Min midsommarafton

IMG_8330

Hej bloggen!

Det är varmt nu. Jättevarmt. Igår var det 35 grader i skuggan enligt termometern på verandan men enligt klart.se och Instagram skulle det vara 28. De fick väl inte ihop det. Vi är ju trots allt i Norrland.

En dag som inte alls var lika varm men väldigt varm i själen var midsommarafton förra fredagen! Ska vi ta en titt?

IMG_2188

Precis som förra året fick jag lyxen att fira med midsommargeneralen själv – Sara Öhman (som för övrigt fyller år idag – grattis frugan!)! Och precis som förra året tog vi sikte på underbara Ulvön i Höga Kustens skärgård – och närmare bestämt Sandvikens fiskeläge. Same procedure as last year.

Något som inte var samma var att Sara hade fixat så vi fick åka privat motorbåt! Jag som åkt motorbåt bara en handfull gånger i mitt liv var mäkta nöjd med detta. Tror Sara var rätt nöjd också där hon fick sitta som ”tyngd” och se ut över Höga Kustens bergstoppar.

IMG_2218

Turen ut var delar magisk och delar långdragen. Det var en väldigt blåsig dag vilket betydde att Joel som skeppade vår (relativt) lilla båt inte kunde köra med full kareta utan var tvungen att parera vågorna en hel del. Detta gjorde att resan tog två timmar istället för, det mer vanliga, en timme.

Men jag menar, två timmar på sjön med utsikt över Höga Kusten? Sämre kunde man ju ändå ha det.

IMG_8214

Vi hade bokat samma stuga som förra året och direkt när vi kom fram blev det fokus på sillunch och sedan en tupplur. Två timmar på sjögigt hav tar på krafterna mer än man tror.

Men SEN började det riktiga midsommarfirandet! Med folkmusik och kransbindning. Och bubbel så klart. Och Sara var i sitt element.

IMG_8233

Och sen skulle det tas en miljard bilder. SÅ KLART. Vad tror du om mig egentligen?

Det här är för övrigt Mira. Mira är en kompis till Sara som jag bara träffat lite kort förut men nu fick vi lära varandra lite bättre och OJ vilken ljuvlig människa. Jag förstår verkligen varför Sara älskar att hänga med henne. Hon är inte bara sjukt smart och driven, hon är också vass, sjukt rolig och väldigt väldigt varm.

Fast inte fysiskt. Fysiskt fryser hon hela tiden.

IMG_8289

Frugan. Så himla glad att få fira midsommar med henne igen. Ha tillbaka henne en stund här i Norrland. Även fast vi inte ses superofta så är hon en av mina absolut bästa vänner.

IMG_8313

<3

IMG_8345

Saras lillasyster Jenny var också med! Hon är ingenjör och jobbar med jättestora skruvar i skogsindustrin. Eller det var nått med trä i alla fall. Okej, jag vet att det kan låta lite förminskande men det är ungefär som när folk säger att jag ”jobbar med data”. Man kan inte ha koll på allt.

IMG_8367

Men snyggast av alla var ändå min lilla prinsessa Leia. Hon avskydde innerligt kransen men gick ändå snällt omkring med den i nån timme. SÅ fin.

IMG_8373

Sedan skulle vi äta igen. Det känns som att man inte gör så mycket annat och det är HELT okej. Sara fixade så klart maten, hon är alltid matansvarig på midsommar, och jag älskar det. Jag är ansvarig för att föreviga det hela. Vi gör det vi är bra på helt enkelt.

IMG_8376

Leia ägnade sig åt sin favoritaktivitet – gräva ett hål i sanden och lägga sig i det.

IMG_8389

Eftersom att det blåste så rackarns mycket så dukade vi upp bakom sjöbodarna istället för på vår veranda som förra året. Men det blev himla bra det också.

Och sedan berättade Jenny nån konstig historia om Berns och en laxfilé och att virra in sig på Konserthusets scen. Då kände vi att det var dags att gå och sova.

IMG_8387

För dig som inte vet så byggdes Sandvikens fiskeläge på 1600-talet och stugorna som finns kvar – och som vi bodde i – är från 1800-talet. Det var fjärrfiskare som kom hit och “säsongade” men det upphörde på 1940-talet då moderna båtar med motor inte klarade den långgrunda stranden och det saknades en hamn.

Nu är det camping och man kan hyra de gamla sjöbodarna och kokhusen med självhushåll. Det finns även en liten restaurang (som inte är öppen just nu pga covid 19) och grillplatser. SUPERmysigt tillhåll om man vill ha lite lugn på sin svemester. Tips!

Sorg i kycklingboet

Jag brukar ju ofta säga att glädje och sorg kan samexistera. Att man kan känna båda två samtidigt, inte sällan i samma stund.

Mina första dygn som kycklingmamma har varit lite kämpiga. Från total eufori över den första kläckta kycklingen, till sorg när inte alla klarar sig.

Kläcket är nu avslutat och av åtta ägg resulterade fyra i kycklingar. En av dem dog igår.

Den kycklingen var den sista att picka hål på ägget. Jag såg näbben sticka ut i samma veva som den tredje kycklingen kläcktes på måndag kväll men sedan hände ingenting på jättelång tid. Jag gick och la mig och när jag klev upp på morgonen var det fortfarande bara ett litet hål på ägget där jag såg näbben sticka ut då och då. Hinnan hade helt torkat runt hålet och kycklingen verkade helt slut.

Så jag tog beslutet att hjälpa den ur ägget. Egentligen ska man ju verkligen inte göra det eftersom det kan leda till en massa komplikationer med blödande blodkärl and whatnot men jag tänkte – hellre att den får en chans än att den dör inne i ägget. Så jag satte mig med pincett och vatten och försiktigt, försiktigt skalade jag bort ägget och hinnan från kycklingen och la in den i värmen i kläckaren igen.

Där låg den i ungefär ett dygn och ömsom pep och sprattlade och ömsom stensov så det såg ut som att den hade dött. Den var generellt väldigt trött och tagen och ställde inte sig upp en enda gång.

Ett dygn efter att de kläckts hade alla andra kycklingar torkat och var uppe, fluffiga och pigga. Den här lille krabaten såg likadan ut fortfarande och såg inte ut att ha torkat alls. Jag rådfrågade då mina kycklingexperter och tog sedan ut den för att försöka lösa upp hinnan som låg ovanpå dunet så att den kunde torka upp.

Den klarade dock inte den ansträngningen utan medan jag höll på att rengöra den dog den i min hand. Och jag grät och undrade hur många fel jag gjort längs vägen.

Igår kväll, efter att kycklingen dog, flyttade jag över alla kycklingar till undulatsburen som fungerar som deras hem tills de är redo att flytta ut till hönshuset. Men sedan kom nästa problem.

Den andra kycklingen att kläckas är också en liten svag krabat som har problem med sina ben. De vill liksom inte räta ut sig under kroppen utan hen vaggar liksom fram på magen och använder varken fötter eller ben.

Den har jag nu försökt ”rehabilitera” och satt ihop benen på den med ett litet gummiband så att den ”måste” hålla ihop benen. Även fötterna försökt jag räta ut genom att sätta dem på små små möbeltassar. Och så har jag masserat fötterna och försökt stretcha som jag också läste att man kunde göra.

Så nu får vi se. Har den inte blivit bättre på några dagar måste jag nog ta bort den. Den kommer aldrig klara sig ändå i så fall, den kommer inte lyckas fixa mat om den inte kan gå.

Jag kunde få fått en lättare start som kycklingmamma men jag antar att det är så här verkligheten kommer se ut.

Jag har i alla fall två friska och pigga individer, båda Silveruddsblå, och dem är jag så lycklig över. Plockar ut dem ur buren och kelar med dem varje stund jag får över. Som den hönsmamma jag är.

Första kycklingen är här!!

Förlåt för hemsk bildkvalitet men jag kan inte hålla mig. Första kycklingen är här!!!

Den kläcktes igår kväll och det är pickhål på åtminstone tre ägg till. Så förhoppningsvis har jag ett gäng kycklingar här inom kort!

Titta på det lilla livet! Det är en Silveruddsblå (Isbar) kyckling som kläckts och den är väldigt pigg och alert.

Nu ska den få bo här tills de andra kycklingarna kläckts men max till på onsdag då den måste få mat och vatten. Fram till dess klarar den sig på gulsäcken från ägget.

Så spännande!! Jag har självklart gjort några livesändningar (hello SLOW TV!) som du kan spana in på IGTV här!

Men hallå vad hände med Maj?

Jag minns inte riktigt vad som hände med maj. Vet du? Jag är ganska säker att hon hängde runt här ett tag. Var ganska kall och blåsig om jag ska vara helt ärlig men ordnade upp sig mot slutet.

Dock har hon inte fått så mycket plats här på bloggen? Så jag tänkte vi skulle kika lite sådär övergripande på vad som hände i maj egentligen.

Foto 2020-05-01 15 02 00

I början av maj såg världen så vansinnes trist ut. Snön låg fortfarande kvar fläckvis och resten var bara 50 shades av brunt. Och nej, jag har fortfarande inte gjort mig av med resterna av garderoben. Any day now..

Foto 2020-05-02 14 03 47

Jag, mamma och Anna åkte på shoppingtur till Hörnefors och kom tillbaka med ett bagage fullt med krukor. Fullt rimligt.

Foto 2020-05-05 09 12 09

Jag satt ute mest varenda morgon och skapade innehåll till mina kanaler och poddade även med Alex ute. Här var det fortfarande koftväder.

Foto 2020-05-09 20 58 03

En lördag var Johan och mamma här och vi spelade kort och drack te. Sådan där typisk sak som vår familj gör när vi ses. Det är mysigt och tryggt och jag gillar det massor. Dock kan jag tydligen inte ta vettiga bilder av det så försök känn känslan bara.

Foto 2020-05-11 10 03 27

En dag gick jag på utflykt åt ett nytt håll och hittade den här fantastiska platsen! Ett vindskydd med grillplats nedanför vår bygdegård. Hur drömmigt?

Foto 2020-05-11 09 51 17

Jag ser hemskt gärna att någon slänger upp en brygga här med en stege ner i vattnet. Någon?

Foto 2020-05-14 20 41 25

Jonas och grabbarna grus på soffan kom och hälsade på.

2020-05-14 21.14.45

Vi skulle nämligen ut och flyga med min nya drönare! Tänkte ju berätta för er om den men nu har den förolyckats så det blir en helt annan historia istället. Vi tar den en annan dag.

Foto 2020-05-19 15 51 44

Och så fick jag gå på loppis med Jennie! Här har hon precis hittat ett dunbolster som hon varit på jakt efter och sann lycka har fått ett ansikte. Gullet.

Foto 2020-05-19 17 14 44 (1)

Så här pepp var hon efter vår loppisrunda! Jag var minst lika pepp bakom kameran!

Foto 2020-05-20 19 02 01

En dag planterade jag liljelökar! Jag hade läst nånstans att man istället för leicakulor kunde använda kottar och det har jag ju i överflöd på tomten så slängde i några sådana istället. Dock har ej några liljor kommit upp. Hmm.

Foto 2020-05-18 08 38 05

Jag var nere vid älven var och varannan dag. Blir bara vackrare och vackrare.

Foto 2020-05-18 17 48 02

Lite mindre flott vardag måste jag ju också slänga in. Jag satt nämligen med kvitton en hel jävla måndag. Alltså…

IMG_7793

Men sen fick jag sitta här och podda med Alex, i min dahlia-djungel. Snart ska de ner i jorden de här små rackarna!

IMG_7876

Och luktärtorna kröp upp ur sina små plastpåseväxthus. Att man kan bli så lycklig av små rangliga gröna saker.

2020-05-22 14.04.24

Sixten har verkligen kommit ur sitt skal nu när det blivit varmt ute. En riktig charmknutte är han även om vi inte är helt överens än.

2020-05-23 11.12.30

Och sedan kom värmen och med den började äntligen tulpanerna i rabatten att blomma. LYCKA!

2020-05-23 16.19.58

Och sen blev det juni och nu är den bästa tiden.

Årets första rabarberpaj – med en twist!

IMG_7950

Finns det något som skriker ”nu är sommaren här” mer än att årets första skörd av rabarber? 

(Förmodligen jättemånga saker men håll med nu bara för sakens skull.)

Jag är inte jättemycket för att varken baka eller laga mat men smulpaj är så jädra GOTT och perfekt bjudgotta så det bakar jag mer än gärna. Och självklart helst med egenplockad frukt och bär (är rabarber ens en frukt? *googlar* Nope, en grönsak i familjen slideväxter 🙄).

IMG_7929

Jag planterade en liten stackars rabarber vid huset i höstas men där har det bara kommit en ledsen stjälk eller två.

Dock gjorde jag en fantastisk upptäckt i den lilla skogsdungen bakom huset där jag bor – detta! Ett helt HAV av rabarber som del av någon slags hög med ris och kanske nån stubbe? Högst oklart hur detta har gått tillväga men jag klagar inte utan plockar glatt av godsakerna!

IMG_7912

IMG_7907

Förra helgen, på mors dag, passade jag på att avrunda maj månad med att göra årets första rabarberpaj med den här skogsrabarbern. Det kan vi kalla den va?

MEN – förra veckan var jag och åt middag hos Ebba och Tobbe som driver Ulvö Hotell och Tobbe som är kökschef hade gjort en rabarberpaj med en twist till efterrätt. Twisten? BANAN, kardemumma och vanilj! 🤤

Så idag när jag var och firade morfar som fyllde 95 så gjorde jag denna nya version och OJ så mumsigt!

IMG_7920

IMG_7940

IMG_7965

Jag utgick från Lindas recept på knäckig rabarberpaj (dock utan potatismjöl för det hade jag inte hemma), istället gjorde jag så här:

Fyllning
4-6 rabarberstänger
2 bananer
3–4 msk strösocker
1 msk potatismjöl
ca 1 krm färskmalen kardemumma
ca 1 krm vaniljpulver

Smuldeg
100 g smör, rumsvarmt
2 ½ dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
en nypa flingsalt

  1. Skala och skiva ca 5-6 stjälkar rabarber (vill ha MYCKET rabarber) och två bananer och lägg i pajform.
  2. Blanda socker, nymalen kardemumma (kanske ett drygt kryddmått) och vaniljpulver (ett kryddmått kanske?) och häll på rabarbern och bananerna och blanda ihop.
  3. Gegga ihop smuldegen och smulasmulasmula ovanpå.
  4. Grädda på 200 grader i ca 25 min, ät och njuuuuut. Och glöm inte vaniljglassen till.

IMG_7981

Mormor och morfar gillade pajen 1.0 helt okej också.

IMG_7975

Och så avslutar vi det här ovanliga receptinslaget på den här bloggen med en bild på mig, syrran och mamma på mors dag. Puss och hej!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier