Vlogg: Häng med på trädgårdsfix!

Den är här! Den bästa tiden på året är framför oss och i vår har jag för första gången någonsin en alldeles egen trädgård att fixa i!

Så i den här vloggen ställer jag i ordning inför sommarens odling och planterar lite buskar. Häng med!

Sådden är i jorden

IMG_7744

För två veckor sedan sådde jag de första fröna i min alldeles egna köksträdgård. Fyrtio bast hann jag bli men äntligen har jag en egen köksträdgård, en egen gård, ett eget hus.

Men det är inte direkt som att jag har längtat efter detta länge. Tills för bara några år sedan var jag övertygad om att mina fingrar var mer discoglitter än gröna. Men fantastiskt vad som kan hända här i livet och hur man kan inse att odling är ju lycka i själen på riktigt.

Nåväl. Ska vi kika på vad jag slängde ner i jorden?

IMG_7747

En del har jag ju försått inne, som svartkål, spenat och tomater. Men det allra mesta direktsår jag faktiskt rakt ner i pallkragen. I den här hamnade morötter, rädisor och polkabetor.

IMG_7749

Jag märkte ut med en avsågad sån där pinne som visar plogbilen var han ska ploga. Vår plogbil var lite dålig på det här med avstånd och kastade upp stora delar av pinnen på min tomt och finders keepers så den tog jag och gjorde planteringspinne av.

IMG_7750

Efter att ha gjort rader, tagit bort rader, gjort nya rader och hållit på så ett tag (jämt radavstånd inom odling är tydligen något jag tar på fullaste allvar) så öste jag till slut ner i stort sett alla frön i jorden.

Det var tydligen inte lika viktigt hur långt avstånd det var mellan fröna eftersom nästan alla påsar blev tomma. Kommer bli gallrande av guds nåde.

IMG_7752

Sättlök ner i jorden, tjofftjoff.

IMG_7757

Leia var som alltid min största hejaklack. Det syns inte men inombords hoppar hon upp och ner och gapar peppiga ramsor, helt övertygad om detta.

IMG_7775

Sixten tar det lite mera piano.

IMG_7782

IMG_7753

Och så blev det grönkål och sockerärtor och lite kryddor och sallat och snart ska du få se hur fiiiint det ser ut nu när det knoppar i jorden!

Att skapa en trädgård

Typ sekunden all snö och is hade töat bort från gården (eller egentligen långt innan) var planeringen i full gång kring hur jag skulle lägga upp min trädgård. Slängde ut pallkragar till höger och vänster för att ”känna efter” var de skulle stå, jämförde soltimmar och jordkvalitet.

Foto 2020-04-25 18 01 39

Det är ju första året jag har ett eget hus med en egen trädgård som jag får lägga upp hur jag vill och det gör ju att jag har alla möjligheter och därmed så klart också total beslutsångest.

Var börjar man liksom när man har ett helt blankt blad i form av en i stort sett platt gräsmatta inramad av en massa barrträd?

Foto 2020-04-29 04 55 50

Jo, man börjar med att kasta ut pallkragar och känna efter som sagt. Detta alternativ var alldeles för nära barrträden och kändes lite intryckt där med vattenbrunnen och lampan. Kanske inte behövde klämma in de fyra instanser som fanns på gräsmattan inom samma kvadratmeter?

Foto 2020-05-09 12 23 09

Så jag släpade ner dem ett par meter till mitten av gräsmattan. Och sedan fick jag beslutsångest igen och bytte projekt genom att åka till Blomsterlandet och köpa mig en massa buskar och perenner. Klockren lösning.

Buskar är en ljuvlig lösning för att skapa någon slags struktur och ”hållpunkter” i en trädgård. Så tänker jag i alla fall, egentligen har jag ingen som helst aning. Men oavsett så blev det en häggmispel (inte häggMISTEL som jag trodde det hette), en syrén, en rhododendron och en korallkornell.

Foto 2020-05-21 19 15 01

Rhododendron-busken hamnade på baksidan (efter att ha mellanlandat vid husväggen men efter backning på Instagram flyttade jag ut den där den fick mer svängrum).

Foto 2020-05-04 13 52 06

Nånstans bestämde jag mig också för att bara bestämma mig att nu får pallkragarna stå här och så började jag ösa ner bös i dem. Självklart blev det snett och vint men jaja. Det växer nog i dem ändå.

Foto 2020-05-13 14 56 27

Men du trodde väl inte jag var klar där med inköpen? Nejnej.

Istället åkte jag och mamma och Anna till Umeå, närmare bestämt den ljuvliga platsen som är Smultronstället. Där finns ALLT. Perenner en masse, äppelträd och klätterbuskar och herre min JE vad man kan gå loss här. Allt såg ju skittrist ut pga mitten av maj i Västerbotten men med lite fantasi så kunde man gå bananas.

Foto 2020-05-13 14 59 02

Hejhej sjutti olika sorters äppelträd.

Foto 2020-05-13 15 40 26

Detta kom jag hem med;  klätterhortensia, myskmalva, bondpion, alunrot, ett gäng liljelökar, höstanemon och en magisk porslinsblomma. En tusenlapp jämt tror jag det gick på!

Foto 2020-05-21 19 38 50

Klätterhortensian hamnade här, där rhododendronbusken först hade planterats. Som tur är gillar de båda lite surare jord så det ska nog gå bra. Hoppas jag.

Foto 2020-05-11 13 24 52

Sixten gillar att vattenkannan är full mest hela tiden nu. Mycket roligare att dricka ur än en trist vattenskål.

Foto 2020-05-23 12 44 15

Jag har förodlat massor med sommarblommor men hade ingenstans att sätta ner dem i jorden. Så jag gjorde helt sonika en ”no dig”-rabatt från Hanna Wendelbos recept.

Först gräver man en ”kanal” – en kant – så stor som rabatten ska vara. Det man gräver upp slänger man i mitten.

Foto 2020-05-23 12 48 21

Sedan på med kartong. Poängen är av kväva gräset så gott man kan men att materialet ändå kan multna.

Foto 2020-05-23 17 18 42

Sedan på med kvistar, löv och gammal kompost, gödsel (eller gärna hästskit från närliggande gård, brunnen sådan) och så planteringsjord. TA-DA. Ser ut som jag mördat nån och grävt ner hen. Eller åtminstone slängt jord över.

Foto 2020-05-23 14 26 12

Sedan jag flyttade hit har det stått en ful hög med jord på gräsmattan som blivit till en liten kulle med gräs och annat ogräs på. Så den ägnade jag nån timme eller så åt att rensa och sedan åkte jorden i pallkragarna och på rabatten.

Foto 2020-05-23 17 20 21

Och efter väldigt mycket grävande, krattande, kånkande och fixelitrixande så hade jag äntligen en syrén i jorden och en liten köksträdgård redo för sådd. Men den tar vi nästa gång!

Jag kommer aldrig förstå.
Men jag måste säga något.

Jag är sällan den som pratar politik här på bloggen. Skriver sällan om aktuella nyhetshändelser. Men känner samtidigt att jag vill säga något. Använda den plattform jag ändå har.

För att vara tyst är att supporta tystnaden. Stötta förtryckaren. Att vara tyst är att rycka på axlarna och låta allt fortsätta som vanligt.

Samtidigt vet jag inte vad jag ska skriva. De senaste dagarna har jag känt en hjälplöshet inom mig. En hopplöshet. Så jävla illa till mods och lite illamående. För vad kan jag göra för att förändra ett så stort, strukturellt problem? Och alla fattar väl ändå att det som hände George Floyd är så in i helvete fel?

Men nej. Alla fattar inte det. De gapar ”all lives matter” och att ”det är väl fel att sätta eld på bilar och plundra butiker med”.

Ja. Men det ena har ingenting med det andra att göra. Det är precis detta white privilege handlar om.

Utbilda dig. Lyssna.

Så det försöker jag göra.

Jag kommer aldrig kunna sätta mig in i, förstå, hur det är att bli utsatt för rasism. Jag är vit. Och det i sig självt gör att jag, i den västerländska kultur vi lever i, är extremt privilegierad. Att jag, jämfört med så många, har fördelar som jag bara tar för givet.

Som Emma skrev i ett jättebra Instagraminlägg:

”Jag kan röra mig fritt. Jag är trygg i mitt hem. Jag känner mig hyfsat säker på att få hjälp om jag utsatts för orättvisor. Eller är med om en olycka. Jag kan uttrycka mina åsikter fritt. Jag har makt.”

Men varför har jag då inte sagt nått tidigare?

För att jag är rädd att säga fel. Göra fel. Låtsas ha tolkningsföreträde och ta plats från någon som faktiskt vet något. Att få skit för att jag försöker visa solidaritet.

Men att folk dödas för att de, i grund och botten, har ”fel” färg på huden, det är åt helvete. Och det måste sägas. Då får min rädsla för att göra fel stå åt sidan.

Vet du inte vad jag pratar om, se den här videon.

Vill du ha en enkel förklaring av white privilege, kolla här.

Jag vet att det här är för lite. Att det kanske egentligen är ingenting alls. Men jag kan i alla fall säga att jag inte vet vad jag ska göra åt det som är så jävla fel. För allt är bättre än tystnad.

Helgen då sommaren kom

Hej måndag! Hej juni!

I helgen kom verkligen sommaren till Eldsmark! Över 20 grader (upp mot 25!) och strålande sol och jag som inte gillar stekande sol njöt som fisken i vattnet i skuggan på min veranda. Både Leia och Sixten är ute mest hela tiden och kommer bara in för att äta (och sova med mig), de lever sitt bästa liv!

IMG_7795

Mitt hatt har blivit min bästa vän när jag går på morgonpromenader eller fixar i trädgården. Jag har nämligen en panna som gärna steks innan allt annat i mitt ansikte.

IMG_7785

Märks det att Sixten gillar att vara utekatt?

IMG_7802

I lördags fick jag en hel radda finbesök! Först kom Maria och Linus och vi åt scones och blåbärspaj och pratade ganska mycket om covid eftersom Maria är sjuksköterska och utbildningsansvarig för syrrorna på sjukhuset i Övik. Som jag förstår det är läget under kontroll, vilket ju känns skönt mitt i allt ledsamt.

IMG_7856

Sedan kom Linus (en till!) och Mikaela med sin gullesöta lilla Lilly och tog plats i soffan på altanen. Lilly har varit hos dem ett par veckor nu och i lördags var det dags för hunddejt med Leia!

Det gick riktigt bra tills Lilly fick feeling och hoppade på Leia och försökte leka. Leia blev inte imponerad utan skällde ut Lilly efter notor. Sedan var det lugnt.

IMG_7805

Lilly hittade snabbt en ny hobby – att sno glasspinnarna ur pallkragarna som jag märkt ut mina sådder med. Perfekt storlek för små valptänder ju!

IMG_7809

Va? Jag har inte gjort något?

IMG_7830

Det övades på sitt och ligg och Leia ville så klart också visa att hon kunde.

IMG_7825

”Kolla, jag kan till och med dansa!!”

(HATAR när folk skriver om sina hundar i jag-form så jag vet inte vad som hände här. Förlåt.)

IMG_7835

<3

IMG_7873

Mot kvällningen kom Jenny och det blev grill och vin och kvällsmys på verandan och film i soffan och pyjamasparty (not really med Jenny sov över. Mys.).

IMG_7882

Sallad på färskpotatis och grönkål och fetaost och rödlök. Snart kommer 80% av den här salladen vara från egen trädgård!

IMG_7889

På söndagsmorgonen gjorde jag scones (IGEN!). Tror det var Floras live i lördags som gav mig feeling.

IMG_7895

Och då var tillomed mjölken slut och ÄNDÅ blev de helt fantastiskt goda. Heja mig.

IMG_7897

Och så åt jag och Jenny scones och facetajmade med Carin i Lund och livet var gott.

IMG_7931

Och sen plockade jag rabarber och gjorde paj (WHAT?! Bakade TRE gånger på två dagar?!) och åkte och firade mor. Men mer om det sen. Puss!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier