Hemester – ett dygn på Ulvön

20200602_JF_Ulvön-

I början av juni blev jag bjuden till Ulvön av Ebba och Tobias, paret som driver Ulvö Hotell. Jag och Ebba har pratat fram och tillbaka på Instagram väldigt länge men aldrig setts och nu skulle vi få till det! Hon är en av de förmodligen roligaste människor jag känner och jag var bara TVUNGEN att få hänga med henne på rikt.

Ebba och Tobbe har hållit på att renovera sin sjöbod för att hyra ut den på AirBnB och jag skulle få provbo boden och komma och äta middag hos paret Andersson. Sweet deal kände jag, tog med mig Jonas och hoppade på färjan från Köpmanholmen!

20200601_JF_Ulvön-3105

Solen sken och vi hade båten i stort sett för oss själva på vägen ut. Som jag älskar havet.

20200601_JF_Ulvön-3137

Jonas (och hans vovve Torsten) var också med! Jonas har för övrigt tagit majoriteten av bilderna i det här inlägget.

20200602_JF_Ulvön-3686

När vi kom fram installerade vi oss i sjöboden (och vilken jävla sjöbod!!) och sedan gick vi bara över den lilla grusvägen upp till Ebba och Tobbe där middagen väntade.

20200601_JF_Ulvön-3346

Ebba och Tobbe bor på Ulvön året runt och har drivit hotellet i sju år (här kan du läsa en väldigt bra artikel om dem och livet på ön). Deras hus ligger på ”andra sidan byn” från hotellet, alltså där Hamngatan tar slut åt andra hållet från hotellet, lite som att de placerat sig så lång från jobbet som möjligt.

Men allt är ju relativt.

20200601_JF_Ulvön-3282

Att äta middag hos en kökschef och en sommelier måste vara matlyxens moder. Vi blev så bortskämda att jag vet inte vad.

Det serverades ren med granskott, kål och sparris och vansinnigt gott rödvin.

20200601_JF_Ulvön-3349

Nom. Nom.

20200601_JF_Ulvön-3355

Tobbe var fullt fokuserad i köket.

20200601_JF_Ulvön-3369

Och till efterrätt fick vi den där fantastiska rabarberpajen som jag gav er receptet på för ett tag sedan. Hans version slog så klart min med hästlängder men ändå!

20200601_JF_Ulvön-3329

I familjen finns även deras magiska lilla dotter Meja. Mer socialt barn har jag aldrig träffat! Hon kom ner och hängde med oss nere i sjöboden och sjöng om Bockarna Bruse. SÅ skön unge.

Foto 2020-06-01 22 40 42

När solen var på väg ner hetsade jag för att vi skulle gå ner och köra drönare i solnedgången. Det var en ljuvlig kväll och jag såg fram emot ljuvliga drönarbilder över ön.

Foto 2020-06-01 22 42 00

Dock gick det SÅDÄR med den planen när drönaren bestämde för att sänka sig själv i Ulvösundet.

Jag vet ärligt talat inte vad som hände. Jag körde iväg drönaren och insåg lite för sent att den inte hade GPS-koppling. Man tycker att den inte ska kunna starta då men jodå. Problemet är att den då fick eget liv och drog iväg över sundet trots att jag försökte vända den. Varnade för starka vindar och mörker trots att det var ljus och vindstilla, precis som på bilden ovan.

Och så, när den hittade GPS, mitt ute över sundet, och bestämde sig för att etablera ”home”-punkten där och gå in för landning, då fick jag lite panik. Den har ALDRIG landat själv förut, när jag tryckt på ”home”-knappen har den flugit hem men sedan stannat 10 meter upp i luften (ca) och så har jag fått landa manuellt.

Denna gång bestämde den dock sig för att landa självmant mitt ute i vattnet. Och det gick ju så klart dåligt. Plopp så var den borta.

Foto 2020-06-01 23 20 42

Ebba erbjöd sig att åka ut med båten för att kolla om den möjligtvis guppade omkring där ute men det gjorde den så klart inte.

Jag var lite modstulen men så frågade Ebba om jag ville se sälar och helt plötsligt var jag glad igen! Så ut på havet drog vi med motorbåten och jag pep av förtjusning när vi flög över vågorna. Ebba studsade för övrigt upp och ner i båten, SÅ exalterad över att få köra fort. ”JAG ÄLSKAR MIN BÅT” gastade hon flera gånger. Jag älskar också hennes båt.

Foto 2020-06-01 23 20 20

Några sälar såg vi inte (de dök ner i plurret när vi kom) men en helt magisk midnatt ute på havet fick vi i alla fall.

Foto 2020-06-01 23 38 51

Och den här solnedgången. Jo jag tackar jag.

Foto 2020-06-01 23 23 14

Helt plötsligt kändes en kraschad drönare inte så farligt. (Ja, jag har reklamerat den.)

IMG_8075

När vi kom tillbaka var det natt. Sådana här nätter kan man ju leva med.

20200602_JF_Ulvön-3467

Morgonen efter intog jag kaffet på bryggan/altanen utanför boden. Vågkluck och kaffe, kan man få en bättre morgon?

20200602_JF_Ulvön-3504

Eller en bättre utsikt?

20200602_JF_Ulvön-3682

Sjöboden är som sagt helt nyrenoverad och det finns både ett fullt utrustat kök och badrum (med dusch. Och en kaffekvarn och kaffepress, så då var Jonas nöjd!

20200602_JF_Ulvön-3693

Uppe på loftet jobbade de på ett räcke av grenar och kvistar, SÅ FINT. Här fanns en dubbelsäng och det var alldeles lagomt högt i tak så man kunde stå rakt och inte behövde krypa fram.

20200602_JF_Ulvön-3734

Vovvarna tog en tupplur på bäddsoffan.

20200602_JF_Ulvön-3536

Och sen begav vi oss på upptäcktsfärd! Och självklart började det regna. Men bara sådär lagom så man kunde fortsätta promenera ändå.

IMG_8081

Jag ÄLSKAR den här gatan. Jag älskar Ulvön. Så pittoreskt och charmigt och mysigt. I kiosken där framme köpte vi en korv och glass och fortsatte vår färd.

IMG_8085

Hejhej!

20200602_JF_Ulvön-3556

Bortanför hotellet fanns den här ljuvliga platsen. En stenstrand (kan man säga så?) och ovanför den fanns även en grillplats, så mysigt!

IMG_8094

Vi flanerade runt i några timmar och sedan var det dags att hämta väskorna, tacka Ebba och Tobbe för ett ljuvligt dygn, och hoppa på båten hem igen.

Och du – är du också sugen på att bo i den ljuvliga sjöboden? Nu finns den på AirBnB!

I sommar vill jag drömma

Och herregud vilken ångest jag har haft. Sedan midsommar ungefär har jag varit en fot inne, en fot utanför. Petat i allt möjligt men inte fått någonting gjort. Haft dåligt samvete för att jag inte direkt jobbar, men inte direkt är ledig heller. Bara är omgiven av halvmesyrer som halvfärdiga projektplaner och en tanke på att kanske åka på den där utflykten med familjen.

Det här är ett utdrag ur ett blogginlägg som jag skrev för ganska precis exakt ett år sedan.  Om att ta semester som egenföretagare.  Och egentligen kan du bara läsa det inlägget för jag känner exakt precis samma sak idag.

Är det inte underligt hur man inte ser mönstren i sitt eget liv? Hur Sara var tvungen att messa mig och Alex och säga ”ni pratade om typ exakt samma sak förra året” innan jag kom på att ”vänta, är detta någon slags återkommande pre-vacation-panik”?

20200601_JF_Ulvön-3105

För det har varit precis exakt så hela juni. Prokrastineringsdrottning och att försöka ”knyta ihop säcken” innan semestern men inte veta vad fan man ska prioritera. Jag la en hel session med min terapeut på detta och vad kom vi fram till? Något i stil med ”så länge du får NÅNTING gjort så kommer du framåt”.

Så nu har jag typ gett upp. Har lovat mig själv att ha semester hela juli. Semester som i ”inga måsten”. Ingen mail att svara på och inga bränder att släcka.

Nej, istället vill jag se framåt.

Jag lyssnade på Jackies IG Stories igår och hon pratade om att ägna semestern åt vision. Att våga drömma, tänka stort och sniffa på nya projekt.  Så det vill jag göra. Samtidigt som jag bygger hönsgård, rotar i trädgården och målar en vindskiva eller två.

Jag vill hitta tillbaka till det som är lustfyllt och kreativt.

Foto 2020-06-09 15 39 43

Igår tömde jag mailen. Idag ska jag köra en sista live för eleverna i Social Brand Lab och göra en to do-lista över vad som behöver prioriteras när jag kommer tillbaka.

Sedan blir det semester. Förmodligen en hel del ”jobb” men inga måsten. En massa bad och drömmande om nästa steg i min business.

Nu tar vi sommar va?

Min favoritklänning alla kategorier!

– Inlägget innehåller annonslänkar till Ellos. Läs mer om annonslänkar här! – 

IMG_8319

Ni vet hur man säger att ”hittar du ett plagg du älskar, köp det i alla färger”?

Så känner jag för den här klänningen. 

Och jag har en faslig tur för den FINNS i en massa olika varianter.

Jag köpte den första förra året och hade på midsommar. Den var svart med gula blommor och jag hade den på mig på typ varenda sommarkalas förra året.

IMG_8328

I år fick en likadan klänning fast med annat mönster följa med på midsommar, det visar ju hur mycket jag älskar den här modellen!

Den är i nån slags lite glansig trikå, superstretchig och SÅ skön. Går ända ner till fötterna på mig, jag är 174 cm och har storlek 46/48 i denna. I vanliga fall har jag närmare storlek 50 så har gått ner lite i storlek på denna.

Dessutom består den av återvunnen polyester som har tagits tillvara för att minska mängden avfall och resursförbrukning. Bra grej ju!

Den finns i en MASSA olika färger och mönster (och jag insåg precis att det kommit in tre nya mönster IDAG som inte är med på bilden ovan) och jag tror bestämt jag måste klicka hem en till på grund av vill ALLTID ha på mig dessa klänningar.

IMG_8329

Den är från Ellos och som sagt, jag älskar den.

IMG_8331

Klicka hem din här!

Första halvan av juni

Hej bloggen och glad måndag!

Efter galna 30-35 grader förra veckan vräker nu regnet ner utanför fönstret. Jag har precis satt ner det sista av mina förodlade plantor i landet och sedan klippt av mina jääättelånga naglar (så himla fint men värdelöst när man ska hålla på i trädgården) så nu är det lätt att skriva på tangentbordet igen.

Om sisådär en timme ska jag åka till mormor och äta smörgåstårta och fira, hon fyller nämligen 91 år idag! Men innan dess tänkte jag vi skulle kika på de två första veckorna i juni. Den här månaden har verkligen bara swishat förbi!

Foto 2020-06-04 23 48 40

Juninätter kan ju vara det absolut vackraste som finns. Det är ljust hela tiden, solnedgångarna runt midnatt är magiska och hela sommaren ligger för ens fötter.

Foto 2020-06-06 11 00 45

Jag plockade min första trädgårdsbukett och styvmorsvioler från ängen bakom huset.

Foto 2020-06-08 10 25 07

Häggen blommade och jag var precis så lycklig som jag ser ut!

Foto 2020-06-08 18 57 26

Odlandet var i full gång och, alltså, finns det något som gör en så lycklig som att se små små gröna knubbisar sticka fram ur jorden?! Det ger mig sån sjuk guds-känsla. Sunt? Äsch.

Foto 2020-06-09 13 11 31

Den nionde juni åkte jag till morfar som fyllde 95 och åt smörgåstårta. Han var i full färd med att skära i tårtan när jag gastade ”vänta, jag måste fota!” och då räckte han ut tungan åt mig. Fina fina morfar.

Foto 2020-06-09 14 51 38

Mormor fick också vara med på bild, hon fyller som sagt 91 idag! Grattis mormor!

Foto 2020-06-09 15 39 34

Foto 2020-06-09 16 48 14

Äppelträden blommade och livet var gott. Juni alltså <3

Foto 2020-06-01 09 24 26 (1)

Jag flyttade ut rottingfåtöljen på gården för att få lite fläktande i värmen. Att bara sitta och glo i en halvtimme utan att en enda bil kör förbi. Älskar det.

Foto 2020-06-11 18 50 38

Jag var ganska fräkning och zen.

Foto 2020-06-12 09 43 38

De här två alltså. Sån syskonkärlek.

Foto 2020-06-12 20 11 35

En helg var jag hos Jenny och grillade och hade det bra. Som ni ser. Det här ju vad sommaren handlar om. Sol, vänner, rosévin och mygg. Mmmm

Foto 2020-06-12 18 22 28

Mums.

Foto 2020-06-12 23 11 35

Kul hade vi också!

Nästa junihalva får du en annan dag. Puss och hej!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier