blir större så att de inte ska sprätta så mycket strö i käket och vattnet.

IMG_8725

Välkommen upp till bajsbrädan! 😅

Jag fick tipset att sätta våtrumsmatta ovanpå bajsbrädan för att underlätta rengöringen i hönshuset. Då kan man helt enkelt ta en fönsterskrapa och skrapa av bajset ner i en hink och slänga sen. Hepp! Jag hittade dock lite överblivet plastgolv (samma som är i mitt kök) i garaget så använde det istället. Man tager vad man haver!

Över brädan har jag häftat fast putsnät på två bitar mindre panel så att hönsen inte ska klampa runt i sitt eget poop. Den övre satte jag fast i väggen så nu kan jag lätt bara lyfta på den främre träbiten och skrapa bort da poop från brädan.

Själva sittpinnarna är helt enkelt grenar jag hittat på marken i skogen och skruvat fast i väggen. Tycker det blev jättefint! Fick dock höra att de eventuellt är för tunna för att hönsens fötter ska må bra så jag får kanske byta ut dem.

IMG_8727

Men visst blev det ganska fint? Jag är faktiskt riktigt nöjd. 😊

IMG_8728

I hörnet vid dörren har jag en värmelampa från Granngården och på golvet ligger hampaströ. Tydligen är det här med strö en hel vetenskap! Men hampa ska damma mindre än ”vanligt” strö (som är lite billigare) och vi gillar ju mindre damm så så fick det bli.

IMG_8769

Och nu har Greta och Rocky flyttat ut! De var de första två kycklingarna som kom och de är helt oskiljaktiga, det är riktigt gulligt att se hur de är 10 cm ifrån varandra var de än är.

IMG_8772

Vad gäller namnen har jag helt gått på känsla då jag inte har någon aning om det är tuppar eller hönor än. Men ser inte denna ut som en Rocky? Rasen är Silveruddsblå om nån undrar.

IMG_8761

Sixten var väldigt nyfiken på fåglarna så eventuellt får jag gå med vattensprutan för att lära honom att de är friends, not food.

Som du ser är hönsgården också på gång! Reglarna är uppe och vi har börjat näta in men det kommer nog ta några sessioner till innan den är klar. Så så länge har jag ställt kompostgaller för dörren så att jag ändå kan ha öppet på dagarna.

Och det var mitt hönshus! Har du några frågor, ställ dem i kommentarerna!

Serietips för en regnig semestervecka

Den här sommaren är ju lite som mitt relationsmönster – ambivalent (lyssna på senaste avsnittet av ”Vad fan håller jag på med?!” så fattar du vad jag menar) så om du, som jag, äääälskar att plöja serier lite för mycket så kommer här mina favoriter just nu.

Love
Netflix
Något av det ljuvligaste som TV erbjudit på sistone! Hela TRE säsonger av härlighet finns det av denna serie om Gus och Mickey som bor i Los Angeles, han jobbar som on-set-tutor till bortskämda skådisbarn och hon jobbar på radio. De träffas av en slump i en butik och sedan är saken biff.

Jag älskar att Love inte är en puttinuttig serie där allt är rosenskimmer och enhörningar utan en realistisk (dock sjukt rolig!) vinkel av de olika stadierna i en relation. SE!

Serien är skapad av Judd Apatow som bland annat ligger bakom Girls, This is 40 och Bridesmaids.

The Marvelous Mrs Maisel

The Marvelous Mrs. Maisel
Amazon Prime
Gillade du Gilmore Girls kommer du älska detta. Mrs Maisel är en hemmafru på 50-talet med en rapp käft som blir aspackad en kväll och råkar vingla sig upp på en stand up-scen, prata om sin man som varit otrogen och sedan visa tuttarna.

Hon blir haffad av en manager (briljant spelad av Alex Borstein) och sen är succén ett faktum. Det finns fyra säsonger och jag vill ha en femte nununu!

The Politician
Netflix
Jag är en sucker för serier som cirkulerar runt amerikansk politik. Typ West Wing, Designated Survivor och Madame Secretary. Här har vi en som tyyp glider in i det facket, men också är lite high school-rolig också!

Payton Hobart har vetat sedan han var sju att han ska bli president i USA. Och hans första steg till det är att bli ordförande för elevrådet i sin high school. Låter kanske inte så sexigt men serien är väldigt smart, rolig, snygg och skapad av Ryan Murphy som gjorde Glee bland annat. Så, enjoy!

Sex Education
Netflix
Supermysig brittisk serie om en tonårskille vars mamma är sexterapeut vilket innebär att han mer eller mindre villigt lärt sig ett och annat om sex från barnsben. Han tar dessa skills och blir skolans go-to-guy när det gäller sexproblem.

Jag sköt upp att kolla på den här jättelänge för jag trodde den skulle vara American Pie-tramsig men det är den verkligen inte! Den är jättefin och inkluderande vilket gjorde mig väldigt glad.

Fleabag
Amazon Prime
Alltså Phoebe Waller-Bridge som skapat och spelar Fleabag är ett jävla geni. Detta är den första serien på väääldigt länge där jag köper att man bryter ”the fourth wall” (alltså att skådespelarna pratar direkt till kameran) därför att det blir som att huvudkaraktären och vi som tittar är kompisar och det är oss hon delar sina riktiga tankar med.

Den är svinrolig och speciell men också lite jobbig då den hanterar beroende av sex och kärlek på ett sätt som kanske hits close to home ibland. Men i vilket fall väldigt välgjord.

Tipsa hemskt gärna om vad du ser just nu och gillar i kommentarerna! 

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier