6 frågor du bör ställa dig själv om du vill bli influencer


Inlägget innehåller en annonslänk till Bokus. 


Vill du bli stor på sociala medier? Ha tusentals följare, jobba på dina egna villkor och samarbeta med stora varumärken? Jag hör dig.

Att vara sin egen chef och skapa som jobb, det är fantastiskt. Men det är också väldigt hårt jobb. Så innan du ger dig in i en väldigt tuff bransch med väldigt höga krav, fråga dig själv de här sex frågorna.

1. Varför vill jag bli influencer?

Det här är den viktigaste frågan av dem alla. För med fel inställning kommer du aldrig att lyckas. Så, vad menar jag med ”fel” inställning? Om du svara JA på påståendena nedan så är du förmodligen inne på fel spår.

  • Du tycker det verkar nice att få gratis prylar hemskickade och bli inbjuden till event.
  • Du vill bli ”känd”.
  • Du vill tjäna pengar och tycker att sociala medier verkar som ett enkelt sätt att göra det på.

Att jobba med sociala medier är svårt. Det tar massor med tid, kräver att du ger mycket av dig själv, att du kan fota, skriva, filma och klippa och det är ofta ganska ensamt.

Med det sagt är det också fantastiskt men ingen som jobbar med det skulle kalla det ”enkelt”. Att hitta ditt eget ”varför” är grunden till allt som kommer efter så det är väldigt viktigt att du reder ut det för dig själv.

2. Vad har jag att säga?

Internet behöver verkligen inte en lifestyleprofil till som pratar lite om mode, lite om smink, lite om träning och lite om inredning. Ja jag VET att de största inom branschen gör det men det var inte där de började. Kenza var en av våra första modebloggare. Ida Warg började som träningsprofil och Therese Lindgren började göra sminkvideos. De hade alla en nisch.

Men idag räcker det inte heller att ha ”mode”, ”träning” eller ”smink” som sin nisch. Idag måste du har något mer. Du måste ta platsen som expert inom ditt område och ha ett budskap eller en åsikt som sticker ut. Du måste ha vad jag kallar för en krok, en kärna.

Men vad menar jag med det? Jo, till exempel Linda-Marie Nilsson. Hon pratar i grund och botten om att älska sin kropp oavsett storlek. Hon har till och med etablerat en hashtag och en Facebookgrupp under uttrycket ”Alla storlekar är vackra”. Sedan bygger hon sitt varumärke runt det, med kläder och smink och resor. Men kärnan finns alltid där.

I mina kanaler är det entreprenörskapet som är kärnan och det faktum att jag drivs av att se andra lyckas. Av att hjälpa (främst) kvinnliga kreatörer hitta sin röst, sin väg och briljera i sitt företagande. DET är min drivkraft. Sedan pratar jag så klart om att bo på landet, om body positivity och lite annat smått och gott. Men jag kommer alltid tillbaka till kärnan.

3. Vem vill jag prata med?

”Alla” är fel svar. För att veta vilken typ av innehåll du ska göra, vilken kanal du ska finnas på och hur du ska prata så måste du veta vem du pratar med – din målgrupp. För om din publik inte känner sig sedd och tilltalad så kommer de inte bygga den där relationen till dig som hela din business i slutänden grundar sig på.

Jag tror du egentligen vet vem du pratar med. Tänk vem du ser framför dig när du skapar ditt innehåll. Utgå från det och fundera på om det är den personen du kan hjälpa med ditt innehåll.

4. Hur kan jag hjälpa min publik?

Det lättaste sättet att attrahera nya följare är att vara tydlig med ditt budskap – och att bjuda på kunskap! Ett bra exempel på den typen av innehåll är just det här inlägget! I det här inlägget bjuder jag på min kunskap för att hjälpa dig i din influencerresa.

Du kanske är duktig på att odla tomater eller att köra skoter eller att måla eyeliner – brainstorma fram innehåll där fokuset är att hjälpa din publik framåt. Att bjuda dem på kunskap (eller inspirera till något) för att hjälpa dem framåt i sin utveckling.

5. Förstår jag poängen med att bygga relation med mina följare?

Som influencer är din trovärdighet och det förtroende du bygger upp hos dina följare det enda kapital du har. Inga följare = ingen business. Alltså är din relation till dem det allra allra viktigaste i ditt arbete.

En influencer som sätter sig över sina följare och tror sig vara bättre än dem kommer aldrig lyckas. Du måste se dem som din ”tribe”, dina kompisar. Du måste ta hand om dem på samma sätt som du värnar om dina vänskapsrelationer. För om det inte litar på dig kommer de aldrig köpa av dig – eller de annonsörer du tar in.

6. Har jag tålamodet?

Att bygga upp en närvaro i sociala medier till den nivå att du kan tjäna pengar på det tar TID. Minst ett år, och då pratar jag om de som har en tydlig strategi framåt och inte bara kör på feeling.

Så – har du tålamodet att skapa innehåll varje vecka, från början utan mycket respons. Tycker du att det är tillräckligt roligt och givande, även utan fans som gör vågen och företag som betalar för samarbeten? Det kanske är den viktigaste frågan av alla.

Vill du ha fler tips? Spana in min bok ”Yrke: Influencer”!

What I did last weekend.

Foto 2020-05-02 17 32 10

Förra helgen var jag bjuden på kalas. Det var AT som fyllde år och då vet man att det blir ett bra kalas, maken till värdinna är inte lätt att hitta. Är lite avundsjuk på den egenskapen, att vara den perfekta värdinnan. Jag är alldeles för dålig på att planera och för virrig för att vara en bra värdinna. Samt, kan inte laga mat.

Man det här skulle ju inte handla om mina brister. Inte just nu iallafall.

Foto 2020-05-02 17 33 32

Jag tog i alla fall på mig min finaste, mest matchande och skönaste outfit, komplett med katthår på benen.

Foto 2020-05-02 17 31 28

Piffade med palm i örat och måne runt halsen och världens skönaste läppstift från Linda Hallberg.

Foto 2020-05-02 17 35 17

Sedan tog jag örti bilder på mig själv medan Jonas gjorde i ordning sig. Seriöst, den killen tar längre tid på sig att komma iväg än mig. And that's saying something.

Foto 2020-05-02 17 24 37

Jag hade fixat present! Så jädra stolt över mig själv för kreativitetsnivån på denna. AT hade i inbjudan skrivit att hon gillade ”tjejgrejer” och det tog jag på fullaste allvar.

Så jag köpte en korg och fyllde den med allt tjejigt (rosa) jag kunde hitta. Bubbel, spegel, tamponger, nagellack, rakhyvlar och såpbubblor. Jag spelade på könsrollerna så hårt att det gjorde ont.

Foto 2020-05-02 21 02 57

Ett alldeles ljuvligt gäng hade samlats på Salmo runt ATs och Pers runda bord i deras nyrenoverade vardagsrum/matsal.

Foto 2020-05-02 19 04 32

Det bjöds på grillat (MUMS) som Per kämpat med ute i regnskvittret.

Foto 2020-05-02 20 12 51

Och sedan blev det kaffe, kaka och avec.

Jag drack konjak. Tror aldrig jag smakat konjak förut. Det smakade ungefär som whiskey.

Foto 2020-05-02 20 49 08

Till bordet hade jag Linn! Ingen aning varför hon ser så arg/förvånad/ledsen ut? Jag var en ganska bra bordsdam tycker jag. Plus hon hade någon slags jordgubbslikör i glaset så jag tycker hon ska vara glad?

Foto 2020-05-02 20 49 19

Detta är tydligen enda bilden jag fick på värdparet? Och det är inte de i mitten då utan de på sidorna. AT till vänster och Pers nacke till höger. Man undrar ju om jag bloggat i 20 år när man ser nivån på detta innehållsskapande. Skämmes tamejfan.

Foto 2020-05-02 23 41 57

Sedan skulle vi leka charader (jag ÄGDE för övrigt). Vi skulle skriva våra egna ledtrådar och jag skrev ”det våras för Hitler” (en film om jag minns rätt?). ”Våras” var tydligen inte helt lätt att gestalta trots att det kämpades bra med lajvanda av spirande blomster.

Foto 2020-05-02 23 00 39

Jag och Han Som Aldrig Kan Skärpa Sig På Bild. Fotografen som inte gillar att bli fotograferad.

Foto 2020-05-02 23 01 08

Men till slut så!

Och sen blev det som det blir ibland när känslorna tar över och allt blir tokigt och man blir nedbäddad och omstoppad och så får man omelett till frukost och en kram och då känns det inte så hemskt längre. Man är ju bara människa.

Sista veckan i april.

God tisdag vänner!

Det är första tisdagen i maj och jag kan fortfarande inte riktigt fatta det. Har det gått FYRA månader av det här året redan? Läste precis någon som refererade ”nu” som ”början av året”. Och det måste vi väl ändå passerat?

Nåja. Så här såg min sista vecka i april ut i alla fall!

Foto 2020-04-22 11 57 13

Mickan kom förbi och så satt vi vid mitt underbara köksbord och jobbade tills jag fick panik över att min skärm på laptopen är sååååå liten (jämfört med min enorma stationära dator) och så flyttade vi in till kontoret istället och Mickan fick sitta vid mitt sminkbord och jobba.

Mikaela hjälper mig med Facebookannonsering under mina lanseringar, SÅ skönt att inte behöva gräva ner sig i alla de detaljerna, är ju en hel djungel.

Foto 2020-04-22 23 00 48

De här två alltså. Två vita djur och bara mörka möbler och kläder. Menmen.

Men titta på dem! Det är NÄSTAN så de sover sked! Nääästan! Nära nu. De ska bara fatta varandras kroppsspråk först.

Foto 2020-04-23 20 51 28

Så här såg min gräsmatta ut för inte ens två veckor sedan. Nu är snön BORTA och jag har till och med lagt ut pallkragarna och börjat förbereda odlingen. JIPPI!

Foto 2020-04-24 08 50 53

En liten tussilago hade kämpat sig upp. Nu kryllar det bokstavligt i dikena av dem. ÄLSK.

IMG_7452

Nu börjar också årstiden fylld av magiska solnedgångar i samma veva som man ska gå i säng. Älskar detta så mycket.

IMG_7473

En söndag kom mamma och morbror Roger och vi eldade bråte och ris i eldtunnan som redan praktiskt nog stod på plats.

IMG_7475

IMG_7480

För att effektivisera bakade jag ”hastbullar” medan de andra jobbade på gården. Motivationen ökar fantastiskt många procent när man vet att nybakta bullar väntar.

IMG_7486

Jag använde Fredriks recept som du hittar här. Kan du ana att jag hade kardemummaKÄRNOR som jag MORTLADE alldeles SJÄLV när jag bakade?! Helt sjukt. Hade även förkläde och kände mig vansinnigt huslig.

Foto 2020-04-25 16 11 51

Bevis.

IMG_7468

Den här veckan gjorde jag också ungefär sju tusen livesändningar. Webinar och Instagram lives och så allt en gång till. Så här såg min standarduppsättning ut när jag körde IG Live. Sjukt PRO.

Foto 2020-04-29 15 24 11

Så här såg jag ut när jag körde ett av webinaren, förra onsdagen. Man måste ju passa på och ta örti selfies när man känner sig lite fräsig.

Foto 2020-04-29 04 55 50

Så här såg världen ut klockan fem en morgon när jag vaknade av OH MY GOD LIGHT. Hon är tjusig Moder Jord.

Foto 2020-04-29 20 16 38

Och så avslutade jag april med att säga HEJ och välkommen till Lilly som flyttat in hos Mickan och Linus. Hon lärde känna mig genom att bita mig i läppen med sina valptänder och bita kärleksfullt på mina skor. Vi ska nog bli kompisar.

Foto 2020-04-29 20 15 19

Hennes nya favoritgrej den dagen var att klämma sig in under vardagsrumsbordet och voffa lite. Jag tyckte det var skitsött medan de curlande valpföräldrarna blev SÅ oroliga att hon skulle fastna och DÖ därunder typ. Gulligt med hönsiga valpföräldrar ändå.

Och det var april! Nu gör vi vår va?

En rumpa.

IMG_7461

När jag fyllde 40 fick jag en rumpa. Det är en av de finaste rumpor jag nånsin sett och en av de finaste presenter jag nånsin fått. Och nu står den i mitt vardagsrumsfönster och bara är vacker.

IMG_7465

Konstnären är min vän Johanna Forsberg, hon är skulptör och jobbar i finmaskigt nät. Just den här skulpturen hade hon med på en pop-up-butik som High Coast Creative hade förra året och jag blev helt kär i den. Och så när jag fyllde 40 kom hon och firade mig och så fick jag den och jag blev helt galet glad!

IMG_7467

Den är så vacker att jag får dåndimpen varje gång jag tittar på den. Sedan att en mans rygg är typ det sexigaste jag vet hjälper ju också.

IMG_7464

Och kolla hennes signatur! Så fin! Så genialisk!

IMG_7462

Kolla hemskt gärna in Johannas shop, hon är SÅ talangfull gör alla möjliga fina kreationer, bland annat hennes fantastiska lampa ”Heat” men även mindre skulpturer som fåglar (eh, ja, måste nog ha den?).

Nu ska influencers kvalitetssäkras genom diplomering

Jag tänkte först skriva rubriken ”Influencerexpert vill kvalitetssäkra branschen” på pressmeddelandet men kände att det kanske var lite stora skor att ta på sig.

Men samtidigt. Tror man att man ska kunna börja säga vem som är en bra influencer och inte, då får man nog fan vara beredd på att ta på sig de stora skorna.

Vad jag pratar om? Jag ska börja diplomera influencers. Yup. 

Diplomering

Influencerbranschen är en ung bransch i desperat behov av reglering. Och trots vägledningar från Konsumentverket och Skatteverket finns fortfarande mycket osäkerhet bland influencers kring vad som gäller.

När jag startade Better Bloggers (föregångaren till Influencers of Sweden) 2014 använde jag ofta uttrycket “vilda västern” i intervjuer för att beskriva läget. Och även om branschen blivit mycket bättre sedan dess, så innehåller den fortfarande många oseriösa aktörer av högst tvivelaktiv moral och kvalitet.

Jag ser idag två väldigt tydliga indelningar av aktörer på influencerscenen. Dels de influencers som har detta som sitt jobb, kan reglerna och levererar en högkvalitativ tjänst. Dels de – mer eller mindre medvetet – oseriösa aktörer som ber om gratisprodukter, inte annonsmärker och drar ner yrkets rykte.

Detta innebär flera olika saker. Annonsköparna vet inte vilka influencers som kan leverera den kvalitet och professionalitet som efterfrågas. Och seriösa influencers får se sig utklassade av konton med köpta följare och företag som skor sig på gratisätarnas girighet.

Det är inte en hållbar situation för den miljardbransch som influencer marketing har blivit och kommer fortsätta att vara.

För att försöka bryta status quo har jag tagit fram detta diplomeringsprogram för att kvalitetssäkra influencers. Med detta vill jag bidra till en schysst och professionell bransch där drivna entreprenörer och kreatörer kan skapa framgångsrika samarbeten med företag som förstår värdet i att bygga starka relationer och värdebaserade varumärken.

Diplomeringen är just nu en förlängning av Social Brand Lab, min onlineutbildning kring personligt varumärke i sociala medier, men kommer i höst att göras tillgängligt för allmänheten. Som elev i Social Brand Lab kommer man ha förtur till diplomeringsprogrammet men jag siktar på att kunna bredda erbjudandet till hösten.

Diplomeringsprogrammet består av utbildningsmaterial inom bland annat sälj och förhandling men även rapportering och juridik, allt för att influencern ska ha de bästa förutsättningarna på marknaden. Sedan genomförs en inlämningsuppgift för att praktiskt tillämpa kunskaperna innan diplomet ges ut till influencern.

Kunskap är makt. Ju mer vi vet och står upp för oss själva, desto mer kan vi ta kontroll över vår business och vår plats i branschen.

Vill du vara med? Läs mer om diplomeringen här!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier